Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-07@04:11:23 GMT

مشکلات نوسازی ناوگان تاکسیرانی در کشور

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۹۷۶۶۰

مرتضی ضامنی در خصوص توقف روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی گفت: طرح نوسازی تاکسی های فرسوده سال ۹۵ به عنوان کار مشترکی میان وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، شهرداری، بانک عامل و خودروسازان آغاز شد و روند خوبی نیز داشت اما در بهمن سال ۹۶ نوسازی تاکسی های فرسوده دچار مشکلاتی شد.

وی ادامه داد: تا بهمن ماه سال گذشته ۷۲ هزار دستگاه تاکسی فرسوده از رده خارج شد که ۶۲ هزار تاکسی نو جایگزین این خودروهای فرسوده شده بود و ۱۰ هزار اختلاف نیز مربوط به تاکسی هایی بود که فرآیند اسقاط را طی کرده و تمایلی به فعالیت در حوزه تاکسیرانی نداشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افق این طرح، نوسازی ۹۰ هزار تاکسی بود که به دلیل انباشتگی بدهی گمرک به خودروسازان، بهمن ماه این روند متوقف شد.

ضامنی توضیح داد: برای اسقاط هر خودرو، گمرک ۵ میلیون تومان به حساب شرکت خودروساز کارسازی می کرد که به دلیل تعداد بالای تاکسی فرسوده و عدم پیش بینی اعتبارات لازم، گمرک به شرکت خودروساز ۱۱۰ میلیارد تومان بدهکار شد و اعلام شد تا زمانی که این بدهی ها پرداخت نشود، خودروی جدیدی تحویل داده نمی شود.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ این مشکل حل شد و اعتبارات لازم در این حوزه پیش بینی شد اما به دلیل تلاطم های ارزی و وضعیت اقتصادی کشور، خودروساز ۸۰۰ پیش فاکتور صادر کرد اما به طور غیررسمی اعلام کرد در حوزه تولید با مشکل روبرو شده است، در حالی که دو خودرویی که برای تاکسی در نظر گرفته شده دو محصول کاملا داخلی و ملی هستند.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور با رد اینکه تاکسی اسقاط شده اما صاحب آن تاکسی جدیدی دریافت نکرده است، گفت: طرح ما، طرح کلید به کلید است و هر فردی که خودروی خود را برای اسقاط می دهد ظرف ۴۸ ساعت خودروی نو تحویل می گیرد. ممکن است برخی از متقاضیان فرآیند اسقاط را پیش از زمانی که باید طی کرده و زودتر خودروی خود را اسقاط کرده باشند که این کار داوطلبانه بوده و به فرآیند نوسازی ربطی ندارد، زیرا ما این طرح را کلید به کلید تعریف کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه ۱۱۶ هزار تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد که تا پایان سال ۳۸ هزار تاکسی فرسوده دیگر نیز به آن اضافه می شود، گفت: باید خودروساز از ظرفیت های تولید خود در جهت آغاز دوباره فرآیند نوسازی استفاده کند، هر چند که می دانیم با شدت و سرعت قبل این اتفاق نخواهد افتاد.

ضامنی همچنین در خصوص کاهش ارزش گواهی های اسقاط توضیح داد: پیشنهاداتی در خصوص تنوع بازار این اوراق بهادار داده شده تا رانندگان تاکسی در این حوزه متضرر نشوند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: تاکسی خودروسازان گمرک تاکسی خودرو خودروسازان سازمان برنامه و بودجه وزارت کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۹۷۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار نگران‌کننده هواپیما‌های سالم کشور؛ فقط ۷ تا ۸ فروند!

گزارشی از وضعیت ناوگان هواپیمایی کشور را در اینجا می‌خوانید:

به گزارش اعتماد، در بخش عرضه، کارشناسان می‌گویند به غیر از ۳ هواپیمای ایرباس برجامی، ۱۳ فروند‌ای‌تی‌آر و چند فروند ایرباس ۳۴۰ ماهان، کل ناوگان کشور باید بازیافت شود.

«بازیافت» هواپیما بدین معنی است که بدنه هواپیما که از جنس آلومینیوم است به قطعات کوچک بریده شده و به کارخانه‌های مربوطه جهت ذوب و تبدیل به آلومینیوم نو شود. همچنین سایر قطعات اعم از سیم‌های مسی، قطعات فولادی، پلاستیک‌ها و... نیز تا جای ممکن بازسازی شوند.

کارشناسان حوزه هوانوردی می‌گویند حدود ۲۰ فروند هواپیمای مسافربری در کشور ارزش عملیاتی دارند که ۱۳ فروند آن توربوپراپ با ظرفیت ۷۰ نفر هستند که به دلیل نبود قطعات زمین‌گیر شده‌اند. می‌ماند ۷، ۸ فروند هواپیما که باید پرواز‌های داخلی و خارجی را به صورت همزمان انجام دهند که البته آن‌ها هم با کمبود قطعات مواجه هستند.

به عبارت دیگر، در حالی که کشور‌های امارات، قطر و ترکیه در مجموع بالای هزار فروند هواپیمای سرحال دارند، تعداد هواپیما‌های قابل اتکای ایران ۷ یا ۸ فروند است و باقی هواپیما‌های کشور شدیدا فرسوده شده‌اند.

دیگر خبرها

  • برگزاری ۵ رزمایش برای نوسازی بافت های فرسوده
  • آمار نگران‌کننده هواپیما‌های سالم کشور؛ فقط ۷ تا ۸ فروند!
  • تسهیل واردات خودروهای غیر بنزینی راه کار کاهش مصرف بنزین
  • کرایه تاکسی در اهواز ۳۵ درصد گرانتر شد
  • نوسازی ۴۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در قالب نوسازی بافت‌های فرسوده تا پایان سال
  • ۲۰۰۰ تاکسی برقی بزودی به ناوگان حمل و نقل تهران می‌پیوندد
  • سهم سوانح ریلی در کشور به هفته ای سه ونیم حادثه رسید
  • بسته‌های تشویقی شهرداری جهت رغبت در نوسازی بافت‌های فرسوده!
  • افزایش آمار جمعیت بدمسکن در کشور
  • سهم سوانح ریلی در کشور به هفته‌ای سه ونیم حادثه رسید