Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-19@09:53:02 GMT

قرار بازداشت موقت در چه شرایطی صادر می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۸۶۵۶۲

قرار بازداشت موقت در چه شرایطی صادر می‌شود؟

در بسیاری موارد، هنگامی که شخصی به اتهام جرمی در دادسرا و کلانتری حاضر می‌شود برای او قرار بازداشت موقت صادر می‌شود. اما این سوال پیش می‌آید که قرار بازداشت موقت باید در چه شرایطی صادر شود و آیا مقامات قضایی می‌توانند در هر زمانی که تشخیص دهند، قرار بازداشت را صادر کنند؟

به گزارش «تابناک» هنگامی که پرونده‌ای تحت رسیدگی قرار می‌گیرد، به‌منظور دسترسی به متهم و تضمین حضور او در مرجع رسیدگی و همچنین جهت جلوگیری از فرار یا مخفی شدن او، بازپرس که اصولاً وظیفه تحقیقات مقدماتی پرونده را برعهده دارد، قرار تأمین کیفری صادر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرار‌های تأمین کیفری ۹ مورد هستند که عبارت‌اند از:

التزام به حضور با قول شرف.
التزام به حضور با تعیین وجه التزام.
التزام به عدم خروج از حوزه‌ی قضایی با قول شرف.
التزام به عدم خروج از حوزه‌ی قضایی با تعیین وجه التزام.
التزام به معرفی نوبه‌ای خود به صورت هفتگی یا ماهانه به مرجع قضایی یا انتظامی با تعیین وجه التزام.
التزام مستخدمان رسمی کشوری یا نیرو‌های مسلح به حضور با تعیین وجه التزام، با موافقت متهم و پس از اخذ تعهد پرداخت از محل حقوق آنان از سوی سازمان مربوط.
التزام به عدم خروج از منزل یا محل اقامت تعیین‌شده با موافقت متهم با تعیین وجه التزام از طریق نظارت با تجهیزات الکترونیکی یا بدون نظارت با این تجهیزات.
اخذ کفیل با تعیین وجه‌الکفاله.
اخذ وثیقه اعم از وجه نقد، ضمانت‌نامه‌ی بانکی، مال منقول یا غیرمنقول.
بازداشت موقت با رعایت شرایط مقرر قانونی.

آخرین قرار و شدیدترین آن، قرار بازداشت موقت است که آخرین انتخاب بازپرس محسوب می‌شود، لذا به‌دلیل شدت آن باید درمورد جرایم خاص و تحت شرایط خاصی صادر شود. پس بازپرس نمی‌تواند به‌عنوان اولین انتخاب، آن را به‌کار گیرد و به‌محض حضور متهم با این ادعا که وی ممکن است فرار کند، برای او قرار بازداشت صادر نماید.


موارد صدور قرار بازداشت موقت

صدور قرار بازداشت موقت در همه‌ی جرایم امکان‌پذیر نیست، با توجه به سخت‌گیری این قرار، در جرایمی صادر می‌شود که اهمیت بیشتری دارند. این جرایم عبارت‌اند از:

جرایمی که مجازات قانونی آن‌ها سلب حیات (اعدام یا قصاص نفس)، حبس ابد یا قطع عضو (مجازات جرایم محاربه و سرقت حدی) و در جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی که میزان دیه‌ی آن‌ها یک‌سوم دیه‌ی کامل یا بیش از آن است (ضرب و جرح و قطع عضو).
جرایم تعزیری درجه‌ی ۱،۲،۳،۴ (جرایمی که مجازات آن‌ها حبس بیش از پنج سال، جزای نقدی بیش از ۱۸ میلیون، انفصال دائم از خدمت، مصادره‌ی اموال و انحلال شخص حقوقی است).
جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور (جرایم ذکرشده در مواد ۴۹۸ تا ۵۱۲ قانون مجازات اسلامی تعزیرات) که مجازات قانونی آن‌ها درجه پنج و بالاتر است.
ایجاد مزاحمت و آزارواذیت بانوان و اطفال، تظاهر، قدرت‌نمایی و ایجاد مزاحمت برای اشخاص که به‌وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه انجام شود.
سرقت، کلاهبرداری، ارتشاء، اختلاس، خیانت در امانت، جعل یا استفاده از سند مجعول درصورتی‌که مشمول مورد ب. نباشد و متهم دارای یک فقره سابقه محکومیت قطعی به علت ارتکاب هریک از جرایم مذکور باشد.

البته لازم به ذکر است در این جرایم نیز بازپرس اختیار صدور قرار بازداشت موقت دارد، یعنی الزامی در این زمینه وجود ندارد و انتخاب بازداشت موقت به‌عنوان قرار تأمین کیفری بستگی به نظر خود او دارد.
شرایط صدور قرار بازداشت موقت

علاوه‌بر اینکه برای مجاز شدن صدور قرار بازداشت موقت، باید جرایم مذکور رخ دهند، وجود شرایطی نیز لازم است تا ضرورت صدور سخت‌گیرترین قرار تأمین کیفری را توجیه کند. این شرایط عبارت‌اند از:

بازپرس تشخیص دهد که آزاد بودن متهم موجب می‌شود وی آثار و ادله جرم را ازبین ببرد یا با متهمان دیگر و شهود و مطلعان تبانی کند یا سبب شود شهود از شهادت‌دادن صرف‌نظر کنند.
آزاد کردن او ممکن است موجب فرار یا مخفی‌شدن وی شود و به طریق دیگر نتوان از آن جلوگیری کرد.
آزاد بودن متهم مخل نظم عمومی، موجب به‌خطر افتادن جان شاکی، شهود یا خانواده‌ی آنان و خود متهم شود.

لازم به ذکر است مقام قضایی که قرار بازداشت موقت را صادر می‌کند، موظف است در قرار صادره‌ی خود تمامی موارد و شرایطی را که موجب صدور این قرار شده ذکر کند. به‌عبارتی صدور قرار بازداشت موقت باید مستدل باشد و ادله‌ی قانونی در آن ذکر شود. همچنین در این قرار باید ذکر شود متهمی که درمورد او قرار بازداشت موقت صادر شده است، حق اعتراض به آن قرار را دارد. منبع: تابناک

منبع: پارسینه

کلیدواژه: حقوق قرار بازداشت موقت حقوق کیفری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۸۶۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت سارق حرفه‌ای ۲۵ خودرو در غرب تهران

رئیس پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری یک سارق حرفه‌ای و سابقه دار که اقدام به ارتکاب ۲۵ فقره سرقت در محدوده شهرزیبا کرده بود، خبر داد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ علی قاسم‌پور در تشریح جزئیات این خبر گفت: به دنبال مراجعه و شکایت چند تن از شهروندان در هفته های اخیر، در خصوص سرقت از محتویات داخل خودرویشان در محدوده شهرزیبا، پیگیری و رسیدگی به موضوع به صورت ویژه در دستورکار عوامل عملیات کلانتری ۱۳۳ شهر زیبا قرار گرفت و آنان در جریان تحقیقات انجام شده متوجه شدند که تمامی سرقت‌ها از سوی یک نفر انجام شده است.  

وی اضافه کرد: همچنین در ادامه تحقیقات مشخص شد که متهم نسبت به شناسایی خودروهایی که قفل صندوق عقب آنها از ایمنی کمتری برخوردار است اقدام کرده و در فرصتی مناسب قفل صندوق عقب خودرو را تخریب و محتویات داخل صندوق از قبیل جک و ضبط و لاستیک زاپاس و ... را به سرقت برده است.  

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ با بیان اینکه گشت‌زنی ماموران در مناطق مستعد حضور متهم افزایش پیدا کرد، گفـت: سرانجام مأموران پلیس در جریان گشت‌زنی‌های خود، متهم را در حین سرقت مشاهده کرده و دستور ایست را صادر کردند، اما متهم بلافاصله سوار بر خودرو پراید شده و به سرعت از محل فرار کرد که در همین راستا عملیات تعقیب و گریز میان پلیس و ماموران آغاز شد.

قاسم پور با بیان اینکه تعقیب و گریز میان پلیس و متهم دقایقی به طول انجامید، گفت: طرح مهار به اجرا درآمد و سرانجام تیم عملیاتی پلیس در یک عملیات تعقیب و گریز چند دقیقه‌ای موفق به متوقف کردن خودرو متهم و دستگیری وی شدند.

رئیس پلیس پیشگیری پایتخت با اشاره به انتقال متهم به مقر انتظامی و انجام بازجویی از وی گفت: متهم که جزو سارقان سابقه‌دار بود، پس از انتقال به مقر انتظامی تحت بازجویی قرار گرفت و در جریان آن به ۲۵ فقره سرقت محتویات داخل خودرو  اعتراف کرد. در ادامه نیز برای متهم پرونده‌ای تشکیل شد و این فرد برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شد. تحقیقات تکمیلی در خصوص این پرونده و شناسایی مالباختگان نیز در دستورکار ماموران کلانتری شهرزیبا قرار دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازداشت سارق حرفه ای ۲۵ خودرو در غرب تهران
  • بازداشت سارق حرفه‌ای ۲۵ خودرو در غرب تهران
  • بازداشت شرور سابقه‌دار پس از قدرت‌نمایی در خیابان پیروزی تهران
  • فعالیت توده هوای ناپایدار جوی در خراسان جنوبی/ هواشناسی هشدار صادر کرد
  • قتل خواهر به دست برادر ۱۷ ساله در خوزستان
  • بازداشت متهم به قتل در شهرستان باوی
  • سارق کابل‌های فشار قوی در اسفراین بازداشت شد
  • احتمال آزادی موقت دنی آلوز
  • بازداشت ۱۸۹ متهم در طرح ارتقای امنیت آبادان
  • بازداشت ۱۸۹ متهم توسط پلیس آبادان