Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  «جیمز جورج جترس» مشاور سابق حزب جمهوریخواه در سنای آمریکا روز پنج شنبه درباره ابراز آمادگی رئیس جمهوری آمریکا برای دیدار با همتای ایرانی خود افزود: به نظرم وی دراین باره جدی است. این موضوع البته علاوه بر اسرائیل و عربستان، مخالفان زیادی در طبقه سیاسی واشنگتن دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اگر به زنجیره تهدیدهای رئیس جمهوری ترامپ پس از سخنرانی خصومت آمیز پمپئو در کالیفرنیا نگاه کنید، این تصویر مشخص بود که سناریوی کره شمالی در حال تکرار است. در واقع با اینکه خیلی ها گفته اند، ایران با کره شمالی فرق دارد، به نظر می رسد این روش، الگوی عمکرد ترامپ شده است.

بیشتربخوانید : تشکیل اتاق جنگ پوشالی علیه ایران، بهانه ترامپ برای دوشیدن «شیخ نشین‌ها»

این تحلیلگر مسایل بین الملل اضافه کرد: اگر ایران و کره شمالی فرق دارند، ترامپ همان ترامپ است. من حدس می زنم وی از ابتدا هم دنبال رسیدن به این نقطه برای مذاکره با ایران بود.

جترس ترامپ را در کاخ سفید منزوی دانست و اظهار کرد: هیچ کسی در دولت وی با دیدار با رئیس جمهوری روسیه هم موافق نبود. مساله اصلی در دولت آمریکا، عدم تسلط ترامپ بر اعضای کابینه همچون مایک پمپئو و جان بولتون است. با اینکه وی فرمانده کل قوا است اما تسلطی بر نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه ندارد. من فکر می کنم او تلاش می کند به نوعی طرح های خود را در داخل دولت به پیش ببرد.

وی درباره انگیزه ترامپ برای پیشنهاد گفت وگوی مستقیم با تهران هم گفت: او دنبال یک نوع روابط به دور از تنش با ایران است. این همان کاری است که با وجود مخالفت شدید طبقه سیاسی در واشنگتن، در خصوص کره شمالی و روسیه انجام داده است. البته این حدس من است.
 نظر این صاحبنظر نزدیک به جمهوریخواهان را درباره واکنش رژیم صهیونیستی و سعودی به چرخش سیاسی ترامپ و پیشنهاد مذاکره با ایران جویا شدیم.

وی پاسخ داد: ناخرسندی اسرائیل و عربستان خبر خوشحال کننده ای است. برخلاف سیاست'اول آمریکا' که ترامپ وعده داده بود، او به اسرائیل و عربستان اولویت داده است. حدس من این است که در این مدت امتیازهایی که به آنها داده برای این خاطر بوده که می داند نفوذ عمیقی در واشنگتن دارند و راهی جز ساخت و پاخت با آنها نداشته است.

مشاور پیشین جمهوریخواهان در کنگره آمریکا افزود: اکنون مخالفت هایی که در واشنگتن درباره ایران می بینیم، بی شباهت به مخالفت هایی نیست که هنگام دیدار وی با کیم و پوتین ابراز شده بود اما وی توجه نکرد و کار خود را پیش برد. من فکر می کنم ایران باید از این فرصت بهره برداری کند و روحانی و ترامپ دیدار مستقیمی برگزار کنند. پاره کردن برجام نباید مانع از این کار شود.

جترس با تاکید بر چالش برانگیز بودن چنین دیداری، ادامه داد: برای ایرانی ها احتمالا دشوار باشد که تصور کنند چگونه ترامپ می تواند وعده هایی که داده است را عملی کند. زیرا وی تسلط کامل بر نهادهای حساس تصمیم گیری در واشنگتن ندارد اما نکته اساسی اینجاست که ترامپ به دنبال جنگ نیست.

اگر ترامپ اینگونه فکر می کند، چرا از توافق هسته ای خارج شد؟

کارشناس مسایل بین الملل آمریکایی خارج شدن رئیس جمهوری آمریکا از برجام را نوعی امتیاز دهی تاکتیکی توصیف کرد و گفت: اگر نظر من درباره انزوای ترامپ حتی در داخل کابینه را بپذیرید، خارج شدن از برجام چیزی جز سیاست یک قدم به عقب، دو قدم به جلو نبود. اگر از همان اول می خواست از مذاکره با ایران سخن بگوید، کارش تمام بود.

جترس افزود: احتمالا وی با اعلام تصمیم هایی همچون انتقال سفارت آمریکا به قدس یا پاره کردن برجام، می خواست امتیازهایی به طبقه سیاسی واشنگتن بدهد. او با دادن این امتیازها، به نوعی برای خود کمربند حمایتی ایجاد کرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هجدهم اردیبهشت ماه امسال به طور رسمی اعلام کرد که دیگر در برجام نخواهد ماند و تمام تحریم های اسقاط شده به موجب این توافق را باز خواهد گرداند.

بر این اساس بخشی از تحریم های ثانویه از چهارم اوت( سیزدهم مرداد ماه) و بخشی دیگر نیز از 4 نوامبر (13 آبان) بازخواهد گشت.

با این حال، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی های چند روز گذشته خود به طور مداوم از مذاکره با ایران سخن گفته است و در نشست خبری مشترک با نخست وزیر ایتالیا هم اظهار کرد که او حاضر است بدون هیچ شرطی با رئیس جمهوری ایران در هر زمان و هر جایی که بخواهند دیدار کند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام /

گفتگوی خواندنی با مشاور سابق جمهوریخواهان سنا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برجام دونالد ترامپ رژیم صهیونیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۷۷۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارشناس آمریکایی:‌ غرب باید با روسیه مذاکره کند

مدیر موسسه مطالعات اتمی در دانشگاه امریکن در واشنگتن دی.سی با اشاره به اوضاع کنونی که جهان را تا آستانه یک درگیری بزرگ کشانده، گفت کشورهای غربی باید دعوت پوتین را برای مذاکره بپذیرند.

به گزارش ایسنا، «پیتر کوزنیک» مدیر موسسه مطالعات اتمی در دانشگاه امریکن در واشنگتن دی.سی گفت درحالیکه ناتو در حال انجام رزمایش‌های بزرگ است، جهان در آستانه یک درگیری بزرگ قرار گرفته است.  

به نقل از خبرگزاری تاس، وی افزود: «امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نیروهای این کشور را به اوکراین فرستاده است. انگلیس برای حمله به عمق روسیه چراغ سبز نشان می‌دهد. سامانه‌های ATACMS و جنگده‌های اف-۱۶ با برد بلندتر در اوکراین مستقر می‌شوند. روسیه هم برنامه‌هایی را برای برگزاری رزمایش‌های هسته‌ای تاکتیکی در پاسخ اعلام می‌کند. به نظر می‌رسد که جنگ جهانی سوم پیشرو است.»

این کارشناس معتقد است که در این شرایط، غرب به گفت‌وگو با روسیه برای مذاکره جهت حل و فصل بحران اوکراین و تجدید مذاکرات ثبات راهبردی نیاز دارد.

وی افزود: «در چنین شرایطی، ایالات متحده، اوکراین و ناتو باید پیشنهاد پوتین را هم از نظر مذاکره برای حل و فصل بحران اوکراین و هم از نظر تجدید مذاکرات ثبات استراتژیک بپذیرند. تنش‌های بیشتر از سوی هر یک از طرفین فقط سیاره ما را به سمت درگیری جدی سوق می‌دهد.»

این کارشناس ادامه داد: «زمان گفت‌وگو و تلاش برای یافتن زمینه‌های مشترک و زمان تلاش برای درک اینکه جهان از دید دشمنان ما چگونه به نظر می‌رسد، سپری شده است. از زمان جان اف.کندی، رئیس جمهور فقید آمریکا هیچ رئیس جمهور دیگری در آمریکا نتوانسته اوضاع را درک کند و گفت‌وگویی داشته باشد.»

مدیر موسسه مطالعات اتمی در دانشگاه امریکن» در واشنگتن دی.سی در ادامه گفت تامین تسلیحات و تجهیزات نظامی برای اوکراین توسط غرب بعید است که تغییر شگرفی در صحنه نبرد ایجاد کند و تنها راه ممکن برای سازش در این درگیری، گفت‌وگو است.

پیتر کوزنیک خاطرنشان کرد: «جنگ در اوکراین بیش از ۲ سال است که ادامه دارد. دستاوردهای روسیه در میدان نبرد آهسته و تدریجی است و هزینه زیادی برای روس‌ها و اوکراینی‌ها داشته است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مراسم سوگند خود بار دیگر پیشنهادش را برای مذاکره تکرار کرد. ایالات متحده، اوکراین و ناتو باید او را از این پیشنهاد بپذیرند و ببینند آیا جایی برای سازش وجود دارد که هر 2 طرف بتوانند با آن کنار بیایند.»

وی ادامه داد: «اگر غرب همانطور که متعهد است به کمک‌های نظامی بیشتر ادامه دهد، وضعیت میدان نبرد به طرز چشمگیری تغییر نخواهد کرد و زمانی که مذاکرات در نهایت آغاز شود، چند صد هزار کشته و زخمی دیگر از هر ۲ طرف خواهد داشت. این تراژیک خواهد بود. توافق در مارس ۲۰۲۲ در دسترس بود، ما باید دوباره برای آن تلاش کنیم.»

اولین مذاکرات روسیه و اوکراین از زمان آغاز حمله، در اوایل مارس ۲۰۲۲ در بلاروس برگزار شد، اما نتایج ملموسی به همراه نداشت. در ۲۹ مارس همان سال، دور دیگری از مذاکرات در استانبول برگزار شد، زمانی که مسکو برای نخستین بار اصول یک توافق احتمالی آینده را که روی کاغذ تدوین شده بود، مطرح کرد، اما در لحظه آخر کی‌یف به طور یکجانبه روند مذاکرات را قطع کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیشنهاد ایران به روسیه برای ایجاد کریدور گازی
  • تعویق زمان برگزاری دادگاه دونالد ترامپ
  • برنی سندرز بار دیگر نامزد سنا می‌شود
  • از مذاکره در تهران تا احیای برجام در واشنگتن؟!
  • کارشناس آمریکایی:‌ غرب باید با روسیه مذاکره کند
  • رئیسی: ایران قوی می‌تواند گزینه نظامی را از روی میز حذف کند | هیچوقت میز مذاکره را ترک نکردیم اما... | موشک جواب موشک است | از وضعیت سفره مردم مطلعم
  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار موشک در منطقه آسیا-اقیانوسیه
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا