Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-23@06:20:12 GMT

خشکی تالاب‌های اطراف تهران عمده‌ترین دلیل گرد و غبار

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۰۷۴۶۹

رکنا: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تالاب‌های آب شیرین خشک شده عمده‌ترین کانون‌های گرد و غبار در اطراف استان تهران هستند.

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با خشکی دریاچه نمک استان قم اظهار داشت: دریاچه قم خود کانون گردو غبار نیست، اما چون دارای کریستال‌های نمک است، این کریستا‌ل‌ها در برابر باد مقاوم هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تالاب‌هایی در اطراف تهران و قم وجود دارند که یا خشک شده‌اند و یا دارای آب بودند که بعد از زهکشی کاملا خشک شدند و امسال نیز به دلیل کمبود بارش پوشش گیاهی آن‌ها از بین رفته است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برای تردد دام‌ها در دشت‌ها و مراتع هیچ قانونی وجود ندارد، گفت: افزایش قیمت گوشت موجب شده تا روزانه تعداد بسیاری دام‌ در این مراتع برای چرا تردد کنند که این موضوع باعث از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه می‌شود.

تجریشی گفت: در 31 استان کشور پهنه‌ها و مراتع اطراف تالاب‌های خشک شناسایی شدند که برنامه اجرایی دو ساله‌ را به هرکدام از این استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه برخی از تالاب‌های اطراف تهران جزء اولویت عملیات اجرایی قرار گرفتند، تصریح کرد: باید برخی از تالاب‌هایی که کانون حاد گرد و غبار هستند را طی 3 تا 4 سال آینده مدیریت کنیم، اما به دلیل گستردگی وسعت 18 میلیون هکتاری این کانون‌ها شاید اقدامات لازم از جمله قرق کردن، مالچ پاشی و یا کاشت گیاه که فرآیند طولانی دارند، سال‌ها به طول بیانجامد.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست علاوه بر سازمان جنگل‌ها و مراتع، سایر ارگان‌ها را نیز درگیر اجرای طرح احیای تالاب‌ها کرده است که منابع مالی و شناسایی کانون از جانب سازمان محیط زیست تأمین خواهد شد.

تجریشی گفت: تالاب‌های آب شیرین خشک شده عمده‌ترین کانون‌های گرد و غبار در اطراف استان تهران هستند.

وی افزود: برای احیای تالاب گاوخونی طرحی ارائه شده است تا آب‌های شوری که در انتهای رودخانه ورزنه هستند، زیرِ سطح تالاب انتقال داده شوند تا رطوبت کافی برای پوشش گیاهی تالاب ایجاد شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: کاهش حداقلی میزان دخل و تصرف در تالاب‌ها و با ورود آب‌هایی که به تالاب‌ها می‌رسند، دوباره تالاب‌های خشک شده احیا خواهند شد.

 

منبع: رکنا

کلیدواژه: خودرو سلامت مسکن بازنشسته ها مهم ترین های 24 ساعت ارز و سکه تالاب گرد و غبار محیط زیست معاون تهران عکس فیلم دختر ایران قتل مرد زن جنایت عجیب زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۰۷۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری

 

فراهانی رئیس اداره حفظ و احیا تالاب اداره کل حفاظت محیط زیست استان به خبرگزاری صداوسیما گفت پهنه ۱۲ هزار هکتاری تالاب میقان بعد از بارندگی‌های فصل بهار نسبت به سال‌های گذشته پرآب‌تر شده و هم جواری آب دشت و آسمان در این تالاب جاذبه‌ای چشم نواز ایجاد کرده است.

فراهانی گفت تالاب میقان که در ۱۰ کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده کارکرد‌های متنوعی در زیست بوم منطقه داشته و در کیفیت هوای مرکز استان، زیستگاه حیات وحش گردشگری و فرصت‌های مطالعات علمی اثرگذار است.

جودکی فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان هم گفت تالاب میقان زیستگاه حیات وحش بومی و مهاجر بخصوص پرندگان آبزی و کنار آبزی نظیر فلامینگو، غاز، مرغابی، درنای خاکستری، چوب پا، نوک خنجری و آبچلیک است و در فصول مهاجرت تا ۲۰ هزار قطعه پرنده در این تالاب زندگی می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • چهارمحال‌وبختیاری رتبه اول کشور در عملکرد محیط طبیعی و تالاب‌ها را کسب کرد
  • جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری
  • زنده‌گیری مار افعی در یک مدرسه
  • (ویدیو) رویا کجاست؟
  • کاسه غبار در دهه ۳۰ میلادی
  • بزرگ‌ترین معضل زیست‌محیطی قم فاضلاب است
  • تحویل ۳ ایستگاه سنجش گرد و غبار به محیط زیست خراسان رضوی
  • ۳ ایستگاه سنجش گرد و غبار به محیط زیست خراسان رضوی تحویل داده شد
  • پسماندسوزی اطراف تهران منبع آلودگی هوا است
  • استان‌های همجوار اصفهان در معرض ریزگردهای ناشی از خشکی تالاب گاوخونی