Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-07@10:27:28 GMT

لاشه یک نهنگ در ساحل پارک ملی دیر- نخیلو کشف شد

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۹۲۰۱۳

لاشه یک نهنگ در ساحل پارک ملی دیر- نخیلو کشف شد

به گزارش تسنیم، حسین دلشب صبح امروز در جمع خبرنگاران در دیر ویژگی‌های نهنگ‌ها و دلفین‌‌ها را برشمرد و با تاکید بر حفاظت از این‌گونه آبزی اظهار داشت: نهنگ‌ها و دلفین‌ها از گونه‌های در معرض خطر انقراض جهانی بوده و برای ادامه زندگی به طور جدی نیازمند کمک هستند.

وی از تلف شدن نهنگ‌های بزرگ در آبهای بین‌المللی خبر داد و بیان کرد: این آبزی به سبب برخورد با ادوات و شناورهای صیادی و گرفتار شدن در آبهای کم عمق و به گل نشستن زمینه اتلاف آنها فراهم می‌‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر  با بیان اینکه نهنگ‌ها برای تامین تغذیه خود به آبهای گرم مهاجرت می‌کنند افزود: سواحل خلیج فارس در مسیر مهاجرت این نهنگ‌ها نیست و گونه‌هایی هستند که برای تغذیه خود به خلیج فارس می‌آیند.

دلشب از کشف لاشه یک نهنگ به طول 14  متر در ساحل پارک ملی دیر- نخیلو خبر داد و خاطرنشان کرد: این نهنگ از نژاد گرمسیری و از گونه‌های نادر بوده و در سالهای أخیر در مناطق مختلف استان چند مورد از به گل نشستن این گونه یا سایر گونه‌های نهنگ مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه این نهنگ‌ها برای تامین تغذیه خود به‌صورت اتفاقی از آبهای اقیانوسی به خلیج فارس مهاجرت می‌کنند تصریح کرد: نهنگ براید با سرعت 25 کیلومتر بر ساعت و تا عمق 300 متری دریا در آبهای خلیج فارس، اقیانوس اطلس، آرام و هند و آبهای مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و آبهایی با حرارت 16 درجه سانتیگراد به بالا زندگی می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر طول لاشه نهنگ یاد شده را حدود 14 متر دانست و تاکید کرد: رفت و آمد انواع شناورها و برخورد با ابزارهای صیادی احتمال تلف شدن این جانوران را فراهم  کرده است.

دلشب به اقدامات صورت گرفته در راستای حفاظت از پستانداران دریایی و از جمله نهنگ اشاره کرد و گفت: در این  زمینه کتاب و بروشور چاپ و کلاسهای توجیهی و آموزشی برای صیادان و افراد محلی برای حفاظت از این گونه آبزیان انجام شده است.

وی با تاکید بر همکاری مردم منطقه با برنامه‌های حفاظتی این گونه‌های مهم دریایی بیان کرد: کارگروه‌های تخصصی برای نحوه امداد و نجات پستانداران دریایی برای حفاظت از پستانداران دریایی تشکیل می‌شود که اثر بخشی مهمی در حوزه حفاظت از پستانداران دریایی داشته است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۹۲۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری

یک فرد پلنگ ایرانی در منطقۀ حفاظت‌شده سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری توسط مأمور یگان حفاظت محیط‌زیست در این منطقه ثبت شد. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، ‌سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گفت: مأمور یگان حفاظت محیط‌زیست استان در حین گشت و کنترل در منطقۀ حفاظت‌شدۀ سبزکوه موفق به ثبت تصویر یک قلاده پلنگ ایرانی شد.

وی با اشاره به اینکه پلنگ ایرانی گونه در خطر انقراض جهانی است و از گونه‌های حمایت شده، حفاظت‌شده و همچنین با ارزش به شمار می‌رود افزود: گونه پلنگ در رأس اکولوژیک قرار دارد و حفاظت از آن به معنای حفاظت از کل زیستگاه است.

به گفته وی، در حال حاضر 432 گونه جانوری در مناطق حفاظت شده استان ثبت شده که از این تعداد، 46 گونه از مجموع پستانداران به شمار می‌روند.

یوسف پور اظهار داشت: از مجموع گونه‌های در معرض خطر نیز تاکنون چهارگونه شامل بالابان، کرکس مصری، اردک سر سفید و پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌وبختیاری به ثبت رسیده است.

گفتنی است: منطقه حفاظت‌شدۀ سبزکوه با مساحت بیش از 51 هزار هکتار، زیستگاهی ارزشمند با تنوع زیستی غنی و منحصر به فرد در چهارمحال‌وبختیاری است که در 150 کیلومتری مرکز استان و 30 کیلومتری شهر لردگان و در شهرستان‌های کیار و بروجن قرار گرفته است.

زیست‌بوم ویژه، تنوع گیاهی، وجود دره‌های عمیق و جنگل‌های بلوط و کوه‌های زاگرس، بهترین شرایط را برای زیست گونه‌های جانوری مانند پلنگ، کل و بز وحشی، خرس قهوه‌ای و دیگر جانداران در این محدوده تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست فراهم کرده است.

در چهارمحال‌وبختیاری یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و 6 منطقه حفاظت‌شده وجود دارد که در مجموع حدود 15 درصد مساحت این استان را در برمی‌گیرند.

این تصاویر توسط محیط‌بان ملک‌آرا خلیل طهماسبی در منطقه حفاظت شده سبزکوه ضبط شده است.

پیش از این نیز، حضور پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌وبختیاری توسط محمدرضا احمدی مسئول منطقه حفاظت شده سبزکوه در سال جاری ثبت شده و پیش‌بینی می‌شود حضور پلنگ در دیگر مناطق حفاظت شده استان نیز به ثبت برسد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • مشاهده و ثبت پلنگ در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه
  • استان بوشهر از مزیت‌های اقتصاد دریایی بهره‌مند می‌شود
  • ۳۰ تفنگدار دریایی آمریکا زخمی شدند | ماهیت این حادثه فاش نشده است
  • سانحه برای هواناوهای ارتش آمریکا و جراحت ۳۰ ملوان و تفنگدار دریایی
  • تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در این استان
  • برداشت جلبک‌های دارویی از سواحل صخره ایی منطقه رمین چابهار
  • برای نخستین بار؛ ناو سپاه از مدار صفر درجه عبور کرد