Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-29@15:05:22 GMT

بیم‌ و امیدهای کشاورزان برای کشت دوم برنج

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۰۴۱۷۴

بیم‌ و امیدهای کشاورزان برای کشت دوم برنج

کشاورزان برنج شمال کشور با محدودیت‌های آبی مواجه هستند تا جایی‌که دیگر برای آن‌ها امکان کشت دوم برنج فراهم نیست.

به گزارش خبرنگار کشاورزی گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، تغییر الگوی بارش، پایین رفتن آب سفره‌های زیرزمینی و پیش‌روی آب شور به آب شیرین در سواحل خبر از حضور مازندران در جایگاه ویژه بحران خشکسالی کشور می‌دهد، استانی که نام او را با برنجش می‌شناسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها حال کشاورزان مازندرانی خوب نیست؛ زیرا زمین‌شان آب ندارد و باید تابع قوانین، دیگر کشت دوم برنج را متوقف کنند. البته برخی کشاورزان موضوع کم آبی را جدی نگرفته و مشغول کشت مجدد برنج شده‌اند و جفایی در حق آب استان می‌کنند. زیرا آنها عادت کردند برای تأمین مایحتاج زندگی خود پس از برداشت کشت اول برنج، بلافاصله زمین را برای کشت دوم آماده کنند.

این در حالی است که چندی پیش مدیرعامل آب منطقه‌ای این استان هشدار داده بود که کیفیت آب زیرزمینی در مقایسه با 10 سال گذشته تخریب و شوری و نیترات روند افزایش داشته است؛ بنابراین کشاورزان برای انجام کشت دوم شالی مجاز به استفاده از آب زیرزمینی نیستند. وی با توجه به وجود 90 هزار حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق در استان عنوان کرد که 30 درصد بخش کشاورزی استان مازندران به آب زیرزمینی متکی است.

بر همین اساس، رئیس جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار آنا از کاهش 50 درصدی کشت دوم برنج خبر می‌دهد و می‌گوید: در استان مازندران امسال به دلیل وجود خشکسالی و بحران آب در کشت اول نیز دچار مشکل شده‌ایم؛ بنابراین با وجود محدودیت‌های موجود، پیش‌بینی می‌شود در کشت دوم حداقل 50 درصد کاهش کشت برنج داشته باشیم.

شهیدی‌فر، استفاده از چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق را برای کشت دوم برنج ممنوع دانست و عنوان کرد: به برنج‌کاران نوار ساحلی توصیه می‌شود، به دلیل لب شور بودن چاه‌ها و چاه‌های عمیق یا نیمه عمیق به هیچ وجه کشت دوم برنج انجام ندهند.

وی با بیان اینکه کشاورزان نباید برای کشت دوم خزانه‌گیری و نشای مجدد انجام دهند، اظهار کرد: این امر به علت نیاز به آب فراوان، کشاورزان را برای ادامه زراعت قطعا با مشکل کم‌آبی مواجه خواهد کرد.

وی با اشاره به هزینه‌بر بودن کشت دوم برنج گفت: هر هکتار برنج نیازمند تقریبا 3 الی 4 میلیون تومان هزینه است؛ بنابراین کشاورزان باید با اطمینان کافی از وجود منابع آبی کشت را شروع کنند که این امر نیازمند درک و آگاهی کشاورزان است.

شهیدی‌فر خشکسالی را مربوط به تمام شهرهای استان دانست و تأکید کرد که این حساسیت در شرق استان شدیدتر است.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران ممنوعیت کشت را مربوط به برخی از استان‌ها دانست و گفت: برخی از زمین‌ها که آب کافی دارند از این محدودیت مستثنی هستند.

وی خطاب به کشاورزانی که قوانین را رعایت نمی‌کنند، گفت: در حال حاضر نظارت‌هایی از سوی مسئولان مربوطه در حال انجام است که در صورت مشاهده با متخلفین برخورد خواهد شد.

شهیدی‌فر با بیان اینکه خوشبختانه امسال کشت اول خوبی داشتیم، عنوان کرد: در ابتدا پیش‌بینی می‌شد که با بهره‌گیری از مکانیزاسیون در کشت برنج شاهد افزایش پنج درصدی این محصول باشیم؛ اما در حال حاضر تخمین زده می‌شود که این عدد به هشت درصد برسد.

وی در خصوص تغییر قیمت برنج پس از ممنوعیت کشت دوم عنوان کرد: خوشبختانه قیمت مناسبی برای خرید تضمینی برنج اعلام شده است؛ در حال حاضر چند مرکز خرید برنج نیز پیش‌بینی شده است تا از این طریق بتوانیم بازار برنج را تنظیم کنیم.

انتهای پیام/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۰۴۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاشت برنج به سبک مکانیزه در روستای کیامحله جویبار + فیلم

برنج پس از گندم یکی از پر تقاضاترین عنصر خانواده غلات است که در سفره‌های ما ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد. شهر‌های شمالی کشور  به دلیل رطوبت، بارندگی های فراوان و زمین‌های مساعدی برای کشت برنج دارند.

در این روز‌های بهاری کشاورزان روستای کیامحله از توابع شهرستان جویبار استان مازندران نیز اقدام به کاشت برنج به روش مکانیزه کردند.

شهروندخبرنگار ما فیلمی ارسال کرده است که مشاهده می‌کنید.

منبع: فرهاد ولی‌زاده - مازندران

بیشتر بخوانید:

آغاز کاشت نشا برنج در شالیزار‌های بابل + فیلم

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد
  • فراجا مرزبان حجاب است/ متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند
  • این ۵ ماده غذایی را که هرگز نباید دوباره گرم کرد
  • کاشت برنج به سبک مکانیزه در روستای کیامحله جویبار + فیلم
  • آغاز برنج‌کاری در گیلان
  • صنعت حمل و نقل بین المللی: مروری جامع با نگاهی عمیق به نقش هوش مصنوعی
  • (ویدئو) نحوه درست کردن برنج پف کرده در خیابان‌های هند
  • فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد
  • فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد
  • فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(۷ اردیبهشت ۱۴۰۳)