Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-23@15:54:36 GMT

چالش خاموشي در بزگترين شهر صنعتي کشور

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۸۹۰۸۱

چالش خاموشي در بزگترين شهر صنعتي کشور

خبرگزاري آريا - ساوه - ايرنا - کاوه به عنوان بزرگترين شهر صنعتي کشور در 10 کيلومتري شمال شهر ساوه واقع شده و ميزبان واحدهاي صنعتي سابقه دار و برندهاي معتبري است که در توليد و صادرات نقش محوري ايفا مي کنند.

به گزارش ايرنا، با وجود تنگناهايي که در حوزه اقتصادي کشور وجود دارد، با تدابير و همت کارآفرينان صنعتي، چرخ هاي توليد در اين شهرک صنعتي همچنان در چرخش است و توليد انواع محصولات و صادرات به شهرهاي دور و نزديک صورت مي گيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با آغاز موج گرماي تابستاني که بيشتر مناطق کشور و افزايش تصاعدي مصرف برق در بخش هاي خانگي، صنعتي، برنامه خاموشي روزانه به عنوان راهکار اصلي در کشور اعمال شد که با گذشت يک ماه از آن مشکلاتي را در بزرگترين شهرک صنعتي کشور در ساوه ايجاد کرده است.
بسياري از مديران صنايع اين شهرستان از قطعي هاي بدون برنامه و طولاني برق گله مند هستند و مي گويند که خسارت هايي به دليل خاموشي به بخش توليد وارد شده و حتي فسادپذيري مواد اوليه در صنايع وابسته به سردخانه رخ داده است.
آنان افزودند: تنگناهاي موجود کشور قابل درک است اما مديران صنعتي به دنبال اعلام برنامه قطعي برق در حوزه صنعت هستند و با توجه به طول مدت خاموشي و گرماي هوا برنامه ريزي منظم را مطالبه مي کنند.
دبير انجمن صنايع شهرستان ساوه گفت: هر هفته به مدت 2 روز برق در شهر صنعتي کاوه قطع مي شود که خسارت هاي فراواني بر توليدکنندگان وارد مي کند.
«محمد خدادي» افزود: قطعي برق در اين شهرک صنعتي به طور متوالي در ساعات 10 صبح تا 21 شب در 2 روزهفته رخ مي دهد و به تبع آن توليد در اين منطقه صنعتي به تعطيلي کشيده مي شود.
وي گفت: در بسياري از شهرها قطعي برق روزانه يک و نيم تا سه ساعت و در طول هفته سه بار اتفاق مي افتد اما در ساوه که يکي از قطب هاي صنعتي کشور است اين زمان بندي عادلانه رعايت نمي شود و زيان آن متوجه توليد کننده است.
مديرعامل شرکت آوند دارو گفت: قطعي طولاني مدت برق در شهر صنعتي کاوه عاملي در توقف فرايند توليد در کارخانه است.
«رضا جنتي» افزود: وقفه در توليد به دليل خاموشي گاه تا 12 ساعت نيز رخ مي دهد چرا که کوره هاي کارخانه بر اثر توقف جريان الکتريکي سرد مي شوند و بازگشت حرارت لازم در مدار توليد حداقل 10 تا 12 ساعت زمان نياز است و اين مهم باعث شده که توليد اين شرکت به 30 درصد کل ظرفيت خود برسد.
معاون استاندار مرکزي و فرماندار ساوه نيز گفت: در نشست شوراي اداري که 2 هفته پيش با حضور استاندار مرکزي برگزار شد مشکلات صنايع شهر صنعتي کاوه بر اثر قطع مکرر برق مطرح شد و قرار است که خاموشي ها با اطلاع قبلي در اين شهرستان اعمال شود.
«محمد بهاروند» افزود: نه تنها در حوزه صنعت و شهرهاي صنعتي بلکه در روستاها و مناطق شهري ساوه نيز روند قطعي برق نسبت به ساير شهرها بيشتر است.
وي گفت: شرکت برق اعلام کرده است که قطعي انرژي الکتريکي به صورت متمرکز از تهران مديريت مي شود و به همين منظور مراتب در حمايت از صنعت ملي به مقامات استاني و کشور انتقال داده شده است.
فرماندار شهرستان ساوه يادآور شد: ميزان مصرف برق در شهر صنعتي کاوه 160 مگاوات و در بخش هاي خانگي و کشاورزي اين شهرستان 760 مگاوات است و مي توان گفت که 2 و نيم درصد از برق صنعتي کشور در استان مرکزي مصرف مي شود که بخشي از آن در شهرک صنعتي کاوه است.
بهاروند اظهار داشت: کسري جريان الکتريکي در کشور هشت هزار مگاوات اعلام شده و تلاش بر اين است که فشار خاموشي ها در ساوه به حداقل ممکن برسد و در رايزني با برق منطقه اي باختر و ساير مراجع ضريب خسارت به حوزه توليد صنعتي اين قطب صنعتي کاهش يابد.
وي خاطرنشان کرد: به گفته مسئولان خاموشي ها حداقل تا نيمه دوم مرداد ماه ادامه دارد و بايد فشار فعلي برصنايع ساوه تعديل شود، ضمن اينکه برخي از فيدرهاي برق از کنترل استان مرکزي خارج است و توسط مرکز ديسپچينگ در تهران کنترل مي شود.
مديرعامل شرکت توزيع نيروي برق استان مرکزي در اين خصوص گفت: تغيير ساعات کاري، به کارگيري روش هاي بهينه سازي مصرف انرژي و به مدار آوردن مولدهاي اضطراري نقش مهمي در کاهش 35 مگاواتي مصرف برق حوزه ادارات استان داشته است.
«محمد اله داد» با بيان اينکه طرح ارزيابي و پايش مصرف انرژي از دهم تير ماه جاري توسط شرکت توزيع برق استان مرکزي اجرا شده است، افزود: با توجه به مصوبه هيات وزيران در مورد تنظيم ساعات کار ادارات و بانک ها در راستاي مديريت مصرف برق، اين شرکت با اعزام 25 گروه ارزياب به نهادهاي دولتي استان نسبت به نظارت بر اجراي بخشنامه و حصول اطمينان از قطع سيستم هاي سرمايشي در ساعت پرمصرف اقدام کرده است.
وي ادامه داد: روش‌هاي نامناسب مصرف بايد از رفتارهاي مشترکان حذف شود چرا که تغييرات اقليمي موجب افزايش دما و کاهش نزولات آسماني شده و توليد انرژي الکتريکي کاهش داشته است.
مديرعامل شرکت توزيع نيروي برق استان مرکزي با بيان اينکه نياز مصرف برق هفته گذشته در اين استان به نسبت مشابه سال قبل حدود 10 درصد افزايش يافته است، افزود: مصرف روزانه برق استان مرکزي در تابستان امسال 950 مگاوات بوده است.
اله داد اظهار داشت: نابرابري بين توليد و مصرف برق در کشور موجب مشکلات و اجراي خاموشي ها شده که اين روند حداقل تا 20 مرداد ادامه دارد.
وي افزود: هزينه توليد هر کيلووات برق با نرخ سوخت دولتي يک هزار و 100 ريال است اما از شهروندان به طور متوسط 660 ريال دريافت مي شود.
توليدکنندگان صنعتي ساوه بر اين باورند که درسال توليد ملي و شرايط سخت اقتصادي بايد از حوزه صنعت حمايت ويژه اي شود تا توان عبور از مشکلات وجود داشته باشد.
آنان مي گويند: کارآفرينان حوزه صنعت ساوه به عنوان قطب توليد کشور انتظار دارند همراهي موثرتري را از مسئولان براي رفع مشکلات و حل چالش هاي خود داشته باشند و در اين خصوص مساعدت در مديريت قطع برق از خواسته هاي آنان است.
شهرستان ساوه با چهار شهرک و ناحيه صنعتي 500 واحد توليدي دارد و 50 درصد کل اشتغال استان مرکزي را به خود اختصاص داده است.
6539/6013/
گزارش از يحيي معماري
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۸۹۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیمی از برق کشور در بخش تولید مصرف می‌شود

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق و مدیرعامل شرکت توانیر گفت: به صورت میانگین ۵۰ درصد برق کشور در بخش تولید واحد‌های صنعتی و کشاورزی مصرف می‌شود. در سال ۱۴۰۰ با ناترازی شدیدی مواجه بودیم، اما طی دو سال گذشته با مجموع اقدامات انجام شده این ناترازی با درایت و برنامه ریزی‌های دقیق به حداقل رسید.

وی با بیان این که برای گذر از اوج بار تابستان امسال ١٨٠ اقدام تامین انرژی در کشور تعریف شده، اظهار امیدواری کرد سال جاری نیز سال مطلوبی برای صنعت برق کشور باشد.

به گفته مدیرعامل توانیر، در این زمینه ظرفیت‌های مناسبی در حوزه صنعت برق ایجاد شده که ساخت نیروگاه‌های حرارتی جدید و راه اندازی نیروگاه‌های تجدید پذیر و احداث شبکه‌های توزیع و انتقال برق از جمله آنها است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • بررسی مشکلات صنایع شهرستان ساوه در سه سطح
  • ایجاد معاونت ساخت صنعتی مسکن در ریاست جمهوری/ تولید مسکن ارزان با کمک دانش‌بنیان‌ها
  • ایجاد معاونت ساخت صنعتی مسکن در ریاست جمهوری
  • چالش تولید زعفران در سرزمین طلای سرخ
  • ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به دنبال اثرگذاری در تولید است
  • بومی سازی کاربردی ترین تجهیزات گلخانه ای کشور در مازندران
  • ۵۰ درصد برق کشور در واحدهای صنعتی مصرف می‌شود
  • سن مصرف مخدر‌ ها در کشور به ۲۴ سال رسید
  • نیمی از برق کشور در بخش تولید مصرف می‌شود
  • نیمی از برق کشور در بخش تولید مصرف می شود