Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@12:01:03 GMT

آتشکده نهبندان متعلق به دوره ساسانی است

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۹۱۷۱۵

آتشکده نهبندان متعلق به دوره ساسانی است

تهران- ایرنا- سرپرست هیأت باستان شناسی محوطه آتشکده نهبندان گفت: با اجرای گمانه زنی تعیین عرصه و حریم محوطه آتشکده نهبندان مشخص شد این محوطه متعلق به اواخر دوران ساسانی و اوایل دوران اسلامی است.

محوطه آتشکده در روستایی به همین نام در 75 کیلومتری شمال غرب نهبندان و شرق شاه کوه واقع شده که این روستا از توابع دهستان میغان، بخش مرکزی شهرستان نهبندان خراسان جنوبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمد فرجامی عنوان کرد: محوطه آتشکده با وسعتی نزدیک به 35 هکتار از محدوده شرقی روستا را در بر می گیرد.
این باستان شناس افزود: این محوطه، یک تپه قلعه و شامل پایه ستون های بنایی که در بین مردم محل به بنای یک آتشکده منسوب است که قسمت عمده سازه های معماری آن تخریب شده و بخش های اندکی از ویرانه های آن برجای مانده است.
به گفته وی، از نقطه نظر فیزیوگرافی در جنوب تپه یک مسیل با عرض نزدیک به 25 متر در جهت شرقی - غربی عبور می کند و بخش های پیرامونی آن را بیشتر زمین های کشاورزی در جنوب، شرق و بافت خانه های روستایی در غرب و شمال شامل می شود.
فرجامی تصریح کرد: بخشی از بقایای قلعه و پایه ستون های بنای محوطه در زیر خانه های مسکونی روستا قرار گرفته که به دلیل خانه سازی و همچنین چندین مورد تخریب و سیل گرفتگی روستا، این آثار به میزان بسیار زیادی تخریب شده اند.
این باستان شناس با اشاره به اینکه از لحاظ مالکیت بخش های زیادی از محوطه در تملک ساکنین محل و روستاهای اطراف است که ارتباطات بسیار زیادی بین آنها وجود داشته و دارد، گفت: تنها بخش های کمی از محوطه خصوصا قلعه، بدون مالک و متعلق به اراضی ملی است.
او افزود: با توجه به پایه ستون های لاشه سنگ، ملات گچی، سفالینه و یافته های سطحی که از پیرامون روستا و محوطه به دست آمده، قدمت این محوطه را به اواخر دوران ساسانی و اوایل دوران اسلامی می توان نسبت داد.
وی خاطرنشان کرد که علاوه بر این، سازه های خشتی موجود در بالاترین بخش قلعه مربوط به دوره های متاخر اسلامی (ایلخانی تا صفوی) هستند.
فرجامی مهم ترین فعالیت های صورت گرفته در برنامه ساماندهی و تعیین عرصه و پیشنهاد حریم را شامل حفر نزدیک به 30 گمانه در محدوده پیرامونی اثر، جابجایی و عقب نشینی دیوار خانه های مسکونی که ستون ها در داخل این دیوارها قرار داشته، پاکسازی زواید و اضافات از پایه ستون های ساخته شده با لاشه سنگ و ملات گچ و نصب تابلو معرفی و حریم و نصب تابلوهای حریم محوطه اعلام کرد.
این باستان شناس گفت: در این راستا حفاظت از پایه ستون های ساخته شده با لاشه سنگ و ملات گچ، نقشه برداری محوطه، تصویرداری هوایی محوطه و تصویربرداری از محوطه به منظور تهیه فایل های سه بعدی نیز صورت گرفت.
برنامه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه آتشکده نهبندان خراسان جنوبی با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.
این اثر تاریخی با شماره 28126 در سال 1388 در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.
فراهنگ**3079**1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي آثار باستاني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۹۱۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح‌های محله محور در روستا‌های استان همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ کامرانی صالح در دیدار با استاندار همدان و با تبریک دهم اردیبهشت روز روانشناس گفت: تاکنون در ۱۵۰ روستا پرونده تشکیل و نقشه راه تنظیم شده است، همچنین طرح الزامی شدن مشاوره پیش از ازدواج در جریان تصویب است.

او همچنین گفت: مرکز جامع بنیاد خانواده و جمعیت متشکل از ۱۴ مرکز مشاوره با ۱۰۵ روانشناس دارای تحصیلات ارشد و دکتراست و ۴۰ مجموعه فعال دیگر هم در استان وجود دارد که همگی به ترویج فرهنگ مشاوره، اقدامات مشاوره‌ای در زمینه‌های پیش از ازدواج، کودک، نوجوان، تحکیم خانواده، پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی و تربیت کنشگر می‌پردازند.

کامرانی صالح گفت: همچنین با هدف فرزندآوری و جوانی جمعیت، اقدام به تربیت کنشگر جمعیت کرده ایم و ۱۲۰ نفر در دوره آموزشی شرکت خواهند کرد و ۴۰ برگزیده به دوره تکمیلی می‌روند تا با اعزام به ۳۰۰ نقطه فعالیت خود را آغاز کنند.

استاندار همدان هم گفت: شکل گیری مرکز جامع قابل تحسین است و نیاز به تقویت و حمایت دارد.

علیرضا قاسمی فرزاد تاکید کرد: به آموزش اهمیت ویژه بدهید و آموزش را از خردسالی آغاز کنید تا مبانی فکری درست پایه ریزی شود و برای دست یابی به این منظور با دانشگاه فرهنگیان ارتباط داشته باشید.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان هم با اشاره به اینکه اعتبارات مناسبی برای پیشگیری از خودکشی به استان تخصیص یافته است که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی برای اجرای طرح‌های مطالعاتی و درمانی در محلات آسیب پذیر هزینه می‌شود.

در این نشست اعلام شد، همدان دومین استان پیر کشور است.

دیگر خبرها

  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی/ اعلام قیمت کتب دوره ابتدایی
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • اجرای طرح‌های محله محور در روستا‌های استان همدان
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از ۵ اردیبهشت
  • ثبت سفارش کتاب‌های درسی از ۵ اردیبهشت
  • آموزش امداد و نجات به ۲۶ هزار البرزی
  • کشف بی‌ سابقه یک سازه مرموز در نزدیکی دو گورستان در فرانسه
  • راهپیمایی شتر‌ها در محوطه کاخ وینسنس فرانسه (فیلم)