Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ شهرستان اردکان هم اکنون در حال تجربه مشکلات جدی آب است، خشک‌سالی‌های مکرر توأم با برداشت بیش از حد آب‌های سطحی و زیرزمینی از طریق چاه‌های عمیق، وضعیت آب این شهرستان را به سطح بحرانی رسانده‌ است.

از نشانه‌های خشکسالی کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین، تخریب کیفیت آب، فرسایش خاک، بیابان‌زایی و طوفان‌های گرد و غبار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش جمعیت، توسعه صنایع، تغییر اقلیم و آلاینده امروزه، محدودیت منابع آب شیرین و حفظ کیفیت آن‌ها بزرگترین چالش فرا روی مدیریت منابع آب است.

در این میان وجود کارخانجات پرمصرف در ذهن مردم این باور را به وجود آورده است که وجود کارخانه‌های متعدد علت ایجاد کم آبی در اردکان است در حالی که خشکسالی پیاپی چند سال گذشته تاثیر بسیار نامطلوبی بر قنات‌ها و چاه‌های آب این منطقه گذاشته و موجب خشک شدن بسیاری از آن‌ها  شده است.

با توجه به کم بود آب در شهرستان اردکان و قرار گرفتن در فصل تابستان و مصرف بالای آب به سراغ مردم و مسئولان رفتیم تا علت کیفیت بد آب اردکان را از آن‌ها جویا شویم.

حسین حیدری ساکن در اردکان گفت: آب در بیشتر مواقع بسیار کم و با رنگ زرد رنگ از لوله‌ها خارج می‌شود و مصرف آن امکان ندارد، ما مجبوریم که آب شور مصرف کنیم و هزینه آب شیرین بدهیم. 

چهره آزاد رئیس اداره آب و فاضلاب اردکان در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ در خصوص مشکل آب اردکان گفت: چند روزی آب انتقالی به اردکان قطع شد و شهروندان اردکان دچار مشکل شدند چرا که حجم آب انتقالی به اردکان ۳۶۲ لیتر بر ثانیه است که این مقدار آب به ۱۲۰ الی ۱۳۰ لیتر بر ثانیه کاهش پیدا کرد که با توان تولید چاه‌های آب اردکان به ۲۷۰ لیتر رسید که از ۳۶۲ لیتر حجمی بالغ بر ۹۲ لیتر کمبود آب داشتیم.

چهره آزاد افزود: با میزان آبی که در اردکان در دسترس داریم، با کم شدن و قطع شدن آب انتقالی به مشکل برخواهیم خورد میزان حجم آب ذخیره شده هم در مدت قطعی آب پاسخ گو ی مردم نبود و در برخی از مناطق اردکان آب قطع شد.

آب چاه های کشاورزی در اردکان قابل استفاده نیست

یکی دیگر از شهروندان در اردکان گفت: گاهی اگر از روی اجبار به مصرف آب لوله کشی شده روی بیاوریم کارمان به بیمارستان می‌کشد چون این آب اصلا کیفیت ندارد.

رئیس اداره آب و فاضلاب اردکان در خصوص چاه‌های کشاورزی گفت: در زمان قحطی آب مجبور شدیم از چاه‌های کشاورزی استفاده کنیم که کفاف شهرستان را نمی‌دهد و حتی ممکن است آب بی کیفیت درون لوله‌ها جریان پیدا کند و بعد از مدتی گل و لای داخل لوله‌ها باقی می‌ماند و باعث عوض شدن طعم و رنگ آب در زمان عادی شود که امری ناگزیر است.

چهره آزاد اظهار داشت: در اردکان مشکل افت سطح آب جدی است و طبق مکاتباتی که با مسئولان انجام شده است امکان حفر چاه در خارج از شهر، جز در منطقه سیاه کوه، وجود ندارد.

وی درخصوص ایستگاه‌های برداشت آب در اردکان گفت: ۳۳ ایستگاه برداشت آب در اردکان قرار گرفته است که ۶ ایستگاه مستقیما به خط انتقالی متصل هستند و ما بقی ایستگاه‌ها تانکری هستند و مسلما در زمان قطع آب انتقالی ۶ ایستگاه متصل به این آب قطع می‌شود که باعث به وجود آمدن جنجال‌هایی در شهر شد در اردکان ۱۰ هزار متر مکعب آب شیرین همیشه به صورت ذخیره وجود دارد که فقط برای ۲۵ الی ۳۰ روز مصرف شرب مردم کافی است.

چهره آزاد افزود: ما به مردم اخطار داده ایم که کمتر مصرف کنند و به ۱۷۰۰ مشترک پرمصرف آب اخطار قطع دادیم متاسفانه از استان برای رفع مشکل آب شرب مردم اردکان تلاش نمی‌شود به ما قول دادند که در ۴ ماه مشکل را حل کنند درحالی که اگر بوجه و امکانات هم باشد، نمی‌شود.

سید محمد طباطبائی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد در گفتگو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت: اولویت اول تامین آب شرب و آب بخش‌های کشاورزی و صنعت است در حال حاضر با کم شدن نزولات جوی و کم شدن آب پشت سد و همچنین کم شدن آب انتقالی به شدت دچار کم بود آب هستیم.

وی با اشاره به خشکسالی های  اخیر افزود:، نظر ما بر این است که می‌توان آب زیرزمینی شهرستان اردکان را از شهر دیگر تامین کنیم و یا حتی از پارک سیاه کوه برداشت آب داشته باشیم که در حال حاضر در حال رایزنی هستیم.

طباطبائی افزود: اگرمردم ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند و یا کارخانه‌ها یک سری وسایل و تجهیزات به سیستم خود اضافه کنند، همچنین کشاورزان از طرح‌های الگویی کشت و آبیاری قطره‌ای استفاده کنند مشکل قطعی آب تا حدودی حل می‌شود.

وی اظهار کرد: شهروندانی که طرح‌هایی در جهت کاهش مصرف آب در حوزه‌های مختلف دارند معرفی نمایند تا روی آن‌ها مطالعه و بررسی شود تا از آن بهره برده و در کل جامعه اجرا شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: به طرح‌هایی که بیشترین صرفه جویی را در مصرف آب اعمال نموده و به سفره‌های زیرزمینی کمک نمایند امتیاز گرفته و جایزه‌ای به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

وضعیت آب  اردکان  در حالت  اضطراری

طباطبایی گفت: بحث تامین آب شرب اردکان به صورت اضطراری درآمده است چرا که بخش عمده آب شرب این شهرستان از آب انتقالی است و ذخیره آن بسیار اندک است.

وی گفت: باید به فکر جایگزین باشیم برای مثال چاه‌هایی را در سیاه کوه حفر نموده و اولویت کار و برنامه را به تامین آب مردم بدهیم باید برای کمتر مصرف کردن آب فرهنگ سازی شود تا استفاده بی رویه ایرانی‌های از آب کم شود.

فرماندار اردکان در خصوص مشکلات آب شرب اردکان گفت: تامین آب شرب از وظایف حاکمیتی است، ما نمی توانیم مردم را به مصرف نکردن آب مجبور کنیم، مردم آب می‌خواهند و اگر هم زیاد آب مصرف می‌کنند این وظیفه‌ی ما است که آموزش بدهیم و فرهنگ سازی کنیم.

هادی مقیمی افزود: با وعده دادن و عمل نکردن چیزی درست نمی‌شود مسئله اردکان با یزد یا اشکذر فرق می‌کند و نمی‌شود سیاست‌هایی که در اشکذر و یزد به کار برده می‌شود در اردکان نیز اجرا شود، در اردکان آب چاه‌ها نیز شور است در حالی که در اشکذر می‌توان از آب چا‌ها نیز استفاده کرد.

با وعده  مشکل کم آبی اردکان حل نمی شود

فرماندار اردکان تاکید کرد: مسئولان استان باید جوابگو باشند، متاسفانه شرکت آب و فاضلاب اردکان هیچ گونه اقدامی در خصوص تامین آب شرب انجام نداده است متاسفانه مردم از برخی از مشکلات آب بی خبر هستند و ۲ سال است که هیچ کاری انجام نشده است در حال حاضر وضعیت آب اردکان خوب نیست و باید فکری برای آن شود که تنها راه آن این است که آب شیرین، و به اردکان منتقل شود.

مقیمی افزود:در شرایط موجود با وعده نمی‌توان کاری انجام داد موضوع آب در اردکان با دیگر مناطق استان متفاوت است چراکه آب چاه‌های اردکان بی کیفیت، تلخ و حتی بعضا تغییر رنگ نیز داده است و نمی‌توان سیاست‌هایی که در یزد ایجاب می‌کند را برای اردکان نیز اعمال نمود.

مقیمی در خصوص طرح تشویقی برای خانواده‌های کم مصرف گفت: طرح سپاس آب الگویی مناسب برای کم شدن مصرف آب در اردکان و کل کشور است به این صورت که در سه حوزه شرب، کشاورزی و صنعت واحد‌هایی که کمترین مصرف را داشته اند تشویق و تقدیر خواهند شد.

وی ادامه داد: طرحی در اردکان مطرح شد که در آینده در شهرداری و نظام مهندسی اردکان در بحث مصرف آب مسیر‌هایی جدا برای انتقال آب شرب و آب غیر شرب در نظر گرفته شود تا بتوان این طرح را در خانه‌های درحال ساخت پیاده کرد، چرا که تصحیح خانه‌های ساخته شده هزینه بردار است، که امیدواریم مورد قبول واقع شود.

فرماندار اردکان اظهار داشت: برخی از کارخانه‌های کاشی اردکان موظف شده اند که تجهیزاتی به دستگاه‌های خود ااضافه کنند که در مصرف آب صرفه جویی شود.

وی گفت: کشاورزان نیز با ارائه طرح‌های صرفه جویی در مصرف آب به روند صرفه جویی کمک کنند که طرح برتر به استان فرستاده شده و به نفرات برتر جایزه‌ای تعلق خواهد گرفت.

عزم جدی مسئولان برای حل مشکل کم آبی

رضا اردکانیان وزیر نیرو در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ با بیان اینکه وزارت نیرو در چارچوب وظایف خود همه راه‌های تامین آب برای استان را در دستور کار قرار دارد گفت: در حال حاضر اصلی‌ترین برنامه تغییر الگو و شیوه مصرف است.

اردکانیان با اشاره به کاهش بارش ها در کشور و همچنین در استان کویری یزد افزود: امسال میزان بارش از به ۲۲۰ میلی متر کاهش یافته است اما دولت برای تامین آب استان یزد باروری ابر‌ها، تصویه پساب، شیرین کردن آب دریا در دستور کارخود قرار داده است.

برای حل مشکل کم آبی در شهرستان اردکان لازم است طرح‌های آبرسانی در کوتاه‌ترین زمان عملیاتی شود تا مردم بتوانند آب مورد نیاز خود را تامین کنند.

هر چند کم آبی در کل کشور وجود دارد، اما مردم نیز باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خشکسالی کم بود آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۸۸۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان انتقال خون هیچ جایگزینی ندارد

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، آقایی میبدی در نشست با نماینده منتخب مردم شهرستان اردکان با اشاره به اینکه انتقال خون یزد به لحاظ خدمت رسانی، فنی و تخصصی و علمی جزو استان‌های برتر کشور است، تصریح داشت: یزد در زمینه اهدای خون در بین سه استان برتر کشور است و در زمینه اهدای خون مستمر جزو برترین‌های کشور و در پوشش اهدای خون جزو استان‌های نسبتاً خوب در بین دیگر استان‌ها هستیم.   وی تحول، تعالی و تکامل در خدمت، دانش و پژوهش، اجتماعی کردن انتقال خون و دسترسی آسان برای همه جهت اهدای خون را سه هدف مهم در انتقال خون استان ذکر کرد.    مدیر کل انتقال خون استان با بیان این که هم اکنون هیچ بیماری در استان یزد معطل خون نمی‌ماند و این حاصل سال‌ها تلاش همکاران در این اداره کل است، ابراز کرد: البته تلاش داریم با ایجاد پایگاه‌های سیار، برای هر کسی و در هر جایی امکان اهدای خون را فراهم کنیم و در این رابطه سامانه سیار خونگیری در استان راه اندازی شده و می‌توانیم این شرایط را تسهیل‌تر کنیم.   وی در پایان صحبت‌های خود و با اشاره به اتمام ساختمان جدید پایگاه انتقال خون شهرستان گفت: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده و مساعدت شهرستان قرار است در شش ماهه اول امسال مرکز جابجایی از ساختمان قدیم به ساختمان جدید انجام گیرد.   در ادامه این نشست نماینده منتخب مردم اردکان در مجلس به نقش کلیدی استان یزد در حوزه درمان کشور اشاره کرد و خواستار توسعه و تجهیز مراکز اهدای خون به عنوان بخشی از زنجیره درمان شد.    پوردهقان با اشاره به موقعیت جفرافیایی شهرستان اردکان و اهمیت آن در حوزه پدافندی، بر لزوم تکمیل زیرساخت‌ها و توسعه شبکه خون‌رسانی در شهرستان تأکید کرد.  

دیگر خبرها

  • فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت
  • فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است
  • مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح
  • اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد
  • نظارت درون سازمانی در شهرداری گرگان مطلوب نیست/ گله‌مندی مردم از خدمات‌شهری
  • آخرین وضعیت اصفهان بعد از شنیده شدن انفجارهای شبانه را ببینید
  • تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست
  • وضعیت مطلوب دلیجان در حوزه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش
  • خطری که از بیخ گوش ستاره پرسپولیسی گذشت!
  • سازمان انتقال خون هیچ جایگزینی ندارد