Web Analytics Made Easy - Statcounter

دوستان ما در خانه تئاتر ۱۸ سال است به حرکت‌های حلزونی خو گرفته‌اند و نمی‌توانند ترک عادت کنند. تکرار مکررات بی‌حاصل و غیر روشمند به‌شدت رایج است. ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر نظرات

باشگاه خبرنگاران پویا -  مجید گیاه‌چی

علی‌رغم تغییرات انجام‌شده و امیدواری‌های حاصل از آن در خانه‌ی تئاتر، این خانه هم‌چنان از آشفتگی رنج‌ می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای ذکر نمونه‌ای از این آشفتگی طولانی‌مدت به موضوع تعیین مدیرعامل جدید خانه‌ی تئاتر اشاره می‌کنم (هر آن‌چه در پی می‌آید از سایت خانه‌ی تئاتر است):

 9 تیر 1397: شهرام گیل‌آبادی به‌عنوان مدیرعامل خانه‌ی تئاتر انتخاب شد.

10 تیر: هیئت مدیره خانه تئاتر در جلسه فوق‌العاده دیشب، به مدیرعاملی شهرام گیل‌آبادی رای مثبت داد. به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر، دکتر شهرام گیل‌آبادی به دعوت اعضاء هیئت مدیره خانه تئاتر، در جلسه فوق‌العاده شنبه هیئت مدیره، حضور پیدا کرد و به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در خصوص تشکل‌های خانه تئاتر پرداخت. سپس اعضاء هیئت مدیره نظرات خود را در خصوص مدیرعامل خانه تئاتر بیان کردند. در ادامه برای انتخاب شهرام گیل‌آبادی رای‌گیری مخفی برگزار شد و اعضاء به اتفاق آراء با حضور ایشان موافقت کردند. ادامه مذاکرات، طبق ماموریت هیئت مدیره، امروز صبح در محل عمارت جدید خانه تئاتر، با حضور آقایان ایرج راد و اصغر همت برگزار شد و شهرام گیل‌آبادی پس از توافقات تکمیلی و تعیین دستمزد، کلیه حقوق خود را به حساب کمک به هنرمندان تئاتر در خانه تئاتر اهداء کرد.

13 تیر: نشست مشورتی صمیمانه مدیرعامل خانه تئاتر (شهرام گیل‌آبادی) با فعالان خبری برگزار شد.

17 تیر: نشست مشورتی مدیرعامل خانه تئاتر (شهرام گیل‌آبادی) با تهیه‌کنندگان و مدیران تولید تئاتر.

18 تیر: جلسه عادی هیئت مدیره خانه تئاتر ..‌. علی‌رغم تعطیلی رسمی این روز ... برگزار شد... در ادامه ... پیشنهاد مدیرعامل جدید خانه تئاتر (شهرام گیل‌آبادی) در خصوص تشکیل کارگروه بازنویسی اساسنامه خانه تئاتر، مورد استقبال و تایید حضار قرار گرفت..‌. سپس جلسه وارد دستور جلسه اصلی پیرامون انتقال خانه تئاتر به عمارت جدید شد و پس از گفتگو در این خصوص، بنا شد مدیرعامل خانه تئاتر (شهرام گیل‌آبادی) نسبت به نگاشتن طرح زمان‌بندی انتقال خانه تئاتر و ارائه آن در جلسه آینده اقدامات لازم را به انجام برساند.

 27 تیر: جلسه بررسی طرح سازمانی و چارت خانه تئاتر ... با حضور ایرج راد، بهزاد فراهانی، نادر برهانی مرند، شهرام گیل‌آبادی، بهزاد مرتضوی و مشاوران معتمد این حوزه برگزار شد، پس از گفتگوها و ویرایش طرح اولیه، چارت نهایی ترسیم و به تصویب رسید.

 27 تیر: گزارش مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل خانه تئاتر... (ایرج راد) درباره انتخاب مدیرعامل جدید خانه تئاتر خارج از اعضای هیأت مدیره گفت: "اگر می‌خواستیم یکی از بدنه هیأت مدیره را انتخاب کنیم، او می‌بایست از یکی از وظایف خود بکاهد یا از عشق، علاقه و زندگی خود بزند ... خیلی از اعضای هیأت مدیره خانه تئاتر از نزدیک با شهرام گیل‌آبادی کار کردند و از خصوصیات او آگاهی کافی داشتند و بر اساس شناخت مناسب، از او استقبال کردند. ... با کمک شهرام گیل‌آبادی از این پس انجمن‌ها و کانون‌ها به نتایج مؤثر و خوب خواهند رسید و همه فعالیت‌ها به‌نوعی بازتاب رسانه‌ای خواهد داشت". ... (اصغر همت): ‌"از گذشته نیز صحبت‌هایی می‌شد که قدرت را به نیروهای جوانتر محول کنیم تا ببینیم اشکال از ما است که کار پیش نمی‌رود یا تئاتر ما! ... به گفته ایرج راد ما یا مدیرعامل خوب یا هیأت مدیره خوبی هستیم و اگر هر دو اتفاق بیفتد، دچار مشکل می‌شویم. ... شهرام گیل‌آبادی درست 20 سال از من کوچک‌تر است اما 20 سال به لحاظ مدیریتی جلوتر است؛ چرا که تجربیات گران‌بهایی دارد ... من هم این انتخاب را به فال نیک می‌گیرم چون خودم نیز از مدت‌ها قبل دنبال این تغییر بودم".

30 تیر: نشست صمیمانه شهرام گیل‌آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر با اعضاء هیئت مدیره انجمن نمایشگران عروسکی.

1 مرداد: گزارش جلسه یکم مرداد هیئت مدیره خانه تئاتر. ... سپس شهرام گیل‌آبادی گزارشی از موارد انجام شده ارائه و در ادامه، برنامه مدل اقتصادی خانه تئاتر را تشریح کرد. سپس پیرامون قرارداد و حکم مدیرعاملی شهرام گیل‌آبادی بحث شد و مصوب شد چهارشنبه 3 مرداد ماه، جلسه فوق‌العاده هیئت مدیره در این خصوص برگزار شود.

3 مرداد: گزارش جلسه فوق‌العاده سوم مرداد هیئت مدیره خانه تئاتر.  ... پیرامون قرارداد و حکم مدیرعامل خانه تئاتر بحث و بررسی شد. اعضا هیئت مدیره پیرامون اختیارات مدیرعامل به اعلام نظر پرداختند و در نهایت مقرر شد اعضا پیشنهادات خود را برای تنظیم قرارداد مدیرعامل، تا شنبه 6 مرداد اعلام کنند.

 7 مرداد: نوبت دوم مجمع عمومی سال 96 انجمن بازیگران خانه تئاتر عصر روز گذشته، 6 مرداد 97 ... برگزار شد. ... (بهزاد فراهانی) در ابتدا علت نابسامان بودن شرایط سالن و گرما را عدم استقرار مدیرعامل خانه تئاتر دانست و از حاضرین خواست با بدبینی به این مسئله نگاه نکنند، "چرا که کارکنان اینجا باید به‌وسیله‌ی مدیرعامل جدید انتخاب و مشغول به کار شوند اما به دلیل تفویض نشدن حکم مدیرعامل ⁉️‼️ به وی هنوز این اتفاق نیفتاده است. ... مدیرعامل ما که مورد اعتراض خیلی از شما بود مردی است کاری و اهل عمل و فکر می‌کنم با روابطی که با برخی از دستگاه‌ها و مدیران این نظام دارد می‌تواند بسیاری از خواسته‌های مهم ما را پیگیری کند و از عهده آن برآید. شهرام گیل‌آبادی کسی است که به‌واسطه فعالیتش در رادیو خیلی از ما او را خوب می‌شناسیم. او مردی است اهل عمل و دوستدار هنرمندان که می‌تواند اهم خواسته‌های ما را برآورده سازد".

و ...

اشتباه می‌کنید! نه مشغول تعریف ماجرایی کمدی یا ابزورد هستم و نه تاریخ‌ها را جابه‌جا کرده‌ام، هر چند اگر شما این پیام‌ را از آخرین تاریخ بخوانید و به تاریخ‌های قدیمی‌تر برسید، یعنی حرکتی معکوس انجام بدهید، کاملاً منطقی به‌نظر می‌رسد و تصور نمی‌کنم در هیچ جای دنیا چنین ترتیبی برای انتخاب یک مدیرعامل وجود داشته باشد و کسی این ترتیب وقایع را باور کند!باز هم اشتباه می‌کنید که تصور کرده‌اید پست مدیرعاملی، پستی جدید و بدون سابقه است، 18 سال است این خانه مطابق اساس‌نامه مدیرعامل داشته (16 سال آقای ایرج راد و 2 سال آقای اصغر همت) و مشخص نیست وقتی وظایف و اختیارات‌شان روش نبوده چطور بر این مسند تکیه زده بودند و اگر مشخص بوده الان چه جای نگرانی‌ای وجود دارد؟!متاسفم بگویم که برای بار سوم هم اشتباه می‌کنید "تفویض حکم مدیرعامل"، عبارتی ساخته و افزوده‌شده توسط من نیست که برای شوخی به کار گرفته باشم و هیچ بعید نیست اگر کمی منتظر بمانیم از انواع نظارت‌ها و التزام‌ها و ... هم در همین خانه، سخن به میان آید!!! فلاش‌بک:

28 تیر: مدیرعامل جدید خانه‌ی تئاتر پس از ورود به ساختمان خانه (قدیم)، متوجه‌ عدم‌رسیدگی‌ای طولانی و کثیف بودن بیش از حد و تحمل کف ساختمان، دیوارها، درها و پنجره‌ها، اشیا و کل فضا می‌شود، گویا سال‌هاست نظافت متعارف و متناسبی انجام نشده، به‌شکلی که فضا نه مناسب استقرار اوست و بدتر از آن، نه مناسب و در شان هنرمندان تئاتر و به‌خصوص دعوت از افراد برای برگزاری جلسات و آغاز به کاری جدی.

پس در دو روز تعطیلی کاری خانه، اتاق‌ها تخلیه می‌شود، کف‌ ساختمان چندین بار شست‌وشو داده شده، دیوارها که انگار از بدو تاسیس دیگر رنگ نخورده‌اند، رنگ‌آمیزی می‌شود و ...

اما تخلیه‌ی بی‌حواس و منظور یک اتاق، ورود به "حریم ممنوعه" است، ممنوعه نه تنها برای تمامی اعضا، که حتی برای اعضای هیات مدیره و در کمال حیرت حتی بازرسان!

اتاق مدیرعامل؟

خیر، باز هم اشتباه می‌کنید، اتاق امور مالی!

همان‌جا که همیشه ادعا شده و می‌شود که هیچ چیز پنهانی در موردش وجود ندارد و تمام گزارش‌های مالی شفاف و در اختیار همه است.

(که باید بگویم شاید هم این‌چنین باشد، حداقل بنده به‌عنوان یکی از اعضای اولیه و مستمر این خانه خواهان ارائه‌ی یک گزارش مالی دقیق و شفاف هستم که کتباً از خانه‌‌ی تئاتر خواهم خواست و شاید پیش از ارسال، از دیگر اعضا هم بخواهم آن را امضا کنند و امیدوارم مطابق توقع همه‌ی ما و اظهارات همیشگی مسئولان خانه، همه چیز دقیق و بی‌اشکال باشد).

بله به هر حال و هر دلیل با تخلیه‌ی اتاق مالی، "آب در خوابگه مورچگان" رسید و کسانی مشوش شدند و بحث اختیارات مدیرعامل، پس از آن پیش آمد!

(داخل پرانتز و در اهمیت امور مالی خانه همین بس که در ویژه‌نامه‌ی ساختمان جدید خانه‌‌ی تئاتر، گذشته از تبدیل ضمایر و افعال اول شخص جمع، به اول شخص مفرد، در جایی که با این‌همه ادعای همیشگی احترام به بزرگان و پیش‌کسوتان، دیگران و از جمله بنده، با نشانی دادن غلط، مورد نوازش قرار گرفته‌ایم، با تحریف غیرمنصفانه‌ی تاریخ، نامی از عزت‌الله انتظامی بزرگ که تا بوده چشم و چراغ خانه بود و در جذب هر امکانی نقشی یگانه و بی‌نظیر داشت، یا بهزاد فراهانی و کاظم هژیر آزاد که از آغاز و بی‌وقفه در هیات مدیره حضور و همراهی داشتند، یا اصغر همت که به هر حال اتمام کار ساخت خانه با تلاش‌های او و توفیق در دریافت مبلغی قابل‌توجه بود و ... نیست، نام سرکار خانم امور مالی خانه اما از قلم نمی‌افتد!) حالا فکر می‌کنید عاقبت این قصه به کجا می‌رسد؟!!

خدا می‌داند!

من که با توجه به تغییرات به‌وجود آمده در ترکیب هیات مدیره، به‌شدت امیدوارم و حتی نقش و کارکردی متفاوت از گذشته، برای تعدادی از اعضای باسابقه‌ی هیات مدیره قائلم.

به‌نظر من معدودی از آقایان که امروز به‌شدت تک افتاده‌اند، در انتخاب مدیرعامل اشتباه کرده‌اند، او برخلاف محاسبات آنان شخصیتی مستقل است و حداقل در این مناسبات، حاضر نیست زیر بلیت کسی برود و التزامش را به کسی به اثبات برساند، سطح و توانش هم قابل‌قیاس با این سطح عقب‌مانده‌ و عهدبوقی مرسوم کاری در خانه‌ی تئاتر نیست که 18 سال است به‌روز نشده و این امید وجود دارد که با ترکیب جدید هیات مدیره، با سرعتی متناسب به‌روز شده و مطابق انتظاری دیگر عمومی‌شده، شفاف و ضابطه‌مند و برنامه‌محور شود.

او با درک موقعیتی تاریخی برای خود و تئاتر، به بسیاری از فرصت‌ها و موقعیت‌های غیرقابل‌قیاس و به‌مراتب سودمندتر (که به‌دلایلی شخصاً از برخی از آن‌ها مطلعم) دست رد زده و به‌خوبی می‌داند فرصتی فوق‌العاده کوتاه خواهد داشت، پس در نظر دارد پرتوان و پرشتاب از بضاعت‌های فردی و ارتباطاتش بهره بگیرد و حرکتی به این گاری شکسته‌ی نشسته به گل‌ بدهد تا شاید هنوز امیدی به احیای این محتضر باشد.

اما برخی دوستان ما 18 سال است به حرکت‌های حلزونی خو گرفته‌اند و نمی‌توانند ترک عادت کنند، تکرار مکررات بی‌حاصل و غیر روشمند، بحث‌های فرسایشی و انحرافی و استحاله موضوعات با مشغول کردن خود و دیگران با درگیری‌های کوچک و پیش‌پا افتاده، سوءظن‌ها و سوءتدبیرها و کارنابلدی مفرط و به هر طریق ممکن و میسر از میدان به در کردن منتقدان و مخالفان و ... هم‌چنان به‌شدت رایج است و توان و اراده‌ای برای همراهی ندارند و معدودی اصولاً در این خانه در جست‌وجوی آرامشی فردی و تنها و منحصر به خود هستند، نه حرکت و جنب و جوش و پیشرفتی و توجهی به تئاتر و منافع هنرمندان تئاتر.

سیستم و ساختار هم از ابتدا طوری طراحی نشده (و متاسفانه بعدها هم اصلاح نشده) که هیات مدیره بتواند پیش‌تر از مدیرعامل، یا حداقل همپای او حرکت کند، با یک جلسه‌ی چند ساعته‌ی بی‌مزد و مواجب هفتگی که عمده‌اش صرف بحث پیرامون مسایل روزمره و بدیهیات و مکررات پیش‌نرونده می‌شود که نمی‌توان یک عنصر سریع که امکانی هم برای هماهنگ کردنش با ساختاری فرسوده وجود ندارد، کنترل کرد (هر چند قطعاً امکان اصلاح سیستم برای دست‌یابی به چنین کارکردی ابداً منتفی نیست).

پس حالا که نمی‌توان پا به پای او پیش رفت، راه‌حل، جست‌وجوی روش‌های همراهی و نحوه‌ی شتاب‌گیرندگی نیست، بلکه شکستن و قلم کردن پای کسی است که می‌تواند سریع‌تر حرکت کند، کشتن انگیزه‌ها و از بین بردن شور اوست و زمین‌گیر کردن او در کنار این قافله‌ی به گل نشسته.

گاهی برخی دوستان که سن و سالی هم از آن‌ها گذشته حداقل مطابق اقتضائات سن‌شان باید به مثل‌های ایرانی که برگرفته از حکمت‌هایی عمیق است بیش‌تر توجه کنند:

یا نکن با پیل‌بانان دوستی
یا بنا کن خانه‌ای در خورد پیل!

انتهای پیام/

R1369/P1356/S4,34/CT4 واژه های کاربردی مرتبط تئاتر خانه تئاتر

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تئاتر خانه تئاتر تئاتر خانه تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۹۵۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«دوش چه خورده‌ای دلا» شهرام ناظری / «من ایرانی‌ام» علیرضا عصار / «لیلا سوار بر کاروسل» انور براهم / «رندان سلامت می‌کنند» محمدرضا شجریان / «دلبر» محسن چاوشی

بهار هزار و چهارصد و سه، هفت روزه شد و امیدها رو به فزونی است. از این دوران می‌توان به فراگیری یک دوره آموزشی استفاده کرد و یک مهارت به مهارت‌ها افزود و یا دست به خلق یک اثر متناسب با سلیقه و استعداد زد. در این دوران بس پیچیده، باید تا مدتی به آن عادت کرد و زندگی و کسب و کار را نیز تا جای ممکن از راه دور با آن تطابق داد. انتظار این است، زمینه‌های لازم نیز فراهم و احساس آرامش مالی و افزایش امنیت شغلی در این مسیر برداشته و در عین حال، زمینه‌های فرهنگی نظیر رعایت حریم‌های شخصی نیز تقویت شود.

دعوت‌تون می‌کنیم مجموعه ویدیوهای روز هفتم نوروز را در این ویژه نامه ببینید.

 

مستان سلامت می‌کنند ؛ محمدرضا شجریان

اجرای قطعه «رندان سلامت می‌کنند» را که یکی از غزلیات مولوی در دیوان شمس با تغییراتی است، با صدای استاد محمدرضا شجریان در «تابناک» می‌بینید و می ‌شنوید.

 

من ایرانی‌ام ؛ علیرضا عصار

من ایرانی ام، قطعه‌ای از علیرضا عصار است. موزیک ویدیو من ایرانی‌ام را در تابناک می‌بینید و می‌شنوید.

 

«دوش چه خورده‌ای دلا» شهرام ناظری

«دوش چه خورده‌ای دلا» یکی از غزلیات دیوان شمس مولانا جلال الدین بلخی است که شهرام ناظری در کنسرت تبریز اجرا کرده است. این اجرای زیبا را در تابناک می‌بینید و می‌شنوید.

 

لیلا سوار بر کاروسل ؛ انور براهم

«انور براهم یا اَنوَر ابراهیم / Anouar Brahem» نوازنده تونسی است که ساز بربط (عود) را وارد سبک های جاز و عصر نو کرده‌ است. «لیلا سوار بر کاروسل / Leila Au Pays Du Carrousel» یکی از قطعات این نوازنده برجسته است که در تابناک می‌بینید و می‌شنوید.

 

دلبر ؛ محسن چاوشی

«دلبر» یا «عاشق شده‌ام بر وی» قطعه‌ای از محسن چاوشی بر اساس یکی از اشعار مولوی است که برای فیلم مصادره ساخت. این موزیک ویدیو را در تابناک می‌بینید و می‌شنوید.

 

چرا و چگونه گفت‌وگوی روزمره داشته باشیم؟

گاهی در موقعیتی قرار می‌گیرید که دوست دارید با کسی در یک جای عمومی گفت‌وگو کنید؛ اما هر چه فکر می‌کنید، نمی‌دانید چطور گفت وگویتان را شروع کنید. یا اینکه گفت‌وگو را شروع می‌کنید، اما بعدش نمی‌توانید آن را ادامه دهید. در این ویدیو می‌بینید که چطور یک گپ و گفت روزمره را با مردم شروع کنید و چطور آن را ادامه دهید و اینکه اصلا چرا این گپ و گفت‌وگوها اهمیت دارند.

دیگر خبرها

  • جشنواره تئاتر دانشگاهی حذف شد؟/ خانه‌ای که روی آب ماند!
  • دریافت رایگان سرویس پریمیوم تلگرام؛ یک کابوس امنیتی!
  • نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
  • «دوش چه خورده‌ای دلا» شهرام ناظری / «من ایرانی‌ام» علیرضا عصار / «لیلا سوار بر کاروسل» انور براهم / «رندان سلامت می‌کنند» محمدرضا شجریان / «دلبر» محسن چاوشی
  • پیام تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز هنرهای نمایشی
  • استفاده رایگان از تلگرام پولی به کابوس تبدیل شد
  • با توجه به موضع آمریکا، امیدی به مذاکرات نیست
  • پیام تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی
  • استعفای مدیرعامل بزرگترین سازنده هواپیما در جهان
  • میزبانی از یک میلیون گردشگر تا پایان نوروز در قلب تهران