Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@23:26:39 GMT

مرمت گنبد مسجد النبی (ص) قزوین آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۰۸۲۲۴

مرمت گنبد مسجد النبی (ص) قزوین آغاز شد

قزوین - ایرنا - مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: عملیات مرمت و استحکام بخشی گنبد مسجد النبی (ص) با هدف حفظ و نگهداری بناهای ارزشمند تاریخی استان آغاز شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، محمد علی حضرتی ها روز یکشنبه افزود: مسجد النبی (ص) یکی از بزرگ‌ترین و با شکوه‌ترین مساجد تاریخی ایران است که با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد این بنا به لحاظ گستردگی صحن، شبستان‌ها و شیوه معماری و جایگاه آن نزد مردم قزوین و گردشگران پروژه بازسازی و مقاوم‌سازی بخش‌های آسیب‌دیده آن از سال‌های گذشته در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره اقدام مرمتی صورت گرفته در این بنای ارزشمند تاریخی– مذهبی طی ادوار گذشته،اظهار داشت: عملیات استحکام‌بخشی و مقاوم‌سازی مأذنه چوبی و درب‌ها و ارسی‌های بنا با تعویض جداره‌های فرسوده، تثبیت و استحکام‌بخشی قطعات مختلف گره‌چینی و اندود کردن سطوح چوبی به روش سنتی و مرمت و بازسازی شبستان ضلع جنوبی و سازه گنبد طی سال های گذشته انجام شده بود و در ادامه فعالیت‌های مرمتی فاز جدید مرمت گنبد این بنای با شکوه تاریخی و مذهبی آغاز شده است.
حضرتی ها گفت: در این عملیات برچیدن نمای آجری فرسوده آهیانه گنبد و ایوان جنوبی، تهیه مصالح و نماچینی مجدد، تخلیه بند نمای آجری آهیانه گنبد، بندکشی با ملات گچ و خاک و ماسه بادی نمای آجری آهیانه گنبد، تعویض سنگ درپوش رخبام، تهیه و نصب کاشی هفت رنگ، تهیه مصالح و ترمیم کاشی‌های نره خود گنبد، برچیدن کف، اجرای پلاستر سیمانی در ایوان‌ها و گنبدخانه با یک میلیارد و500 هزار ریال در دست اجرا است.
مسجد النبی (ص) قزوین با 14 هزار مترمربع مساحت یکی از بزرگ‌ترین مساجد ایران به شمار می‌رود که در سال 1202 هجری قمری در روزگار فتحعلی شاه قاجار بنا نهاده شده و به لحاظ شیوه معماری و استواری بنا از مهندسی ویژه‌ای برخوردار است.
این بنای تاریخی- مذهبی واقع در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی (ره) قزوین با سه در ورودی، چهار ایوان، هشت شبستان، سر در محتشم شمالی، گنبد دوپوش و تزئینات معماری رسمی‌بندی، کاشی‌کاری معرق و هفت‌رنگ مقرنس با شماره 122 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و هر آدینه میزبان نمازگزاران جمعه است.
3013

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي مسجد النبي مرمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۰۸۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵ میلیارد ریال برای مرمت کاروانسرای تاریخی آوه ساوه تخصیص یافت

رضا ایاز اظهار کرد: این میزان اعتبار در سال جاری برای کف سازی و آجرفرش، تعویض آجرهای فرسوده دیوارها، اندود و کاه گل سقف های کاروانسرای آوه هزینه می شود.

وی با بیان اینکه پیمانکار طرح هم اکنون‌ نسبت به تجهیز کارگاه اقدام کرده است افزود: سال گذشته در ۲ مرحله عملیات مرمت در این کاروانسرا انجام شد که در نتیجه آن ۲۸ میلیارد ریال برای این عملیات ها هزینه شد.

ایاز یاداور شد: سال گذشته حجره‌ها، طاق ها و قسمت شاه نشین در قسمت شمالی و طاق تویزه‌ها و ایوان در قسمت غربی مرمت شده است.

کاروانسرای آوه ساوه دارای پلان متقارن چهار ایوانی یعنی فرم کلاسیک یک کاروانسراست و از بخش های مختلف حیاط مرکزی، ورودی، ایوان، حجره و شترخانه تشکیل شده است.

این اثر تاریخی مربوط به دوره صفویه بوده که به شماره ۳۴۸۹ در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در دوره‌های گذشته و به‌ویژه در عصر صفویه شهر آوه بر سر راه کاروان ‌رو واقع بوده و این بر اهمیت این کاروانسرا در میزبانی از کاروانیان اضافه کرده است.

شهر آوه از توابع شهرستان ساوه در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی این شهرستان و در مسیر جاده قدیم ساوه - قم قرار دارد.

شهرستان ساوه دارای ۴۳۰ اثر تاریخی شناسایی شده بوده که تاکنون ۱۳۰ مورد از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند
  • ۱۵ میلیارد ریال برای مرمت کاروانسرای تاریخی آوه ساوه تخصیص یافت
  • معماری شهر آفتاب بوشهر متناسب با نمای بومی اجرا می‌شود
  • حرم شاه عبدالعظیم مرمت می‌شود
  • کاخ عالی‌قاپوی اصفهان ۳۰ فروردین تعطیل است
  • تجلیل از استادکار پیشکسوت حوزه میراث فرهنگی قزوین
  • ضرغامی: میراث ملموس و ناملموس از هم جدا نیستند
  • حسینیه تکیه تاریخی مسجد یری پایین شهر زنجان مرمت می‌شود
  • بارش قطرات باران بر بنای ارگ تاریخی بم
  • ثبت ۱۸ اثر تاریخی همدان در فهرست میراث‌ملی کشور