Web Analytics Made Easy - Statcounter

جشنواره فیلم کودک و نوجوان هر سال بهانه‌ای می‌شود برای پرداخت دوباره به این موضوع فراموش شده تا شاید دوباره شاهد رونق سینمای کودک در کشور باشیم. ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر نظرات

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در حالی از 12 تا 22 بهمن سال 1368 برگزار شد که رقابت در بین آثار سینمایی شرکت کننده، بیش از دوره های پیش بود و بخش های متعددی به جشنواره اضافه شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دوره از جشنواره متشکل از هیات انتخابی با حضور عبدالله اسفندیاری، محمد علی حسین نژاد، محمدحسن حقیقی و علیرضا شجاع نوری بود و در بخش داوران بین الملل جشنواره نیز، نام هایی همچون سیروس طاهباز، اونات کوتلار، اوتمار گوتمن، اسوند یوهانسن و پنتی یوهانی کیونن فیلم ها را ارزیابی می کردند.

در پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، برخلاف دوره های پیشین که از دو بخش اصلی فیلم های دهه 80 و چشم انداز سال های دور تشکیل شده بود، با شش بخش مسابقه سینمای کودکان و نوجوانان، خارج از مسابقه سینمای کودکان و نوجوانان، به یاد یون پویسکوگویو، مروری بر فیلم های کودکان و نوجوانان(عباس کیارستمی)، ده سال سینمای کودک و نوجوان ایران و گذری بر فیلمخانه کودک و نوجوان مواجه می شویم که روند تکاملی جشنواره سینمای کودک و نوجوان را به منصه ظهور می رساند و به واسطه گوناگونی بخش های آن، از استقلال این جشنواره از جشنواره فیلم فجر در سال های بعد خبر می داد.

در این دوره جوایز فیلم ها و آثار بین الملل به چهار فیلم اهدا شد. فیلم «شعبده باز جوان» به کارگردانی والد بازدیکی از لهستان_ کانادا پروانه نقره ای بهترین فیلم بلند را دریافت کرد، فیلم «آدمک کارتونی» به کارگردانی مهرداد نعیمیان از کشور ایران پروانه نقره ای بهترین فیلم نقاشی متحرک را از آن خود کرد، پروانه نقره ای بهترین کارگردانی به شارن کارناک، کارگردان فیلم «سوآمی» از کشور هندوستان تعلق گرفت و نهایتا، پروانه زرین ویژه هیئت داوران به فیلم «تنهایی و کلوخ» به کارگردانی اسماعیل براری از کشور ایران رسید.

کارگردان فیلم «تنهایی و کلوخ» با نقل خاطره ای از ساخت این فیلم گفت: به خاطر موفقیت فیلم «عکس العمل»، بنیاد سینمایی فارابی از من دعوت کرد تا فیلم 35 میلی متری به نام «تنهایی و کلوخ» را بسازم و این فیلم هم در مسابقه جشنواره فیلم کن حضور داشت و در جشنواره فیلم کودک ایران نیز پروانه زرین بهترین فیلم جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان درسال 68 را دریافت کرد.

وی همچنین بیان کرده است «تنهایی و کلوخ» فیلم خاصی بود و من خاطره‌ای از آن فیلم به یاد دارم مبنی بر اینکه ما هنگامی که آخرین پلان فیلم را که شامل عبور گله گوسفند از جلوی سه نوجوان فیلم بود، فیلمبرداری کردیم، هنگام عبور گله از صحنه، من متوجه شدم چیزی در صحنه باقیمانده است و برای من جالب بود که این سیاهی که در دل صحرا مانده، چیست؟ تصورم این بود که صحنه خراب شده و باید دوباره فیلمبرداری کنم اما هنگامی که دقت کردم متوجه شدم یک بره به هنگام عبورگوسفندان، به دنیا آمده و در صحنه مانده است! و این حادثه چنان برای گروه جالب بود که همه گروه این اتفاق را به فال نیک گرفتند.

در واقع، توجه به بافت سنتی ایران و لوکیشن های بکر روستایی در این سال ها همچنان محور توجه فیلم سازان ایرانی بود. زیرا احساس می کردند در بستر یک زندگی روستایی، می توانند به روایت ساده و صیممی از قصه خود ارائه دهند و کودکان و نوجوانان را نیز با فرهنگ های متفاوت ایران آشنا کنند.

در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که جشنواره فیلم کودک و نوجوان پس از این دوره به عنوان جشنواره مستقل سینمایی فعالیت خود را ادامه داد.

انتهای پیام/

 

R1356/P1439/S4,34/CT4 واژه های کاربردی مرتبط جشنواره فیلم کودک

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جشنواره فیلم کودک جشنواره فیلم کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۸۰۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر»


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، جشنواره پنجم فیلم «کوثر» در چهار بخش سینمای ایران شامل فیلم‌های سینمایی، داستانی بلند (تله فیلم)، مستند کوتاه و نیمه بلند، مستند بلند و آثار کوتاه داستانی، پویا نمایی و نماهنگ است.

همچنین در بخش مسابقه سینمای ایران، عنوانی با نام مسابقه ویژه گنجانده شده که عبارت است:

نقش زنان و کودکان در مقاومت: این بخش ویژه آثار تولیده شده پیرامون موضوعات مرتبط با ایثارگری و نقش زنان و کودکان در کشور‌های حوزه مقاومت و مقابله با داعش و رژیم صهیونیستی و مظالمی که بر آنها رفته، است.

حجاب، عفاف: این بخش اختصاص دارد به آثار مرتبط با ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و افشای ماهیت توطئه‌های دشمنان برای آندلسی کردن ایران.

بخش طرح‌ها و ایده ها، بخش بین الملل و بخش غیررقابتی نیز سایر بخش‌های چهارگانه جشنواره را تشکیل می‌دهند؛ نمایش‌های ویژه، نشست‌های تخصصی، نکوداشت‌ها و بزرگداشت ها، برپایی نمایشگاه عکس و برگزاری همزمان جشنواره در استان‌ها و سایر مراکز فرهنگی هنری کشور از دیگر بخش‌های پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر» هستند.

بر پایه اعلام دبیرخانه جشنواره، متقاضایان شرکت در این رویداد می‌توانند با مطالعه فراخوان در هر بخش، لینک قابل دانلود فایل آثار خود را در فرمت‌های مشخص شده در فراخوان به صندوق الکترونیکی دبیرخانه به آدرس، kovsarfestival@gmail.com ارسال کنند و در صورتی که حجم فایل اثر بیشتر از ۱۰ گیگ است و یا امکان ارسال ایمیل وجود ندارد صاحبان آثار می‌توانند اثر خود را به‌صورت پستی و یا حضوری به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. آخرین مهلت ارسال آثار تا روز شنبه پنجم خرداد ماه سال جاری در نظر گرفته شده است.

نشانی دبیرخانه جشنواره: تهران، میدان فردوسی، خیابان انقلاب، چهار راه کالج، خیابان حافظ، خیابان غزالی، پشت سفارت روسیه، پلاک ۱۱ مرکز تشکل‌های شاهد و ایثارگر - آقای صیادی (دبیرخانه جشنواره)

تلفن و دورنگار: ۰۲۱۶۶۷۵۷۴۰۶ – ۰۹۳۶۹۸۴۴۳۹۵

آدرس پست الکترونیکی: kosarfilmfestival ۶۷@gmail.com

آدرس وبسایت: www.isartalash.ir

پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر» تیر ۱۴۰۳ در تهران با دبیری ناصر باکیده و با همکاری شهرداری تهران، سازمان امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک
  • اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه های کتابخوانی تمدید شد
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر»
  • برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • والدین با استقلال‌طلبی نوجوانان مواجهه منفی نداشته باشند
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه