Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی سرپرست دادسرای امور جنایی تهران اعلام کرده خلبان مقصر سقوط هواپیمای ATR آسمان نیست و کمیسیون اصل ۹۰ هم سازمان هواپیمایی را یکی از مقصران سقوط معرفی کرده که مقام مسئول سازمان هواپیمایی گفت: فرانسه با ما در موضوع دلایل سقوط ATR آسمان هم‌نظر است. ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴ اقتصادی راه و مسکن نظرات

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حسن رضایی‌فر مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به جلسه مشترک کارشناسان بررسی سانحه پرواز تهران-یاسوج با اعضای کمیسیون اصل 90مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان هواپیمایی کشوری و کمیسیون اصل 90 در مورد بسیاری از موارد با هم موافقت دارند، اما در مورد لحظه آخر سانحه این کمیسیون معتقد است که بال هواپیما دچار یخ‌زدگی شده، و راندمان خود  را از دست داده و به همین علت به کوه برخورد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این در حالی است که سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است که درست است هواپیما در مسیر پرواز یخ زدگی را تحمل کرده است، اما پرواز در ارتفاع غیر مجاز باعث شده تا جریانات پر قدرت کوهستان باعث برخورد هواپیما با کوه شده و باعث شده هواپیما نتواند مسیر خود را ادامه دهد. 

رضایی‌فر با اشاره به استقلال کمیته بررسی سانحه از سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در گزارش نهایی بخش مقررات و قانون گذاری، و خلاهایی که در سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها وجود داشته، دیده و پیشنهاد اصلاحی  لازم هم داده شده است.

مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری درباره سهم خطای خلبان از سانحه پرواز تهران-یاسوج گفت: یکی از انتقادات مطرح شده این است که تمام خطاها متوجه خلبان نبوده است. سازمان هواپیمایی معتقد است علت اصلی سانحه خطای خلبان بوده لیکن زنجیره‌ای از عوامل دیگر هم به وقوع حادثه  کمک کرده است.با این حال خطای خلبان علت اصلی ، مؤثر نبودن آموزش شرکت هواپیمایی آسمان، نقص نظارت عملیات و نقص سیستم‌های شناسایی مخاطرات داخلی شرکت  عوامل دیگر این زنجیره بر شمرده شده‌ است.

مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اختلاف نظر جزی این سازمان با کمیسیون اصل 90 بر سر علت سانحه گفت: اختلاف سازمان با کمیسیون اصل نود مربوط به لحظه آخر سانحه است. این کمیسیون معتقد است که یخ زدگی روی بال اتفاق افتاده، اما ما آن پدیده را با دلائل کارشناسی رد می‌کنیم.سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید یخ‌زدگی به تنهایی نمی‌تواند علت سانحه باشد، اما ورود به محیط یخ زدگی و آب و هوای بد یکی از علل سانحه است. در این مورد اطلاعات لازم به خلبان داده شده بوده و خلبان نباید وارد مرحله تقرب می‌شده است.

رضایی فر استناد هر دو مرجع را به کار کارشناسی، مستندات و دلایل و اطلاعات جعبه سیاه دانست و گفت: اطلاعات جعبه سیاه تحلیل شده و اختلاف بر سر نوع تحلیل این اطلاعات است زیرا باید محاسبات جوی را نیز در تحلیل اطلاعات بکار برد. با این حال فرانسه و نهاد مستقل بررسی سوانح هوایی این کشور گزارش سازمان هواپیمایی کشوری را تایید کرده اند. گزارش این نهادها نیز یخ زدگی را رد می‌کند. البته کارخانه سازنده و شرکت آسمان نیز نظر ما را پذیرفته اند.

مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری  در توضیح اختلاف این کمیته با کمیسیون اصل 90 گفت: ما با این کمیسیون موافقیم که هواپیما در مسیر یخ زدگی بوده است، چراکه خلبان 2 دقیقه و 20 ثانیه از سیستم یخ زدا استفاده کرده است. اما خود خلبان بعد از آنکه به زیر ابر رسیده و فضای غیر یخ زدگی را تجربه کرده است، سیستم یخ زدای هواپیما را خاموش کرده است. کمیسیون اصل 90 معتقد است که پس از این اقدام، یخ زدگی کماکان ادامه داشته  به همین دلیل به کوه برخورد کرده است و ما بر سر این موضوع با این کمیسیون اختلاف داریم.

مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری درباره انتشار گزارش نهایی این سانحه گفت: گزارش نهایی به فارسی منتشر شده  و به تمام مراجع رسمی از جمله مجلس و قوه قضاییه ارسال شده است. این گزارش مراحل قضایی را نیز گذرانده و افرادی که باید احضار می‌شدند، فراخوانده شده اند.

به گزارش تسنیم، سه روز پیش سخنگوی کمیسیون اصل 90 با بیان این‌که کارشناسان کمیسیون، یخ زدگی را علت اصلی سقوط هواپیمای ATR می‌دانند در حالی که تیم بررسی سانحه موضوعات مختلفی را بیان می کنند،گفته بود:‌ باید یادآور شد شرکت سازنده ATR پیش از این امر طی امریه ای از شرکت های خریدار از جمله آسمان درخواست کرده بود تا نقص موجود را با نصب سیستم های یخ‌زدا اقدام کنند اما این مهم انجام نشده بود.

وی افزود: همچنین باید اذعان کرد کارشناسان کمیسیون طبق نظر سازمان هواشناسی اعتقاد دارند که آب و هوا در زمان پرواز مناسب نبوده و شرایط بدی از نظر نوع ابرها، دما  و غیره داشته از این رو نباید پرواز اصلا انجام می شد. همچنین در این بین تیم بررسی سانحه نیز عنوان کرد که آب و هوا مناسب نبوده است.

پارسایی تصریح کرد: تیم بررسی سانحه اعتقاد دارد خلبان نباید ارتفاع هواپیما را کاهش می داد اما سوابق پروازهای تهران – یاسوج نشان می دهد هواپیماهای دیگر نیز در این مسیر ارتفاع خود را کاهش می دادند و اتفاقی نیز رخ نمی داد اما هواپیما به دلیل شرایط بد هوایی دچار یخ زدگی  شده و سقوط کرده است؛ بر این اساس باید اذعان کرد که اختلاف نظر در این رابطه وجود دارد.

نماینده مردم شیراز درمجلسبا اشاره به اینکه سازمان هواپیمایی باید طبق قانون، اسناد درخواستی کمیسیون را طی مدت یک ماه ارائه می کرد اما متاسفانه این مهم محقق نشده است، گفت: بنابراین پس از تبادل نظر صورت گرفته در جلسه امروز، تیم کارشناسی دانشگاهی که در این رابطه با کمیسیون همراهی می کنند نیز موضوع را بررسی خواهند کرد.بر اساس اطلاعات جعبه سیاه، خلبان اقداماتی مانند افزایش قدرت موتور، تنظیم جهت هواپیما و غیره که می‌توانست صورت بگیرد انجام داده است اما متاسفانه هواپیما دچار از کار افتادگی شده است.

پارسایی تصریح کرد: باید یادآور شد گزارشی از سقوط ATR  به دلیل امواج کوهستان نداشته‌ایم اما چندین مورد سقوط به دلیل یخ زدگی وجود دارد در حالی که موضوع مذکور یکی از دلایل سقوط توسط تیم بررسی سانحه عنوان شده است.

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گزارش کمیسیون به صحن علنی و قوه قضائیه بیان کرد: اگر سازمان هواپیمایی یا تیم بررسی سانحه اطلاعات دیگری به کارشناسان کمیسیون ارائه کنند حتما در گزارش کمیسیون اصل نودم قانون اساسی لحاظ خواهد شد اما به دلیل اینکه امنیت پرواز مدنظر است، ضمن توجه به تسریع در ارائه گزارش، از عجله کردن نیز پرهیز خواهد شد.

اخیرا سرپرست دادسرای امور جنایی تهران نیزدر صفحه شخصی خود در اینستاگرام دلایل سقوط هواپیمای یاسوج را اینگونه اعلام کرد:

«1- علت سقوط یخ زدگی بال هواپیماست.هواپیما مجهز به سیستم AD(جلوگیری از یخ زدگی بال)نبوده است.

2-مجوز بهره برداری از هواپیما C of A غیر قانونی صادر شده است.

3- شرکت بهره بردار در بکار گیری گروه کروی پرواز قصور کرده است.

4- سیستمELT هواپیما نقص داشته و عمل نکرده است.(دلیل فرعی)

5-هواپیمای ATR مناسب شرایط اقلیمی ایران نیست و محدودیت های زیادی از جمله دما و ارتفاع(high&hot) داراست.

6- قصور شرکت فرودگاه ها هم مطرح می باشد..

7-ربطی هم به تحریم ها ندارد.

8- #تقصیر_خلبان_نیست.

9-بر اساس دستورالعمل اجباری سیستم ANTI ICEING هواپیما می‌بایست مطابق با نیازمندی Moified ( اصلاح ) می‌شده که نشده است.»

انتهای پیام/

R1012188/P1010113/S7,81/CT1 واژه های کاربردی مرتبط وزارت راه سازمان هواپیمایی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت راه سازمان هواپیمایی وزارت راه سازمان هواپیمایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۷۹۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران را بالا ببریم

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام سید صادق طباطبایی‌نژاد اظهار داشت: نمایشگاه کتاب که هر ساله در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، مهمترین رویداد فرهنگی کشور است و به دلیل بین‌المللی بودن این رویداد، از دیگر کشورها نیز برای عرضه کتاب به ایران می‌آیند، به همین دلیل این نمایشگاه از ظرفیت‌های بالایی در زمینه دیپلماسی فرهنگی برخوردار است.

وی افزود: بسیاری از گروه‌های جامعه هر ساله منتظر و پیگیر برگزاری نمایشگاه کتاب تهران هستند و اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با این نمایشگاه را رصد می‌کنند. فکر می‌کنم به هر میزانی که کیفیت برگزاری نمایشگاه کتاب را بالا ببریم و کتاب‌های کیفی‌تری عرضه کنیم تأثیر آن را در جامعه و فرهنگ کشور خواهیم دید.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نمایشگاه کتاب را گردهمایی بزرگ کتابخوانی و کتاب دوستی در ایران دانست و ادامه داد: نمایشگاه کتاب به نوعی شب قدر کتاب‌خوانان و کتاب دوستان است و هر میزان کیفیت برگزاری آن بهتر باشد و کتاب‌هایی که در دسترس مردم نیست در نمایشگاه توسط ناشران عرضه شود در کتابخوانی کشور هم اثر مثبت دارد.

طباطبایی‌نژاد داشتن برنامه‌های فرهنگی مروج کتابخوانی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را ضروری عنوان کرد و گفت: با برنامه‌های متنوع می‌توان فرهنگ کتابخوانی را بهبود بخشید، یکی از رسالت‌های نمایشگاه می‌تواند رصد وضعیت کتابخوانی کشور باشد. کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در عرصه‌های مختلف فعالیت دارد و یکی از دغدغه‌های مهم اعضای این کمیسیون حوزه کتاب و مطالعه در جامعه است.

وی بیان کرد: وضعیت کتاب و کتابخوانی، کتابخانه‌ها و نمایشگاه کتاب مورد توجه کمیسیون فرهنگی است و نظارت و ارزیابی سالانه‌ای از وضعیت این حوزه توسط گزارش‌هایی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی دریافت می‌کند، انجام می‌دهد.

نماینده مردم اردستان در مجلس یادآور شد: در موضوع بودجه کارهای خوبی در چهارسال گذشته انجام داده‌ایم و رایزنی‌های خوبی در این رابطه بین دولت و سازمان برنامه و بودجه کشور شکل گرفت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که از دوران نوجوانی و طلبگی به طور مرتب از نمایشگاه کتاب بازدید داشته است، خاطرنشان کرد: خاطرات خوبی از نمایشگاه دارم و حضور این حجم از کتاب دوست و کتابخوان در نمایشگاه همیشه برایم جذاب بوده است.

گفتنی است سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به دو شکل حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

کد خبر 6080396

دیگر خبرها

  • سقوط وحشتناک یک هواپیمای روسی (فیلم)
  • سانحه رانندگی جان نوعروس زرندی را گرفت
  • ببینید | سقوط هواپیمای نیروی هوافضای روسیه
  • تعیین مجازات برای خرید و فروش سلاح در فضای مجازی
  • قیمت بلیت هواپیما افزایش می‌یابد؟!
  • پرواز هواپیمای آمریکایی بر فراز تنگه تایوان و واکنش سریع چین
  • با این ترفندها بلیط هواپیما استانبول را ارزان بخرید
  • تغییرات دولت در بخش اول لایحه بودجه اصلاح شد/گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می شود
  • گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می‌شود
  • کیفیت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران را بالا ببریم