Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-03@00:21:46 GMT

وجب به وجب پروسه انتقال خون تحت مراقبت جدی است

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۸۷۳۳۴

وجب به وجب پروسه انتقال خون تحت مراقبت جدی است

فوق تخصص خون و انکولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: وجب به وجب پروسه انتقال خون، تحت مراقبت جدی و شدید است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، دکتر سید محسن رضوی فوق تخصص خون و انکولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در برنامه نبض پزشکی درباره پیشرفت های انتقال خون در ایران گفت: پروسه رگ دهنده خون، تا رگ گیرنده خون، روند پیچیده ای است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روند انتقال خون نیاز به مراقبت جدی دارد و وجب به وجب این پروسه تحت مراقبت شدید است. دکتر سید محسن رضوی افزود: در ابتدای این روند، سلامت اهداء کننده خیلی مهم است. در پروسه انتقال خون نباید به اهداء کننده خون، آسیب جدی وارد شود. وی گفت: از اهداء کننده خون و خون گرفته شده آزمایش های ایدز، هیپاتیت و غیره گرفته می شود تا سلامتش ثابت شود و در این صورت روند توزیع آغاز می شود. دکتر سید محسن رضوی افزود: خون های موجود در شبکه مصرفی بیمارستان ها توزیع می شود و بسته های خونی به بانک خون بیمارستان درخواست دهنده ارسال می شود. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه انتقال خون یک نوع پیوند است، گفت: فراورده های خونی یک فرایند زنده است و انتقال آن یک روند پیچیده است و ممکن است واکنش هایی و یا حتی عوارضی را در پی داشته باشد.
دکتر کریم شمس اسنجان معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون و متخصص هماتولوژی درباره آمار اهدای خون گفت: در سال 96 بالغ بردو میلیون و 170 هزار واحد اهدای خون داشتیم. در اهدای فراورده های اختصاصی مثل پلاسما نیز 30 تا 40 هزار و میزان مراجعه نیز بالغ بر 2 میلیون و 500 هزار نفر بوده است که به مراکز انتقال خون مراجعه کرده اند.
او درباره وضعیت کشورمان در منطقه و جهان گفت: از نظر آمارهای اهدای خون نسبت ما 27 در1000 آمار اهدا نسبت به جمعیت کشور را داریم، این عدد در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه در حدود 10 تا 12 در هزار است و در کشورهای پیشرفته این آمار 33 در هزار این عدد تخمین زده می شود و به نظر می رسد  ما در حد کفایت انتقال خون هستیم و این آمار کفاف نیاز کشور به خون را می دهد.  معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون با بیان اینکه ما تنها کشور منطقه هستیم که انتقال خون متمرکز و ملی داریم، گفت: بهترین شاخص کمی و کیفی مربوط به ایران است. کل اهدای خون در کشور ما داوطلبانه است در حالی که این اهدای داوطلبانه در دیگر  کشورها اتفاق نمی افتد و اغلب این کشورها از نظر کمیت دچار مشکل هستند.
او درباره مراکز فعال انتقال خون در کشور گفت: بالغ بر 96 مرکز ثابت و 90 مرکز موقت در کشور فعال هستند. در سال 10 تا 20 درصد نیاز کشور از مراکز سیار انتقال خون تامین می شود.

او افزود: از بزرگترین افتخارات خون این است که  از نظر کیفیت و کمیت در سراسر کشور توازن وجود دارد و تمام 31 استان ها دارای مراکز انتقال خون هستند و در قالب شبکه ملی خون رسانی فعالیت می کنند و این بدین معناست که حتی اگر استانی بنا به نیازهای زیستی خود نیاز به خون داشته باشد علی رغم اینکه به صورت استاندارد خون گیری می کند مقدار مورد نیاز بالاتر از طریق شبکه ملی خون رسانی کشور انجام می شود.


 دکتر عسکری مدیر کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت در ارتباط تلفنی درباره بهینه مصرف کردن خون و اقدامات انجام شده در مراکز درمانی گفت: ما در مصرف فراورده های خونی مصر هستیم و در کشور ما  وحدت رویه ای در استفاده از فراورده های خونی وجود ندارد که نیاز به برنامه ریزی می باشد.  سازمان انتقال خون به این نتیجه رسید که آموزش های لازم در این باره را انجام دهد. ما باید بپذیریم که اشکالاتی در تزریق فراورده های خونی داریم. در نظام جدید ثبت خطا اقدامات در جهت قبول خطاها و اشتباهات است.  او با تاکید بر اینکه آموزش و جدی گرفتن مراقبت های پرستاری بسیار مهم است و پرستار مربوطه در زمان اولیه تزریق خون نباید بیمار را ترک کند، افزود: تشکیل کمیته های ملی بیمارستانی می تواند خطاها را به حداقل و حتی به صفر برساند.

 

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: نبض پزشکی انتقال خون پلاسما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۸۷۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضع پدافند غیرعامل تأسیسات ذخیره‌سازی گاز سراجه بررسی شد

وضع پدافند غیرعامل مرکز ذخیره‌سازی گاز سراجه با حضور معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور، مدیر منطقه ۳ عملیات انتقال گاز و تیمی متشکل از مدیران و مسئولان اچ‌اس‌ئی و اجرایی وزارت نفت، شرکت ملی گاز، انتقال گاز و مهندسی و توسعه گاز و گروه نفت مرکزی بررسی شد.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت انتقال گاز ایران، مهدی زارع، مدیر منطقه ۳ عملیات انتقال گاز، در ‏این بازدید با ارائه گزارشی از اقدام‌های انجام‌شده در حوزه پدافند غیرعامل و ایمنی در تأسیسات ذخیره‌سازی گاز سراجه، با توجه به موقعیت حساس و راهبردی آن گفت: این تأسیسات در فصل‌های سرد سال بخشی از گاز مصرفی استان تهران و شهرهای شمال و شمال شرقی کشور را تأمین می‌کند و در پایداری شبکه انتقال گاز نقشی بسزا دارد.

وی بیان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی ‏برای کارکنان، نصب سیستم کولینگ و فومینگ روی مخازن ذخیره‌سازی، روزآمدکردن سیستم‌های اطفا و اعلان حریق و تجهیز دو دستگاه ‏ماشین اطفای حریق، نصب دوربین مداربسته، ارزیابی ریسک امنیتی SVE، مطالعات HAZOP و برگزاری نشست با ‏سازمان‌های متولی استان در این زمینه، ازجمله این ‏اقدام‌هاست.‏

عبدالرحمن کشوری، معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور، با ارزیابی و بررسی این اقدام‌ها به‌لحاظ رعایت الزام‌های پدافند غیرعامل در مخازن و تأسیسات ذخیره‌سازی و محیط‌های پیرامونی، از زحمات کارکنان منطقه ۳ عملیات انتقال گاز در ایجاد زیرساخت‌های حوزه ایمنی و پدافند ‏غیرعامل قدردانی کرد.

دیگر خبرها

  • کشاورزان بوشهری مراقبت‌های بعد از بارندگی در مزارع را جدی بگیرند
  • بهره برداری از ۱۲ طرح و اهدای جهیزیه در زندان‌های هرمزگان
  • آیت‌الله محمدی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است
  • اجرای ترمیم روکش آسفالت محور اسپاین به سمت برج مراقبت فرودگاه امام
  • برگزاری جشنواره ملی تدریس خلاق در دانشگاه کردستان
  • کمتر از یک درصد از افراد واجد شرایط در سیستان و بلوچستان خون اهدا می‌کنند
  • ارائه خدمات ضروری به بیش از ۸۰۰ هزار نفر در افغانستان
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • وضع پدافند غیرعامل تأسیسات ذخیره‌سازی گاز سراجه بررسی شد
  • زلنسکی: روسیه از سرعت پایین انتقال تسلیحات به ما بهره می‌برد