Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا پلاس- گرديز، منطقه‌اي است در جنوب شرقي افغانستان در ولايت پکتيا. در اين منطقه، سادات شيعي پشتو زبان زندگي مي‌کنند که از ده‌ها سال قبل در کمال تعامل و روابط عالي با اکثريت اهل سنت پشتو زبان قرار دارند.

وقتي در افغانستان در سال 1357 شمسي کودتاي کمونيستي اتفاق افتاد و سپس در دي‌ماه 1358 افغانستان توسط ارتش سرخ شوروي اشغال شد، اهالي شيعه گرديز نيز دوشادوش همه ملت افغانستان اعم از پشتو، تاجيک، هزاره، ازبک و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. به قيام مردانه عليه متجاوزان پرداختند.
صاحب تصوير فوق، دکتر سيد عليشاه موسوي را از همان سال‌هاي نخست جهاد افغانستان مي‌شناسم. آن زمان در سال ١٣٦٤ در جنگ با ارتش سرخ، تير بر گلويش فرو رفت و تا مدت‌ها امکان عمل جراحي و بيرون آوردن تير از گلويش امکان نداشت. اين جوانمرد مبارز راه آزادي، چهار سال از عمر خود را هم مظلومانه در سلول‌هاي زندان گوانتاناموي آمريکا سپري کرد. در طول چهار سال زنداني بودن در گوانتانامو يک خواسته داشت و آن دسترسي به قرآن و دعاي کميل بود. خانواده او در هر مکاتبه محدود آن دوران، جمله‌اي از دعاي کميل را گنجانده و برايش ارسال مي‌کردند. خودش مي‌گفت وقتي متن دعاي کميل تکميل شد، با عشق خواندم و بعد از چهار سال اسارت، آزاد شدم. البته آمريکايي‌ها بعدا اعلام کردند بازداشت او ناشي از سوءتفاهم بوده و دکتر موسوي بي‌گناه بوده است.
مهم آنکه اين مرد مانند ديگر مردم نجيب و مظلوم ملت افغانستان قرباني ظلم دو ابرقدرت جهاني، شوروي سابق و آمريکا بوده است، اما ديروز زندگي جسماني او به دست جهل بي‌منطق، تعصب جاهلي و کينه کور و جنون افسارگسيخته عصر کنوني همراه با بيش از سي نفر از اهالي منطقه گرديز در وقت نماز به پايان رسيد.
او را مي‌توان يکي از اسطوره‌هاي افغانستان ناميد که اينک از ميان کوه مظلوميت‌ها به ديدار پروردگارش شتافته است.
در سال 1388 شمسي به‌عنوان پزشک کاروان در کاروان حج تمتع حضور داشت و از اينکه چنين انسان وارسته‌اي پزشک کاروانم بود، به خود مي‌باليدم. او چندين سال هم رياست امور سوانح استان را در راستاي شغل تخصصي خود بر عهده داشت.
در اخبار هنوز گروهي مسئوليت عمليات انتحاري ديروز مسجد صاحب‌الزمان (ع) را بر عهده نگرفته است، اما کيست شک کند عامل اين جنايت بزرگ و مايه شرم انسان و انسانيت جز جهل و تعصب کور و بي‌منطق است که گريبان بشريت را گرفته است؛ دمل چرکين و متعفني که هر روز در بخشي از پيکره انسان عصر کنوني بروز و ظهور مي‌کند و رنج و مرارت و داغ فراق را بر سينه‌ها مي‌گذارد و شعله آتش کشت و کشتار را مي‌گدازد.
امروز اين جهل کور، بزرگ‌ترين ابرقدرت جهان معاصر است و سياهي‌لشکر و سربازان اين ابرقدرت در تمام مناطق و کشورها حضور و نفوذ دارند تا هر روز در نقطه‌اي جان بي‌گناه انسان‌ها گرفته ‌شود: عراق، سوريه، پاريس، تهران و... و ديروز مسجدي در گرديز افغانستان.
بي شک علاج و درمان اين زخم بر پيکره انسان جز با آگاهي، فهم و درک و رسيدن به يک آرمان انساني مشترک جهاني ميسر نيست.
* کارشناس مسايل خاور ميانه
*اداره کل اخبار چند رسانه‌اي*ايرناپلاس*
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۰۱۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات ساکنین خیابان همت در محله خیرآباد و خیابان کمیل در محله آزادشهر

مردم محله خیرآباد با بیان اینکه چندسال پیش مقرر گردید که مهندس کشفی شهردار منطقه چهار کوچه‌های خاکی آنها را آسفالت کند گفتند: تا نیمه‌ی کوچه(کوچه همتی) آسفالت انجام شده ولی مابقی کوچه خاکی و وضعیت بدی دارد. این کوچه‌ کثیف و پر از زباله است، مردم این محله نمیتوانند حتی پیاده روی کنند زیرا با تردد ماشین‌ها گردو خاک شدید ایجاد می‌شود، در زمان بارندگی وضعیت کوچه گلی و در گودال‌ها آب زیادی جمع می‌شود که عبور و مرور مردم و تردد ماشین‌ها در این کوچه غیرممکن می‌شود. آنها اتمام آسفالت کامل این کوچه را خواستارند.
و اما مردم محله آزادشهر در بلوار موسی بن جعفر و خیابان کمیل از وضعیت نابسامان محله خود گلایه مند بودند. در این محله محوطه‌های باز خاکی زیاد است که در دسترس عموم قرار گرفته است و موجب ترددهای ناآشنا و افراد غریبه و معتاد شده است که موجب ناامنی در این محله شده، به دلیل وجود فضاهای خاکی باز در این منطقه محل تخلیه‌ی زباله‌های مردم شده است و حتی با وجود پارکینگ ماشین‌های سنگین باز هم تعدادی از رانندگان ماشین سنگین و باری خود را در این محل پارک می‌کنند. کوچه این محله به طور کامل آسفالت نشده است و در زمان وزش باد مقدار زیادی از خاک فضای باز این محله را به درون خانه‌هایشان نفوذ می‌کند.

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • فیلمی عجیب از هجوم هزاران آهو و شوکا از مرز افغانستان به ایران
  • شهدا مجاهدان دیروز، الگو‌های امروز
  • دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی
  • سرلشکر باقری: مقاومت مردم غزه زیر شدیدترین حملات صهیونیست‌ها بیانگر قدرت بالای مقاومت است | وزیر دفاع سوریه: بعد از عملیات طوفان الاقصی جهان تغییر کرد
  • مشکلات ساکنین خیابان همت در محله خیرآباد و خیابان کمیل در محله آزادشهر
  • دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان
  • انسان‌های موفق امروز، کودکان آگاه دیروز هستند
  • شرح دعای سحر|مفهوم تمامیت کتاب هستی
  • خداوند گناهان برخی انسان‌ها را نمی‌بخشد
  • حمله به پادگان ارتش پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان چندین کشته بر جای گذاشت