Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، ایلام یکی از استان های غربی کشور است. متاسفانه این استان با وجود برخورداری از منابع طبیعی و جاذبه های طبیعی همواره یکی از محروم ترین استان ها بوده است که در اثر همین محرومیت  تبدیل به یکی از استان های پرآسیب و پر معضل از نظر اجتماعی شده است. بیکاری، اعتیاد، خودرسوزی، قتل و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از جمله آسیب هایی است که ایلام درگیر آن است.

اما افزایش آمار این معضلات تا کجا قرار است ادامه پیدا کند؟ چه اقداماتی در جهت  کمتر شدن معضلات اجتماعی استان ایلام در دست انجام است و مسوولان چه تدابیری  اندیشیده اند؟ این ها سوالاتی بود که در خصوص آن ها با « سلام امینی»، نماینده حوزه انتخابیه ایلام، ایوان، شیروان، چرداول، ملکشاهی و مهران در مجلس شورای اسلامی گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

شیوع دگر آزاری در ایلام

امینی در خصوص عمده معضلات و آسیب های اجتماعی این استان گفت: « یکی از معضلاتی که در استان ایلام بسیار پررنگ است و به وضوح دیده می شود، شیوع فراوان بیماری های روانی است که موجب خودآزاری و دگرآزاری از سوی فرد مبتلا می گردد. متاسفانه در دوران جنگ  تحمیلی، بسیاری از مردم این استان به بیماری های روانی دچار شدند که این بیماری ها، نه تنها موجب بروز مشکلات از طرف خود بیمار شده  بلکه  بر روی نسل های بعدی نیز تاثیر گذاشته و ریشه کن نشده است و  عاملی برای ایجاد بسیاری از مسائل از جمله پایین آمدن آستانه تحمل افراد جامعه، درگیری و اقدام علیه دیگری، قتل و... شود.»

 

او در خصوص اقدامات صورت گرفته برای حل این مشکلات گفت: « با بهزیستی و دو دانشگاه منطقه تعاملاتی برای حل این معضلات داشته ایم و مطالعات و پژوهش هایی نیز صورت گرفت اما این مطالعات جامع و کامل انجام نشد و لذا قرار بر این است که تحقیقات برای ارائه راهکار ادامه داشته باشد.»

وی تاکید کرد :  ایلام  متاسفانه  همچنان مقام اول خودکشی در کشور را داراست و در آمار جرائم خشن نیز مقام دوم را دارد.»

افزایش خودکشی با گاز

سلام امینی در پاسخ به سوالی مبنی بر ارتباط بین خودسوزی های این استان و ازدواج های  اجباری گفت: « علت بخشی از خودکشی های استان، ازدواج های اجباری است اما نمی توان گفت تمامی این خودکشی ها ناشی از این علت است .در گذشته علت بسیاری از خودکشی های منطقه؛  ازدواج های اجباری، خصوصا ازدواج های اجباری  فامیلی عنوان می شد  اما  این منشا کم کم رنگ باخت و علل دیگری که بیکاری است  در صدر عوامل خودکشی قرار گرفته است. در ثانی باید گفت روش های خودکشی تغییر کرده ؛ امروزه  به دلیل رسیدن انشعابات گاز به اکثر نقاط، افراد به این وسیله اقدام به خودکشی می کنند و خودسوزی با نفت منسوخ شده است.»

 

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی، در خصوص اقدامات انجام شده برای پایین آوردن آمار خودکشی در استان ایلام گفت: « اقدامی برای کم شدن خودکشی ها در ایلام انجام نشده است. اگر اقدامی انجام شده بود، قطعا نتیجه آن مشهود بود حال آنکه ایلام، همچنان مقام اول کشوری را در خودکشی دارد.»

رتبه سوم بیکاری در کشور

او درمورد اشتغال زایی و برنامه های در دست تدوین برای کارآفرینی و حل مشکل بیکاری که به گفته خود علت اصلی خودکشی در منطقه است گفت: « متاسفانه رقم بیکاری در استان ایلام بسیار بالاست به طوری که اگر اولین استان کشور در بیکاری نباشیم، قطعا رتبه سوم و یا چهارم را داریم.  در حالی که مسوولان ادعای کم کردن بیکاری در استان ایلام را دارند و آمارهایی را نیز ارائه می دهند، اما شواهد این ادعا را  اثبات نمی کند  و تنها  آمارسازی است. استانداری نیز تنها همین آمارها را تکرار می کند و مدرک تازه ای را نشان نمی دهد..»

او در ادامه افزود: « در شرایط فعلی،  نه تنها آمار بیکاری پایین نیامده است، بلکه رشد بیکاری و جوانان جویای کار سردرگم، در کنار معضلات فرهنگی و بیماری های  روحی و روانی موجب افزایش ناهنجاریهای اجتماعی شده است .»

امینی درباره رو آوردن زنان جویای کار این استان به مشاغل یدی سنگین، نظیر کارگری معدن، کارگری ساختمان و مشاغل از این روی چنین اذعان کرد: « زنان بسیاری در استان ایلام به دنبال شغل مناسب هستند و خیلی از آن ها مجبور به رو آوردن به مشاغل خدماتی و نظافتی در منازل می شوند. مشکلات این استان بسیار زیاد است اما وجود زنان کارگر در ساختمان ها و معادن را در این استان تائید نمی کنم.»

راه اندازی 10 کارگاه در هر منطقه استان

«سلام امینی» در پایان راهکار حل ناهنجاری ها و معضلات استان ایلام را ایجاد کارگاه برای اشتغال زایی جوانان ایلام خواند و افزود: « تعاملاتی با مسوولان انجام شده است. مردمان ایلام، مردمان فقیری هستند. در عین حال، ایلام جوانانی دارد که جز تن سالم و مدرک تحصیلی، ریالی برای سرمایه گذاری ندارند لذا با مسوولان صحبت هایی شده است تا در هر منطقه استان 10 کارگاه راه اندازی شود و پس از پیشرفت، کارگاه به بخش خصوصی واگذار شود  تا ضمن اشتغال زایی برای جوانان استان، الگوسازی اولیه ای  برای اشتغال زایی باشد. حدود دو سال است که مذاکرات در حال انجام است اما تاکنون اقدام مثمر ثمری دیده نشده است. اگر از سوی دولت، کمک هایی داشته باشیم، قطعا روند حل معضلات کاهش می یابد .»

خبرنگار: پانیذ میلانی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بیکاری جنگ رشد مجلس شورای اسلامی برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۷۸۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه اسرائیلی: نجات یافتگان از طوفان الاقصی خودکشی می‌کنند

یک رسانه عبری زبان از شرایط وخیم روحی وروانی نجات یافتگان از طوفان الاقصی به ویژه کسانی که در جشنواره موسوم به نووا شرکت کرده بودند، خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گای بن شمعون یکی از صهیونیست‌‌هایی که از آن جشنواره جان سالم به در برده بود خبر داد، بسیاری از مردم به دلیل مشکلات روحی و روانی ناشی از شوک این عملیات دست به خودکشی زده‌اند اما نهادهای اسرائیلی هنوز زمینه معالجه آنها را فراهم نکرده‌اند.

به گفته این فرد، باید ما از سال گذشته تحت درمان قرار می‌گرفتیم اما همچنان در پیچ و خم بروکراسی در حال جنگ هستیم و به جای آنکه به دنبال معالجه خود باشیم در حال طی کردن مراحل بروکراسی می‌باشیم.

این رسانه اعلام کرد، داده‌های تحقیقات انجام گرفته توسط کنست، اخبار بسیار فجیعی را گزارش می‌دهد و حکایت از آن دارد که حدود 50 نفر از کسانی که از جشنواره نووا جان سالم به در برده بودند، تا کنون دست به خودکشی زده‌اند.

این عده روز هفتم اکتبر همزمان با آغاز عملیات طوفان الاقصی در یک جشنواره موسیقی در نزدیکی مرز با نوار غزه حضور داشتند و از آن زمان تاکنون هیچ نهادی حاضر به ارائه خدمات روانی به آنها نیست.

گفتنی است روزنامه هاآرتص در گزارشی که چند روز بعد از 7 اکتبر منتشر شد، فاش کرد، یک بالگرد نظامی اسرائیلی حاضران در این جشنواره را به رگبار بست و تعداد زیادی از آنها را قتل عام نمود.

براساس آمار اعلام شده توسط پلیس رژیم صهیونیستی 364 نفر از شهرک نشینان حاضر در این جشنواره روز هفت اکتبر کشته شدند.

بی‌سابقه‌‌ترین تظاهرات ضد نتانیاهو از 7 اکتبر برگزار شدارتش صهیونیستی تحقیقات درباره شکست 7 اکتبر را کلید زدامیرعبداللهیان: عادی‌سازی با اسرائیلِ پس از هفت اکتبر هزینه سنگینی خواهد داشتهاآرتص: بعد از 7 اکتبر اسرائیل نشان داد ضعیف‌تر از آنی است که حتی تصور می‌کردیم

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • احداث پارکینگ با ظرفیت ۱۰ هزار خودرو در پایانه مرزی مهران
  • نجات شهروند لنگرودی با حضور به موقع پلیس
  • بیکاری فارغ التحصیلان مازندران بالاتر از میانگین کشور
  • نجات یک شهروند از خودکشی در مسکن مهر لنگرود
  • مناسب سازی معابر در میبد وضعیت خوبی ندارد
  • (ویدئو) «سعید بی‌ناموس» که بود و چگونه در ساختمان وزرا خودکشی کرد؟
  • رسانه اسرائیلی: نجات یافتگان از طوفان الاقصی خودکشی می‌کنند
  • «سعید بی‌ناموس» چگونه خودکشی کرد؟‌ + ویدئو | گوشه ای از رعب و وحشت شروری که در ساختمان وزرا فوت کرد
  • آمار بیکاری در انگلیس رکورد زد
  • عدالت محوری در دستور کار مسئولان دادگستری باشد