Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-18@15:55:24 GMT

آهن و سیمان فونداسیون گرانی مسکن

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۰۶۰۶۸

آهن و سیمان فونداسیون گرانی مسکن

فعلاً فروش نداریم. انبار خالی است. برق نداریم. این جملاتی است که در بازار آهن شنیدیم. بازاری که می‌گویند بیشترین تأثیر را بر قیمت نهایی مسکن گذاشته است. فعالان بازار اعتقاد دارند که موج گرانی مسکن از رشد قیمت آهن کلید خورد. سال گذشته بود که زمزمه افزایش قیمت شنیده شد و ماه‌های اخیر به اوج خود رسید. در برخی از محصولات رشد قیمت بیش از 60 درصد بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرجان اسلامی‌فر/خبرنگار

ایران آنلاین / اگر بخواهیم به زبان ارقام صحبت کنیم، میلگرد 2500 تومانی اوایل سال‌جاری این روزها خوشبینانه به کیلویی 5500 تومان رسیده است.

تیرآهن‌های پرمصرف در ساخت مسکن هم جهش قیمت را تجربه کردند. تیرآهن 14 که هر شاخه آن ماه‌های گذشته 410 هزار تومان بود، در آخرین قیمت‌گیری ما به 810 هزار تومان رسیده است. کالایی که در داخل کشور تولید می‌شود مدتی است که اسیر افزایش قیمت ارز شده است. البته به اعتقاد کارشناسان، نرخ ارز در قیمت‌ها بی‌تأثیر نیست چرا که در مواد اولیه محصولات فولادی وابستگی‌هایی وجود دارد. شرکت‌های فولاد ساز کشور طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت 97 بیش از 4 میلیون و 258 هزارتن فولاد خام تولید کردند. این رقم سال 96، 3 میلیون و 526 هزار تن بود. علاوه بر این طی 2 ماهه نخست امسال، 3 میلیون و 407 هزار تن انواع محصولات فولادی (کلاف، تیرآهن، ورق عریض، میلگرد، ورق گرم، ورق سرد، ورق پوشش دار و غیره) در کشور تولید شد که در مقایسه با سال گذشته رشد 5 درصدی را نشان می‌دهد.
وزارت صنعت هنوز رقم تولید محصولات فولادی برای ماه‌های اخیر را اعلام نکرده است اما گفته می‌شود اعداد تولید روند کاهشی داشته و عامل اصلی آن افزایش قیمت ارز است.
نقش سیمان در گرانی مسکن
به غیر از آهن‌آلات که گفته می‌شود در حوزه مسکن سهم بالایی دارد برخی‌ها افزایش 12درصدی قیمت سیمان را هم در گرانی مسکن بی‌تقصیر نمی‌دانند. علی محمد بُد کارشناس حوزه مسکن، سهم سیمان در ساخت مسکن را جزئی می‌داند و به «ایران» می‌گوید: افزایش 12درصدی قیمت سیمان تأثیری بر قیمت نهایی مسکن ندارد. در هر متر مربع بنا 4 کیسه سیمان 50 کیلویی استفاده می‌شود. اگر هر کیسه سیمان را 8هزار تومان در نظر بگیریم قیمت 32هزار تومان بر هر مترمربع چه تأثیری می‌گذارد. این عدد گویای آن است که سیمان در قیمت‌ها نقش‌آفرین نیست. اما در ساخت مسکن آهن‌آلات، لوله، میلگرد و پروفیل بیشترین تأثیر را دارد.

به غیر از آهن‌آلات که گفته می‌شود در حوزه مسکن سهم بالایی دارد برخی‌ها افزایش 12درصدی قیمت سیمان را هم در گرانی مسکن بی‌تقصیر نمی‌دانند. علی محمد بُد کارشناس حوزه مسکن، سهم سیمان در ساخت مسکن را جزئی می‌داند و به «ایران» می‌گوید: افزایش 12درصدی قیمت سیمان تأثیری بر قیمت نهایی مسکن ندارد. در هر متر مربع بنا 4 کیسه سیمان 50 کیلویی استفاده می‌شود. اگر هر کیسه سیمان را 8هزار تومان در نظر بگیریم قیمت 32هزار تومان بر هر مترمربع چه تأثیری می‌گذارد. این عدد گویای آن است که سیمان در قیمت‌ها نقش‌آفرین نیست. اما در ساخت مسکن آهن‌آلات، لوله، میلگرد و پروفیل بیشترین تأثیر را دارد.

وی ادامه داد: سازنده مسکن برای ساخت مسکن بدون زمین، اگر لوکس باشد متری 3میلیون تومان و اگر معمولی باشد بین 1.5تا 2میلیون تومان پول می‌گیرد از این‌رو دلایل افزایش قیمت مسکن و اینکه چه اتفاقی برای بازار مسکن رخ خواهد داد را باید از حوزه‌هایی پرسید که بر ساخت و قیمت نهایی مسکن اثرگذار هستند. در حال حاضر قیمت یک تن سیمان با وجود افزایش قیمت در حدود 130 هزار تومان است و هیچ کالایی با این قیمت ناچیز یافت نمی‌شود. در این حوزه سرمایه‌گذاری وسیعی صورت گرفته است لذا ما با بحران و کمبود روبه‌رو نمی‌شویم.
سهم 8 درصدی آهن در قیمت مسکن
محمد آزاد رئیس اتحادیه آهن‌فروشان هم که این روزها از افزایش 45 تا 50 درصدی قیمت‌ها صحبت می‌کند، در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: افزایش قیمت آهن 8 درصد قیمت واحدهای مسکونی است. لذا باید رشد قیمت مسکن و تغییراتی  را که در این حوزه رخ داده است از عرضه‌کنندگان مسکن جویا شویم. چند وقتی است که سازندگان مسکن دست به عصا شده‌اند و در فروش مسکن تعلل می‌کنند. آنها به خاطر افزایش قیمت‌ها می‌ترسند خانه‌های خود را بفروشند و دیگر نتوانند ساخت و ساز داشته باشند. لذا کمبود عرضه باعث شده، تقاضا زیاد شود و در نهایت گرانی دامنگیر واحدهای مسکونی شود. وی ادامه داد: حدود ۲۰ درصد از هزینه ساخت و ‌ساز صرف آهن می‌شود لذا رشد 45 تا 50 درصدی قیمت‌ها تنها 8 درصد از گرانی‌هاست. تا زمانی که ارزش ریال حفظ و تثبیت نشود گرانی‌ها ادامه خواهد داشت و هیچکس نمی‌تواند وعده از کاهش قیمت‌ها بدهد یا پیش‌بینی از بازار داشته باشد.
رئیس اتحادیه آهن‌فروشان می‌گوید: ما وابستگی زیادی به واردات مواد اولیه نداریم. ۹۵ درصد از مواد اولیه چون سنگ‌آهن، زغال سنگ و گاز تولید داخل هستند. بنابراین نباید با افزایش نرخ ارز، گرانی داشته باشیم. تقریباً نیمی از محصولات تولیدی، صادر می‌شود؛ لذا در قبال این صادرات ارز دریافت می‌کنیم و بورس کالا برای قیمت‌گذاری در تابلو بورس، قیمت‌های جهانی را مورد توجه قرار می‌دهد که این به ضرر مصرف‌کننده داخلی خواهد بود.
مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در مصاحبه‌ای کوتاه با «ایران» می‌گوید: ما به‌دنبال این هستیم که محصولات فولادی با قیمت ارزان تری به دست مصرف‌کننده برسد و در این باره عرضه در بورس کالا را دنبال می‌کنیم. وی در مورد اینکه آیا بازار با کمبود محصولات فولادی روبه‌رو است، گفت: در بازار کمبود محصولات فولادی نداریم. هر میزان که تقاضا وجود داشته باشد عرضه هست. اکنون به غیر از تأمین داخلی، صادرات هم صورت می‌گیرد. ۵۰ درصد تولیدات داخل صادر می‌شود تا کارخانه‌ها به حیات خود ادامه دهند.
طبق آمارهای سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران طی 2 ماهه سال‌جاری، یک میلیون و 214 هزار تن شمش و 413 هزار تن انواع محصولات فولادی صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (یک میلیون و 84 هزار تن شمش و 180هزار تن محصولات فولادی) به ترتیب 12 درصد 129 درصد رشد داشته است.
نگرانی فعالان بازار آهن
محمد رضایی یکی از فعالان بازار آهن به «ایران» می‌گوید: ما این روزها جملات مشابهی را ازهم صنفی‌ها خود می‌شنویم. باید به این صنف حق داد که نگران وضعیت بازارشان باشند. از آنجا که بازار در بی‌ثباتی به سر می‌برد، فروشنده نگران است کالایی  را که صبح فروخته  بعدازظهر نتواند با همان قیمت، بخرد یا جایگزین کند.
رضایی خاطرنشان کرد: برخی از کارخانجات فروش خود را متوقف کردند و بهانه‌هایی می‌آورند که واقعی نیست. می‌گویند به‌خاطر قطعی برق تولید نداشتند یا انبارشان خالی است. با تمام این اوصاف کارخانجات دیگری هستند که نیاز بازار را تأمین کنند. از این‌رو ما نگرانی نداریم. تنها دغدغه این روزهای بازاریان نوسان قیمت است.
وی با بیان اینکه ما از کارخانه تا مغازه تنها بین 2 الی 3 درصد سود دریافت می‌کنیم، گفت: قیمت تمام محصولات فولادی گران شده است. قیمت میلگرد از 2500 تومان اوایل سال‌جاری به 5500 تومان رسیده است. تیرآهن 14 ازشاخه‌ای 410 هزار تومان به 810 هزار تومان رسیده است. تیرآهن 16 از 570 هزار تومان رقم 910 هزار تومان هم رد کرده است. تیرآهن 18 هم به قیمت یک میلیون و 70 هزار تومان عرضه می‌شود. این در حالی است که نوعی از تیرآهن شاخه‌ای 600 هزار تومان بود.
افسوس برای احتکار
سازندگان مسکن از وضعیت موجود گلایه‌های متعددی دارند و افسوس می‌خورند از اینکه در روزهایی که می‌توانستند با ارز 3500تومانی تیرآهن و میلگرد احتکار نکردند. وجود چنین فضایی در کشور باعث شده که برخی‌ها همچنان به‌دنبال خریدهای بیش از نیاز خود باشند. لذا یکی از ضرورت‌هایی که در این بازار حس می‌شود و کارشناسان هم بر آن تأکید دارند، شفاف صحبت کردن با مردم است. اگر سازندگان مسکن بدانند و اطمینان پیدا کنند که قیمت بیش از این افزایش پیدا نمی‌کند و فضای آرام در این حوزه ایجاد خواهد شد دیگر خبری از خریدهای چند میلیونی به خاطرافزایش قیمت نخواهد  بود.

/ایران

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۰۶۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی قیمت مسکن تا پایان سال ۱۴۰۳ | برای خرید مسکن در ارزان‌ترین نقظه تهران باید این مقدار هزینه کنید

یک کارشناس بازار مسکن درباره وضعیت بازار اجاره در سال جدید گفت: سیاست خاصی که به صورت مقطعی جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد، قابل تصور نیست. 

مسگری متذکر شد: با توجه به قیمت بالای مسکن، هر درصد افزایش قیمت می‌تواند بودجه مورد نیاز برای خرید مسکن را افزایش قابل توجهی دهد.

 فرشید پورحاجت گفت: به نظر می‌رسد تورم در سال ۱۴۰۳مجددا در بازار مسکن نقش‌آفرین خواهد بود و افزایش قیمت مسکن دور از ذهن متصور نیست، اما در حوزه رکود هم به نظر می‌رسد شکاف عمیقی که امروز در حوزه حقوق و دستمزد و منابع درآمدی مردم وجود دارد، باز هم نقش خود را در حوزه مسکن و ساختمان خواهد داشت.

پورحاجت افزود: دولت باید یک برنامه‌ریزی عاجل و سیاست‌ورزی مناسبی برای سال ۱۴۰۳ در حوزه مسکن و ساختمان داشته باشد. دولت به طور شفاف باید تکلیف خود را مشخص کند که آیا این رکود به نفع اقتصاد مسکن است یا این‌که مصیبت‌های زیادی را برای حوزه مسکن و ساختمان کشور و نیز اقتصاد کشور به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: باید بپذیریم گردش نقدینگی‌ای که در حوزه مسکن و ساختمان ایجاد می‌شود، چرخ تولید چند صد نوع فعالیت اقتصادی، صنفی، تولیدی، توزیعی و خدماتی را با خود به گردش در می‌آورد و رکود در این صنعت باعث می‌شود صنایع پسین و پیشین با چالش روبه‌رو شوند.

عضو کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن عنوان کرد: من اعتقاد دارم که دولت به عنوان سیاست‌گذار اصلی باید برنامه مشخصی را داشته باشد که ما بدانیم در سال ۱۴۰۳ با چه فرآیندی روبه‌رو هستیم.

همچنین سعید مسگری، اقتصاددان در یادداشتی در فضای مجازی درباره قیمت مسکن در سال جدید نوشت: سال گذشته که سال نسبتا باثباتی برای مسکن بود، قیمت مسکن ۲۴ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: در سناریو خوشبینانه امسال هم همین حدود رشد خواهیم داشت. یعنی برای خرید یک آپارتمان ۷۰ متری در مناطق جنوبی تهران در پایان سال باید حدود یک میلیارد تومان بیشتر هزینه کرد.

این اقتصاددان با بیان این‌که سناریو بدبینانه (آغاز جهش) که بماند، تصریح کرد: مسکن همچنان دور و دست‌نیافتنی می‌شود.

مسگری متذکر شد: با توجه به قیمت بالای مسکن، هر درصد افزایش قیمت می‌تواند بودجه مورد نیاز برای خرید مسکن را افزایش قابل توجهی دهد.

وی عنوان کرد: اکنون تعلل در خرید مسکن می‌تواند بسیار گران تمام شود و منجر به دست‌نیافتنی شدن خانه شود.

منبع: خبرآنلاین

tags # قیمت مسکن سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • میزان افزایش قیمت خودرو با شروع بهار؛ به طور میانگین چقدر گرانی داشتیم؟
  • کلید گرانی بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار
  • افزایش قیمت مسکن به دلیل توقف یک دهه‌ای ساخت
  • وزیر فرهنگ راه را برای گرانی بلیت‌ اجراهای صحنه‌ای باز کرد/ حداکثر ۹۰۰ هزار تومان!
  • رسانه عبری: احساس ناامنی موجب گرانی در اسرائیل شده است
  • پیش‌بینی قیمت مسکن تا پایان سال ۱۴۰۳ | برای خرید مسکن در ارزان‌ترین نقظه تهران باید این مقدار هزینه کنید
  • روند قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  • یک پیشگویی تازه درباره قیمت مسکن در سال جدید
  • قیمت خرید مسکن در منطقه ۱۶ تهران +جدول
  • نرخ خرید بازار مسکن تهران؛ خانه در هاشم آباد متری ۵۰ میلیون تومان