Web Analytics Made Easy - Statcounter

پروفسور «ریچارد بنسل» استاد علوم سیاسی و سیاست آمریکا در دانشگاه کورنل این کشور است. او آثار متعددی چون «لویاتان آمریکایی»، «اقتصاد سیاسی صنایع آمریکا» نوشته و کوشیده است رویکردی تطبیقی میان سیاست و اقتصاد ایجاد کند.

هدف ترامپ از تحریم‌ها ایجاد بی‌ثباتی در ایران است

ریچارد بنسل با اشاره به تحریم‌های ماه آگوست بر اقتصاد ایران و تاثیرات و پیامدهای آن به ایلنا گفت: از دید دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، این تحریم‌ها به بی‌ثباتی در ایران می‌انجامد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امید و قصد مقامات آمریکایی از این تحریم‌ها همین است.

وی همچنین با اشاره به سیاست‌های دوگانه‌ کاخ سفید در قبال ایران و اعلام آمادگی‌های پیاپی ترامپ برای مذاکره با مقام‌های ایران، هم زمان با سیاست اعمال فشار، گفت: راستش رویکرد آمریکا در این زمینه چیزی شبیه ضرب‌المثل معروف «پلیس خوب، پلیس بد» است؛ بر این اساس، ابتدا یک پلیس با متهم به تندی برخورد می‌کند و می‌گوید که اگر اعتراف نکنی فلان بلاها بر سرت می‌آید. وقتی که پلیس اول اتاق بازجویی را ترک می‌کند، پلیس دیگری وارد می‌شود و می‌گوید که اگر با ما همکاری کنی با هم به نتیجه‌ای می‌رسیم و اوضاع آن‌قدرها هم بد نخواهد بود. درواقع این دو در قالب یک تیم کار می‌کنند؛ در دولت آمریکا هم همین منطق صادق است: ترامپ نقش پلیس بد را ایفا می‌کند و دولتش هم نقش پلیس خوب را. یعنی ترامپ حرفی می‌زند و سپس مقام‌های دولتی پشت سرش راه می‌افتند و می‌گویند که البته آقای رئیس‌جمهور منظوری هم نداشتند و این‌ها همه‌اش حرف است و الی آخر.

این نویسنده و استاد دانشگاه با اشاره به اختلاف مقام‌های آمریکا درباره بدون پیش شرط بودن مذاکره با ایران ادامه داد: راستش در آمریکا هم برای ما مشخص نیست که آیا مقام‌ها هیچ ایده‌ای درباره اوضاع فعلی دارند یا نه. اما به نظر من، کارکرد توئیت‌ها و تهدیدهای ترامپ و باقی مقام‌های آمریکا را می‌توان از منظر فوق بررسی کرد.

دیدار با ترامپ قمار بسیار بزرگی است!

استاد علوم سیاسی دانشگاه کورنل در رابطه با رویکردهای احتمالی ایران برای مقابله با تحریم‌های آمریکا گفت: ترامپ اخیرا گفته که علاقه دارد با رئیس‌جمهوری ایران بدون شرط دیدار کند و من به این فکر می‌کنم که آیا این قضیه اصلاً کمکی به حل ماجرا می‌کند یا نه. به نظر من، ایران می‌خواهد از این وضعیت و تحریم‌ها خارج شود. اما نمی‌شود چیزی را پیش‌بینی کرد.

بنسل گفت: تا جایی که من می‌دانم، به‌نظر نمی‌رسد «حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری ایران، آدمی پرخاشجو باشد. نکته اینجاست که هنگام ملاقات با آدمی چون ترامپ، کسی که کنترل تفسیر این دیدار را دارد شخصِ خود اوست. خب، او پس از دیدار با رئیس‌جمهوری ایران چه خواهد گفت؟ به نظر من این قمار بسیار بزرگی است!

جای مقام‌های ایرانی بودم، حتماً با ترامپ ملاقات می‌کردم

وی ادامه داد: اگر من جای مقام‌های ایرانی بودم، حتماً با ترامپ ملاقات می‌کردم، اما حواسم را خوب جمع می‌کردم که او پس از برگزاری این دیدار چه خواهد گفت. چون خود ملاقات چندان تاثیری بر حرف‌های ترامپ ندارد! پس باید مراقب بود که ترامپ در صورت دیدار احتمالی چه خوانشی از آن خواهد داشت.

بنسل اظهار داشت: با این وجود، گمان نمی‌کنم رد پیشنهاد دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا چندان سودی برای کسی داشته باشد. اما در نهایت دیدار با ترامپ مخاطره بزرگی است.

ترامپ نمی‌داند از ایران چه می‌خواهد

استاد علوم سیاسی دانشگاه کورنل گفت: راستش را بخواهید به این‌که آیا این دیدار اصولاً فایده‌ای هم داشته باشد شک دارم. یکی از مشکلات این است که ترامپ از دیدارهایی از این دست تنها در پی بهبود تصویر عمومی خود در آمریکا است. او صرفاً می‌خواهد خود را در مرکز توجه جهان قرار دهد و به این دیدارها بنازد. و این مشکل بسیار بزرگی است، چون ترامپ نمی‌داند که از ایران چه می‌خواهد و این هم به دلیل عدم توجه او به جزئیات مسائل جهانی است.

وی ادامه داد: بنابراین در دیدارهایی از این دست، او حرفی از این جزئیات به زبان نمی‌آورد. بنابراین حتی تصور این‌که او وقعی به این مسائل می‌گذارد غیرممکن است.

نتیجه دیدار ترامپ با مقام‌های ایرانی چیزی جز لفاظی‌های معمول نخواهد بود

استاد علوم سیاسی دانشگاه کورنل گفت: اگر ترامپ با مقام‌های ایران دیدار کند، نتیجه چیزی جز حرف‌های همیشگی و لفاظی‌های معمول نخواهد بود؛‌این‌که دیگر در مورد فلان موضوع تهدیدی وجود ندارد، دیدار خیلی خوبی بود و الی آخر. اما بنا نیست چیز چندانی در این زمینه تغییر کند.

وی گفت: با این وجود، پرسشی که مطرح می‌شود این است که در این صورت اصولاً ملاقات با ترامپ چه فایده‌ای دارد؟ تنها دلیلی که می‌توان برای دیدار با ترامپ متصور شد این است که این اقدام دیگر بهانه‌ای به دست دولت آمریکا برای محکوم کردن ایران نمی‌دهد.

بنسل تصریح کرد: ترامپ مدعی است که ایران کشوری است متجاوز که علاقه‌ای به گفت‌وگو ندارد. دیدار مقام‌های عالی‌رتبه ایران و رئیس‌جمهوری آمریکا، این بهانه را از او سلب می‌کند. اما بعید می‌دانم به غیر از این تغییری حاصل شود.

بستن تنگه هرمز هیچ تأثیری در بهبود اوضاع ندارد

وی در رابطه با ارتباط احتمالی میان تهدید ایران به بستن تنگه هرمز و تحولات اخیر در باب المندب گفت: اساسا، ترامپ این مسائل را بسیار شخصی می‌کند. او، به دلایل بسیاری، رابطه‌ای خوب با «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل دارد. ترامپ مسائل یمن و سوریه و دیگر جاهای دیگر را در رابطه با رابطه شخصی‌اش با نتانیاهو می‌سنجد. تهدید مبنی بر بستن تنگه هرمز هیچ تأثیری در بهبود اوضاع ندارد.

تحریم‌ها بازی خطرناکی است که می‌تواند بسیاری چیزها را به هم بریزد

وی گفت: اقتصاد ایران، تا جایی که من می‌دانم، در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد. بنابراین تحریم‌ها وضعیت را از پیش بدتر می‌کند. بنابراین بازی، بازی خطرناکی است که می‌تواند بسیاری چیزها را به هم بریزد و تحریک اوضاع در چنین دورانی اصلاً عاقلانه نیست.   

عربستان پیشرفت ایران را تهدیدی برای خود می‌داند

ریچارد بنسل در پایان با اشاره به طرح پشتیبان کشورهای عربی در این خصوص گفت: خب، خواسته عربستان سعودی تا حدود زیادی مشخص است. ریاض خواستار خروج ایران از یمن و سوریه است. یکی از مشکلات عربستان این است که آنان علاقه‌ای به بهبود اوضاع در ایران ندارند، چراکه با تهران احساس رقابت می‌کنند و پیشرفت در طرف مقابل را تهدیدی برای خود می‌دانند. بنابراین عربستان در پی تاثیر کمتر ایران در منطقه است. آیا آن‌ها از احتمال بهبود روابط تهران و واشنگتن می‌هراسند؟ گمان نمی‌کنم. چراکه این تاثیری در سیاست‌‌های کلان آن‌ها ندارد.

گفت‌وگو: کامران برادران

منبع: ایلنا

کلیدواژه: بنیامین نتانیاهو حسن روحانی دونالد ترامپ برجام و ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۹۲۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد

دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا، جو بایدن رقیب دموکرات خود را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان در انتخابات 2024 آمریکا، در یک مراسم خصوصی جمع آوری کمک های مالی در فلوریدا، جو بایدن رقیب دموکرات خود را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد.

ترامپ در این مراسم که در عمارت خصوصی وی در پالم بیچ فلوریدا برگزار می شد، دولت بایدن را با پلیس نازی آلمان در زمان جنگ جهانی دوم مقایسه کرد.

براساس فایل صوتی از این مراسم خصوصی که به دست نیویورک تایمز و واشنگتن پست رسیده، ترامپ می گوید: این افراد دولت گشتاپو را اداره می کنند. و این تنها چیزی است که آنها دارند و به عقیده شان این تنها راهی است که آنها باید برای پیروزی بروند و این واقعا آنها را خواهد کشت. اما این کار من را اذیت نمی کند.

در همین حال آندرو بیتس سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای عملکرد دولت بایدن را با آخرین اظهارات ترامپ مقایسه و رئیس جمهور سابق را به تکرار لفاظی های فاشیستی، هم نشینی با نئونازی ها و دامن زدن به تئوری های توطئه باطل شده متهم کرد که هزینه آن جان ماموران پلیس کشور است.

در این بیانیه آمده است: جو بایدن مردم آمریکا را حول ارزش های دموکراتیک مشترکمان و قانون، گردهم آورده، دیدگاهی که منجر به بزرگترین کاهش میزان جرایم خشن در 50 سال اخیر در آمریکا شده است.

این نشست در حالی برگزار شد که دونالد ترامپ درگیر پرونده های متعدد حقوقی و کیفری و پرداخت هزینه های سنگین حقوقی بایت این پرونده ها است.  

در حال حاضر دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان با اتهامات کیفری متعددی روبروست: تلاش برای ابطال نتایج انتخابات 2020 و حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره در ژانویه 2021، نگه داری اسناد طبقه بندی شده در ویلای شخصی‌اش در فلوریدا پس از ترک کاخ سفید، پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی، و تلاش برای تغییر نتایج انتخابات در ایالت جورجیا. وی همچنین درگیر پرونده کلاهبرداری و اتهامات مالی است. علاوه بر این رئیس جمهور سابق آمریکا با پرونده پرداخت خسارت به یک نویسنده که او را به تجاوز جنسی متهم کرده بود، روبروست.

اما ترامپ انجام هر اقدام نادرست در این پرونده‌ها را رد و طرح این اتهامات را تنها با انگیزه سیاسی و با هدف کنار گذاشتن او از رقابت‌های انتخاباتی 2024 می‌داند.

در تازه ترین مورد، دادگاه رسیدگی به اتهامات دونالد ترامپ درباره پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم‌های غیر اخلاقی از چند روز پیش در حال برگزاری است. براساس این گزارش یک هیئت منصفه 12 نفره برای بررسی اتهامات ترامپ تعیین شده است.

براساس پرونده حق السکوت ترامپ، دادستان‌های نیویورک اعلام کردند که ترامپ پیش از انتخابات سال 2016، از مایکل کوهن وکیل سابق خود خواسته تا 130 هزار دلار را به عنوان حق السکوت در ازای رابطه جنسی وی با استورمی دنیلز پرداخت کند و سپس با جعل اسناد پرداختی آن، این رقم را به عنوان هزینه‌های قانونی نشان دهد.

این در حالی است که ترامپ هر گونه رابطه با دنیلز را رد کرده است. نام واقعی این بازیگر، استفانی کلیفورد است.

انتظار می رود این دادگاه حدود 6 هفته به طول بیانجامد.در حال حاضر ترامپ در این دادگاه به جرم اهانت به دادگاه و نقض حکم حق السکوت به پرداخت 9 هزار دلار جریمه محکوم شده است.

اگر ترامپ بار دیگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، می تواند برای هر گونه اتهام فدرال علیه خود درخواست عفو بدهد.

این در حالی است که در اوایل ماه مارس جو بایدن و دونالد ترامپ موفق به کسب نامزدی دموکرات‌ها و جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا شدند تا نخستین رویارویی دوباره دو نامزد انتخاباتی در حدود 70 سال اخیر در تاریخ این کشور رقم بخورد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر سال 2024 برگزار می‌شود. نتایج نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پیشتازی بسیار اندکی نسبت به دونالد ترامپ دارد.

افزایش کمک‌های مالی برای کمپین انتخاباتی ترامپنظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درخواست اتحادیه اروپا از چین درباره ایران
  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • آنچه دربارۀ دیکتاتوری گفتم جدی نبود- ترامپ
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • خبر جدید از کشتی توقیف شده توسط سپاه در تنگه هرمز
  • خبر جدید از کشتی توقیف شده بدست سپاه / وزیر کشور: قوه قضائیه مسئول است
  • سفر نیچروان بارزانی به تهران
  • آغاز نشست سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول با حضور امیرعبداللهیان
  • مقام افغان: یوناما واقعیت‌های افغانستان را به جهان معرفی کند
  • سفر فرزین به ریاض چه تاثیری بر بازار غیررسمی ارز داشت؟