Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتقال خون در ایران طی سال‌های گذشته با پیشرفت‌های علمی جایگاه قابل توجهی در بین کشورهای پیشرفته دنیا کسب کند، طوریکه سازمان بهداشت جهانی، از انتقال خون ایران به عنوان یک مدل نام می‌برد.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، موضوع جایگاه انتقال خون در ایران، با توجه به پیشرفت‌هایی که در این حوزه شاهد آن هستیم از جایگاه ویژه‌ای در منطقه و دنیا برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وضعیت اهدا خون در ایران

موضوع اهدا خون، یکی از شاخص‌های بررسی جایگاه انتقال خون در هر کشوری است که گزارش‌های داخلی و بین‌المللی نشان می‌دهد، ایران از شرایط مطلوبی در این حوزه برخوردار است.

دکتر علی اکبر پور‌فتح اله مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، شاخص اهدا خون در کشورمان را ۲۷ نفر به ازای ۱۰۰۰ نفر جمعیت عنوان کرد و گفت: شاخص اهدا خون در ایران، دو برابر کشورهای با درآمد متوسط است که کشور ما هم در بین آنها قرار دارد.

وی، در عین حال سهم بانوان کشورمان از اهدا خون را ۵ درصد اعلام کرد و افزود: ۹۵ درصد اهداکنندگان خون در ایران، مردان هستند.

پورفتح‌اله با اشاره به وضعیت اهدا خون در بهار امسال که کاهش داشته است، گفت: عوامل مختلفی در کاهش اهدا خون تأثیر دارد که شامل وضعیت جوی و گرمای هوا نیز می‌شود.

این در حالی است که همایون‌هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، معیشت مردم را مورد توجه قرار داد و گفت: قطعاً مشکلات معیشتی تاثیر بسزایی در کاهش جمعیت اهداکننده خون دارد، ضمن اینکه اغلب افراد با نشاط پیشگام در اهدا خون هستند.

وی افزود: مشکلات اقتصادی کنونی وضعیت نگران‌کننده‌ای ایجاد کرده و لازم است آستین بالا بزنیم.

اهمیت اهدا خون

دکتر مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت، اظهار داشت: افرادی که توانایی اهدا خون دارند، این اقدام را انجام دهند، چراکه هر قطره خونی که توسط مردم اهدا می‌شود، ارزشمند بوده و نجات بخش زندگی انسان‌هایی است که به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند.

وی یادآور شد: فردی که خون اهدا می‌کند، بدن سالم‌تری داشته و کمتر از دیگران در معرض سکته قلبی و سایر بیماری‌ها قرار می‌گیرد.

وضعیت اهدا خون در تهران

دکتر سید مرتضی طباطبایی مدیرکل انتقال خون استان تهران، گفت: در چهار ماهه نخست سال جاری ۱۴۵ هزار و ۲۷۱ نفر به مراکز اهدا خون استان تهران مراجعه کرده و ۱۱۷ هزار و ۶۸۵ واحد خون اهدا شد.

وی افزود: این میزان اهدا خون در سال ۱۳۹۷ در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته نشان از رشد ۴ درصدی اهدا خون در پایتخت دارد.

طباطبایی گفت: در سال جاری شاهد رشد ۲۵ درصدی اهداکنندگانی هستیم که برای اولین بار اهدا خون را تجربه کردند و امیدواریم این افراد با مراجعه مجدد تا پایان سال به اهداکننده مستمر تبدیل شوند.

مراقبت از پروسه انتقال خون

دکتر سید محسن رضوی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در میزگرد کارشناسی، درباره پیشرفت‌های انتقال خون در ایران، گفت: روند انتقال خون نیاز به مراقبت جدی دارد و وجب به وجب این پروسه تحت مراقبت شدید است. زیرا، سلامت اهدا کننده خیلی مهم است. در پروسه انتقال خون نباید به اهدا کننده خون، آسیب جدی وارد شود. از اهدا کننده خون، آزمایش‌های ایدز، هیپاتیت و...، گرفته می‌شود تا سلامتش ثابت شود و در این صورت روند توزیع آغاز می‌شود.

کل اهدا خون در کشور ما داوطلبانه است در حالی که این اهدا داوطلبانه در دیگر کشورها اتفاق نمی‌افتد و اغلب این کشورها از نظر کمیت دچار است.

بالغ بر ۹۶ مرکز ثابت و ۹۰ مرکز موقت در کشور فعال هستند. در سال ۱۰ تا ۲۰ درصد نیاز کشور از مراکز سیار انتقال خون تأمین می‌شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/4028

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۹۵۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی

به گزارش قدس آنلاین، کیان دهراب‌پور درخصوص وضعیت خونی استان اصفهان، اظهار کرد: میزان ذخیره خون استان دو هزار و ۶۷۵ واحد معادل ۶/۶ روز و در شهرستان اصفهان یک هزار و ۸۳۹ واحد معادل ۵/۵ روز می‌باشد.

وی افزود: از هم استانی‌های عزیز تقاضا داریم به صورت مستمر به مراکز اهدای خون مراجعه نمایند و با اهدای یک واحد خون جان سه نفر را نجات دهند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان تاکید کرد: از اهداکنندگان با گروه‌های خونی A منفی و o منفی می‌خواهیم بیشتر به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به ۳ بیمار
  • اهدای عضو جوان ۲۲ ساله کرمانی
  • اهدای اعضای یک بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی
  • اهدای اعضای بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی
  • اهدای عضو بیمار پس از ایست کامل قلبی
  • اهدای عضو پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی برای نخستین بار در ایران
  • آخرین وضعیت ساختمان جدید اهدای خون مشتاق کرمان+تصویر
  • افزایش ۱۱.۶ درصدی اهدای خون در قم
  • نیاز انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی
  • انتقال موفقیت‌آمیز نمک‌گیر برقی ۶۰ تنی در نفت و گاز مارون