Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-23@18:44:43 GMT

تاملی در باب هوش و خرد به قلم دکتر داوری اردکانی

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۹۸۷۶۱

تاملی در باب هوش و خرد به قلم دکتر داوری اردکانی

شماره شصت و ششم از نشریه فرهنگستان علوم با سرمقاله دکتر رضا داوری اردکانی با عنوان «تاملی در باب هوش و خرد و نسبت شان با زمان» منتشر شد.

به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم: شماره 66 نشریه فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران (ویژه بهار 1397) با سخن اول رضا داوری اردکانی تحت عنوان «تأملی در باب هوش و خرد و نسبتشان با زمان» منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس فرهنگستان علوم در ابتدای سخن اول این نشریه اشاره می کند که: «یادداشت هایی که برای این دفتر نوشته ­ام بیشتر درباره علم بوده و کمتر به وضع و مقام خرد و نسبتش با علم نظر شده است. این بار نیز صرفاً نظری به خرد در زمان کنونی انداخته­ ام تا هم حق صحبت هفتاد ساله با فلسفه را اندکی ادا کرده باشم، هم تذکر دهم که اگر خرد رو نهان کند، کار جهان و زندگی آدمی به خطر می افتد زیرا علم و تکنولوژی به آینده زندگی و مصلحت آدمیان و غم و شادی آنان کاری ندارند و به این جهت است که علم به پشتوانه خرد نیاز دارد و اگر از حمایت و همراهی آن محروم شود نظم درونش دستخوش اختلال می شود و چه بسا که در راه ویرانگری قرار گیرد».

 

در این شماره، اخبار و گزارش های جلسات و همایش ها و فعالیت های فرهنگستان علوم در سه ماهه اول سال 97 آمده است. گزارش یکصد و بیست و دومین جلسه مجمع عمومی فرهنگستان، گزارش مراسم معرفی و تجلیل از 6 پژوهشگر جوان برجسته علوم پایه کشور، منتخب فرهنگستان علوم در 1397، درگذشت حجت الاسلام  احمد احمدی عضو وابسته فرهنگستان علوم، گزارش همایش «شیمی و چالش های روز کشور»، گزارش جلسه همگانی گروه علوم مهندسی با موضوع آینده پژوهی علم و سخنان دکتر علی اکبر صالحی عضو وابسته، دکتر جواد صالحی عضو وابسته، دکتر ابراهیم اصل سلیمانی و دکتر کامبیز بدیع همکاران مدعو فرهنگستان علوم در این جلسه، گزارش سخنرانی محمود مهرداد شکریه همکار مدعو فرهنگستان علوم با عنوان «نقشه جامع علمی کشور» در فرهنگستان علوم، گزارش سخنرانی مهدی رزاقی ابیانه استاد بخش قارچ ­شناسی انستیتو پاستور ایران با عنوان «زهرابه ­های قارچی: اهمیت و نقش آنها در بهداشت عمومی کشاورزی» در فرهنگستان علوم، خبر ارائه نظریه نوین «حفاظت در برابر اشعه جهانی» توسط  مهدی سهرابی عضو وابسته فرهنگستان علوم، گزارش سخنرانی صمد لطف اله زاده همکار مدعو گروه علوم دامپزشکی در فرهنگستان با عنوان «تب برفکی و وضعیت آن در ایران»، خبر انتشار شماره سوم از دوره جدید مجله «نامه فرهنگستان علوم»، خبر انتشار شماره جدید مجله «پژوهش ­های راهبردی در علوم کشاورزی و منابع طبیعی» توسط گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم و خبر انتشار شماره جدید فصلنامه «آموزش مهندسی ایران» توسط گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم از مطالب چاپ شده در شماره 66 مجله فرهنگستان علوم است.

 

در این شماره و در بخش اعضا، مشروح سخنان یوسف ثبوتی رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم در مراسم افطاری رئیس­ جمهوری؛ یادداشت سیدمصطفی محقق داماد رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم با عنوان «روابط انسان و طبیعت از دیدگاه قرآن مجید»؛ خلاصه سخنان غلامحسین ابراهیمی دینانی عضو پیوسته فرهنگستان علوم با عنوان «هبوط، آمدن برای بازگشتن است»؛ خلاصه طرح پژوهشی خاتمه­ یافته فرهنگستان علوم با عنوان «اطاله دادرسی در امور مدنی و راهکارها» (مجری: آقای دکتر سیدحسین صفایی عضو پیوسته فرهنگستان علوم)؛ سخنان آقای دکتر مخبر دزفولی عضو پیوسته فرهنگستان علوم با عنوان «تقویت روحیه خودباوری با ترویج موفقیت­ های علمی و فناوری»؛ گفتگوی حسن ظهور رئیس مرکز مطالعات فرهنگستان علوم با عنوان «لزوم ترجمه دستاوردهای مطالعاتی به سه زبان «علم»، «حکومت­ مردان» و «عموم جامعه»؛ گفتگوی محمد شاهدی معاون پژوهشی علوم محض و کاربردی فرهنگستان علوم با موضوع «امنیت غذایی، تأمین آب کشاورزی و اصلاح ساختار مصرف»؛ مشروح سخنان علی درویش زاده عضو پیوسته فرهنگستان علوم در مجمع عمومی فرهنگستان با عنوان «چرا وقوع زلزله ها را نمی­ توان پیش ­بینی کرد؟»؛ و سخنان مهدی زارع عضو وابسته فرهنگستان علوم با موضوع «گرم­ شدن زمین: نابودی سفره ­های آب زیرزمینی و تغییر اقلیم» منتشر شده است.

 

در شماره اخیر نشریه فرهنگستان علوم و در بخش معرفی، آکادمی علوم و هنرهای اروپا و کتاب های «فرهنگ و پیشرفت مطلوب (مجموعة گفتگو با آقای دکتر مهدی گلشنی عضو پیوسته فرهنگستان علوم)»؛ «نسبیت: خاص و عام؛ اثر: آقای دکتر یوسف ثبوتی عضو پیوسته فرهنگستان علوم»؛ و «مخاطرات زمین ایران، بیرونی و درونی (زلزله و آتشفشان)؛ اثر: آقایان دکتر علی درویش­ زاده عضو پیوسته و دکتر مهدی زارع عضو وابسته فرهنگستان علوم» معرفی شده اند.

 

در پایان مجله خلاصه اخبار به زبان انگلیسی آمده است.

 

 

 

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس کنکور سراسری مذاکره با آمریکا خراسان جنوبی دولت کنکور۹۷ دیدار روزنامه اردبیل دکتر رضا داوری اردکانی فرهنگستان علوم فلسفه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۹۸۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلاعیه شماره ۴ فراجا درباره اجرای طرح نور

به گزارش «تابناک»، در اطلاعیه شماره چهار فرماندهی انتظامی کشور در خصوص "طرحِ نور" (عفاف و حجاب) آمده است:

در زمان و زمانه‌ای که جریان‌هایِ رسانه‌ایِ بَدخواهِ ملتِ ایران به دنبال اختلاف افکنی و دوقطبی سازیِ جامعه با اجرایِ" طرحِ نور" بودند؛ مردمِ عزیز و نخبگانِ فهیم با اِدراکی قابلِ ستایش در کنارِ پلیسِ قرار گرفتند تا شأن، حریم، حرمت و کرامتِ بانویِ ایرانی حفظ شود. برای آنکه افکار عمومی و مراکز تصمیم‌گیر، شناختِ بیشتری از دلایلِ فراجا در اهمیت اجرای طرح نور داشته باشند، طیِ روزهای آینده چند پرونده مهم از باندهایِ تبهکارِ سازمان یافته که در سطح بین‌المللی و داخل کشور اقدامات مجرمانه در زمینه فساد و فحشاء، تجارتِ جنسی، پورنوگرافی و… داشته‌اند منتشر خواهد شد.

در پیوند با موضوعِ پیش گفته؛ گزارش‌هایِ میدانی و اخذِ نظراتِ مردمی در کنارِ حمایت‌هایِ رؤسای محترمِ جمهور و قوه قضائیه، صداوسیما و برخی نمایندگان مجلس و ائمه جمعه و جماعات و سایرِ نهادهایِ مسئول نشان دهندهِ شناختِ مطلوب از نبض سنجیِ اجتماعیِ فراجا در اجرایِ "طرح نور" است.

همچنین بررسی‌ها و مشاهداتِ عینیِ روزانه در شهرها نشان دهنده‌یِ حرکتِ مطلوبِ جامعه به سمت حفظِ حریم و حرمت زنان و بانوانِ سرزمین‌مان است.

پلیس در هیچ حالتی به دنبال پرونده سازی برای موضوعاتِ هنجاری و ارزشی نیست و به شهروندانِ عزیز این نوید را می‌دهیم که در نهایت "طرح نور" به سمتِ هوشمندسازی پیش خواهد رفت.

این مهم زمانی بهتر و عملیاتی تر خواهد شد که نهادهایِ متولیِ کار که وظیفه مستقیم در اقدامات فرهنگی و ایجابی در حوزه عفاف و حجاب دارند، عملکرد قابل قبول و درخور توجهی داشته باشند

در پایان قدردانِ کارکنانِ سخت‌کوش و پُرتلاشی هستیم که چنین خالصانه و مُشفقانه به ارتقای ارزشهای اجتماعی یاری می‌رسانند و انتظار داریم تا با همّتِ مسئولینِ محترم و انجام به موقع وظایف دستگاه‌های مسئول روندِ هوشمندسازی نیز، پُرشتاب تر به سرانجامِ مطلوب و موردِ رضایتِ مردم برسد.

دیگر خبرها

  • سوت پایان دربی میلان و قهرمانی شماره 20 اینتر در سری آ با گزارش روبرتو اسکارپینی / فیلم
  • اطلاعیه شماره ۴ فراجا در اجرای «طرح نور»
  • اطلاعیه شماره ۴ فراجا درباره اجرای طرح نور
  • مشارکت بیش از سه هزار خانوار اردکانی در طرح آموزش شهروندی
  • مهلت ثبت‌نام و مبلغ وام شهریه دانشجویان اعلام شد
  • بازتاب جهانی عملیات وعده صادق نشان از اقتدار ایران دارد
  • غبارروبی مرقد شهدای گمنام در پردیس دانشگاه
  • بهره برداری از طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی
  • مردمی سازی سلامت و سلامت خانواده شعار هفته سلامت
  • مخبردزفولی: گفتمان‌سازی در حوزه‌های علوم پایه و مهندسی باید از سنین پایین در مدارس باشد