Web Analytics Made Easy - Statcounter

عدم پاسخگویی مسئولان کشور به اوضاع اقتصادی موجی از نگرانی را در بین مردم ایجاد کرده است، برخی از مردم حتی توان تهیه مایحتاج ضروری خود را ندارند، کالا و خدمات هرروز گران‌تر شده و مردم با اضطراب در حال پیگیری قیمت‌ها هستند.

این وضعیت نمایندگان مردم در مجلس را نیز نگران کرده است، برخی از نماینده‌ها بر این اعتقاد هستند که مردم عصبانی هستند و اگر دولت به‌زودی راهکاری برای حل بحران پیدا نکند موج اعتراضات شروع خواهد شد و ممکن است جو امنیتی در کشور ایجاد گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهاب‌الدین بی‌مقدار در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: وضعیت موجود به نظر می‌رسد که بیشتر از عدم اعتماد مردم به آینده کشور ناشی می‌شود، هرکس که یک پس‌انداز ناچیزی که داشت را سعی کرده است تبدیل به دلار سکه کند که حداقل بتواند اندک سرمایه خود را حفظ نماید.

این نماینده با اشاره به موضوع پیشنهاد ترامپ و همچنین احتمال حضور وزیر خارجه عمان برای پادرمیانی مذاکره با امریکا گفت: به نظر من باید ما هم مذاکرات را قبول کنیم تا این مسائله روانی حل شود و قیمت‌ها کمی کاهش پیدا کند.

وی در ادامه گفت: مشکل دیگری که دراین‌بین بوده ناشی از عدم مدیریت درست بازار ارز است، از ابتدا دولت باید برای مایحتاج اساسی مردم خود وارد گود می‌شد و اقدام می‌کرد، بقیه موارد را نیز آزاد می‌گذاشت و ارز کشور را هزینه این‌گونه کارها نمی‌کرد و به‌جای آن پروژه‌های نیمه خوابیده را احیا می‌کرد تا مردم هم احساس کنند که کارهایی صورت گرفته است.

اما بی‌برنامگی‌ها چنان شد که عده‌ای ارز 4200 تومان را گرفتند و به‌جای واردات مایحتاج مردم ارز کشور را در بازار آزاد به فروش رساندند. الآن دولت باید سریعاً تصمیم‌گیری کند و بازار ارز ثانوی را فعال کند، از طرف دیگر دروغ به مردم نگوید و نگوید که ما می توایم هرچه ارز لازم باشد را تأمین کنیم.

وی گفت: اگر اقدام لازم نشود و اقتصاد کشور تثبیت نگردد کارگران بیشمار بیکار خواهند شد و اگر این اتفاق رخ دهد مسائل اجتماعی و امنیتی زیادی برای کشور ایجاد خواهد شد.

وی گفت: با امنیتی کردن بازار و دستگیری افراد خورده پا اوضاع را درست نمی‌کند، الآن بازارها رو به تعطیلی است، بازاری نمی‌داند که جنس خود را بفروشد یا نفروشد.

این نماینده گفت: مردم الآن عصبانی هستند، این عصبانیت اگر پاسخ مناسبی دریافت نکند و اگر مجلس و دولت، پاسخ روشنی به آن ندهد به خیابان خواهند ریخت و حق خود را خودشان خواهند گرفت، الآن همه مظطرب هستند و نمی‌دانند چه‌کار باید بکنند، درامد یک کارگر به 100 دلار رسیده و همه‌چیز گران شده است.

بیمقدار گفت: هرج‌ومرج کامل در بازار حاکم است هر کس به هر روشی که بتواند جیب مردم را خالی می‌کند هرروز قیمت اجناس گران‌تر می‌شود، و تنها راهکار این وضعیت در شرایط موجود این است که خود دولت کالا را وارد کند و در اختیار مردم بگذارند.

وی اظهار داشت:عده‌ای در بانک مرکزی معلوم نیست چگونه نفوذ کرده‌اند و چگونه دلار مفت را از دولت گرفته‌اند، طرف که هیچ سررشته‌ای از گوشت ندارد، دلار 4200 تومان گرفته تا از ارمنستان گوشت وارد کند اما دلارها سر از بازار آزاد درآورده است.

وی گفت: مردم در حال له شدن هستند، کارگران زیر بار فقر کمرشان راست نمی شود، افرادی که از کمیته امداد امرار معاش می کنند، چیزی برای خوردن پیدا نمی کنند، در طولانی مدت بازاری‌ها و کسبه هم فلج خواهند شد، وقتی مردم پولی برای خرید ندارند طبیعی است که بازارها بسته شود.

وی گفت: یکی از راهکارهای درست شدن اوضاع این است که ما سایه جنگ را از سر مردم برداریم، اینکه کری بخوانیم برای یکدیگر و فلان کار را می‌کنیم این‌ها راهکار نیست و مردم را بیشتر در تنگنا قرار می‌دهد.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۹۵۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معامله ارز، بی‌رونق‌تر از دیروز

  همچنین بررسی‌ها از بازار نشانگر آن است که بازار بیشتر به سمت فروش تمایل دارد تا خرید آن.نرخ ارز در بازار غیررسمی در معاملات دیروز در مقایسه با میانگین روز سه‌شنبه هفته جاری با مقداری نوسان افزایشی آغاز شد و طبق مشاهدات میدانی از بازار غیررسمی، دلار با نرخ ۶۲ هزار تومان فروخته و با نرخ ۶۱هزار تومان خریداری شد. همچنین یورو در بازار غیررسمی با قیمت ۶۷ هزار تومان به فروش رسید و با نرخ ۶۶هزار خریداری شد.نرخ ارز در بازار غیررسمی صبح دیروز به مرز ۶۳هزار تومان هم رسید اما دوباره روند نزولی را در پیش گرفت و به عدد ۶۲هزار تومان نزدیک شد. همچنین دیروز اسکناس دلار در تالار معاملات مرکز مبادله ارز و طلای ایران با قیمت ۴۴هزار و ۳۱۴ تومان، یورو با مبلغ ۴۷هزار و ۳۴۶ تومان و درهم نیز با قیمت ۱۲هزار و ۶۶ تومان معامله شد و به فروش رسید. همچنین در این مرکز، دلار حواله‌ای با مبلغ ۴۱هزار و ۳۷۶ تومان، حواله یورو با مبلغ ۴۴هزار و ۲۰۷ تومان و همچنین حواله درهم با مبلغ ۱۱هزار و ۲۶۶ تومان معامله و خریداری شد.براساس مشاهدات بازار چهارراه استانبول، دیروز بیشتر فعالان و دلالان ارزی در بازار تمایل به فروش ارز داشتند تا خرید آن. البته برخی از صرافی‌ها در این میان معتقد بودند که تزریق درهم امارات در بازار موجب شده اکثر بازارهای غیررسمی این روزها فروشنده شوند؛ چراکه احتمال ریزش قیمت‌ها در این ایام بیشتر از افزایش لحظه‌ای آن است.همچنین گفتنی است، اخیرا اجلاسی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس بانک مرکزی عربستان در ریاض برگزار شده که مقامات اقتصادی ایران نیز در آن حضور یافتند. در این راستا اخیرا محسن کریمی، معاون بین‌الملل بانک مرکزی که در این سفر حضور داشت اعلام کرد: در حاشیه اجلاس بانک توسعه اسلامی، زمینه‌ای فراهم شد تا با مقامات و بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف گفت‌وگو شود. در نتیجه این مذاکرات، اتفاقات خوبی درخصوص گشایش منابع مسدودشده صورت پذیرفته است که درآینده خبرهای خوبی ارائه می‌شود. براساس گزارش‌های موجود ظاهرا ارز حجاج از محل پول‌های بلوکه‌شده پرداخت شده است. پس از تعطیلات نوروزی امسال با توجه به وقوع تحولات سیاسی بازار ارز ملتهب و نوسانی شد و در مقطعی تا کانال ۷۰هزار تومان هم پیش‌رفت، اما با اقدامات انجام‌شده و همچنین فروکش‌کردن التهابات و نبود متقاضی برای خرید در بازار غیررسمی، نرخ دلار کاهش ۱۰هزار تومانی را تجربه کرد و روند کاهشی در پیش گرفت.
   
کنترل بازار ارز از طریق مهار انتظارات تورمی
محمدصادق مفتح، قائم‌مقام اسبق وزارت صمت درباره نوسانات بازار ارز می‌گوید در زمان بحران‌های سیاسی، کاهش نرخ ارز اقدام بسیار بزرگی محسوب می‌شود، چراکه بسیاری ازجمله عوامل دشمن، کانال‌های دلالی تلگرامی و برخی افراد و رسانه‌ها، پیش‌بینی می‌کردند که در شرایط ملتهب کشور، هیجانات و انتظارات تورمی افزایش می‌یابد و نرخ ارز تا ۱۰۰ و حتی ۱۲۰ هزار تومان جهش می‌کند اما خلاف این موضوع رخ داد و نرخ ارز کاهشی شد و اکنون تا کانال ۶۰ هزار تومان ریزش کرده است.قائم‌مقام اسبق وزارت صمت اظهار کرد: تمام واقعیت‌های اقتصادی حاکی از این است که کشور توانسته بحران‌ها را مدیریت کند و پیش‌بینی بنده این است که کاهش نرخ ارز تداوم خواهد داشت و با افت نرخ ارز قیمت طلای داخلی نیز نزولی خواهد شد.مفتح تأکید کرد: همچنین بانک مرکزی موفق شد نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد پایه پولی را کاهش دهد که این موضوع نیز به کاهش نرخ ارز کمک کرده است، علاوه‌بر این افزایش میزان فروش نفت و قیمت آن، درآمدهای ارزی را تقویت کرده که به مدیریت بهتر بازار ارز کمک خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • سفر فرزین به ریاض چه تاثیری بر بازار غیررسمی ارز داشت؟
  • تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد
  • بانک مرکزی: تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید
  • رانت ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • آمارسازی اشتغال یعنی پاک کردن صورت مسئله
  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • تعطیلی پنجشنبه‌ها ۸.۳ میلیارد دلار به کشور ضرر می‌زند
  • معامله ارز، بی‌رونق‌تر از دیروز