Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد گفت: امروز بیشتر از هر زمانی مشخص شده است که تیم اقتصادی دولت توان مقابله با شرایط را ندارد و سوء‌مدیریت‌ها باعث چنین بحرانی شده‌اند.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، حسین صمصامی، سرپرست اسبق وزارت اقتصاد و کارشناس مسائل پولی و بانکی در گفتگویی در خصوص علت‌های افزایش نقدینگی در کشور و پیشرفت آن‌ها به سمت بازار مسکن سکه طلا و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. اظهار داشت: نقدینگی یا همان سیاست‌های پولی یکی از ابزار‌های مهم در اقتصاد برای مهار تورم بوده که این ابزار در اختیار بانک مرکزی قرار داشت؛ با هدایت نشدن این نقدینگی به سمت تولید، ارزش پول ملی ایران به شدت کاهش پیدا کرد.

وی در ادامه تأکید کرد: مهمترین مشکل امروز ما و علت اصلی بروز چنین شرایطی این است که نقدینگی به سمت بازار تولید نرفت و در چنین شرایطی بازار‌های پر سود حاشیه‌ای به وجود می‌آید؛ افرادی که سکه‌های دولت را خریداری کرده بودند امروز بیشترین سود را عاید خود کرده‌اند؛ کسانی دیگر که با ارز دولتی کالا وارد کردند هم یک‌باره صاحب ثروت میلیاردی شدند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این که اگر مردم مطمئن شوند دولت در برخورد با سفته‌بازی‌ها جدی است ارز‌های خود را وارد بازار خواهند کرد، گفت: اگر ارز‌های مردم وارد بازار شود آنگاه تقاضا برای خرید ارز پایین می‌آید و قیمت‌ها کنترل می‌شود.

صمصامی با تأکید بر لزوم شفافیت در بازار عنوان کرد: یک روز به بهانه کاهش سود‌های بانکی سکه پیش‌فروش می‌کنند و امروز که به بن‌بست رسیدند دوباره می‌خواهند سود‌های بانکی را افزایش دهند؛ این حرکت‌های رفت و برگشتی بزرگترین آسیب به اقتصاد کشور است.

وی همچنین گفت: افزایش نرخ سود‌های بانکی هزینه‌های کشور را دوباره افزایش می‌دهد و بانک‌ها برای اینکه بتوانند سود بانکی خود را پرداخت کنند مجبور می‌شوند منابع را به افرادی بدهند که سود بالاتری نصیب آن‌ها می‌کنند و آن افراد هم کسانی هستند که در حال حاضر بازار را به هم ریخته و سفته‌بازی راه انداخته‌اند.

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد بیان داشت: امروز بیشتر از هر زمانی مشخص شده است که تیم اقتصادی دولت توان مقابله با شرایط را ندارد و سوء‌مدیریت‌ها باعث چنین بحرانی شده‌اند؛ وقتی دولت همه توان خود را برای حل مشکلات به کار نمی‌بندد انتظاری هم نمی‌توان داشت که اقتصاد کشور شرایط بهتری داشته باشد.

صمصامی در پایان تأکید کرد تا زمانی که جلوی سفته‌بازی در بازار گرفته نشود اوضاع اقتصاد بهبود نمی‌یابد؛ مشکلات امروز اقتصاد ما ریشه در درون داشته و نتیجه سود‌های کلانی است که بانک‌ها به مردم دادند، این حجم از نقدینگی روزبه‌روز در قالب سود به افراد مرفه داده شد و مرفهین روز به روز پولدار‌تر شدند تا جایی که با دلالی و سفته‌بازی اقتصاد کشور را به هم ریختند.

منبع: راه‌دانا

انتهای پیام/4001

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۰۳۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طعنه‌زنی سنگین به دو مدیر ارشد اقتصادی دولت رئیسی

نماینده تهران با انتقاد از وضعیت ارزش پولی در کنایه‌ای از وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی خواست که اگر نمی‌توانند ارزش پول ملی را حفظ کنند، امضایشان را از روی اسکناس‌ها بردارند.

مصطفی میرسلیم نماینده تهران در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

«وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی، اگر نمی‌توانند ارزش پول ملی را حفظ کنند، امضایشان را از روی اسکناس‌ها بردارند، چون با کاغذ پاره فرقی ندارد.»

 

دیگر خبرها

  • واکنش بانک مرکزی به اظهارات میرسلیم/ عقل سلیم چه می‌گوید؟
  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال
  • طعنه‌زنی سنگین به دو مدیر ارشد اقتصادی دولت رئیسی
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • آمادگی بانک‌ها برای استفاده از برات الکترونیکی
  • بانک مرکزی آرژانتین، نرخ بهره را کاهش داد
  • کاهش رشد نقدینگی به تنهایی موجب مهار تورم نخواهد شد
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید