Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@15:05:22 GMT

حلال و طیب بودن؛ جواز تصرف در مال

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۹۰۱۵۰

حلال و طیب بودن؛ جواز تصرف در مال

آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به اهمیت حلال بودن مال، اظهارکرد: مال حلال مالی است که انسان از راه درست و شرعی به دست آورده به‌معنای دیگر برای آن زحمت کشیده و مطابق دستور شرع مقدس بدست آورده است کمااینکه مال حلال مال گوارا و دلچسب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی مال حرام را مالی دانست که راه نامشروع به دست آمده است و با ذکر این مطلب که قسم دیگر مال، مال شبهه‌ناک است، اضافه کرد: مال شبهه‌ناک یعنی مالی که مشکوک به حرام است.

حلال بودن مال؛ شرط قبولی اعمال

آیت‌الله میرعمادی حلال بودن مال را شرط قبولی اعمال دانست و با ذکر این مطلب که در قرآن آن‌چه شرط قبولی اعمال آمده است مال حلال است، اضافه کرد: خداوند متعال در قرآن و در آیه ۱۶۸ سوره بقره دستور می‌دهد؛ ای مردم بخورید تصرف کنید آن‌چه در زمین است از چیزهای حلال و در آیه ۵۷ سوره بقره می‌فرماید بخورید از چیزهای پاکیزه که از راه حلال به دست می‌آورید.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که در چهار مورد در قرآن کلمه حلال و طیب در کنار هم به‌کار رفته است، تصریح کرد: مال حلال مالی است که از راه درست و از روی زحمت به‌دست می‌آید این در حالی‌است که معنای طیب پاکیزه و طبع‌پسند است.
امام جمعه خرم‌آباد به حرام بودن خوردن برخی حیوانات اشاره و با ذکر این مطلب که خوردن برخی حیوانات حرام موافق طبع نیست، خاطرنشان کرد: در اسلام حلال بودن و طیب بودن دو شرط یا جواز تصرف در مال است بدین معنا که اگر مالی از راه حلال به‌ دست بیاید و موافق طبع انسان باشد حلال است.
وی تصریح کرد: شرط قبولی اعمال این است در مکان یا روی فرش یا جایی‌که حلال و طبیب باشد اگر انسان عبادت انجام داد قبول است اما در جایی‌که غصبی است یا خمس و زکات آن پرداخت نشده اگر نماز خوانده شود اشکال دارد چنان‌که امام علی(ع) در حدیثی می‌فرماید ای انسان نگاه کن بر روی چه چیزی نماز می‌خوانی بنگر در چه لباسی نماز می خوانی اگر چیزی که روی آن نماز می‌خوانی از راه درست و حلال به دست نیاوری نمازت قبول نیست کمااینکه با مال عصبی نماز خواندن قبول نیست.
آیت‌الله میرعمادی با ذکر این مطلب که اگر به پولی که خمس بر آن تعلق گرفته فرش خریداری و روی آن نماز خوانده شد آن نماز اشکال دارد چنان‌که در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است نماز جمعه ذکرالله است.

ترجیح دادن حلال خدا؛ تفسیر ولذکرالله اکبر

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با طرح این سؤال که تفسیر ولذکرالله اکبر چیست، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در این راستا فرمود یعنی در هنگام روبه‌رو شدن به حلال و حرام، یاد خدا باشی و حلال خدا را ترجیح دهیم این در حالی‌است که آن حضرت در جایی دیگر فرموده است که هر کس بخواهد دعایش مستجاب شود باید کسب خود را حلال کند.
امام جمعه خرم‌آباد ادامه داد: دعای هیچ بنده‌ای که مال حرام در شکمش باشد یا حق‌الناس برگردن باشد مستجاب نمی‌شود.
وی با اشاره به این‌که پیامبر اکرم(ص) همواره سفارش به روزی حلال و پاکیزه دارد، ادامه داد: لقمه حلال قلب را صفا داده و دعای انسان مستجاب می‌شود حتی در مسئله ارث نیز امام صادق(ع) فرمود اگر کسی از پدرش مالی را به ارث ببرد در حالی‌که می‌داند آن مال حرام است نباید این ارث را بگیرد.
آیت‌الله میرعمادی با ذکر این مطلب که پدر و مادر حق ندارد به فرزندش روزی بدهد مگر روزی‌اش حلال باشد، اضافه کرد: در قیامت پدر و مادر شکایت می‌کنند خدایا حق ما را از او بگیر زیرا به ما روزی حرام داده است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان تصریح کرد: در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که فرمودند جبرئیل هیچ‌گاه بر من نازل نشد مگر این‌که مرا به دو چیز سفارش می‌کرد اول این‌که از خدا بخواهم روزی حلال و پاکیزه به من عطا کند و دوم این‌که از خدا بخواهم توفیق عمل صالح را».

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا لرستان فرهنگی آیت الله میرعمادی مال حلال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۹۰۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۸ هزار متر از اراضی ملی در رودسر

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان ، سرهنگ سید جلال‌الدین جوانمردی با بیان اینکه پس از دریافت خبر تصرف اراضی ملی توسط فردی در یکی از روستا‌های بخش رحیم‌آباد، پیگیری موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت، گفت: ماموران آگاهی به همراه کارشناس اداره منابع طبیعی به محل مورد نظر اعزام و مشخص شد، متهم ۸ هزار متر مربع از اراضی ملی را به تصرف خود درآورده و به صورت غیرقانونی آن را با بلوک و پرچین محصور کرده است.
وی از معرفی متهم ۴۴ ساله این پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی خبر داد و با اشاره جمع‌آوری تمام آثار تجاوز و رفع تصرف اراضی مورد نظر با حکم قضائی، افزود: کارشناسان ارزش تقریبی این زمین‌ها را بیش از ۵۰ میلیارد ریال برآورد کردند.
فرمانده انتظامی رودسر از عزم راسخ پلیس در برخورد با پدیده زمین‌خواری خبر داد و از شهروندان خواست هرگونه اطلاع از تصرف اراضی ملی توسط افراد سودجو را از طریق سامانه ۱۱۰ به پلیس گزارش دهند.

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی منطقه حفاظت شده البرز جنوبی
  • رفع تصرف ۸ هزار متر از اراضی ملی در رودسر
  • فرصت ۱۵ روزه مشاوران املاک برای دریافت شناسه یکتا
  • کدام مرجع تقلید بر پیکر عروس امام ( ره) اقامه نماز کرد؟ +عکس
  • زائران حج شناخت و معرفت خود را تقویت کنند
  • عکسی از سیدحسین خمینی در هنگام نماز بر پیکر مادرش
  • فعالان ستاد اقامه نماز جمعه خاش تجلیل شدند
  • روشنفکری ایرانی و تشویق حرام‌کاری
  • اقتدار جمهوری اسلامی تکیه گاهی برای آزادی خواهان جهان است
  • برگزاری نماز جمعه شهرستان‌های استان مرکزی