Web Analytics Made Easy - Statcounter

ذبیح‌الله خدائیان معاون حقوقی قوه قضائیه در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس،‌ با اشاره به تصویب بخشی از لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در مجلس شورای اسلامی، دستاوردهای حمایتی این لایحه را معطوف به طیف‌های گوناگون اطفال و نوجوانان نظیر کودکان در معرض خطر، کودکان و نوجوانان در وضعیت‌های مخاطره‌آمیز و کودکان بزه‌دیده دانست و اظهار کرد: در این لایحه به منظور حمایت از اطفال و نوجوانانی که در معرض خطر هستند برای دستگاه‌های مختلف همچون قوه قضائیه،‌ نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی، وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش و حتی صدا و سیما تکالیفی در نظر گرفته شده است و برای اینکه این وظایف صرفاً جنبه توصیه‌ای نداشته باشند،‌ برای تخلف از آن مجازات پیش‌بینی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با برشمردن برخی از شرایطی که کودکان در وضعیت مخاطره‌آمیز با آن مواجه می‌شوند، افزود: این دسته از کودکان و نوجوانان که بعضاً والدین یا سرپرست قانونی مبتلا به اختلال روانی یا محبوس در زندان دارند یا به انجام اعمالی از قبیل تکدی‌گری و قاچاق وادار می‌شوند و یا از سوی خانواده طرد می‌شوند، مورد توجه ویژه تنظیم‌کنندگان این لایحه قرار گرفته‌اند.

خدائیان به کودکان بزه‌دیده اشاره کرد و گفت: برای جرایمی که نسبت به اطفال و نوجوانان صورت می‌گیرد مجازات‌های سنگینی پیش‌بینی شده به گونه‌ای که حتی برای کوتاهی والدین در انجام وظایف قانونی به رغم برخورداری از شرایط اعمال آن وظایف، ضمانت اجرا در نظر گرفته شده است.

*آزار جنسی اطفال و نوجوانان تعریف روشنی در لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان ندارد

معاون حقوقی قوه قضائیه در پاسخ به این پرسش که با توجه به تغییرات اعمال شده در لایحه طی مراحل مختلف قانون‌گذاری، دستگاه قضایی به عنوان تدوین‌کننده اصلی تا چه میزان با لایحه‌ای که در مجلس به تصویب رسید موافق است، خاطرنشان کرد: این لایحه بنا بر اعمال برخی تغییرات در مراحل مختلف قانون‌گذاری، تفاوت‌هایی با لایحه تدوین‌شده توسط قوه قضائیه دارد از جمله اینکه در ماده 10 لایحه با وجود پیش‌بینی مجازات برای آزار جنسی اطفال و نوجوانان، تعریفی معین از این نوع آزار در لایحه ارائه نداده به گونه‌ای که روشن نیست آیا منظور از آزار  جنسی، تعابیر موجود در فقه و قانون مجازات اسلامی است، یا مفهوم دیگری مدنظر است.

وی تصریح کرد: بنابراین بدیهی است که این ماده از سوی قوه قضائیه با ایراد مواجه شود. البته در یک مورد که مجازات قاچاق کودکان و نوجوانان در لایحه پیشنهادی کمتر از مجازات مذکور در قانون فعلی مبارزه با قاچاق انسان بود با ایراد اینجانب مجلس شورای اسلامی آن ماده را به کمیسیون قضایی عودت داد و در جلسه کمیسیون نسبت به اصلاح آن ماده اقدام شد.

خدائیان ادامه داد: در تعریف خطر شدید و قریب‌الوقوع در این لایحه گفته شده است وضعیتی که حیات یا سلامت جسمی یا روانی طفل و نوجوان به شدت تهدید و در معرض آسیب قرار گیرد و برای حادث شدن این وضعیت در موارد بعدی آثاری پیش‌بینی شده است اما برای آسیب جسمی یا روانی مصداقی معرفی نشده است. با توجه به این مهم که آسیب دارای درجات بوده و حدود این آسیب جسمی و روانی مشخص نشده این موضوع تفسیربردار است. بالطبع با تغییراتی از این دست موافق نیستیم.

معاون حقوقی قوه قضائیه با بیان اینکه لایحه تشکیل پلیس ویژه اطفال و نوجوانان تهیه شده است،‌گفت: این لایحه در صورت تصویب مکمل فرآیند دادرسی ویژه اطفال و نوجوانان خواهد بود.

وی در خصوص فعالیت‌های دستگاه قضایی با هدف آموزش و قوانین مرتبط با اطفال و نوجوانان به قضات، مجریان قانون و دست‌اندرکاران این حوزه عنوان کرد: معاونت حقوقی قوه قضائیه در کنار فعالیت‌های آموزشی، معاونت منابع انسانی، آموزش دادرسی ویژه اطفال و نوجوانان را به صورت تخصصی و کارگاهی در اکثر استان‌ها به انجام رسانده است که در آن علاوه بر قضات، ضابطان و مددکاران اجتماعی نیز حضور داشته‌اند.

خدائیان اضافه کرد: علاوه بر موارد مطرح شده، کتاب‌های آموزشی در دو بخش تخصصی برای آموزش دست‌اندرکاران حوزه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان و آگاهی‌بخشی کودکان و نوجوانان به زبان ساده و متناسب با سن این طیف تهیه و در اختیار آنها گذاشته شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۷۹۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم راه اندازی مرکز فرهنگی هنری در مسکن مهر رشت

به گزارش خبرنگار مهر، کیا عاشوری بعد از ظهر یک شنبه طی دیدار با مدیرکل و معاونان فرهنگی و اداری‌مالی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان اظهار کرد: حوزه فرهنگ، نیازمند توجه بیشتر است و چنانچه دغدغه مند این عرصه هستیم، لازم است از کانون و دیگر مجموعه‌های فرهنگی حمایت کنیم.

فرماندار رشت بر لزوم راه اندازی مرکز فرهنگی هنری در مسکن مهر رشت تاکید کرد و گفت: غفلت متولیان، امکان نقش آفرینی دشمنان و تأثیر گذاری آموزه‌های آنان را در ذهن و ضمیر نسل کودک و نوجوان فراهم می‌کند.

وی بر همین اساس نیز نقش کانون را مهم ارزیابی و با قدردانی از اهتمام دست اندرکاران این نهاد فرهنگی در جهت جذب مخاطب و جذاب سازی فعالیت‌ها ادامه داد: افزایش ارتباط میان نسلی، مدیریت حضور آینده سازان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و همچنین، ایجاد بسترهای مناسب برای همراهی خانواده‌ها، از اولویت‌های مجموعه‌های فرهنگی به شمار می‌رود.

عاشوری با اشاره به اهمیت افزایش سواد رسانه‌ای کودکان و نوجوانان برای مواجهه با تهاجم فرهنگی بیگانگان و با ضروری توصیف کردن پیوست تربیتی فعالیت‌ها ادامه داد: برای فرهنگ سازی، لازم‌است از افراط و تفریط پرهیز کرده و با حمایت‌های مالی از فعالان فرهنگی و استفاده از نیروی انسانی توانمند نقش آفرین باشیم.

وی با تاکید بر اینکه توسعه فضاهای فرهنگی در دستورکار مسئولان است و با استقبال از راه‌انداری مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرستان رشت تصریح کرد: با تعریف طرح‌های عمرانی مناسب از سوی کانون، نسبت به تأیید پروژه و اختصاص منابع مالی لازم اقدام می‌کنیم.

کد خبر 6097370

دیگر خبرها

  • آموزش و پرورش طرح نماد را با جدیت بیشتری دنبال کند
  • صیانت از آزادی‌های مشروع در سند تحول قضایی
  • راه حل سند تحول برای رفع مشکل پراکندگی نظرات در حقوق عامه
  • ترویج و آموزش مالکیت معنوی به کودکان و نوجوانان
  • لزوم راه اندازی مرکز فرهنگی هنری در مسکن مهر رشت
  • کشور‌های مختلف برای محافظت از کودکان چه کردند؟
  • واکنش به اظهارات حسن روحانی درباره دلایل رد صلاحیت خود | آخرین وضعیت لایحه حجاب | شورای نگهبان به مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ایراد گرفت؟
  • فراخوان جشنواره راویان غدیر در استان قزوین
  • مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی در ساری برگزار می‌شود
  • برگزاری جشنواره هنر‌های نمایشی مازندران در ساری