Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدکاظم دلخوش درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به خشک شدن کامل دریاچه قم و خطر طوفان نمک برای تهران، گفت: در طی سالیان گذشته خشکسالی در اکثر مناطق کشور ایجاد شده است، ضمن اینکه هر چه به سمت جلو پیش می رویم میزان خشکسالی در کشور ما درمقایسه با کشورهای دیگر دنیا افزایش بیشتری خواهد داشت؛ لذا اگر در مورد مصرف بهینه آب و چاه های مصرفی مدیریت واحد ایجاد نشود، شرایط بهتر از این نخواهد شد و باید منتظر خشکی کامل تمام دریاچه ها و تالاب های کشور بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دریاچه نمک قم نمونه ای از وضعیت فعلی خشکسالی در کشور است، افزود: در شرایطی که چاه ها خشک شده و دسترسی به منابع زیر زمینی هم به دلیل افزایش دما امکان پذیر نیست، به طورحتم خطر خشکسالی دریاچه های کشور را تهدید می کند؛ حتی در استان های شمالی کشور هم که به ادعای برخی آب فراوانی وجود دارد، اما رودخانه ها و تالاب های مختلفی دچار خشکسالی شدند؛ بنابراین بحران خشکی برای منابع آبی کشور در تمامی استان ها وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه برای نجات جان دریاچه نمک قم سازمان محیط زیست، وزارتخانه صنعت و معدن و کشاورزی باید برنامه موثری تدوین کنند، تصریح کرد: نمک یک کالای صنعتی بوده و می توان با راهکارهایی حداقل از خشکی صد درصدی دریاچه نمک جلوگیری کرد، البته احیاء این دریاچه کار تخصصی مجلس نیست؛ اما می توان  با استفاده از معادن نمک حاصل از فعالیت های این دریاچه  درحوزه صادرات استفاده کرد، هرچند که دولت نه تنها برای جلوگیری از خشکی دریاچه نمک اقدامی نکرده بلکه درجهت جلوگیری از خشکی تالاب ها و منابع آبی دیگر نیز برنامه ای ارایه نکرده است.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار در مجلس، با اشاره به اینکه ضرورت دارد سازمان محیط زیست، منابع طبیعی و وزارت جهاد کشاورزی برای احیا و صیانت از تالاب‌ها و دریاچه های کشور از جمله دریاچه ارومیه و نمک در استان قم برنامه‌ریزی لازم را اتخاذ کنند، گفت: دریاچه ها و تالاب های کشور جزء منابع حیاتی کشور محسوب شده و بی توجهی به حفظ ارکان زیست محیطی کشور به نفع نسل های آینده کشور نیست.

دریاچه نمک حوض سلطان در ۴۰ کیلومتری شمال شهرستان قم و ۸۵ کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه بزرگراه خلیج فارس قرار دارد که در کنار دریاچه نمک، از جمله مهم ترین دریاچه های بخش مرکزی ایران به شمار می رود. این دو دریاچه از جمله دریاچه های شور کشور هستند و مقادیر زیادی نمک در خود جای داده اند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۷۹۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

تورج صادقی، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: بیش از هزار قطعه پرستوی دریایی تیره در غرب تالاب انزلی در چندین کلونی بزرگ حدود ۱۰۰ آشیانه ساختند. 

او با بیان اینکه این گونه پرنده به صورت کلونی در غرب تالاب بندر انزلی زادآوری دارند، افزود: عمق مناسب آب، پوشش گیاهی مطلوب و زنجیره غذایی کامل باعث به وجود آمدن بستری مناسب برای لانه گزینی این پرنده‌ها شده است.

معاون محیط زیست گیلان همچنین تصریح کرد: کارشناسان همزمان با زادآوری پرستو‌های دریایی، کار حلقه گذاری جوجه‌های این پرنده‌ها را آغاز می‌کنند.

پرستوی دریایی تیره با گونه‌ای پرستوی دریایی از تیره کاکاییان است. این پرستوی دریایی پرنده‌ای پرجنب و جوش است که برای به دست آوردن غذا شیرجه رفته و آن را می‌قاپد.

این پرنده اغلب در آب‌های داخلی زندگی می‌کند و در زمستان‌ها نیز گاه به صورت گذری در کرانه‌های دریا‌ها دیده می‌شود و بر علف‌های شناور روی آب در تالاب‌ها آشیانه می‌سازد.

تالاب انزلی، زیستگاه گونه‌های آبزیان، پرندگان و گیاهان نایاب در شهرستان بندر انزلی در ۴۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

این تالاب بین المللی از جمله تالاب‌های دریایی - ساحلی ایران است که در کنار ارزش و اهمیت برای زمستان گذرانی پرندگان، مهمترین زیستگاه جوجه‌آوری پرندگان آبزی در استان گیلان است.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • احتمال تبدیل دریاچه نمک قم به کانون جدید گرد و غبار کشور​
  • آغاز مرحله دوم رهاسازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر
  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • نگرانی از فعال شدن کانون گردوغبار در مرکز ایران
  • پایتخت یونان در میانه طوفان گرد و غبار به رنگ نارنجی درآمد + تصاویر
  • صید ماهی در دریاچه سد زاینده‌‍رود ممنوع است
  • ذخیره غیر اصولی آب به خاطر ترس از خشکسالی