Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-03@23:34:02 GMT

عواملی که باعث اختلال در غده تیروئید می‌شوند

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۰۴۸۱۲

عواملی که باعث اختلال در غده تیروئید می‌شوند

زندگی > سلامت - همشهری آنلاین:
غده تیروئید در اثر عوامل ارثی و محیطی از جمله تغذیه، استرس، سیگار، کمبود ید و بیماری‌های زمینه‌ای دیگر می‌تواند دچار اختلالات مختلفی شود.

به گزارش ایسنا، فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: کم‌کاری، پرکاری و التهابات تیروئید، گواترهای ساده و گره‌ای، ندول‌های خوش‌خیم و بدخیم تیروئید و سرطان‌های تیروئید از جمله بیماری‌های تیروئید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لطف‌الله ساعد اظهار کرد: شیوع کانسرهای تیروئید در سال‌های اخیر افزایش یافته است که یکی از مهم‌ترین دلایل آن ناشی از افزایش توان تشخیصی با استفاده از روش‌های تصویربرداری حساس‌تر و انجام از طریق سونوگرافی است و با توجه به این پیشرفت‌ها در حال حاضر امکان تشخیص و درمان به موقع بیماری‌های مختلف تیروئید امکان پذیر شده است.

وی با بیان اینکه استفاده مناسب از ابزارهای تشخیصی در دسترس و جراحی‌های مناسب نیازمند آگاهی بخشیدن و ارتقای سطح علمی همکاران گروه پزشکی در همه مقاطع است، افزود: ندول‌های تیروئید بیماری‌های شایعی هستند؛ به طوری که با استفاده از معاینه بالینی در پنج درصد زنان و یک درصد مردان تشخیص داده می‌شود و در برخی مناطق با وجود دریافت ید کافی، دارای گره‌های تیروئید هستند و در صورت استفاده از سونوگرافی بیش از ۵۰ درصد افراد در سنین بالاتر، دارای یک یا چند ندول در تیروئید هستند که اکثرا خوش خیم و بدون علامت بوده و تنها در ۷ تا ۱۵ درصد موارد بدخیم و نیاز به درمان دارند.

وی ضمن بیان اینکه بدخیمی‌های تمایز یافته تیروئید حدود ۱/۸ درصد کانسرها را در ایران تشکیل می‌دهند، گفت: این کانسرها در زنان شیوع بالاتری داشته و شایع‌ترین کانسرهای سیستم اندوکرین هستند و حدود ۸۵ درصد موارد کانسرهای تیروئید از نوع پاپیلاری تشکیل می‌دهند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه دریافت ید کافی در رژیم غذایی فاکتور مهمی در زمینه پیشگیری از این بیماری است، افزود: برای ارزیابی بیماری‌های تیروئید علاوه بر معاینه بالینی، از روش‌های مختلف آزمایشگاهی، روش‌های تصویربرداری مثل سونوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی و سینتی گرافی تیروئید استفاده می‌شود. همچنین برای درمان اختلالات تیروئید بر اساس نوع بیماری می‌توان از درمان‌های دارویی، جراحی و درمان باید رادیواکتیو استفاده کرد.

در همین زمینه: چگونه به حفظ سلامت تیروئید کمک کنیم؟ مواد شیمیایی عملکرد تیروئید دختران را مختل می‌کند علائم مرتبط با مشکلات تیروئید را بشناسید نکته بهداشتی روز: چطور گردن را برای تیروئید معاینه کنیم باورهای اشتباه درباره تیروئید چگونه سلامت تیروئیدتان را حفظ کنید؟

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۰۴۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کبد چرب و دردسرهایش

آفتاب‌‌نیوز :

«امروزه در جهان کبد چرب به یک بیماری اپیدمی و همه‌گیر تبدیل شده به طوری که از هر ۱۰ نفر در جهان یک نفربه آن بیماری مبتلاست. در ادامه به بررسی این بیماری خواهیم پرداخت.

کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب به دلیل تجمع چربی مازاد در کبد ایجاد و اغلب در افرادی دیده می‌شود که اضافه وزن دارند یا چاق هستند. کبد چرب معمولاً در مراحل اولیه آسیبی ایجاد نمی‌کند و علایمی ندارد، اما در صورت بدتر شدن می‌تواند منجر به آسیب جدی به کبد شود.

علت بیماری کبد چرب

کبد چرب می‌تواند ناشی از مصرف زیاد الکل باشد، اما بیشتر افراد مبتلا به این بیماری دچار بیماری نوع غیرالکلی هستند که ناشی از مصرف الکل نیست. عواملی که در ایجاد این بیماری نقش دارد، عبارت‌اند از:

فشار خون بالا

افزایش کلسترول و تری گلیسیرید خون

ابتلا به دیابت نوع ۲

اضافه وزن و چاقی به‌خصوص در اطراف شکم

برخی افراد به دلایل دیگری مثل سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، هپاتیت B مزمن، هپاتیت C مزمن، بیماری هموکروماتوز و عوارض جانبی برخی دارو‌ها به کبد چرب مبتلا می‌شوند.

انواع کبد چرب غیر الکلی

کبد چرب ساده یا استئاتوز (کبد چرب گرید یک): در این مرحله سلول‌های چربی شروع به رسوب در کبد می‌کنند. در کبد چرب گرید یک هیچ التهاب یا زخمی وجود ندارد.

استئاتوهپاتیت غیر الکلی (کبد چرب گرید۲): این مرحله زمانی رخ می‌دهد که تجمع چربی در سلول‌های کبد با التهاب همراه باشد.

فیبروز (کبد چرب گرید۳): این مرحله زمانی اتفاق می‌افتد که بافت اسکار پایدار در کبد و در رگ‌های خونی اطراف کبد وجود داشته باشد. در کبد چرب گرید ۳ کبد می‌تواند به درستی عمل کند.

سیروز کبدی (کبد چرب گرید۴): در این مرحله کبد به درستی کار نمی‌کند و علایمی مانند زرد شدن پوست و سفیدی چشم‌ها و درد مبهم در سمت راست پایین دنده‌ها شروع می‌شود.

علایم کبد چرب

کبد چرب دارای این علایم است:

درد شکم

از دست دادن اشتها

کاهش وزن

ضعف یا خستگی

حالت تهوع

خارش پوست

زردی پوست و چشم

کبودی پوست و خون ریزی آسان

ادرار تیره‌رنگ

تغییر رنگ مدفوع

تجمع مایع در شکم (آسیت)

تورم پا‌ها

خوشه‌های قابل مشاهده از رگ‌های خونی زیر پوست

بزرگ شدن سینه در مردان

سرگیجه

درمان و پیشگیری

درمان کبد چرب بستگی به علت آن دارد، بعضی از انواع آن ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. اصلاح سبک زندگی علاوه بر درمان می‌تواند باعث پیشگیری از این بیماری شود.

اجتناب از مصرف الکل و دیگر مواد سمی: پرهیز از مصرف الکل، ضروری‌ترین بخش کنترل کبد چرب الکلی است. همچنین بیماران باید از مصرف دارو‌هایی مثل کورتیکواستروئید‌ها که باعث آسیب به کبد می‌شود، اجتناب کنند.

رژیم غذایی: رژیمی با چربی تعدیل شده برای پیشگیری از کبد چرب توصیه می‌شود.

کاهش وزن: کاهش وزن می‌تواند باعث کاهش مقدار چربی جمع شده در کبد شود.

ورزش: ورزش منظم برای بهبود این بیماری، مفید و روشی مناسب برای کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون است.

دارودرمانی تحت نظر پزشک: دارو‌هایی که برای درمان مقاومت انسولین استفاده می‌شود، می‌تواند مفید باشد.

گیاه خار مریم (Milk Thistle): خار مریم گیاهی است که برای درمان بیماری‌های کبدی استفاده و باعث افزایش تولید آنزیم‌های آنتی اکسیدانت می‌شود که به کبد برای شکستن و دفع مواد سمی کمک می‌کند. همچنین این گیاه ممکن است باعث افزایش تولید سلول‌های کبدی جدید شود. البته مصرف آن باید تحت نظر پزشک باشد.

برای بیمارانی به بیماری کبد چرب گرید ۲ مبتلا هستند، بهترین راه درمان، تغییر سبک زندگی است. با خوردن غذا‌های کم چرب و افزایش فعالیت بدنی می‌توانید بیماری خود را درمان و هر چند وقت یک بار با پزشک متخصص مشورت کنید.»

منبع: روزنامه خراسان

دیگر خبرها

  • چرا بدن درد می‌گیریم؟
  • چرا بدن‌درد می‌گیریم؟
  • علائم فشار خون بالا
  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • کشف داروی جدید برای درمان بیماری MS (فیلم)
  • عوارض اختلال افسردگی مزمن چیست؟/ راهکارهای درمان را بشناسید
  • کبد چرب و دردسرهایش
  • محصولات غذایی در اراضی اشغالی فلسطین گران شد
  • خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان
  • اختلال در سامانه بیمه سلامت بیماران را کلافه کرد