Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- در شرايطي که مديرعامل شرکت ارتباطات زيرساخت هفته گذشته از ارائه تسهيلات به 9 پيام رسان بومي خبر داد، رئيس هيات مديره اين شرکت مي گويد، «برخي پيام رسان ها براي دريافت تسهيلات اقدام نکرده اند».

به گزارش ايرنا، «ويسپي، بيسفون پلاس، سروش، آي گپ، لنزور، جيک و پيک، گپ، بله و ايتا» 9 پيام رسان داخلي هستند که به گفته مديرعامل شرکت ارتباطات زيرساخت ايران امکانات رايگان و زيرساخت هاي لازم را دريافت کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين در حالي است که بنابر گزارش روز شنبه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات «حميد فتاحي» رئيس هيات مديره شرکت ارتباطات زيرساخت با اشاره به اقدام نکردن برخي از پيام رسانها براي دريافت وام يادآور شد: هريک از پيام رسان ها بنا بر مصالح و شرايط خود يک يا چند بخش از بسته هاي حمايتي را دريافت و از برخي ديگر صرف نظر کرده اند.
وي ادامه داد: وام مذکور ابتدا با ضمانت بانکي قابل پرداخت بود ولي بخاطر گلايه پيام رسان ها و ناتواني تهيه ضمانت راحت تر شد تا جايي که با امضاي سفته مديران، با همکاري پست بانک وام ها پرداخت شد تا به ساده ترين شکل حمايت صورت بگيرد.
رييس هيات مديره شرکت زيرساخت اعلام کرد: تاکنون چهار پيام رسان بومي وام پنج ميليارد توماني را دريافت کردند، البته دو درخواست نيز در مرحله امور اداري براي دريافت وام قرار دارد و اختصاص بقيه امکانات نيز با ثبت درخواست در حال انجام است و خدمات هم مکاني اجرا شده و با درنظر گرفتن تعرفه ترجيحي، حجم مصرفي کاربران آنها به يک سوم کاهش يافته است.
فتاحي افزود: علاوه بر حمايت هاي مصوب، بعضي از نيازمندي هاي بخش سخت افزاري را فارغ از تکاليف مصوب و بر اساس نياز مبرم پيام رسان ها با دستور وزير در اختيار آنها قرار داديم که يکي از اين خدمات شامل 50 سرور است.
رييس هيات مديره شرکت ارتباطات زيرساخت خاطر نشان کرد: وزارت ارتباطات برنامه ريزي هايي را درباره فاز دوم حمايت از پيام رسان هاي داخلي انجام داده که با هماهنگي مديران اين پيامرسان ها در حال پيگيري و اقدام است.
وي، تکاليف موجود در سند مصوب شوراي عالي فضاي مجازي درباره حمايت از پيام رسان هاي بومي براي ايجاد زيست بوم در داخل کشور را معطوف به وزارت ارتباطات، قوه قضاييه، وزارت ارشاد و سازمان صدا و سيما دانست.
فتاحي افزود: تکاليف وزارت ارتباطات در حوزه پيام رسان هاي بومي در چند دسته مشخص شده است که شامل اختصاص وام وجوه اداره شده، ارايه فضاي هم مکاني (ارايه فضا براي قراردادن سرور) و در نظر گرفتن پهناي باند داخلي و اينترنت رايگان مي شود.
وي ادامه داد: مرکز ملي فضاي مجازي بعد از بررسي، پنج پيام رسان داخلي را در مرحله نخست و 2 پيام رسان بومي ديگر را در مرحله دوم براي حمايت به وزارت ارتباطات معرفي کرد که اين پيام رسان ها شامل سروش، گپ، آي گپ، بله، بيسفون، ويسپي و ايتا هستند که به وزارت ارتباطات معرفي شده اند.
اين مقام مسوول اظهار کرد: وزارت ارتباطات با تمام قوت براي حمايت از زيست بوم پيام رسان هاي داخلي و توليد داخل پاي کار آمد و وزير ارتباطات همه دستگاه هاي زيرمجموعه خود را ملزم کرد که به آنها کمک شود به همين دليل جلسه هاي متعددي براي رفع موانع قانوني ناشي از واگذاري رايگان امکانات به پيام رسان هاي داخلي در هيات مديره زيرساخت برقرار شد.
فتاحي اظهار داشت: بعد از تصويب موضوع در هيات مديره شرکت ارتباطات زيرساخت، اختصاص پنج ميليارد تومان وام وجوه اداره شده، ارايه 50 گيگابيت بر ثانيه پهناي باند داخلي براي هرکدام از پيام رسان ها به صورت پلکاني 10 گيگابيتي و در نظر گرفتن پنج گيگ اينترنت به صورت پله هاي يک گيگي به تصويب رسيد که مستلزم آن بود که هر يک از پيام رسان ها درخواست هاي خود را در هر بخش ارائه کنند.
وي افزود: در نظر داريم با استفاده از امکانات موجود وزارت ارتباطات خدماتي فراتر از مصوبه شورا مثل ارايه سرور و ديتاسنتر بدهيم.
فتاحي تاکيد کرد: «معضل پيام رسان ها مشکل فني نيست بلکه مشکل اعتماد و اقبال عمومي کاربران است که وظيفه مشخص و اختصاصي وزارت ارتباطات نيست و دستگاه هاي ديگر بايد ورود کنند».
اين مقام مسئول افزود: با اينکه وزارت ارتباطات در زمينه تقويت اقبال عمومي کاربران به پيام رسان هاي داخلي وظيفه اي نداشته اما کوتاه نيامده و محکم ايستاده است؛ يکي از اين اقدام ها، رونمايي از لايحه حمايت از داده هاي شخصي کاربران در فضاي مجازي بود.
معاون وزير ارتباطات يادآور شد: فتواي رهبر معظم انقلاب که فرمودند «ورود به حريم خصوصي مردم در فضاي مجازي حرام شرعي است»، بسيار کاربردي خواهد بود و قانون بايد خود را با اين فتوا تطبيق دهد؛ اگر اجراي اين قانون عملي شود، آنگاه مردم به پيام رسان هاي داخلي اقبال نشان خواهند داد و براي استفاده از خدمات با کيفيت بالاتر، با سرعت و امنيت بيشتر و در عين حال قيمت کمتر ترغيب مي شوند.
وي گفت: «هنوز اغناي افکار عمومي انجام نشده است، مراکز، مراجع و نهادهايي که بايد درباره پيام رسانهاي داخلي کارهايي را انجام مي دادند، بي مسئوليت مانده اند و بخش بد ماجرا به عمل کردن متصديان، بدسليقگي و خلاء قانوني و عمليات رواني بر مي گردد».
فتاحي افزود: «اگر اعتمادسازي رخ ندهد، بهترين سيستم فني را هم بياوريد و حتي از سر انحصار و زور کاربر جذب شود، ماندگاري ندارد؛ اگر سرويس خوب، امن با قيمت مناسب باشد کاربر از آن استفاده مي کند».
** تکميل زيرساخت شبکه ملي اطلاعات تا يک سال و نيم آينده
رئيس هيات مديره شرکت ارتباطات زيرساخت درباره سه لايه زيرساخت، خدمات و محتوا در شبکه ملي اطلاعات گفت: بر اساس سند تبيين الزام هاي شبکه ملي اطلاعات مصوب شوراي عالي فضاي مجازي، در بخش زيرساخت، بيشتر وظايفي که بر عهده وزارت ارتباطات بوده، انجام پذيرفته است.
فتاحي افزود: تاکنون سه مرحله از تکاليف وزارت ارتباطات به بهره برداري رسيده است و تا يک سال و نيم آينده همه پروژه هاي لايه زيرساخت شبکه ملي اطلاعات تکميل مي شود.
وي خاطرنشان ساخت: لايه خدمات در شبکه ملي اطلاعات شامل پيام رسان ها، نقشه، موتور جست وجو، ايميل و ديگر خدمات است که البته غير از بخش پيام رسان ها، لايه خدمات سند مشخصي ندارد.
فتاحي ادامه داد: به دليل توجه حاکميت به پيام رسان هاي بومي در جلسه 36 تا 40 شوراي عالي فضاي مجازي درباره الزامات حمايت از پيام رسان هاي داخلي، سندي آماده و به تصويب رسيد که اگر اين بخش از لايه خدمات را بتوان بومي سازي کرد، آورده هاي اقتصادي و اجتماعي فراواني چون کمک به حل موضوع اشتغال را به همراه دارد.
به گفته اين مسئول و در صورت حمايت از پيام رسان هاي داخلي، چند پيام رسان بومي باعث اشتغالزايي و ارزش آفريني مي شوند و منفعت آن در اختيار متخصصان حوزه فناوري اطلاعات کشور قرار مي گيرد تا در کنار سرويس هاي خارجي، زيست بوم داخلي نيز در کشور ساماندهي شود.
معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، سند حمايت از پيام رسان هاي بومي را داراي تکاليف حمايتي براي نهاد و سازمان هاي مختلف عنوان کرد و ادامه داد: در واقع مطابق اين سند از دستگاه ها و نهادهاي مختلف خواسته شده است تا فضا را به نفع پيام رسان هاي بومي و به نفع دانش داخلي و نيروي انساني داخلي تغيير دهند.
رييس هيات مديره شرکت ارتباطات زيرساخت پيام رسان ها و شبکه هاي اجتماعي را به دليل ضرورت خدمات دهي بلادرنگ و تمام وقت به تعداد کاربران ميليوني، داراي فناوري هاي سطح بالايي دانست و گفت: در سال هاي 90 و 91 که فعاليت متخصصان داخلي در حوزه ايجاد پيام رسان هاي بومي تازه شروع شده بود، در مجموع دو تا سه متخصص داخلي در اين حوزه بيشتر وجود نداشت اما اکنون هرکدام از پيام رسان هاي داخلي هفت يا هشت متخصص در اختيار دارند که بيانگر انتقال فناوري در اين حوزه است.
اقتصام**2078*2025
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۹۸۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش مهارت‌های دیجیتال به ۱۰هزار دانش‌آموز سنندجی

امسال با همکاری آموزش و پرورش ۱۰ هزار دانش‌آموز دوره متوسطه سنندج آموزش مهارت‌های دیجیتال خواهند دید. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، میثم عابدی پیش‌ از ظهر امروز در بازدید از مجتمع نوآوری نور در محوطه دانشگاه پیام‌نور، اظهار داشت: با توجه به برنامه ملی که در وزارت ارتباطات به تصویب رسیده، امسال با همکاری آموزش و پرورش 300 هزار دانش‌آموز دوره متوسطه در حوزه مهارت‌های دیجیتال در سطح کشور آموزش داده خواهند شد. در استان کردستان نیز با توجه به فضا و پتانسیل خوبی که وجود دارد 10 هزار دانش‌آموز دوره متوسطه آموزش دریافت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه این آموزش‌ها در آینده‌ای نزدیک برای معلمان دوره ابتدایی برگزار خواهد شد، افزود: امروز در جلساتی که خواهیم داشت تیم‌های آموزشی را مشخص و به آموزش و پرورش استان جهت آغاز کار معرفی خواهند شد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به هدف از اجرای این طرح اشاره و تصریح کرد: با توجه به حرکت دنیا به سمت اقتصاد و مها‌رت‌های دیجیتال و ظرفیت بالای کشور، درصدد ترویج و آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با این حوزه هستیم، بنابراین این طرح طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سطح کشور و استان کردستان پیاده‌سازی می‌شود.

به گزارش تسنیم، 32 شرکت دانش‌بنیان مجتمع نوآوری نور دانشگاه پیام نور در حال فعالیت است که امروز 3 شرکت مورد بازدید معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت، که در این بازدید نقاط قوت و ضعف این شرکت‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/486/

دیگر خبرها

  • درخواست موزیلا برای اتخاذ تدابیر واتس‌اپ در انتخابات‌های جهانی
  • هزینه ۸۰۰ میلیارد تومانی در حوزه زیرساخت های اربعین
  • آموزش مهارت‌های دیجیتال به ۱۰هزار دانش‌آموز سنندجی
  • همدستی این پیام رسان با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین + جزئیات
  • چرا ماشین ترورهای شخصیتی از کار نمی‌افتد؟ / راه‌اندازی کانال معدوم اکبر گودرزی در یک پیام‌رسان!
  • مدیر عامل تلگرام : اپل با حذف تلگرام از اپ استور، گل به‌خودی زد
  • پاول دورف: اپل با حذف تلگرام از اپ استور، گل به‌خودی زد
  • اپل مجبور به حذف اپلیکیشن‌های محبوب در چین شد
  • آموزش: چگونه مانع افزایش حافظه مصرفی پیام‌رسان‌ها شویم؟
  • توسعه بازار بین‌الملل دیپلماسی جدید شرکت ارتباطات زیرساخت