Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-28@07:47:42 GMT

کاهش آمار طلاق در تربت جام با همکاری علمای شیعه و سنی

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۶۷۹۴۰

کاهش آمار طلاق در تربت جام با همکاری علمای شیعه و سنی

محمدرضا عارفی نیا، رئیس دادگستری شهرستان تربت جام،، در گفت و گو با ایکنا از خراسان رضوی گفت: از علما و روحانیون به‌ عنوان داوران و مشاوران صلح و سازش استفاده کردیم و وارد طرح مصلحین شدند و با کمک علمای شیعه و سنی از سال ۹۶ کاهش چشمگیری در آمار طلاق‌های این شهرستان داشتیم که ماحصل تلاش و زحمات علما و بزرگان دینی این منطقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دادگستری شهرستان تربت جام بیان کرد: در شهرستان تربت‌جام با همکاری و همراهی علمای دینی شیعه و اهل سنت، به‌ ویژه علمای اهل سنت و شخص امام‌جمعه اهل سنت شهرستان، این قانون به‌ خوبی به مرحله اجرا درآمد که با همکاری امام‌ جمعه اهل سنت جلساتی با مولوی‌ها و امامان جمعه اهل سنت شهرستان برگزار شد و این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در نهایت با توجیه همه علما و مطلع شدن از آخرین تغییرات قانون، همکاری لازم را داشتند و با توصیه‌هایی که به مردم داشتند، این افراد را راهنمایی می‌کردند تا برای طلاق ابتدا به دادگاه مراجعه نمایند و هیچ طلاقی را بدون معرفی‌نامه دادگاه اجرا نکنند.

وی افزود: ما هم از علما و روحانیون به‌ عنوان داوران و مشاوران صلح و سازش استفاده کردیم و وارد طرح مصلحین شدند و با کمک علمای شیعه و سنی از سال ۹۶ کاهش چشمگیری در آمار طلاق‌های این شهرستان داشتیم که ماحصل تلاش و زحمات علما و بزرگان دینی این منطقه است.

ممنوعیت طلاق‌های خارج از دادگستری

رئیس دادگستری شهرستان تربت‌جام ادامه داد: در گذشته به دلیل طلاق‌هایی که خارج از دادگستری صورت می‌گرفت، در شهرستان تربت‌جام وضعیت خوبی نداشتیم و آمار بالایی سالانه ثبت می‌شد. در این روش زوجین بدون مراجعه اولیه به دادگاه و با مراجعه به علمای دینی، صیغه طلاق را جاری و از یکدیگر جدا می‌شدند و سپس زوجه برای دریافت حق و حقوق خود و تعیین تکلیف از طریق دادگاه پیگیر می‌شد.

عارفی نیا افزود: اخیرا قانون گذار مقررات عمدی در این رابطه پیش‌بینی کرده تا با پیگیری و تلاش به‌ منظور صلح و سازش، مشکلات طرفین مورد بررسی قرار گیرد و تصمیم طلاق‌ها بر اساس هیجان‌ها و عصبانیت که به مشکلات و عواقب آن فکر نشده، منجر به طلاق نشود. در قوانین جدید از مددکاری اجتماعی، طرح مصلحین، داوری و مراکز مشاوره استفاده می‌شود تا با تلاش برای صلح و سازش از تصمیم‌گیری‌های عجولانه و فکر نشده جلوگیری شود.

وی ادامه داد: در این قانون بعد از تلاش برای نگهداری زندگی زوجین، اگر سازش امکان نداشت و شرایط به‌ گونه‌ای بود که حتما باید طلاق جاری شود، دادگاه تمام مسائل بین زوجین را قبل از طلاق مورد بررسی قرار می‌دهد و کلیه حق و حقوق، جزییات و تعیین تکلیف وضعیت فرزندان مشخص می‌گردد.

عارفی نیا گفت: در گذشته ابتدا طلاق صورت می‌گرفت و زوجه و فرزندان بدون سرپرست رها می‌شدند و زوجه بعد از آن مجبور به شکایت و پیگیری حق و حقوق خود می‌شد. این حالت باعث درگیری‌هایی بود که مشکلات و معضلات اجتماعی فراوانی ایجاد می‌کرد و سرمنشأ دعاوی متعدد حقوقی و کیفری در جامعه بود.

کمرنگ شدن نقش خانواده در انتخاب همسر

سیدمجتبی جوادزاده، رئیس اداره ثبت‌اسناد و املاک شهرستان تربت‌جام، نیز در اینباره با بیان اینکه باید مشاوره‌های قبل ازدواج و طلاق مورد اهمیت قرار گیرد تا زوجین با آگاهی لازم و گرفتن مشاوره‌های مورد نیاز بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند به ایکنا گفت: فرهنگ‌سازی در این مورد تأثیر زیادی دارد و رسانه‌ها و به خصوص صداوسیما باید برنامه‌ریزی‌های بیشتری داشته باشند تا جوانان از اثرات و مشکلات ناشی از طلاق مطلع شوند. در این مسیر نقش آموزش‌وپرورش برای آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی پررنگ‌تر می‌شود و باید به بهترین نحو نقش‌آفرینی کند. ثبت یک طلاق فقط برای زوجین نیست بلکه فرزندان طلاق بیشترین آسیب را می‌بینند و شاهد بزه‌های زیادی از این قشر هستیم و ازدواج دوم هم نمی‌تواند این مشکل را حل نماید و اغلب ازدواج‌های دوم این افراد ناموفق است.

وی ریشه اصلی طلاق را در انتخاب اول دانست و گفت: این مشکل ناشی از نوع انتخاب و کم‌رنگ شدن نقش خانواده در انتخاب همسر فرزندان است. سپس نقش عملکردی خانواده‌ها در تعلیم و تربیت فرزندان می‌تواند در تحکیم بنیان خانواده نقش زیادی داشته باشد و نباید انتخاب‌ها بر اساس احساس و لحظه‌ای باشد. گسترش فضا‌های مجازی و آشنایی دختران و پسران از این طریق باعث تشکیل زندگی‌های سست و بی‌اساس می‌شود و باید خانواده‌ها بر کنترل فرزندان در فعالیت‌های فضا‌های مجازی نظارت بیشتری داشته باشند و نباید فرزندان از خردسالی در فضا‌های بی‌دروپیکر مجازی رها و تنها گذاشته شوند.

جوادزاده ادامه داد: شکسته شدن قبح اجتماعی طلاق باعث افزایش آن می‌شود و متأسفانه گاهی شاهد جشن‌های طلاق هستیم که زوج یا زوجه پس از طلاق جشن می‌گیرد و این تأثیر منفی بر دیگر اعضای جامعه و به خصوص جوانان و نوجوانان می‌گذارد و آن قبح اجتماعی طلاق شکسته می‌شود.

کاهش آمار طلاق در تربت جام نسبت سال‌های گذشته

رئیس اداره ثبت‌ اسناد و املاک شهرستان تربت‌جام افزود: طلاق‌های شهرستان تربت‌جام در سال ۹۵ حدود ۴۵۳ مورد بود درحالی‌ که ازدواج‌های این سال 2343 مورد اتفاق افتاده است و این آمار در سال ۹۶ تغییرات خوب و امیدوارکننده‌ای داشت. در این سال ۲۹۰ طلاق ثبت شد و ازدواج‌های این سال 2389 مورد بوده است که نویدبخش به ثمر نشستن تلاش‌های همه دست‌اندرکاران و مؤثرین این موضوع بوده است.

اهمیت رصد آسیب‌های اجتماعی

هاشم بهرامی نیا، مسئول فرهنگی و تبلیغی تبلیغات اسلامی تربت‌جام و عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تربت‌جام، در این خصوص به ایکنا گفت: رصد آسیب‌های اجتماعی شهرستان تربت‌جام از ضروریات است که باید مدنظر مسئولان و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی قرار بگیرد.

بهرامی نیا ادامه داد: طلاق ازجمله مسائل و مشکلاتی است که در طی این کارشناسی و رصد، دیده می‌شود که مشکلات فراوان عاطفی و اجتماعی برای زن و مردم و نیز فرزندان و خانواده‌ها به دنبال دارد.

وی توقعات نامحدود زن و مرد، تجمل‌گرایی، اسراف، تبذیر و چشم و هم‌چشمی، دخالت بی‌جای اقوام و آشنایان در زندگی خصوصی زوجین و نارضایتی جنسی برخی از علل طلاق است و ادامه داد: استفاده از ماهواره و استفاده نامطلوب از فضا‌های مجازی و نیز هم کفر نبودن و نداشتن تناسب فرهنگی زن و شوهر، اعتیاد و توجه نکردن به ملاک‌های شرعی انتخاب همسر از عمده‌ترین علل طلاق بشمار می‌آید و باعث افزایش آمار طلاق می‌شود.

این کارشناس فرهنگی تبلیغی ادامه داد: برای کنترل و جلوگیری از فروپاشی زندگی‌ها باید تلاش شود و جوانان با مشورت و رعایت نکات اولیه انتخاب همسر و نیز همسرداری به دنبال زندگی پایداری باشند. هرچند که راهکار‌هایی مانند مشاوره‌های قبل از ازدواج، گذشت در زندگی، رعایت حدود شرعی در برخورد با نامحرم، پررنگ کردن قانون حکمیت در بین زوجین و ایجاد طراوت و نشاط در زندگی می‌تواند راه‌هایی برای جلوگیری از طلاق باشد.

تشکیل کارگروه بانوان و خانواده در شورای اسلامی شهر تربت جام

این عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تربت‌جام بیان کرد: جامعه هدف این موضوع جوانان و نوجوانان هستند که باید همه مسئولان مرتبط با آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی در کاهش آمار طلاق برنامه‌هایی اجرایی و مؤثر داشته باشند تا باعث تحکیم بنیان خانواده شود. ما هم در مجموعه شورای اسلامی شهر با توجه به آسیب‌های اجتماعی، اهمیت بنیان خانواده و برنامه‌های افزایش تحکیم خانواده و نیز پرداختن به جایگاه بانوان و خانواده، کارگروهی تحت عنوان بانوان، خانواده، صنایع‌دستی و گردشگری در این کمیسیون تشکیل دادیم و در این راستا با مشارکت صاحب‌نظران و اندیشمندان این حوزه فعالیت دارند.

مسئول فرهنگی و تبلیغی تبلیغات اسلامی تربت‌جام ادامه داد: در سال‌های اخیر اداره تبلیغات اسلامی تربت‌جام به دنبال کاهش آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق بوده که برگزاری ۳۰ جلسه هم‌اندیشی با چهره‌ها و علمای تقریبی و بحث پیرامون این موضوع، برگزاری ۱۰ طرح هسته‌های فرهنگی جوانان در روستا‌ها با موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی و طلاق داشته است.

بهرامی نیا افزود: همچنین بیش از ۵۰۰ مورد سخنرانی توسط روحانیون این اداره در مساجد داشتیم و ۲۰۰ مورد گفتمان و جلسه پرسش و پاسخ برای جوانان این شهرستان برگزار کردیم. در کنار این برنامه‌ها ۲۰ کارگاه مهارت‌های زندگی که هر یک به مدت ۱۲ ساعت بود به اجرا درامد تا با آگاه‌سازی جوانان و فرهنگ‌سازی بین مردم بتوانیم از این آسیب اجتماعی کاهش دهیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی شهرستان ها تربت جام ازدواج طلاق قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۶۷۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله اعرافی: فرهنگ‌سازی در تغییر آمار تصادفات مؤثر است

آیت الله اعرافی با بیان اینکه توجه به این فرهنگ‌سازی در آمارهایی مانند تصادفات اثرگذار است، تصریح کرد: یک بخش مهم و پایه‌ای در فرهنگ‌سازی خانواده‌ها است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار رئیس پلیس راهور استان قم که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد، گفت: فراجا مسئولیت‌های متعدد و ترکیبی دارد که از این رو باید از آن‌ها حمایت شود. اقداماتی مانند «طرح نور» از جمله کارهای ویژه است که به عنوان حوزه از آن حمایت می‌کنیم و به طور ویژه از فعالیت های فراجا در عرصه امنیت اخلاقی تقدیر و تشکر داریم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه کار در قم حساس، سخت و ارزشمند است، عنوان کرد: مسئله فرهنگ ترافیک در رعایت قوانین بسیار مهم است که حوزه، دانشگاه، آموزش و پرورش، خانواده و نهادهای مختلف اجتماعی در آن مسئولیت دارند.

وی با اشاره به اینکه همه باید به گونه‌ای تربیت شویم که قانون را رعایت کنیم، خاطرنشان کرد: تربیت از خانواده آغاز شده، در مدرسه به تثبیت رسیده و در ادامه در سایر نهادها تقویت می‌شود.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه توجه به این فرهنگ‌سازی در آمارهایی مانند تصادفات اثرگذار است، تصریح کرد: یک بخش مهم و پایه‌ای در فرهنگ‌سازی خانواده‌ها است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بخش مهم دوم آموزش و پرورش است، یادآور شد: فرهنگ‌سازی در آموزش و پرورش باید توسط معلمان و کادر مدرسه انجام شود و این جزو وظایف آن‌ها است.

امام جمعه قم با بیان اینکه باید هم‌افزایی برای کاهش آسیب‌ها صورت بگیرد، گفت: همچنین نقاط حادثه‌خیز شهری نیز باید اصلاح شده و تغییر پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ ایجاد پارکینگ نیز یک موجود مهم است، بیان کرد: باید هر مسجد و مدرسه‌ای که ساخته می‌شود در کنار آن یک پارکینگ نیز احداث شود.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های پیشرفته نیز اهمیت ویژه‌ای دارد، اظهار داشت: گاهی بسیاری از مشکلات با استفاده از این فناوری‌ها حل خواهد شد.

وی افزود: مقوله راهنمایی و رانندگی یکی از نمادهای فرهنگی شهر است و از این جهت مردم و مسئولین نسبت به این موضوع باید اهتمام لازم را داشته باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه اخلاق برخوردی ماموران راهنمایی و رانندگی نیز بسیار مهم است، گفت: همچنین اقدامات مطالعاتی، تحقیقاتی و ارزیابی نقش بسیار موثری دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیت‌الله اعرافی: فرهنگ‌سازی در تغییر آمار تصادفات مؤثر است
  • برگزاری بیش از ۱۵ هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • برگزاری ۱۵هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • برق هیچ منبع آبی در تربت‌جام قطع نمی‌شود
  • سازش ۲۵ درصدی در پرونده‌های طلاق خراسان رضوی
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • سفر مقام معظم رهبری موجب عبور کردستان از حوزه امنیتی به حوزه فرهنگی شد/ علمای مناطق شرقی با روشنگری بسترساز امنیت پایدار شوند
  • کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر
  • صدور اخطار برای املاکی های بدون پروانه
  • نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه