Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-30@11:53:24 GMT

افزايش کسري تجاري آمريکا

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۹۵۷۱۴

تلاش هاي دولت ترامپ براي ايجاد توازان در تبادلات تجاري با تکيه بر بستن تعرقه هاي گمرکي به برخي کشورها نه تنها نتيجه نداده بلکه افزايش کسري تجاري آمريکا را هم به دنبال داشته است.در اين باره وزارت بازرگاني آمريکا در گزارشي اعلام کرد امتيازاتي که ترامپ با فشار بر کشورهاي ديگر و از طريق وضع تعرفه بر کالاهاي آنها در ماه «مي» به دست آورده بود، در ماه «ژوئن» از کف رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طبق اين گزارش، کسري تراز تجاري آمريکا در ماه ژوئن با 7.3 درصد رشد معادل 3.2 ميليارد دلار به 46.3 ميليارد دلار افزايش يافت. اين رقم بالاترين جهش در کسري تراز تجاري به شمار مي رود.
آمار و ارقام مزبور در شرايطي توسط وزارت بازرگاني آمريکا منتشر شده که چين تهديد کرده تدابير تلافي جويانه تجاري بر ضد آمريکا به اجرا مي گذارد. اين سخن بدان معناست که ترامپ با وضع تعرفه هاي گمرکي نتوانسته کسري تجاري آمريکا با چين را کاهش دهد به اضافه اين که آمادگي چين براي وضع حقوق گمرکي تنبيهي جديد بر واردات کالاهاي آمريکايي به ارزش شصت ميليارد دلار در سال، به روند کسري تجاري آمريکا شدت بخشيده است.
در افزايش کسري تجاري آمريکا که روند صعودي به خود گرفته است علل و عوامل مختلفي دخالت دارند که مي توان آن را در چارچوب کلي کاهش صادارات و افزايش واردات يک کاسه و خلاصه کرد.
در اين ميان کاهش صادرات خودرو و افزايش بهاي نفت دو عنصر مهمي است که در قالب شعار "اول آمريکاي" ترامپ بيشترين کسري تراز تجاري آمريکا را رقم زده است. جالب اينجاست که بخش قابل توجهي از اين کسري در روابط تجاري با کشورهاي ثبت شده که در برابر تعرفه هاي گمرکي ترامپ دست به اقدامات متقابل زده اند.
با اين وضعيت، کارنامه اقتصادي ترامپ قابل دفاع نيست. تنها کافي است به همين گزارش اخير وزارت بازرگاني آمريکا استناد شود تا مشخص گردد که برخلاف ادعاي ترامپ برنده شدن در جنگ هاي تجاري چندان هم آسان نيست. در اين ميان آنچه اين کارنامه را بيشتر زيرسؤال مي برد، نارضايتي مردم از عملکرد و سياست هاي ترامپ است. طبق نظرسنجي موسسه «آمريکن بارومتر»، 46 درصد آمريکايي ها از اقدامات ترامپ در اين زمينه رضايت ندارند.
مخلص کلام اينکه به باور کارشناسان، اقدامات دولت ترامپ در کاهش کسري تجاري عملاً ره به جايي نخواهد برد و لذا مي توان همواره شاهد جهش در کسري تراز تجاري آمريکا بود. به طوري که به گزارش "راشاتودي" کسري تراز تجاري آمريکا به بالاترين ميزان خود در ۱۰ سال گذشته رسيده است.

............................................................
مصطفي عبدلي

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: کسري تجاري آمريکا ترامپ صادرات واردات تعرفه گمرکي چين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۹۵۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ترامپ به خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین

رئیس جمهور سابق آمریکا در واکنش به اعتراضات گسترده دانشجویان این کشور در حمایت از فلسطین نوشت: فعلاً اعتراضات را متوقف کنید! - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا پس از دستگیری صدها دانشجو در دانشگاه های آمریکا به دلیل تظاهرات حمایتی از فلسطین، مخالفت خود را با این اعتراضات اعلام کرد.

ترامپ در پستی در شبکه اجتماعی خود به نام "Truth Social"، نوشت: «فعلاً اعتراضات را متوقف کنید! !!!» 

این در حالی است که دانشجویان در سراسر آمریکا تجمعات اعتراضی خود را در کالج‌ها تشدید کرده‌اند.

وی همچنین در مطلبی دیگر از عملکرد جو بایدن در این مدت انتقاد کرد. وی با اشاره به عملیات طوفان الاقصی در هفت اکتبر سال گذشته میلادی نوشت: «اگر من رئیس‌جمهور بودم هفتم اکتبر هرگز اتفاق نمی‌افتاد، حتی یک فرصت کوچک.»

منابع خبری از تظاهرات گسترده در دانشگاه تگزاس آمریکا، در همبستگی با ملت فلسطین در غزه و در  مخالفت با واشنگتن در حمایت از رژیم صهیونیستی خبر دادند.

همچنین منابع خبری همچنین از استقرار گسترده نیروهای پلیس آمریکا در دانشگاه آستین در ایالت تگزاس برای مقابله با دانشجویان حامی فلسطین گزارش دادند. 

خبرنگار الجزیره گزارش داد که دانشجویان کالیفرنیا ارواین و کالیفرنیا ریورساید تحصن‌های «باز و فراگیر» خود را علیه جنگ در غزه آغاز کردند.

اساتید دانشگاه کلمبیا در نیویورک نیز  برای محافظت از دانشجویان معترض حامی ملت فلسطین در غزه زنجیره انسانی تشکیل دادند.

پلیس آمریکا برای خارج کردن دانشجویان معترض به جنگ غزه در دانشگاه تگزاس از محوطه دانشگاه به اسپری فلفل متوسل شد. 

رسانه آمریکایی گزارش دادند که  پلیس آمریکا برای متفرق کردن تحصن دانشجویی حمایت از غزه در دانشگاه ویرجینیا هم به زور متوسل شده است.

همچنین گزارش‌ها حاکی است که پلیس آمریکا تعدادی از فعالان و دانشجویان را که در حال سازماندهی تظاهرات در حمایت از فلسطین در مقابل دانشگاه تولین در نیواورلئان آمریکا بودند، سرکوب و بازداشت کرد.

دانشگاه فلوریدا هم اعلام کرد که 9 نفر در محوطه دانشگاه به دلیل آنچه نقض قوانین در جریان اعتراضات خوانده شد، بازداشت شدند

موج اعتراضات حمایت از فلسطین در محوطه‌های دانشگاه‌های آمریکا بعد از دستگیری صدها نفر از معترضان در دانشگاه کلمبیا گسترده‌تر شده و بعد از سرایت به اکثر دانشگاه‌های این کشور در حال گسترش به دانشگاه‌های سایر کشورهای دنیا است.

اعتراضات از دانشگاه کلمبیا در نیویورک از 17 آوریل آغاز شد و دانشجویان معترض خواستار قطع رابطه این دانشگاه با نهادهای اسرائیل که در جنگ غزه نقش دارند شدند. معترضان در دانشگاه‌های دیگر نیز خواسته‌های مشابهی دارند.

انتقاد دیده‌بان‌ حقوق بشر از سرکوب حامیان فلسطین در آمریکاتداوم تظاهرات دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش ترامپ به خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • وضعیت دریاچه ارومیه برخلاف خوش‌بینی‌ها بحرانی است!
  • بررسی توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری مرز پلدشت و نخجوان
  • تراز تجاری منفی ۱۶ میلیارد دلار واقعی نیست
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟