Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@22:10:49 GMT

14 هزار هکتار کشتزار تایباد کم آب طلب است

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۰۰۸۰۶

14 هزار هکتار کشتزار تایباد کم آب طلب است

حسین شرافتی راد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا این گونه ها را شامل پسته، زعفران،گل محمدی، انگور، زیتون، رازیانه، چای ترش و کدوی تخم کاغذی عنوان کرد.
وی افزود: خشکسالی های متوالی، دشت ها و سفره های زیرزمینی این شهرستان را با افت آب روبه رو کرده که این وضعیت تغییر الگوی کشت، استفاده از روش های نوین آبیاری و کشاورزی را ضروری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی شمار بهره برداران حوزه کشاورزی در این شهرستان را هفت هزار نفر برشمرد و اظهار داشت: این شهرستان 320 حلقه چاه آب کشاورزی دارد که سالانه 298 میلیون و 598 هزار متر مکعب آب از آن استخراج می شود.
شرافتی راد، میزان افت سالانه آبهای زیرزمینی این شهرستان در 2 دشت تایباد و کرات را 2 متر عنوان کرد و افزود: فعالیت چاههای غیرمجاز کشاورزی در بخش میان ولایت از مهمترین مشکلات کنونی بخش کشاورزی تایباد است.
فرماندار تایباد با اشاره به همسایگی این شهرستان با کشور افغانستان افزود: تایباد با تولید 25 نوع محصول زراعی و 20 نوع محصول باغی، از قطب های کشاورزی خراسان رضوی است و در صورت حمایت دولت می تواند به صدور محصولات کشاورزی به کشور همسایه بپردازد.
وی به رونق کشت گلخانه ای در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در سال زراعی جاری افزون بر 23 میلیون نشای خربزه و هندوانه در این شهرستان تولید شد.
دشت های تایباد و کرات از مهمترین مناطق کشاورزی شهرستان تایباد هستند و بیش از 80 درصد ساکنان این شهرستان به کشاورزی و دامپروری اشتغال دارند.
تایباد در 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.
5132/7494
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت افغانستان جنوب شرقی زعفران گل محمدی مشهد رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۰۰۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود آب شرب ۳ روستای تایباد برطرف شد

به گزارش قدس خراسان، رضا حسن زاده اظهار کرد: برای برطرف کردن کمبود آب شرب در سه روستای " کهجه، استای و پشته " به صورت مشارکتی با اهالی این مناطق افزون بر ۱۳ میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیر امور آب و فاضلاب تایباد ادامه داد: با این اقدام مشکل کمبود آب شرب افزون بر هزار و ۵۰۰ مشترک روستایی در شهرستان تایباد برطرف خواهد شد.

وی به تنش آبی در سطح برخی از روستاهای این شهرستان اشاره کرد و گفت: با شروع فصل گرما و افزایش مصرف آب شرب، ۲ روستای"بهلول آباد و پل بند" از توابع بخش میان ولایت تایباد هم در برخی از ساعت های شبانه روز بیشترین تنش آبی را دارند.

حسن زاده افزود: هم اکنون آب شرب شهری و روستایی تایباد با ۳۵ حلقه چاه تامین می‌شود.

مدیر امور آب و فاضلاب تایباد اضافه کرد: برای تامین آب شرب پایدار در شهر "کاریز" طی پنج سال و در شهر "مشهدریزه" طی هفت سال آینده نیاز به حفر چاه جدید است.

وی به فرسوده بودن شبکه توزیع آب شهری و روستایی این شهرستان اشاره و اضافه کرد: هم اکنون قسمتی از شبکه توزیع آب شهری و روستایی تایباد فرسوده است که اصلاح و تعویض آنها در اولویت کاری قرار دارد.

دیگر خبرها

  • اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد
  • سیلاب به ۵ هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم
  • برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد
  • مبارزه با آفت سن گندم در بیش از ۱۵ هزار هکتار از مزارع مهاباد
  • پیش بینی تولید بیش از ۹۳ هزار تن محصول گندم در شهرستان میاندوآب
  • کمبود آب شرب ۳ روستای تایباد برطرف شد
  • تجهیز و نوسازی ۱۵۰ هکتار از شالیزار‌های آمل
  • آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد 
  • رفع تداخل ۷۰ درصد از زمین‌های کشاورزی و منابع ملی شهرستان سامان
  • رفع تداخل ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی و منابع ملی سامان