Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - گرگان - ايرنا- مدير گروه مطالعات آبهاي داخلي موسسه تحقيقات علوم شيلاتي گفت: وضعيت ماهيان خاوياري درياي خزر به دليل کاهش تخم ريزي و مشکلات مهاجرت ناشي از کاهش حجم آب رودخانه ها رو به وخامت است تا جايي که دو گونه فيل ماهي و ازون برون رو به نابودي هستند.

`محمود رامين` روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در دهه هاي اخير تغيير اقليم، روند کاهش دبي آب رودخانه ها (حجم آب)، سدسازي هاي بي رويه، صيد غيرمجاز در فصل تخم ريزي، آلودگي آب، شن و ماسه برداري از کف رودخانه ها سبب کاهش تخم ريزي ماهيان خاوياري، سفيد، کلمه، کپور دريايي و سيم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: شرايط به گونه اي است که نه تنها در سالهاي اخير صيد تجاري ماهيان خاوياري به صفر رسيده است بلکه در حد کارهاي تحقيقاتي برداشت مي شود.
به گفته وي، اين گونه ماهيان براي تخم ريزي از آب لب شور دريا به آب شيرين رودخانه ها مهاجرت مي کنند و بنابراين دبي آب براي مهاجرت اين گونه ها از اهميت ويژه اي برخوردار است.
اين کارشناس شيلاتي يادآور شد: فصل تخم ريزي ماهيان خاوياري همه ساله از نيمه دوم اسفندماه آغاز مي شود و تا اوايل تيرماه ادامه دارد؛ در اين مدت بايد تلاش کرد تا با تشديد اقدام هاي نظارتي و حراست فيزيکي، از صيدهاي غيرمجاز جلوگيري شود.
رامين اظهار داشت: افراد محلي و صيادان در صيد غيرمجاز ماهيان خاوياري ذينفع هستند بنابراين اجراي اقدام هاي حفاظتي نيازمند همکاري و مشارکت مردمي و حتي استفاده از نيروهاي بسيج است.
به گفته وي، هر ساله مقدار زيادي از حجم آب رودخانه ها براي تامين آب مورد نياز کشت برنج وارد شاليزارها مي شود که کم شدن حجم آب و رسوب و بسته شدن دهانه رودخانه ها در ورودي به دريا را به دنبال دارد.
** سدسازي آينده ماهيان خزري را تهديد مي کند
اين کارشناس شيلات، سدسازي را يکي ديگر از مشکلات پيش رو براي حفظ گونه هاي ماهيان خاوياري برشمرد و گفت: با وجود اينکه سدسازي مي تواند فوايدي داشته باشد اما يکي از زيان هاي ناشي از آن، مانع تراشي در مسير مهاجرات ماهياني است که از رودخانه به دريا مي روند زيرا برخي از ماهيان بويژه اگر حجم آب کم باشد، نمي توانند از سد يا پايه پل عبور کنند.
مدير گروه مطالعات آبهاي داخلي موسسه تحقيقات علوم شيلاتي اظهار داشت: در سه استان شمالي کشور(گلستان،مازندران، گيلان) 6 سد در دست احداث و 26 سد ديگر در دست مطالعه است و بنابراين نيازمند تجديد نظر يا توقف ساخت اين سدها هستيم.
وي افزود: برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه ها به يکي ديگر از مشکلات تخم ريزي ماهيان خزري تبديل شده است؛ اين معضل براي انواع ماهيان خزري وجود دارد اما برخي گونه ها همچون ماهيان خاوياري بيشتر تحت تاثير قرار گرفته اند.
رامين در عين حال گفت: البته ماهي سفيد نسبت به ماهي خاوياري وضعيت بهتري دارد، زيرا هر ساله تعداد زيادي بچه ماهي با تلقيح مصنوعي توليد و رهاسازي مي شود که در حفظ ذخاير کمک مي کند.
وي اضافه کرد: با کمبود آب رودخانه ها بايد در زمينه ورود ماهيان براي تخم ريزي طبيعي و رهاسازي بچه ماهي ها دقت بيشتري انجام شود زيرا حجم آب رودخانه هايي چون سفيدرود، تجن، هراز، سرداب رود، سرخ رود، چالوس، بابلرود و گرگان با يکديگر متفاوت است؛ براي مثال در رودخانه سفيد رود به دليل داشتن حجم آب بالا حجم بيشتري ماهي مي تواند وارد آن شود.
** تکثير طبيعي ماهي سفيد در چهار رودخانه گيلان و مازندران
مدير گروه مطالعات آبهاي داخلي موسسه تحقيقات علوم شيلاتي گفت: براي حفظ ذخاير ماهيان طي سالهاي گذشته سازمان شيلات ايران اقدام هاي خوبي داشته و با تلقيح مصنوعي در گونه هاي مختلف همچون کپور دريايي و رهاسازي آن کمک شاياني به اين ذخاير شده است.
رامين، پروژه تحقيقاتي تکثير طبيعي ماهي سفيد در دو رودخانه گيلان و دو رودخانه مازندران را از ديگر راهکارهاي حفظ ذخاير ماهيان خزري برشمرد که در اين طرح ماهي مولد تخم ريزي و بچه ماهيان رهاسازي و به دريا هدايت مي شوند.
وي درباره ظرفيت توان اکولوژيک رودخانه ها نيز گفت: بايد بدانيم هر رودخانه به چه ميزان ظرفيت توليد ماهي دارد تا بتوان با رهاسازي کافي بچه ماهيان، ميزان امکان بازگشت ماهي به چرخه حيات و توليد را افزايش داد.
9186/2025/1648
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۰۵۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماهی که روی دو پا راه می‌رود!

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 8 یکی از شگفتی‌های طبیعت ماهی است. که روی دو پای عجیب و شاخه مانندش راه می‌رود. این ماهی زره‌دار به سینه‌سرخ دریایی مشهور است. تصاویر این ماهی را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • حضور بازرگانان محصولات کشاورزی و شیلات در نمایشگاه ایران اکسپو
  • تولید ۸۰ درصد تورهای ماهیگیری در سیستان و بلوچستان
  • امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای وخامت اوضاع در منطقه است
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای تمام تنش‌ها و وخامت اوضاع در منطقه است/ موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی توقیف‌شده مورد توجه جدی ما قرار دارد
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه ای وخامت اوضاع در منطقه است
  • اصلی‌ترین محور توسعه شهرستان جاسک چیست؟
  • تلاش برای توسعه جاسک با محور فعالیت‌های شیلاتی
  • تامین مولد سالم تولید ایمن و پایدار را به‌دنبال دارد
  • کلنگ احداث طرح زنجیره تولید و پرورش ماهیان سردابی
  • ماهی که روی دو پا راه می‌رود!