Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «وانا»
2024-03-28@14:27:51 GMT

توضیحات عضو کمیسیون امنیت ملی درباره FATF

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۹۴۶۰۹

به گزارش وانانیوز، 

مرتضی صفاری در گفت‌وگویی، اظهار کرد: اخیراً در کشور پیرامون موضوع FATF نظرات غیر کارشناسی و غیرمعقولی از سوی برخی ارائه شده است که صحت ندارد.

وی افزود: هیچ‌گاه بحث پیوستن به FATF مطرح نبوده است و فقط چندین لایحه و مفاد آن بررسی شده است که مفاد تصویبی آن را هم خودمان در مجلس تعیین می‌کنیم که در حوزه شفافیت‌های مالی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نماینده مردم نطنز در مجلس گفت: با توجه به شرایط فعلی که تحریم‌های آمریکا بر علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است، برخی از لایحه‌ها و مفاد آن بررسی شده که ایران در لیست سیاه FATF قرار نگیرد چرا که اگر در این لیست سیاه قرار بگیرد، علاوه بر تحریم‌های آمریکا که وضع کرده است، تحریم‌های سنگین دیگری در حوزه بانکی و پولی گریبان گیرمان خواهد شد.

وی تصریح کرد: خیلی از موارد مقابله با تروریسم و پول‌شویی هم در مجلس بررسی و تصویب شده است که در جهت شفاف سازی مسائل مالی و عدم قرار گیری ایران در لیست سیاه FATF است و لذا قضیه پیوستن به FATF مردود و باطل است.

صفاری نطنزی خاطرنشان کرد: عده‌ای هم در گوشه و کنار می‌گویند که با عضویت در FATF دچار خود تحریمی خواهیم شد که این نظریه اشتباه است و موضوع برعکس است و در صورتی که ایران وارد لیست سیاه FATF شود دچار خود تحریمی خواهد شد.

وی گفت: اخیراً لایحه‌ای تنظیم شده است که در آن قید شده مرجع تشخیص و تایید تروریستی بودن یا نبودن یک گروه، شورای عالی امنیت ملی کشور است. اگر کشور دیگری بگوید که فلان گروه تروریست است یا نه ربطی به این موضوع نخواهد داشت.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: شورای عالی امنیت ملی بارها اعلام کرده است که در بررسی‌های لوایح مشکلی مشاهده نشده است، ولی همچنان اصرار داریم تا حرف دیگران را قبول کنیم.

وی افزود: چه این لایحه امضا شود و چه امضا نشود وزارت خزانه‌داری آمریکا تمام مبادلات ریز و درشت تجاری ایران را در سراسر دنیا رصد می‌کند و در صورتی که بتوانیم در لیست سیاه FATF قرار نگیریم دچار تحریم‌های بانکی دیگری نخواهیم شد.

صفاری با بیان اینکه اخیراً هم مقام معظم رهبری فرمودند که قوانین داخلی وضع شود که همه آن‌ها در مجلس در حال پیگیری است، خاطرنشان کرد: در این 35 سالی که در عرصه روابط خارجی فعالیت داشته‌ام، هیچ نظری و هیچ اقدامی بدون اذن مقام معظم رهبری در حوزه سیاست خارجی انجام نمی‌شود و حرف آخر را رهبری بیان می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: وانا

کلیدواژه: ایران کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۹۴۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشم انگلیس از حملات سایبری چین

انگلیس کشور چین را به حملات سایبری به دموکراسی خود متهم کرده و در این راستا تحریم هایی را علیه برخی شرکت ها و افراد اعمال کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "نویه زوریخه سایتونگ"، دولت بریتانیا در واکنش به حملات هکرها به کمیسیون انتخابات و برخی اعضای مجلس عوام بازیگران چینی را مجازات می کند.

در انگلیس کمیسیون انتخابات نوعی داور برای رقابت دموکراتیک است. این نهاد مستقل و بی طرف از نظر سیاسی، به عنوان مثال بر این مسئله نظارت می کند که مقررات مربوط به تأمین مالی احزاب رعایت می شود و قوانین عمومی برگزاری انتخابات را صادر می کند. هنگامی که تابستان گذشته مشخص شد که این کمیسیون انتخابات قربانی یک حمله سایبری گسترده شده است، زنگ خطر در بریتانیا به صدا درآمد.

این کمیسیون اعلام کرد که بازیگران متخاصم در سال 2021 به نسخه های ثبت نام رأی دهندگان و ایمیل های داخلی دسترسی پیدا کردند و به سیستم های کنترل نفوذ کردند. این نهاد اطمینان داد که این حمله هیچ تاثیری بر انتخابات یا ثبت نام رای دهندگان نداشته است. اما مهاجمان نام و آدرس تمامی بریتانیایی‌هایی را که بین سال‌های 2014 تا 2022 به عنوان رأی‌دهندگان ثبت‌نام کرده بودند، سرقت کردند.

روز دوشنبه، دولت بریتانیا چین را به دست داشتن در حمله به کمیسیون انتخابات متهم کرد.

الیور داودن، معاون نخست وزیر انگلیس در این باره به مجلس عوام گفت که تحقیقات نیروهای امنیتی بریتانیا نشان داده که عاملان این حمله با پکن مرتبط هستند. ایالات متحده آمریکا هم متعاقباً اتهامات مشابهی را مطرح کرد و نشان داد که غرب در مجموع لفاظی های خود را علیه تلاش های اعمال نفوذ چین افزایش می دهد.

به گفته داودن، چین همچنین در پشت حملات نافرجام برای جاسوسی از دست‌کم سه عضو مجلس عوام انگلیس قرار دارد.

به گفته وی گروه هکری APT31 که وابسته به دولت چین است مسئول این امر است. از جمله افرادی که ایمیل‌های مرتبط دریافت کرده‌اند، یان دانکن اسمیت، رهبر سابق حزب محافظه‌کار، تیم لافتون، وزیر محافظه‌کار سابق و استوارت مک‌دونالد از حزب ملی اسکاتلند (SNP) هستند. هر سه عضو یک گروه پارلمانی هستند که بارها از فعالیت های چین در مستعمره سابق بریتانیا در هنگ کنگ و استان سین کیانگ انتقاد کرده اند.

داودن تاکید کرد که حملات به دموکراسی بریتانیا در نهایت شکست خورده است، اما روی هم رفته، فعالیت‌های پکن نشان‌دهنده یک الگوی واضح و پایدار از رفتار خصمانه است.

دولت بریتانیا همچنین دو فرد و یک شرکت پیشرو را که لندن را به حملات سایبری و گروه هکری APT31 مرتبط می‌کردند، تحریم کرد.

در انگلیس گزارش‌های مربوط به جاسوسی و تلاش‌های چینی برای نفوذ در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

کن مک کالوم، رئیس سرویس اطلاعات داخلی MI5، چین را "بزرگترین چالش استراتژیک اساسی" برای بریتانیا در سال 2022 توصیف کرد. در تابستان 2023، کمیته اطلاعات و امنیت مجلس عوام در گزارشی اعلام کرد که چین به طور خاص و تهاجمی بریتانیا را هدف قرار داده است.

در نهایت، پکن ظاهراً در تلاش است تا بر روند سیاسی پارلمان در وست مینستر تأثیر بگذارد. سال گذشته، یک دستیار پژوهشی 28 ساله مجلس عوام انگلیس به اتهام نقض اسرار و جاسوسی دستگیر شد.

این بریتانیایی که به بی گناهی خود اعتراض داشت از جمله برای وزیر امنیت امروز تام استیمهات کار می کرد، اما گفته می شود که به عنوان جاسوس در خدمت چین بوده است.

بهر حال لفاظی های شدید لندن و اعمال تحریم ها به منزله یک اقدام هشدار دهنده و درخواست از پکن برای تعدیل فعالیت های سایبری خود است.

با این همه سخنگوی وزارت امور خارجه چین از "اتهامات بی اساس" صحبت کرد و به همین دلیل است که خطر یک ناراحتی دیپلماتیک وجود دارد. با این حال، تحریم های انگلیس چندان شدید به نظر نمی رسد. بنابراین، طرفداران منتقد چین در درون حزب محافظه کار از دولت خواستند تا سخنان تند خود را با اقدامات قاطع تر دنبال کند.

اتهام‌زنی وزیر انگلیسی به روسیه درباره حمله تروریستی اخیرالحوثی: آمریکا، انگلیس و رژیم اسرائیل طراح تجاوز به یمن بودند

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • متکی: نباید در کمیسیون‌ها سرگرم رسیدن به ریاست باشیم
  • متکی: نباید در کمیسیون‌های مجلس دنبال رسیدن به ریاست باشیم
  • احزاب در ایران وارداتی هستند/ اسناد سیاسی و فرهنگی را باید در کشورمان بومی کنیم
  • یک نماینده: FATF و برجام بر اساس فرهنگ غربی‌هاست
  • احزاب در ایران وارداتی هستند و بومی نیستند
  • طرح نماینده مجلس برای FATF، برجام و سند ۲۰۳۰: آنها را بومی کنیم!
  • نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند ۲۰۳۰ را در کشور بومی کنیم!
  • جلالی، نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند 2030 را در کشور بومی کنیم!
  • وزرایی که در سال ۱۴۰۲ از مجلس کارت زرد گرفتند
  • خشم انگلیس از حملات سایبری چین