Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@02:43:40 GMT

آغاز ماراتن بسکتبالیست‌های جوان برای جهانی شدن

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۹۱۷۵۱

آغاز ماراتن بسکتبالیست‌های جوان برای جهانی شدن

رقابت‌های بسکتبال قهرمانی جوانان آسیا از فردا (یکشنبه) آغاز می‌شود و تیم ملی ایران در نخستین گام به مصاف اندونزی می‌رود.

به گزارش ایسنا، بیست و پنجمین دوره از رقابت‌های بسکتبال قهرمانی جوانان آسیا (زیر ۱۸ سال) به میزبانی بانکوک پایتخت تایلند برگزار می‌شود و ۱۴ تیم از قاره کهن به همراه استرالیا و نیوزلند برای کسب عنوان قهرمانی در این رده و البته رسیدن به جام جهانی زیر ۱۹ سال به مصاف هم می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دوره تایلند به عنوان میزبان و ایران به عنوان مدافع عنوان قهرمانی هستند و کشورهای قزاقستان، چین، چین تایپه، ژاپن، کره‌جنوبی، بحرین، امارات، هند، فیلیپین، اندونزی، لبنان، سوریه، استرالیا و نیوزلند در مسابقات حضور خواهند داشت. چهار تیم نخست رقابت‌ها سهمیه جام جهانی زیر ۱۹ سال را بدست خواهند آورد. این دوره از مسابقات در چهار گروه چهار تیمی برگزار می‌شود و نحوه صعود به مرحله بعدی نیز تغییر پیدا کرده‌است. چهار تیم نخست هر گروه به طور مستقیم راهی یک‌چهارم پایانی می‌شوند و تیم‌های دوم و سوم هر گروه به صورت حذفی با گروه‌های دیگر پیکار خواهند کرد و چهار تیم برنده به یک‌چهارم نهایی صعود خواهند کرد.

تیم ملی بسکتبال ایران در اولین دیدارش به مصاف اندونزی می‌رود، سپس دوشنبه برابر قزاقستان به میدان خواهد رفت و سه شنبه در آخرین دیدارش از مرحله مقدماتی برابر ژاپن دیدار خواهد داشت. طبق اعلام فیبا، رضا مرادی، احسان دلیرزهان، بهشاد عرب‌زاده، محمدرضا تقی‌لیو، امیرحسین رحیم‌زاد، علی کاشانی، امیرحسین علی‌یاری، متین آقاجان‌پور، اسحاق حاتمی‌فر، امیرحسین رضایی‌فر، پدرام فخفوری و صفا نکویی ۱۲ بازیکن تیم ملی بسکتبال ایران بودند که ستار شیخ و محمد امین درویش جایگزین امیرحسین رحیم‌زاد و صفا نکویی شدند که مصدوم شده‌اند. 

شاگردان محسن شاه‌علی با اینکه مورد کم‌لطفی و بی‌توجهی فدراسیون بودند اما انگیزه و توانایی بسیار زیادی دارند و قطعا در قهرمانی آسیا به دنبال بهترین نتیجه هستند. شاه‌علی هم که چند سالی است با این تیم کار می‌کند با اینکه مورد حمایت فدراسیون نبود و مسوولان نتوانستند برای تیمش برنامه خاصی داشته باشند اما تلاش کرده بدون توجه به حواشی بازیکنانش را آماده این مسابقات مهم کنند. تیم ملی ایران در قهرمانی آسیا حریفان قدرتمندی دارد. نه تنها تکرار قهرمانی کار ساده‌ای نیست بلکه حضور در جمع چهار تیم و جهانی شدن نیز کار بسیار دشواری است اما خانواده توپ و تور ایران به جوانشان باور دارند که می‌توانند از پس این کار دشوار بربیایند. 

گروه‌بندی مسابقات

این مسابقات در چهار گروه چهار تیمی برگزار می‌شود. در گروه A ایران، ژاپن، قزاقستان و اندونزی حضور دارند. ایران و ژاپن فینالیست‌های دوره گذشته هستند و اینبار در مرحله گروهی رقابت خواهند کرد. ژاپن، ایران، قزاقستان و اندونزی در دوره گذشته مسابقات نیز همگروه بودند. در گروه B، چین،‌ فیلیپین، لبنان و امارات قرار دارند. قطعا این گروه سخت‌ترین گروه مرحله مقدماتی مسابقات نام می‌گیرد و رقابت نزدیک بین سه تیم فیلیپین،‌چین و لبنان شکل خواهد گرفت.

در گروه سوم کشورهای استرالیا، نیوزلند، بحرین و تایلند قرار دارند. وضعیت دو تیم اقیانوسیه مشخص است و رقابت اصلی بین بحرین و تایلند است که بتوانند سهمیه حضور در مرحله دوم مسابقات را کسب کنند. در گروه D، کره جنوبی، چین تایپه، هند و سوریه به مصاف هم خواهند رفت.

نحوه برگزار مسابقات

فیبا آسیا از امسال رقابت‌های خود را تغییر داده و طبق شکل جدید برگزاری مسابقات چهار تیم نخست هر گروه به طور مستقیم به مرحله یک چهارم پایانی صعود خواهند کرد. دو تیم دوم و سوم هر گروه وارد پلی‌آف می‌شوند. در مرحله پلی‌آف تیم‌های گروه A و B و تیم‌های گروه C و D باهم مسابقه می‌دهند که چهار تیم پیروز راهی یک‌چهارم پایانی می‌شوند. مرحله یک چهارم پایانی نیز در یک روز برگزار می‌شود و چهار تیم نهایی مسابقات که سهمیه جام جهانی نیز کسب می‌کنند معرفی خواهند شد.

بی‌توجهی به مدافع عنوان قهرمانی

تیم ملی بسکتبال ایران در دوره گذشته که به میزبانی تهران برگزار شد پس از پشت‌سر گذاشتن روزهایی سخت و تلخ به یکباره چین مدافع عنوان قهرمانی را حذف کرد و با صعود به نیمه‌نهایی قهرمانی آسیا به تورنمنت بازگشت و در نهایت قهرمان شد. حالا نسل جدید جوانان ایران وارد قهرمانی آسیا شده اما با بی‌توجهی عجیب و غریب فدراسیون مواجه بود. فدراسیون نشین‌ها هیچ تدارکات شایسته و مناسبی برای جوانان در مسیر کسب سهمیه جام جهانی برنامه‌ریزی نکردند و این جوانان را دست تنها به تایلند اعزام کردند. تیم ملی جوانان کنونی با هدایت محسن شاه‌علی شرایط بسیار خوبی دارد و بازیکنانی در ترکیب حضور دارند که در چند سال گذشته توانایی‌هایشان را اثبات کردند اما طبق نظر تمامی کارشناسان برای موفقیت نیاز به برنامه‌ریزی و تدارکات ویژه داشتند که فدراسیون برای آنها کاری انجام نداد. با اینکه شاه‌علی قبل از مسابقات با بدشانسی دو بازیکن خوبش را از دست داد اما همچنان امید زیادی به این تیم وجود دارد که حداقل سهمیه جهانی بگیرد با این حال فدراسیون بسکتبال و در راس آن رامین طباطبایی باید منتظر باشد که اگر این تیم نتواند برابر حریفان آسیایی‌اش نتیجه لازم را بگیرد پاسخگوی کم‌کاری‌هایش برای جوانان باشد.

بهترین‌های آسیا

در بیست و چهار دوره گذشته چین و فیلیپین بیشترین قهرمانی‌ها را در رده جوانان داشته‌اند اما از سال ۲۰۰۰ به بعد چین و ایران بودند که مدعی اصلی قاره کهن نام گرفتند. در سال ۲۰۰۰ کره جنوبی قهرمان شد اما از آن سال به بعد ایران و چین قهرمانی در رده جوانان را دست به دست می‌کردند. از سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ به ترتیب چین، ایران،‌ چین و ایران قهرمان آسیا شدند تا اینکه چینی‌ها در سه دوره پیاپی و در سال‌های ۲۰۱۰، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ قهرمان شدند و ایران در این سه دوره به ترتیب، چهارم،‌ سوم و دوم شد. در سال ۲۰۱۶ اما اتفاق‌های عجیب و غریبی افتاد. چین حتی به جمع چهار تیم برتر آسیا نرسید و ایران توانست در تهران جشن قهرمانی برپا کند. اما از این دوره شرایط فرق خواهد کرد. قطعا در کنار آسیایی‌ها که همیشه مدعی بوده‌اند استرالیا و نیوزلند نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و مدعی اند. این دو کشور در رقابت‌های نوجوانان نشان دادند که در رده پایه نیز با برنامه هستند و باید رویشان حساب باز کرد و در بین مدعیان قرار دارند. البته باید به این موضوع نیز تاکید کرد که در رده‌های پایه اسم و رسم کشورها تاثیری در نتایج ندارد و همه تیم‌ها سطحی تقریبا یکسان دارند. تا کنون چین با ۱۱ قهرمانی،‌ فیلیپین با ۶ قهرمانی، کره جنوبی با ۳ قهرمانی، ۶ نایب قهرمانی و ۶ سومی آسیا و ایران با ۳ قهرمانی،‌ ۲ نائب قهرمانی و یک سومی چهار تیم پرافتخار آسیا هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام تيم ملي بسكتبال جوانان فدراسيون بسكتبال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۹۱۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمی‌توانیم به قهرمانی آسیا برسیم اما رتبه خودمان را بالا می‌بریم

مربی رده‌های سنی اسکواش ایران درباره سطح ورزشکاران کشورمان گفت: مسابقات قهرمانی آسیا بالاترین رنکینگ و سطح را دارد. نمی‌توانیم به قهرمانی فکر کنیم زیرا سطح ورزشکاران ما درحد آن نیست و کار در این رده‌های سنی را به‌تازگی آغاز کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مستانه کریم‌پور در خصوص روند پیش روی تیم‌های اعزامی ایران به مسابقات قهرمانی آسیا رده‌های سنی اظهار کرد: در حال حاضر مرحله اول اردوی آماده‌سازی برای شرکت در قهرمانی آسیا پاکستان در جریان دارد که ۲۲ نفر از رده سنی ۱۱ تا ۱۷ سال در شهر تبریز، مشغول تمرین هستند. تکنیک و آمادگی جسمانی از مقادیر مهمی است که روی آن تمرکز داریم و نهایتاً طبق سهمیه‌ای که فدراسیون اعلام کند، تعدادی از بازیکنان را اعزام خواهیم کرد.

وی افزود: تعداد بازیکنان در اردو زیاد است و به همین منظور به خانم‌ها طوفانی، حقیقی، هاشمی و تقوی در این اردو ما را همراهی می‌کنند. البته سه یا چهار نفر از شرکت کنندگان که در اردو به آمادگی آن‌ها از بقیه پایین‌تر باشد، حذف خواهند شد. قبلاً در اردوها تعداد کمتری دعوت می‌شدند و این اولین بار است که از رتبه یک تا شش را برای اردو دعوت کردیم. بازیکنان رده سنی ۱۹ سال نیز در اردوی دیگری در شهر یزد، مشغول تمرین هستند. اردوی بعدی برای این نفرات نیز احتمالاً ارومیه باشد و پس از آن هم در تهران یک اردو خواهیم داشت که بعد هم به پاکستان اعزام شویم. هدف بلند مدت ما کسب جایگاه و مناسب در آسیا است.

مربی ملی اسکواش با اشاره به سطح بازیکنان ایرانی عنوان کرد: مسابقات قهرمانی آسیا بالاترین رنکینگ و سطح را دارد. نمی‌توانیم خیلی به قهرمانی فکر کنیم زیرا سطح ورزشکاران ما در آن حد نیست و کار در این سنین را به تازگی شروع کردیم. برای مسابقات قبلی که به چین رفتیم، موفق به صعود یک رده‌ای شدیم و حالا هم تلاش می‌کنیم دو رده دیگر بتوانیم بالا برویم. زمانی که خودم بازی می‌کردم، توان رقابت با خارجی‌ها را نداشتیم، اما حالا می‌بینم که اگر بچه‌ها شکست بخورند هم از حریف‌های سطح بالا و سخت است.

وی در مورد مربیان ملی ایران خاطرنشان کرد: ۱۲ سال در تیم ملی فعالیت داشتم و مثل برخی از مربیان، خارج از کشور تعلیم دیدم. مربیان دیگری مثل من در خارج آموزش دیدند و حالا به ایران آمدند که به بالا بردن سطح ورزشکاران خیلی کمک می‌کند زیرا روند اروپایی را پیش می‌گیریم و قطعاً پیشرفت زیادی خواهیم داشت. اگر فدراسیون بتواند برای مربیان دوره‌های برون مرزی مناسب را بیشتر برگزار کند و یا مربیانی را به ایران بیاوریم، این روند پیشرفت متوقف نخواد شد. در این اردو نیز باید تشکر ویژه‌ای از میزبانی تبریز داشته باشم. فکر می‌کنم اگر همه شهرستان‌ها به این شکل میزبانی کنند، هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

منبع: ایرنا

کد خبر 749245

دیگر خبرها

  • تداوم شکست بوکسورهای ایرانی در مسابقات قهرمانی امید و جوانان آسیا
  • سه نماینده امید بوکس ایران از قهرمانی آسیا حذف شدند
  • آغاز اردوی تیم ملی فوتبال هفت نفره بعد از یکسال
  • روز ناکامی بوکسورهای جوان ایران در قهرمانی آسیا
  • عزیزی: برای مسابقات آسیایی تنیس برنامه داریم
  • ایران مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا را به دلیل میزبانی غیرعادلانه ازبکستان تحریم کرد
  • آغاز دور جدید تمرینات پاراتکواندو با حضور ساعی و رحیمی
  • یزد میزبان والیبال جام باشگاه‌های آسیا شد
  • ضعف‌هایی که نباید پشت قهرمانی فوتسال ایران در آسیا پنهان شود
  • نمی‌توانیم به قهرمانی آسیا برسیم اما رتبه خودمان را بالا می‌بریم