Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-06@15:32:44 GMT

علت اصلی سقوط هواپیمای آسمان خطای خلبان بود

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۸۰۷۴۵

به گزارش اکوفارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، «حسین رضایی فر» مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: گزارش دفتر بررسی سوانح هوایی کشور فرانسه، نظر کمیته بررسی سانحه تهران- یاسوج مبنی بر اینکه خطای خلبان علت اصلی این سانحه بوده را تایید می‌کند.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری در حالی علت اصلی سانحه هواپیمایی تهران-یاسوج را خطای خلبان اعلام می کند که «بهرام پارسایی» سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس پیش از این گفته بود «کارشناسان این کمیسیون، یخ زدگی را علت اصلی سقوط هواپیمای اِی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تی.آر (ATR) می‌دانند».
وی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت اضافه کرد: «شرکت اِی.تی.آر پیش از این امر، از شرکت های خریدار از جمله آسمان درخواست کرده بود تا نقص موجود را با نصب سیستم های یخ‌زدا اقدام کنند اما این مهم انجام نشده بود».
مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری در این ارتباط می گوید: سازمان هواپیمایی کشوری و کمیسیون اصل 90 در مورد بسیاری از موارد با هم توافق دارند؛ اما در مورد لحظه آخر سانحه، این کمیسیون معتقد است که بال هواپیما دچار یخ زدگی شده و راندمان خود را از دست داده و به همین علت به کوه برخورد کرده است.
وی ادامه داد: به زعم سازمان هواپیمایی کشوری، درست است هواپیما در مسیر پرواز یخ زدگی را تحمل کرده است، اما پرواز در ارتفاع غیر مجاز باعث شده تا جریانات پر قدرت کوهستان باعث برخورد هواپیما با کوه شده و باعث شده هواپیما نتواند مسیر خود را ادامه دهد.
رضایی فر اظهار داشت: به عقیده سازمان هواپیمایی کشوری، یخ‌زدگی به تنهایی نمی‌تواند علت سانحه باشد، اما ورود به محیط یخ زدگی و آب و هوای بد یکی از علل سانحه است. در این مورد اطلاعات لازم به خلبان داده شده بوده و خلبان نباید وارد مرحله تقرب می‌شده است.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری در توضیح اختلاف این کمیته با کمیسیون اصل 90 گفت: ما با این کمیسیون موافقیم که هواپیما در مسیر یخ زدگی بوده است، چراکه خلبان 2 دقیقه و 20 ثانیه از سیستم یخ زدا استفاده کرده است.
رضایی‌فر ادامه داد: اما خود خلبان بعد از آنکه به زیر ابر رسیده و فضای غیر یخ زدگی را تجربه کرده است، سیستم یخ زدای هواپیما را خاموش کرده است. کمیسیون اصل 90 معتقد است که پس از این اقدام، یخ زدگی کماکان ادامه داشته به همین دلیل به کوه برخورد کرده است و ما بر سر این موضوع با این کمیسیون اختلاف داریم.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری درباره انتشار گزارش نهایی این سانحه نیز گفت: گزارش نهایی به فارسی منتشر شده و به تمام مراجع رسمی از جمله مجلس و قوه قضاییه ارسال شده است. این گزارش مراحل قضایی را نیز گذرانده و افرادی که باید احضار می‌شدند، فراخوانده شده اند.
به گزارش ایرنا، پرواز شماره 3704 هواپیمای آسمان با 60 مسافر و 6 خدمه پروازی ساعت 8 صبح یکشنبه بیست و نهم بهمن، تهران را به مقصد یاسوج ترک اما نزدیک سمیرم اصفهان سقوط کرد.
این هواپیما پس از 55 دقیقه از صفحه رادار مرکز کنترل خارج شد و در منطقه کوهستانی پادنا سقوط کرد و لاشه آن 48 ساعت پس از سقوط پیدا شد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۸۰۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن‌سازی درختان خطرآفرین در اصفهان

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: در پی سقوط درختان خطرآفرین در فروردین و اردیبهشت سال جاری، این سازمان نسبت به رفع مشکل درختان خطرآفرین اقدام کرده است.

مجتبی حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به افزایش میزان سقوط درختان خشک در شهر اصفهان اظهار کرد: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری این کلان‌شهر برای پیشگیری از هرگونه حادثه جانی و مالی در روزهای تعطیل اقدام به ایمن‌سازی خیابان‌ها، حذف و اصلاح درختان خطرآفرین کرده است.

وی افزود: در پی سقوط درختان خطرآفرین در فروردین و اردیبهشت سال جاری، سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان نسبت به رفع مشکل درختان خطرآفرین اقدام کرده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: رسالت سازمان پارک‌ها نگهداری از میراث چندین ساله اصفهان است.

حق‌شناس با اشاره به درختان با تاج سنگین بیان کرد: مسئولان تلاش کردند در صورت سلامت درخت برای حفظ آن، تنها شاخه‌ها یا دستک‌های خطرآفرین و مزاحم را حذف کنند.

وی خاطرنشان کرد: درختان خشک با سقوط احتمالی روبه‌رو هستند و باید قبل از هرگونه حادثه جانی و سقوط بر خودرو نسبت به رفع خطر آن‌ها اقدام شود؛ درختان مسن نیز که به سن بهره‌برداری رسیده‌اند، در سطح شهر شناسایی شده‌اند و با تأیید کمیسیون حفظ و گسترش، در حال ایمن‌سازی هستند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: ایمن‌سازی درختان به دلیل خلوت بودن شهر در روزهای تعطیل انجام شده است تا به‌آسانی از هرگونه حادثه جانی و سقوط بر خودرو جلوگیری شود.

کد خبر 750971

دیگر خبرها

  • آمار نگران‌کننده هواپیما‌های سالم کشور؛ فقط ۷ تا ۸ فروند!
  • چرا چشم مردم به دیدن ۵۰ فروند هواپیمایی که دولت می‌گوید وارد کشور کرده، روشن نمی‌شود؟
  • ایمن‌سازی درختان خطرآفرین در اصفهان
  • دعوای زنان هواپیمای کویتی را وادار به فرود اضطراری کرد
  • تمدید زمان ارسال درخواست تسهیلات حمایتی شرکت های دانش بنیان
  • اولین تصاویر از سقوط هواپیمای فوکر ۵۰ در کومور
  • استعلام از سازمان لیگ: گلر خارجی محروم نیست
  • سقف ۱۵ میلیارد تومانی تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت هوانوردی
  • اولین خلبان بازرگانی ایرانی؛ کاپیتان داریوش تیمسار
  • بازگشت آفتاب بر گستره آبادان و خرمشهر