Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@19:01:42 GMT

همه‌چیز درباره انتخابات سراسری اخیر در پاکستان

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۰۹۳۱۷

همه‌چیز درباره انتخابات سراسری اخیر در پاکستان

رایزنی فرهنگی کشورمان در اسلام‌آباد درباره انتخابات سراسری در پاکستان گزارش مفصلی را منتشر کرده که در آن به جنبه‌های مختلف این انتخابات پرداخته شده است.

به گزارش ایسنا، این گزارش به شرح زیر است: انتخابات مجالس ملی و ایالتی پاکستان چهارشنبه مورخ ۲۵ ماه ژوئیه ۲۰۱۸ میلادی با حضور قشرهای مختلف مردم و به منظور تعیین سرنوشت دولت آتی این کشور، زیر نظر شدیدترین تدابیر امنیتی آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از ۳۷۰ هزار نیروی ارتش در کنار ده‌ها هزار نیروی پلیس، سپاه مرزی و یگان ضدتروریسم انتخابات پاکستان را در شهرهای سراسر این کشور زیر نظر تدابیر شدید امنیتی خود قرار دادند. بیش از ۱۰۵ میلیون پاکستانی واجد رای با هدف تعیین سرنوشت کشور خود، انتخاب دولت جدید این کشور برای پنج سال آینده و امید به پایان یافتن مشکلات کشور به حوزه‌های اخذ رای مراجعه کرده و رای خود را به صندوق انداختند. رای گیری از ساعت ۸ صبح به وقت محلی در نقاط مختلف پاکستان با حضور گسترده مردم این کشور و نظارت ناظران داخلی و خارجی آغاز شد و اخذ رای تا ساعت ۱۸ عصر ادامه داشت. هر حزب سیاسی که قرار است حاکمیت و قدرت را در پاکستان برای پنج سال آینده برعهده گیرد با چالش قابل توجهی از سوی رقبای سیاسی روبرو است. در بیش از ۷۰ سال گذشته یعنی از سال ۱۹۴۷ که پاکستان استقلال خود را از بریتانیا به دست آورد تاکنون که حکومت این کشور بین نهادهای نظامی و غیرنظامی دست به دست شده، برای دومین بار است که یک حکومت غیرنظامی توانسته است دوران خود را به پایان برساند. انتقال مسالمت آمیز قدرت به دولت منتخب بعدی برای دومین بار در تاریخ ۷۱ ساله پاکستان صورت می‌گیرد، این تحول پس از اتمام دوره تصدی دولتهای پیشین حزب مردم و حزب مسلم لیگ نواز انجام می‌شود و می‌تواند به عنوان نقطه عطفی در تاریخ سیاسی پاکستان دیده شود.

مردم پاکستان همزمان نمایندگان دو مجلس ملی (فدرال) و مجالس ایالتی در پنجاب، سند، بلوچستان و خیبرپختونخواه را انتخاب کردند. کمیسیون انتخابات پاکستان نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: در مجموع ۱۲ هزار و ۵۷۰ نامزد انتخاباتی برای کسب ۸۴۹ کرسی مجالس ملی و ایالتی این کشور رقابت می‌کنند و در این دور از انتخابات پاکستان تقریبا یکصد و پنج میلیون شهروند (مرد و زن) واجد شرایط برای رای دادن هستند. این کمیسیون افزود: سرنوشت ۹ کرسی مجالس ملی به دلیل کشته شدن نامزدهای انتخاباتی درپی حملات تروریستی یا نقض قوانین انتخاباتی، در حوزه های انتخاباتی پس از انتخابات عمومی مشخص می‌شود. حدود سه هزار و ۴۵۰ نفر برای راهیابی به مجلس ملی این کشور که دارای ۳۴۲ کرسی است ثبت‌نام کرده‌اند، ۲۷۲ عضو این مجلس به صورت مستقیم انتخاب می‌شوند و ۱۰ کرسی به اقلیت‌ها و ۶۰ کرسی نیز به زنان اختصاص داده شده است. همچنین، هشت هزار و ۴۰۰ نامزد دیگر در چهار ایالت پاکستان نیز برای دستیابی به ۵۷۷ کرسی مجالس ایالتی با یکدیگر رقابت می‌کنند. شبکه‌های مختلف خبری پاکستان نیز با پخش برنامه‌های زنده از محل حوزه های اخذ رای در شهرهای مختلف این کشور شهروندان را برای شرکت گسترده تر در انتخابات و استفاده از حق رای خود ترغیب کردند.

شیوه تعیین دولت آتی در پاکستان

پاکستان نظامی پارلمانی دارد و مردم این کشور برای انتخاب نمایندگان پارلمان‌های ایالتی و ملی این کشور پای صندوق‌های رأی رفتند.

پس از انتخاب نمایندگان پارلمان حزب پیروز که بیشترین تعداد نمایندگان را در پارلمان ملی داشته باشد تشکیل قدرت داده و نخست وزیر و وزرای کابینه را مشخص خواهد کرد.

پارلمان‌های ایالتی نیز وظیفه تشکیل حکومت‌های ایالتی را به‌عهده دارند و می‌توانند سروزیر یک ایالت را مشخص کنند.

رئیس جمهور پاکستان توسط رأی تمام اعضای پارلمان‌های ایالتی و ملی و سنای پاکستان انتخاب خواهد شد.

انتخابات پاکستان هر ۵ سال یک‌بار برگزار می‌شود و این اولین باری است که سه بار پیاپی انتخابات تکلیف دولت پاکستان را مشخص می‌کند.

نتایج قطعی و رسمی انتخابات پاکستان ۲۰۱۸

کمیته نظارت بر انتخابات پاکستان سرانجام نتایج قطعی انتخابات در این کشور را اعلام کرد.

به گزارش و به نقل از سایت کمیته نظارت بر انتخابات پاکستان (Election Commission of Pakistan)، سرانجام نتایج قطعی انتخابات پاکستان اعلام شد تا تکلیف دولت آینده این کشور به مدت پنج سال مشخص شود.

گزارش‌ها حاکی است تلاش‌های عمران خان به نتیجه رسیده و کاپیتان سابق تیم ملی کریکت پاکستان که یک بار جام جهانی را برای کشورش به ارمغان آورده است اینک رهبری این کشور را به عهده خواهد گرفت.

طبق اعلام رسمی کمیته نظارت بر انتخابات در ۲۵۱ منطقه انتخاباتی مربوط به پارلمان ملی پاکستان نتایج زیر حاصل شد و حزب تحریک انصاف با به دست آوردن بیشترین رای می‌تواند دولت آینده پاکستان را شکل دهد.

مجلس ایالتی پنجاب

کمیته نظارت بر انتخابات با شمارش آرا مربوط به پارلمان ایالتی پنجاب اعلام کرد. در حال حاضر حزب نواز با ۱۰ رای بیشتر از تحریک انصاف پیش افتاده است ولی تشکیل حکومت در این ایالت به آرای احزاب کوچک‌تر و نمایندگان آزاد بستگی دارد و درحال حاضر هم حزب تحریک انصاف و هم حزب نواز شانس تشکیل قدرت در این ایالت را دارند.

در این ایالت نیز نتیجه  ۶منطقه انتخاباتی هنوز مشخص نشده که می‌تواند تاثیر بسیار مهمی در تشکیل حکومت آتی این ایالت داشته باشد.

مجلس ایالتی سند

سند سال‌ها است مرکز قدرت حزب مردم است و تحریک انصاف نیز با تمام شگفتی‌هایی که خلق کرد نتوانست قدرت را در این ایالت از چنگ حزب مردم خارج کند.

طرفداران زرداری پنج سال دیگر قدرت را در این ایالت به دست خواهند گرفت ولی حزب تحریک انصاف می‌تواند اپوزیسیون پر قدرتی باشد.

مجلس ایالتی خیبرپختونخوا

همانطور که پیش بینی می‌شد حزب تحریک انصاف در این ایالت با قاطعیت پیروز شد و این ایالت می‌تواند پشتیبان خوبی برای دولت آینده پاکستان باشد.

مجلس ایالتی بلوچستان

نتایج منتشر شده نشان می دهد که مردم ایالت بلوچستان چندان به اوضاع سیاسی دیگر ایالت‌های پاکستان توجه نداشته‌اند، در این ایالت از برتری‌های مطلق حزب تحریک انصاف یا حزب نواز خبری نیست و مردم ترجیح داده‌اند احزاب بومی خود را راهی پارلمان کنند.

پارلمان‌های ایالتی نیز وظیفه تشکیل حکومت‌های ایالتی را به‌عهده دارند و می‌توانند سروزیر یک ایالت را مشخص کنند.

رئیس جمهور پاکستان توسط رأی تمام اعضای پارلمان‌های ایالتی و ملی و سنای پاکستان انتخاب خواهد شد.

انتخابات پاکستان هر پنج سال یک‌بار برگزار می‌شود و این اولین باری است که سه بار پیاپی انتخابات تکلیف دولت پاکستان را مشخص می‌کند.

نمودار زیر در روزنامه "جنگ" اسلام آباد در این خصوص به چاپ رسیده است.

آمار دقیق مشارکت و آرا احزاب در انتخابات ۲۰۱۸ پاکستان

کمیته نظارت بر انتخابات پاکستان آمار دقیق مشارکت مردم این کشور و همچنین آرایی را که احزاب به خود اختصاص دادند، به شرح زیر منتشر کرد.

کمیته نظارت بر انتخابات پاکستان اعلام کرد حزب تحریک انصاف بیشترین میزان آرا و بیشترین میزان کرسی‌های پارلمانی را به خود اختصاص داد.

طبق این گزارش، در مجموع حزب تحریک انصاف با به دست آوردن ۱۶ میلیون و ۸۲۳ هزار و ۷۹۲ رای بیشترین درصد آرا را به خود اختصاص داد.

حزب مسلم لیگ(نواز) در رتبه دوم قرار گرفت و توانست ۱۲ میلیون و ۸۹۴ هزار و ۲۲۵ رای به دست آورد.

این درحالی است که حزب مردم پاکستان تنها ۶ میلیون و ۸۹۴ هزار و ۲۹۶ رای به دست آورده و اختلاف فاحشی با حزب نواز و تحریک انصاف دارد.

از سوی دیگر نمایندگان آزاد نیز توانستند ۶ میلیون و ۱۱ هزار و ۳۳۷ رای به دست آورند و با اختلاف کمی نسبت به حزب مردم در رتبه چهارم قرار بگیرند.

حزب مجلس متحده عمل که با ریاست فضل الرحمن فعالیت کرده و پس از انتخابات جنجال آفرین نیز شده است در مجموع ۲ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۴۵۲ رای را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است حزب تحریک لبیک پاکستان نیز رتبه ششم را به خود اختصاص داد و توانست ۲ میلیون و ۱۹۱ هزار و ۶۷۹ رای کسب کند.

عمران خان: به دنبال تقویت روابط با ایران هستیم

عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان که در انتخابات پارلمانی این کشور از بقیه احزاب پیش افتاده است، از قصد خود برای تقویت روابط با ایران خبر داد.

به گزارش روزنامه جنگ- اسلام آباد، عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان که در انتخابات پارلمانی پیشتاز بوده است،‌ از تقویت روابط اسلام‌آباد با تهران سخن گفت.

در صورت تأیید نهایی نتایج انتخابات از سوی کمیسیون انتخابات پاکستان، عمران خان به عنوان رهبر حزب پیشتاز - تحریک انصاف پاکستان - عهده‌دار سمت نخست‌وزیری این کشور خواهد شد.

عمران‌خان در جریان نشست خبری خود گفت: «ایران یک کشور همسایه است و روابط با تهران را بیش از پیش تقویت خواهیم کرد.»

رهبر پیروز حزب تحریک انصاف که نخست وزیر آینده این کشور نیز خواهد بود، در اولین واکنش خود پس پیروزی سخنان بسیار مهمی به میان آورد که هفتاد سال پاکستان منتظر شنیدن آن بود.

به گزارش از روزنامه اکسپرس- اسلام آباد، «عمران خان» رهبر حزب تحریک انصاف که در انتخاباتی تاریخی موفق به شکست رقبای سر سخت خود شد در اولین واکنش به پیروزی حزبش گفت: ما قصد انتقام گیری سیاسی از هیچ کسی را نداریم.

وی تصریح کرد: زمان آن رسیده که رویای پاکستان جدید تعبیر شود و ما این فرصت را داریم که کشور را بسازیم.

عمران خان گفت: خدا را شکر می‌کنم که ۲۲ سال تلاش سیاسی من نتیجه داد و در انتخابات با کمک مردم پیروز شدم، حال نوبت آن رسیده که به وعده‌های خود عمل کنیم:

۱- عمل به وعده‌های پیش از انتخابات

رهبر حزب تحریک انصاف افزود: پاکستان را مانند مدینه منوره تبدیل به مکانی خواهیم کرد در دنیا نمونه و الگو شود.

وی اضافه کرد: انتقادهایی که به من شد به هیچ سیاستمدار دیگری نشد ولی به فکر انتقام گرفتن نیستم و پیروزی را فرصتی خوب می‌دانم که به وعده‌هایی که داده‌ام عمل کنم.

۲- پایان نظام فرسوده سابق و اتمام دوره کاخ نشینی سیاستمداران

نخست وزیر آینده پاکستان گفت: متاسفانه نظامی که طبق آن حکومت پاکستان اداره می‌شود بیشتر به نظام یک جنگل شبیه است، و همه چیز با زور و جبر انجام می‌شود، تمام تلاش حزب تحریک انصاف برای خدمت به طبق محروم خواهد بود. به مردم وعده می‌دهم که از مالیات‌هایی که پرداخت می‌کنند مراقبت کنم و اجازه ندهم در جاهای غیر ضروری صرف شوند، سازمان بازرسی پاکستان را قوت خواهیم بخشید و تلاش می‌کنیم هزینه‌های جاری دولت را به حداقل برسانیم.

وی گفت: برای یک کشور در حال توسعه شایسته نیست که نخست وزیر آن در یک کاخ شاهانه زندگی کند، از خانه نخست وزیر به عنوان یک دانشگاه استفاده خواهیم کرد و برخی دیگر از ساختمان‌های مجلل را تبدیل به هتل خواهیم کرد.

۳- رسیدگی به اعتراضات احزاب در مورد انتخابات

عمران‌خان وعده داد به تمام شکایت‌ها درمورد تقلب در انتخابات رسیدگی کند و هیچ اعتراضی را باقی نگذارد.

وی گفت: انتخابات فعلی توسط دولت موقتی برگزار شد که حزب مردم و حزب نواز آن را انتخاب کردند و ما دستی در انتخاب مسئولین دولت موقت نداشتیم.

کاپیتان سال‌های دور تیم ملی کریکت پاکستان افزود: از مردم پاکستان می‌خواهم که برای ما دعا کنند تا در عمل به وعده‌های خود موفق باشیم.

وی بیان کرد: سیاستمداران سابق به فکر عیاشی خود بودند ولی ما تلاش می‌کنیم حکومتی ایجاد کنیم که با سایر حکومت‌ها تفاوت اساسی داشته باشد.

۴- تغییر در سیاست خارجه و افزایش ارتباط با ایران

این سیاستمدار برجسته گفت: مرزهای ما با افغانستان باید باز باشد، ارتباط ما با آمریکا باید تغییر کند و تبدیل به روابطی شود که دو طرف از آن منفعت ببرند نه فقط آمریکا! باید ارتباطمان با ایران قوی‌تر و بهتر شود و با عربستان نیز باید ارتباطمان خوب باشد، ما تلاش خواهیم کرد جنگ‌ها را به صلح تبدیل کنیم نه این که خود در جنگ‌ها شرکت کنیم.

۵- ارتباط بهتر با کشور هند همسایه پاکستان

عمران خان گفت: رسانه‌های هندی مرا به سخره گرفته‌اند و این باعث افسوس است ولی در هر حال من خواهان ارتباط بهتر با دهلی‌نو هستم.

وی افزود: مسئله کشمیر اهمیت ویژه‌ای دارد و هند باید قبول کند که برای حل مسئله کشمیر نیروهای نظامی خود را از این منطقه خارج کند.

عمران‌خان؛ از قهرمانی بازی کریکت تا بخت اول نخست‌وزیری پاکستان

«عمران احمد خان نیازی» در ۲۵ نوامبر ۱۹۵۲ در یک خانواده ثروتمند در شهر لاهور پاکستان به دنیا آمد. پدرش «اکرام الله خان نیازی» و مادرش شوکت خانم نام داشت. خان از اعضای یک قبیله معروف پشتون به نام "نیازی" است.

با اینکه عمران‌خان در لاهور به دنیا آمد اما مادرش در شهرستان میانوالی سکونت داشت و دوران طفولیت را در این شهر به سر برد.

 در صفحه رسمی حزب تحریک انصاف پاکستان در مورد طفولیت عمران خان نوشته شده که او یک کودک آرام و محجوب بود و با چهار خواهر خود بزرگ شده است.

عمران خان مکاتب ابتدایی و متوسطه را در لاهور و تحصیلات عالی خود در رشته علوم سیاسی را در دانشگاه آکسفورد انگلیس به پایان رساند. خان همزمان با تحصیل در دانشگاه آکسفورد در سال ۱۹۷۴ کاپیتان تیم همان دانشگاه شد. عمران‌خان به خاطر استعداد خود در بازی کریکت به عنوان یک ورزشکار ستاره در غرب معروف شد. خان از سن ۱۹ سالگی بازی کریکت را به صورت حرفه‌ای آغاز کرده بود توانست در سال ۱۹۹۲ تیم ملی کریکت پاکستان را به مقام قهرمانی جهان برساند. عمران‌خان بهترین بازیکن کریکت در تاریخ کشورش شناخته می‌شود به همین دلیل میلیون‌ها نفر به عنوان یک ورزشکار طرفدار وی هستند.

عمران‌خان در ۲۵ آوریل ۱۹۹۶ با تأسیس جنبش تحریک انصاف وارد عرصه رقابت سیاسی در پاکستان شد که البته در ابتدا چندان موفق نبود. به مرور زمان محبوبیت عمران‌خان در بین نسل جوان به ویژه طرفداران وی در بازی کریکت سبب شد حزب تحریک انصاف به عنوان یک حزب سیاسی موفق در پاکستان مطرح شود.

در سال ۱۹۹۷ عمران‌خان با تأسیس بیمارستان برای بیماران سرطانی در شهر لاهور فعالیت اجتماعی خود را در پاکستان آغاز کرد. وی این بیمارستان را به نام مادرش شوکت خانم نام‌گذاری کرد. بیمارستان شوکت خانم بزرگترین بیمارستان برای بیماران سرطانی در آسیا است.

عمران خان اعلام کرد که مردم بنیانگذار بیمارستان شوکت خانم هستند.

در ۳ نوامبر سال ۲۰۰۷ پرویز مشرف حاکم نظامی وقت پاکستان دستور بازداشت خانگی عمران‌خان را صادر کرد اما وی موفق به فرار شد.

گفته می‌شود عمران‌خان از پرویز مشرف تقاضا کرد که وی را نخست وزیر کند اما چون مشرف با این درخواست مخالفت کرد خان تبدیل به مخالف سرسخت مشرف شد. وی مبارزات سیاسی خود را از شهر کراچی آغاز کرد و اقدامات حزب متحده قومی و پرویز مشرف را زیر سوأل برد.

در سال ۲۰۱۳  فیلم کاپیتان در پاکستان ساخته و پخش شد که بر مبنای زندگی عمران‌خان از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۳ بود. حزب تحریک انصاف و خود عمران‌خان اعلام کردند که هیچ نقشی در تولید این فیلم نداشتند اما این فیلم تأثیر زیادی بین مردم پاکستان داشت.

در حال حاضر نیز فیلم دیگری درباره شخصیت عمران‌خان تولید شده است که هنوز در حال تکمیل است.

مخالفان عمران‌خان به علت متحد شدن وی با گروه‌های افراطی و تندرو از وی به عنوان طالبان‌خان یاد می‌کنند.

کارشناسان بر این باورند که علت نزدیکی خان به گروه‌های مذهبی روابط پنهان وی با ارتش پاکستان است وگرنه خان تفکر افراطی ندارد. از سوی دیگر طرفدارانش وی را به عنوان یک سیاستمدار اصلاح طلب و روشنفکر ستایش می‌کنند.

حامیان عمران‌خان معتقدند وی علیه فساد مالی و اداری مبارزه می‌کند و به دنبال رفاه اجتماعی مردم است.

سفیر ایران در پاکستان: تهران خواهان گسترش روابط همه جانبه با دولت جدید پاکستان است

مهدی هنردوست، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با ارسال پیام تبریک پیروزی عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف در انتخابات سراسری این کشور، آمادگی همه جانبه تهران برای توسعه روابط با اسلام آباد را اعلام کرد.

سفیر کشورمان در پاکستان در بخشی از این نامه، پیروزی حزب عمران‌خان در انتخابات سراسری پاکستان را به وی تبریک گفت. در ادامه این نامه آمده است: شرکت پر شور مردم پاکستان در انتخابات موجب استحکام دموکراسی در این کشور شد. هنردوست در این نامه برای حزب تحریک انصاف و مردم پاکستان آرزوی موفقیت و پیشرفت کرد. عمران‌خان رهبر حزب تحریک انصاف در اولین سخنرانی خود بعد از پیروزی در انتخابات اعلام کرد دولت آتی این کشور روابط خود را با ایران گسترش می‌دهد.

عربستان، چین و افغانستان، پیشتاز تبریک به حزب پیروز پاکستان

به گزارش روزنامه جنگ- اسلام آباد با اعلام پیروزی حزب تحریک انصاف در انتخابات سراسری پاکستان، کشورهای عربستان، چین و افغانستان با انتشار پیام یا دیدار حضوری، پیروزی عمران خان را به وی تبریک گفتند.

 کمیسیون انتخابات پاکستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که حزب عمران خان با کسب ۱۲۰ کرسی از مجموع ۲۷۰ کرسی مجلس ملی، برنده اصلی این انتخابات است.
پس از انتشار رسمی خبر پیروزی حزب عمران خان، نواف سعید المالکی، سفیر عربستان در پاکستان با حضور در "بنی گالا" محل اقامت عمران خان، پیام تبریک ریاض را به رهبر حزب پیروز انتخابات ابلاغ کرد.

مالکی در دیدار خود با عمران خان گفت که دولت کشورش تلاش می‌کند تا همکاری‌های خود را با پاکستان ادامه داده و روابط بهتری با اسلام آباد داشته باشد. وی با استقبال از سخنرانی تلویزیونی عمران خان، از این سخنرانی به عنوان زنده کننده امید در دل ها یاد کرد و گفت: این سخنرانی اثرات مثبت فراوان بر مردم پاکستان داشت.
سفیر عربستان در پاکستان تصریح کرد: پس از تشکیل دولت آتی پاکستان، «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به پاکستان سفر کرده و با او دیدار می کند تا روابط دو کشور بیش از گذشته گسترش یابد. بر اساس اخبار منتشر شده، عمران خان نیز در این دیدار از عربستان به عنوان کشور برادر پاکستان یاد کرده و گفت: اسلام آباد و ریاض در سایه اعتماد دو جانبه می‌توانند امنیت را به منطقه هدیه کنند. دولت چین نیز با ارسال پیام تبریک، سخنان عمران خان را نوید بخش پاکستانی جدید دانست و گفت: پکن همواره به دنبال بهبود روابط با اسلام آباد است.

وزارت خارجه چین اضافه کرد: سخنان عمران خان مبنی بر اینکه ارتباط با چین یکی از اصول اصلی پاکستان است، موجب خرسندی پکن شد و دولت این کشور نیز تلاش می‌کند تا از طریق پروژه‌هایی مانند کریدور مشترک اقتصادی چین و پاکستان همکاری‌های دو کشور افزایش یابد. «کینگ شوانگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین ابراز امیدواری کرد: انتخابات پاکستان باعث بهتر شرایط سیاسی این کشور شود. همچنین مقامات بانک دولتی پاکستان (SBP) اعلام کردند که چین بزودی به منظور تقویت منابع مالی پاکستان، وام دو میلیارد دلاری در اختیار این کشور قرار می‌دهند که از این میران، یک میلیارد دلار آن طی هفته جاری در اختیار پاکستان قرار می‌گیرد.   
عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در پاکستان نیز با انتشار پیام توییتری و عکسی از دیدار پیشین خود با عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان، پیروزی وی را در انتخابات اخیر پاکستان تبریک گفت.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز  برگزاری موفقیت آمیز انتخابات پارلمانی پاکستان را که با مشارکت گسترده مردم این کشور برگزار شد، تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد روند رو به رشد روابط دو کشور بیش از پیش تقویت شود. قاسمی افزود: ایران همچون گذشته و همیشه، به ویژه در دوران جدید، آمادگی دارد در جهت گسترش همکاری‌های همه جانبه دو کشور دوست و مسلمان در راستای منافع دو ملت بزرگ ایران و پاکستان تلاش کند.

آمادگی ترکیه برای آغاز دور تازه روابط با پاکستان

به گزارش روزنامه جنگ- اسلام آباد رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با عمران‌خان پیروز انتخابات و نخست وزیر احتمالی پاکستان بر تقویت و آغاز دور تازه روابط با اسلام‌آباد تأکید کرد. اردوغان در ادامه این تماس تلفنی پیروزی عمران‌خان در انتخابات سال ۲۰۱۸ را به وی تبریک و برای همکاری با دولت آتی پاکستان اعلام آمادگی کرد. در این گفت‌وگوی تلفنی عمران‌خان و اردوغان بر گسترش روابط همه جانبه بین ترکیه و پاکستان تأکید کردند. در ادامه این گفت‌وگوی تلفنی عمران خان رهبری اردوغان در ترکیه را الگویی برای جهان اسلام برشمرد. خان از تماس تلفنی اردوغان قدردانی و بر گسترش روابط با ترکیه تأکید کرد. ترکیه تلاش کرده است تا در کنار نوع نگاه کنونی به رهبری منطقه و حتی جهان اسلام، جدا از نگاه به اشتراکات دینی با پاکستان و فقدان مسئله مورد تنازع بین دو کشور، روابط خود را با پاکستان به عنوان قدرتی هسته‌ای و مهم در منطقه جنوب آسیا و شبه قاره گسترش دهد.

سیاستمداران برجسته و کهنه کاری که از مجلس پاکستان بازماندند

چهره‌های برجسته دینی و سیاسی این کشور مولانا فضل الرحمن، رهبر جمعیت علمای اسلام پاکستان و  سراج الحق، رهبر حزب جماعت اسلامی پاکستان قابل ذکر هستند.

پیروزی «تحریک انصاف» به رهبری عمران خان در انتخابات مجلس ملی و ایالتی هر چند شادی میلیون ها شهروند پاکستانی را به همراه داشت، در مقابل شکست بسیاری از رهبران و سیاستمداران کهنه کار باعث شگفتی و حیرت مردم این کشور شد.

میلیونها نفر از مردم پاکستان در ۲۵ ماه ژوئیه (سوم مرداد ۹۷) با رفتن به پای صندوق رای با استفاده از حق رای، نمایندگان مجالس ملی و ایالتی این کشور را انتخاب کردند. در این انتخابات بسیاری از چهره‌های شناخته شده سیاسی و مذهبی در رقابت با نامزدهای حزب تحریک انصاف، برای نخستین بار طعم تلخ شکست را چشیدند.

این انتخابات که ناظران اروپایی نیز صحت آن را تائید کردند از زوایای مختلف قابل بررسی و تحلیل است که یکی از آنها می‌تواند خلق شگفتی‌های مکرر باشد.

در این انتخابات حزب تحریک انصاف پیروز قاطع میدان شد و برای اولین بار عمران خان پس از سال‌ها تلاش می‌تواند به کرسی نخست وزیری تکیه بزند.

ولی این انتخابات نتایج فاجعه باری برای برخی سیاستمداران پاکستانی داشت که مدعی حضور قدرتمند در پارلمان این کشور بودند، نکته جالب‌تر اینکه برخی چهره‌های شناخته شده و مدعی حتی نتوانستد آرا لازم در یک منطقه را کسب کنند و وارد پارلمان شوند. در این گزارش قصد داریم به ناکام ترین سیاستمداران پاکستان در انتخابات ۲۰۱۸ بپردازیم.

- مولانا فضل الرحمن، رئیس حزب جمعیت علمای اسلام (JUI)

رئیس حزب جمعیت علمای اسلام شاخه «ف» را می‌توان ناکام ترین سیاستمدار کنونی پاکستان قلمداد کرد. او که در سخنرانی های پیش از انتخابات مدعی در دست گرفتن آینده کشور بود حتی نتوانست شرط حضور در پارلمان را به دست آورد و در منطقه انتخاباتی خود شکست خورد.

فضل الرحمان رقیب دیرینه و سنتی عمران خان در ایالت خیبرپختونخواه است و پیروزی کاپیتان بیش از همه به او فشار وارد می‌کند ولی ائتلاف تشکیل شده توسط سه حزب بزرگ مذهبی « جمعیت علمای اسلام، جماعت اسلامی، و حزب شیعی تحریک اسلامی» علی رغم اینکه در پارلمان ملی پاکستان ۱۱ نماینده دارد، جای رئیس خود یعنی فضل الرحمن را خالی می‌بیند.

شکی نیست که متحد سابق حزب نواز این روزها شکست خورده‌ترین سیاستمدار پاکستانی قلمداد می‌شود و تمام اعتراض‌های او مبنی بر عدم پذیرش نتایج انتخابات و درخواست برگزاری مجدد آن نشانه فشاری است که از این شکست به او وارد شده است.

او کم و بیش حامی افراط گرایی هم هست و بسیاری از سران گروه‌های افراط گرا در پناه حزب او توانسته‌اند فعالیت‌های سیاسی داشته باشند، ولی گویا مردم پاکستان این رویه را نمی‌پسندند.

- سراج الحق، امیر جماعت اسلامی پاکستان

سراج الحق رئیس حزب جماعت اسلامی که از متحدان فضل الرحمن بود نیز در کنار او طعم شکستی تلخ را پذیرفت.

سراج الحق چهره شناخته شده‌ای است و روزگاری سناتور نیز بوده ولی انتخاب اشتباهی که انجام داد باعث شد تا در انتخابات پیروز نشود.

او در زمان پیگیری پرونده فساد اقتصادی نواز شریف با زیرکی کنار عمران خان بود ولی بلافاصله پس از به نتیجه رسیدن این پرونده به هوای مستقل شدن انتقادات خود را از عمران خان شروع کرد ولی نتوانست به نتیجه برسد.

سراج الحق اینک ۵ سال تمام باید تحولات سیاسی پاکستان را نظاره کند بی‌آنکه بتواند نقش خاصی در مدیریت آن به عهده داشته باشد.

- چوهدری نثار احمد، چهره سیاسی برجسته این کشور که باعنوان کاندید آزاد در انتخابات شرکت کرد

وزیر کشور سابق پاکستان که ۳۵ سال دوستی با نواز شریف را در کارنامه دارد یکی دیگر از سیاستمداران شکست خورده پاکستان است. او یک سال قبل به دلایل اختلافات شخصی از نواز شریف جدا شد و علی رغم اینکه حاضر نشد حزب نواز را ترک کند ولی بارها و بارها از سران حزب نواز به شدت انتقاد کرد.

او که زمانی یکی از مهم‌ترین مهره‌های حزب نواز تلقی می‌شد طی ماه‌های منتج به انتخابات تا می‌توانست از این حزب انتقاد کرد و حتی حاضر نشد به دعوت‌نامه عمران خان برای پیوستن به تحریک انصاف پاسخ دهد.

رفتار آمیخته به غرور وی باعث شد تا تحریک انصاف اعلام کند: اگر چوهدری نثار پیروز هم شود ما نیازی به حمایت او برای تشکیل قدرت نخواهیم داشت.

نکته جالب اینکه چوهدری نثار بارها اعلام کرده بود به اندازه‌ای شهرت دارد که نیازی به سهیمه انتخاباتی تحریک انصاف و حزب نواز نداشته باشد ولی شرایط میدانی نشان داد که مردم حتی چهره شناخته شده‌ای مانند او را نسبت به شعارهای عدالت خواهانه تحریک انصاف ترجیح نخواهند داد.

اینک او یک سیاستمدار شکست خورده است که قطعا حسرت سالها دوستی با حزب نواز را می‌خورد روزهایی که او مرد شماره ۳ حزب بود.

- فاروق ستار، رئیس حزب نهضت متحده مهاجرین پاکستان در کراچی

روزگاری حزب متحده شانه به شانه حزب مردم قدرت را درکراچی به دست داشت، ولی گذر زمان و مشارکت اعضای این حزب در فعالیت‌های تروریستی باعث شد تا شیرازه آن از هم بپاشد.

تمام تلاش‌های فاروق ستار رئیس جدید حزب و حتی اعلام برائت او از رئیس قبلی که به جاسوسی برای هند متهم شده بود نیز نتوانست محبوبیت حزب متحده را بازگرداند.

اینک حزب متحده تنها ۵ نماینده در پارلمان دارد و با روزگاری که بیش از ۳۰ نماینده در پارلمان داشت فاصله زیادی گرفته است.

فاروق ستار خود از شکست خورده‌های انتخابات است و حتی نتوانسته مجوز ورود به پارلمان را به دست آورد.

- محمود خان اچکزئی، سیاستمدار برجسته پاکستان از ایالت بلوچستان پاکستان

یکی دیگر از افرادی که مردم پاکستان او را به سختی طرد کرده و به او «نه» گفتند محمود خان اچکزئی بود که سخنان نیش و کنایه دار او بارها دل مردم را به درد آورده بود.

وی که تلاش می‌کند به قومی گرائی پشتون‌ها چنگ زده و قدرت خود را افزایش دهد از سوی مردم پشتو زبان طرد شد تا بداند که آنها حاضر نیستند وحدت ملی را با سخنان او عوض کنند.

اچکزئی بارها و بارها پاکستان را عامل بی‌ثباتی در افغانستان دانسته بود و هورا هایی که از سوی افغانستان می‌شنید احتمالا این توهم را برای او به وجود آورده بودند که همیشه از حمایت پشتو زبان‌های پاکستانی برخوردار است.

- اسفندیار ولی خان، سیاستمدار برجسته ایالت خیبر پختونخواه و رهبر حزب عوامی ملی (ANP)

اسفند یار ولی، رهبر حزب عوامی نیشنال پارتی که پیش از انتخابات تجربه تلخ یک حمله تروریستی را نیز چشید جزو شکست خوردگان در انتخابات است.

تصور می شد که حمله تروریستی و کشته شدن حدود ۳۰ نفر از طرفداران اسفندیار ولی خان بتواند به محبوبیت او اضافه کند ولی مردم ترجیح دادند تحریک انصاف را انتخاب کنند و به شعارهای عمران خان تکیه کنند.

نکته جالب برخورد این سیاستمداران شکست خورده است. برخی مانند چوهدری نثار ترجیح دادند سکوت کنند و شکست را بپذیرند و برخی دیگر مانند فضل الرحمن همچنان دست و پا می زنند تا شاید غرق نشوند.

ملاحظه: از ویژگی‌های این دوره از انتخابات حضور افراد از یک خانواده در مجلس به صورت پدر و پسر، دو برادر، خواهر و برادر، زن و شوهر می‌باشد. به طور مثال شهباز شریف سروزیر سابق ایالت پنجاب و پسرش حمزه شهباز هر دو تن به عنوان نماینده مجلس رای آوردند و همچنین آصف علی زرداری و فرزندش بلاول بوتو زرداری نیز به عنوان عضو مجلس ملی پاکستان انتخاب شدند و همچنین بعضی خانواده‌ها و فامیل‌ها نیز موفق شدند که در ایالت‌ها مختلف پاکستان به عنوان نماینده مجلس پاکستان انتخاب شوند.

گزارش ویژه: انتخابات پاکستان و تاثیرات بد چند دسته شدن شیعیان در پاکستان

علی رغم اینکه پاکستان دومین ظرفیت عظیم شیعیان جهان به شمار می‌رود ولی این کشور از عدم وحدت و وجود اختلافات بین احزاب شیعی رنج می‌برد.

آخرین سرشماری در پاکستان حکایت از آن دارد که در این کشور ۲۲۰ میلیون نفری، بالغ بر ۴۵ میلیون نفر شیعه زندگی می‌کنند که خود می‌توانند ظرفیتی عظیم و تاثیرگذار باشند. ولی وقتی به آرایش سیاسی در مجامع حساسی چون پارلمان و سنا نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که احزاب و اقشاری که به مراتب در اقلیت به سر می‌برند تاثیرگذارتر هستند و تعداد نمایندگان شان بیشتر از مجامع شیعی است. چیزی که حتی مردم عادی نیز آن را درک کرده‌اند این است که عدم وجود اتحاد و هدایتگری واحد بین شیعیان پاکستانی باعث شده تا آنها نتوانند از تمام قدرت خود استفاده کنند. البته بحث در این موضوع بیان جزئیات فراوانی را می‌طلبد که از دایره این یادداشت مختصر خارج است و باید به تفصیل به آن پرداخت. در حال حاضر شرایط میدانی نشان می‌دهد که هریک از احزاب بزرگ و تاثیر گذار شیعی به سمتی گرایش دارند و از طرفداران خود می‌خواهند برای احقاق حقوق شیعیان حتما به حزب مورد حمایت آنان رای دهند.

۱- علامه سید ساجد علی نقوی، رهبر حزب نهضت جعفری و شورای علمای پاکستان

«علامه سید ساجد نقوی» یک چهره برجسته دینی و سیاسی و روحانی برجسته شیعیان پاکستان به شمار می‌رود. وی مدت‌ها است با حزب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل الرحمن و جماعت اسلامی تشکیل ائتلاف داده و جنبشی تحت عنوان «مجلس متحده عمل» به راه انداخته‌اند. وی معتقد است برای به وجود آوردن اتحاد اسلامی می‌توان از ظرفیت انتخابات استفاده کرد و با احزابی که به اسم مخالف شیعیان هستند نیز تشکیل ائتلاف داده و به این ترتیب از ظرفیت آنان استفاده کرد. گفتنی است شخصی مانند فضل الرحمن رقیب اصلی تحریک انصاف و رهبر این حزب یعنی عمران خان تلقی می‌شود که مورد حمایت دسته‌ای بزرگ از شیعیان قرار گرفته است.

۲- علامه راجه ناصر عباس جعفری، دبیر کل حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان

«علامه راجه ناصرعباس جعفری» دبیر کل حزب مجلس وحدت مسلمین نیز که از سران شیعی تلقی می‌شود بارها حمایت خود از تحریک انصاف را علنی کرده است. در این خصوص حتی برخی از نمایندگان منطقه‌ای حزب مجلس وحدت مسلمین که قصد شرکت در انتخابات را داشته‌اند به نفع سران حزب تحریک انصاف کنار کشیده‌اند. برخی مجامع مهم شیعی مانند «جامعه المنتظر شهر لاهور» نیز موضع گیری جداگانه‌ای داشته‌اند و از طرفداران خود خواسته‌اند که از حزب نواز حمایت کنند! برخی دیگر از علمای با نفوذ شیعی که طرفداران بسیای نیز دارند به طور کلی انتخابات را تحریم کرده و از طرفداران خود می‌خواهند که در انتخابات حضور نیابند. در حال حاضر قصد پرداختن به این موضوع که کدام حزب تصمیم درستی گرفته است را نداریم، و تنها سوال این است که چرا بین رهبران شیعیان پاکستانی این اندازه اختلاف نظر وجود دارد و آیا اتحاد نمی‌تواند باعث بهتر شدن شرایط شود.

به طور قطع اگر برنامه ریزی درستی انجام شود و سران شیعی به حمایت از هم بپردازند حداقل ۵۵ نفر از نمایندگان پارلمان پاکستان را شیعیان تشکیل خواهند داد و این می‌تواند منجر به تاثیر گذاری بهتر در سیاست و حمایت قاطعانه تر از حقوق شیعیان شود.

نگاهی به انتخابات در دومین کشور پرجمعیت اسلامی (جمهوری اسلامی پاکستان)

 - کدام حزب و جریان‌های سیاسی در انتخابات پاکستان بیشتر رای را آورد؟ 

حزب تحریک انصاف با ۱۲۰ کرسی بیشترین رأی را برای کسب کرسی‌های پارلمان (مجلس ملی) به دست آورده و حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف با ۶۳ کرسی دوم  و حزب مردمی با ۴۰ کرسی در رده سوم و جنبش متحد قومی ۷، ائتلاف دموکراتیک بزرگ ۵، حزب ملی بلوچستان ۴، مسلم لیگ شاخه قائده اعظم ۴، لیگ مسلم عوامی و حزب ملی عوامی نیز هر کدام یک کرسی به دست آورده‌اند.

- متحد مجلس عمل

متحد مجلس عمل که از بزرگترین احزاب مذهبی است توانستند صاحب ۱۲ کرسی پارلمان شود. در ایالت های مختلف هم چند کاندیدا این حزب رای آوردند. 

متحد مجلس عمل در تاریخ سیاسی کشور پاکستان برای اولین بار در دوران حکومت ژنرال «پرویزمشرف»، احزاب مذهبی این امکان برایشان فراهم شد تا یک ائتلاف سیاسی به‌ نام مجلس متحده عمل که متشکل از یک حزب شیعی و چهار حزب سنی است، تشکیل دهند و از این طریق، در انتخابات ۲۰۰۲ نقش مهمی در مجالس ایالتی، مرکزی و همچنین درمجلس سنای پاکستان به دست آورند.

با این وجود در سال های ۲۰۰۲ - ۲۰۰۷ شاهد اوج قدرت سیاسی احزاب مذهبی در این کشور بودیم. در انتخابات ۲۰۰۸، مجلس متحده عمل، دچار اختلافات شد و یک بار دیگر احزاب مذهبی در صحنه‌های سیاسی این کشور متفرق شدند.

اما امسال با تلاش رهبران احزاب شیعه و سنی مانند حجت الاسلام والمسلمین سید ساجد علی نقوی، سرپرست نهضت تحریک جعفریه و رئیس شورای علمای شیعی پاکستان و نایب رییس شورای همبستگی ملی، مولانا فضل الرحمان، رئیس حزب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل (JUI-F)، سراج الحق امیر جماعت اسلامی پاکستان، شاه اویس نورانی، و "ساجد میر" رئیس حزب جمعیت اهل حدیث این حزب دوباره زنده شد.

سراج الحق امیر جماعت اسلامی پاکستان و فضل الرحمن رئیس حزب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل هم در این انتخابات شکست خوردند.

- حزب مردم پاکستان

 حزب مردمی پاکستان یکی از احزاب اصلی در این کشور است. ذوالفقار علی بوتو، بی نظیر بوتو و آصف علی زرداری از رهبران این حزب سیاسی بودند. این حزب در سال ۱۹۷۰ میلادی توسط ذوالفقار علی بوتو تأسیس شد. اکنون بلاول بوتو زرداری فرزند بی نظیر بوتو رهبری این حزب را بر عهده دارد.

این حزب هم در انتخابات ۲۰۰۸ با حمایت شیعیان خصوصا شورای علمای شیعه که رهبر آن حجت الاسلام والمسلمین سید ساجد علی نقوی است برسرکار آمد.

بعد از پنج سال حکومت آصف علی زرداری بدترین فساد مالی را در کشور رقم زد و در پایان در انتخابات بعدی حزب نواز شریف این حزب را شکست داد.

- حزب مسلم لیگ (شاخه نواز)

حزب مسلم لیگ (شاخه نواز) که با ۶۳ کرسی پارلمان دومین حزب سیاسی در این انتخابات است. رهبر این حزب نواز شریف بوده و اکنون بعد از محاکم در پرونده فساد مالی با دختر و دامادش در زندان سر میبرد.

اکنون رئیس این حزب شهباز شریف برادر نواز شریف است و با بسیار تلاش و کوشش توانست در استان پنجاب بیشترین را کسب کرده و در پارلمان حزب دوم شود.

در انتخابات قبلی این حزب محبوبترین حزب سیاسی بوده اما بعد از محاکمه نواز شریف رهبر قبلی این حزب درپرونده فساد مالی محبوبیت خودش را از دست داد.

گفته می‌شود در دوران حکومت خود حزب نواز شریف مستقیم از عربستان فرمان میگرفت و نواز شریف را مردم پاکستان برده عربستان می‌دانند.

در دوران نخست وزیری نواز شریف و حاکمیت حزب نواز بود که پاکستان عضو ائتلاف عربستان علیه مردم مظلوم شد.

- جنبش لبیک یا رسول‌الله

جنبش لبیک یا رسول‌الله حزبی است که در موضوع سوگند به ختم نبوت احساسات مذهبی مردم پاکستان را برانگیخته بود بنابراین تظاهرات گروه مذهبی لبیک یا رسول‌الله در پاکستان در مدتی کوتاه بین مردم معروف شد. اعضای لبیک یا رسول‌الله با میانجی ‌گری ارتش به تظاهرات خود پایان دادند و دست از محاصره اسلام‌آباد پایتخت پاکستان برداشتند.

سرانجام حامد زاهد وزیر قانون به درخواست معترضان استعفا داد، حالا گروه لبیک یا رسول‌الله بیشترین نامزدها را برای شرکت در انتخابات ۲۰۱۸ معرفی کرد.

در انتخابات ۱۵۰ نفر از اعضای حزب لبیک یا رسول در مناطق مختلف پاکستان به عنوان نامزد انتخاباتی احراز صلاحیت شد و در انتخابات شرکت کردند از حزب مذکور از کل پاکستان فقط چند نفر توانستند رای بیارند.

- حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان (حزب شیعی)

مجلس وحدت مسلمین پاکستان (MWM) یک سازمان سیاسی شیعه در پاکستان است.

این حزب در دوم آگوست سال ۲۰۰۹ میلادی اعلام موجودیت کرد و دفتر مرکزی آن در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان قرار دارد.

مجلس وحدت مسلمین پاکستان بر مبنای مکتب تشیع دوازده امامی تأسیس شده و به دنبال ایجاد یک دولت رفاه دموکراتیک اسلامی، با تأکید بر وحدت شیعه و سنی در این کشور است.

مجلس وحدت مسلمین پاکستان در این انتخابات حدود ۴ نفر مستقل برای پارلمان و ۱۰ نفر در ایالت‌های مختلف کاندیدا معرفی کرده بود اما تا اکنون از هیچ کدام از کاندیدای این حزب پیروز نشدند.

طبق گفته ی حجت الاسلام شفقت شیرازی معاون امور خارجه مجلس وحدت مسلمین پاکستان در این انتخابات حزب مجلس وحدت از کاندیدای تحریک انصاف حمایت کردند و بیشترشان باکسب رای عالی برنده انتخاباتی شدند.

شکست سخت سرکردگان گروهای افراطی در انتخابات پاکستان

سرکردگان گروهای تکفیری مانند سپاه صحابه هم در این انتخابات حضور داشتند و غیر از معاویه اعظم فرزند مولانا اعظم طارق و پسر فضل الرحمان، همگی آنها در این انتخابات شکست خوردند.

 برگزاری انتخابات پر هزینه در تاریخ پاکستان

به گزارش و به نقل از شبکه داون نیوز، کمیته نظارت بر انتخابات پاکستان اعلام کرد: بودجه انتخابات سه برابر بیشتر از مجموع دو انتخابات سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۳ می‌باشد. طبق گزارش این کمیته بیشترین مخارج در انتخابات مربوط به هزینه‌های تامین امنیت است. به طور مجموع مبلغی بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار هزینه آموزش و به کارگیری نیروهای اجرایی حوزه‌های اخذ رای شد. علاوه بر این حدود ۲۰۰ میلیون دلار نیز هزینه استفاده از ۳۵۰ هزار نیروی نظامی ارتش پاکستان بود که در انتخابات وظیفه تامین امنیت و سلامت را به عهده داشتند. قرار است پس از انتخابات کمیته نظارت ریز مخارج انتخابات را نیز رسانه‌ای کند تا مردم نسبت به آن آگاه شوند.

در سال ۲۰۰۸ مجموعا ۱۸ میلیون دلار هزینه امور اجرایی انتخابات شده بود و در سال ۲۰۱۳ نیز این رقم به حدود ۴۷میلیون دلار رسید. هزینه تامین امنیت انتخابات در سال ۲۰۱۳ رقمی بالغ بر ۷ میلیون دلار بود که البته این مبلغ مربوط به نیروهای ویژه‌ای بود که مورد استفاده قرار گرفتند و هزینه‌های مربوط به استفاده از نیروهای شاغل و پلیس محلی جزو این رقم نمی‌باشد. هریک از کارمندان حوزه‌های اخذ رای برای مستقر شدن در روز انتخابات حدود ۸۰ دلار حق الزحمه دریافت می‌کنند. از سوی دیگر هزینه چاپ بالغ بر ۲۲۰ میلیون تعرفه انتخاباتی با کاغذهای ویژه نیز رقمی هنگفت در برداشته و باعث افزایش هزینه کل انتخابات شده است. گفتنی است طی ماه‌های اخیر روپیه پاکستان کاهش محسوسی مقابل دلار آمریکا داشت و این باعث بروز نگرانی‌های فروانی برای مردم شده بود.

نگاهی به تحلیل‌ها پیرامون انتخابات اخیر در پاکستان

این تحلیل‌ها در رسانه‌های پاکستان در آستانه انتخابات در این کشور منعکس شده‌اند.

شبکه جیو که طی سال‌های اخیر با تمام توان از حزب نواز حمایت کرده است، در یک تحلیل جالب نوشت: ۴۶ میلیون جوان زیر ۳۵ سال برای شرکت درانتخابات ثبت نام کرده‌اند و قصد دارند رای خود را در تاریخ ۲۵ جولای به صندوق‌ها بیندازند.

در این تحلیل آمده است: جوانان بیشترین درصد حامیان حزب تحریک انصاف را شکل می‌دهند و افراد مسن‌تر حزب نواز را انتخاب خود عنوان کرده‌اند. شبکه جیو به صورت ویژه قدرت‌نمایی نسل جوان در فضای مجازی را بررسی کرده و عنوان می‌کند: سیطره نسل جوان که اکثر آنها طرفدار شعارهای تحریک انصاف هستند بر فضای مجازی می‌تواند به موفقیت عمران خان منجر شود. دانشنامه ویکیپدیا نیز که به صورت تخصصی اتفاقات انتخاباتی پاکستان را زیر نظر دارد و دائما تحلیل‌های تازه‌ای را منتشر می‌کند در گزارشی به افزایش دو برابری محبوبیت حزب تحریک انصاف نسبت به سایر احزاب اشاره کرد. طبق گزارش این دانشنامه حزب نواز در سال ۲۰۱۳ از محبوبیت ۳۸ درصدی برخوردار بود ولی در پایان ماه میلادی قبل محبوبیت این حزب به ۳۲ درصد رسید. از سوی دیگر تحریک انصاف که در سال ۲۰۱۳ تنها ۱۶ درصد محبوبیت داشته است اینک انتخاب نخست حدود ۳۰ درصد از مردم پاکستان است. به عقیده ویکیپدیا تحریک انصاف با حمایت دادگاه عالی پاکستان و به لطف رد صلاحیت شدن سران حزب نواز توانسته محبویبت خود را به شدت افزایش دهد و اینک شانس اول پیروزی در انتخابات باشد.

روزنامه دنیا – اسلام آباد هم تلاش کرد با بررسی نظرات مردم چند منطقه مهم نتیجه انتخابات را پیش بینی کند، این رسانه در تحلیل‌های خود عنوان کرد: در منطقه ۵۲ که بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و ۲۳۵ هزار و ۵۰۸ نفر برای رای دادن ثبت نام کرده‌اند مردم می‌توانند به ۲۴۵ شعبه اخذ رای مراجعه کنند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در این منطقه نامزد مورد حمایت تحریک انصاف ۵۰ درصد آرا را به خود اختصاص داده و نامزد مورد حمایت حزب نواز ۴۲ درصد آرا را کسب کرده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۳ « طارق فاضل» از حزب نواز با کسب ۶۰ درصد آرا از این منطقه به پارلمان پاکستان راه یافته بود. روزنامه دنیا نظرسنجی خود را در منطقه شماره ۵۳ نیز تکرار کرده است که نتایج آن حاکی از برتری تحریک انصاف است. در این منطقه که ۶۷۰ هزار نفر جمعیت دارد ۳۱۲ هزار و ۱۴۳ نفر برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده‌اند. حزب تحریک انصاف موفق شده ۴۶ درصد آرا مردم را به سمت خود جذب کند و در مقابل ۴۱ درصد رای حزب نواز به برتری دست یابد. این درحالی  است که در سال ۲۰۱۳ بازهم شخص طارق فاضل از حزب نواز با کسب ۶۴ آرا توانسته بود پیروز این منطقه باشد. توضیح این نکته ضروری است که طبق قانون اساسی پاکستان نامزدهای انتخاباتی می توانند از چند منطقه در انتخابات شرکت کنند. نکته جالب‌تر اینکه در این منطقه شخص عمران خان به مصاف «شاهد خاقان عباسی» عضو ارشد حزب نواز و نخست وزیر سابق پاکستان خواهد رفت. اوضاع در منطقه ۵۴ نیز چندان وفق مراد حزب نواز نیست زیرا در این منطقه که ۶۳۰ هزار نفر جمعیت دارد و ۲۱۸ هزار و ۷۹۵ در انتخابات شرکت می‌کنند این حزب ۴۳ درصد از آرا نظر سنجی را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر تحریک انصاف با کسب ۵۲ درصد آرا توانسته در این منطقه مهم نیز برتری عددی داشته باشد. دیگر رسانه‌های پاکستانی نیز به تحلیل اوضاع میدانی انتخابات در پاکستان پرداخته‌اند و نتیجه اکثر آنها حکایت از پیشتازی تحریک انصاف دارد.

درخواست برخی احزاب پاکستان برای برگزاری مجدد انتخابات

 در حالی که عمران خان، رهبر حزب پیروز انتخابات پاکستان در خصوص تشکیل دولت فدرال و دولت‌های ایالتی در خیبرپختونخواه و پنجاب در حال رایزنی است، برخی احزاب این کشور با اعتراض به نتیجه انتخابات، برگزاری انتخابات مجدد و شفاف را خواستار شدند.

 کمیسیون انتخابات پاکستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که حزب عمران خان با کسب ۱۱۵ کرسی از مجموع ۲۷۰ کرسی مجلس ملی، برنده اصلی این انتخابات است. منابع نزدیک به حزب عمران خان نیز اعلام کردند: مسیر تشکیل دولت ایالتی نیز برای این حزب همواره شده و قرار است، هفت نماینده مستقل که موفق به کرسب کرسی های مجلس ایالتی شدند، از جمله "فخر امام" رئیس پیشین مجلس ملی، به حزب تحریک انصاف ملحق شوند. با این حال، تعدادی از احزاب معترض به نتیجه انتخابات پاکستان، برگزاری انتخابات مجدد را خواستار شده، مدعی‌اند که در انتخابات اخیر تقلب شده و گفته‌اند در این زمینه تظاهرات برگزار می‌کنند. حزب مردم پاکستان (PPP) به رهبری بلاول بوتو نیز اعلام کرده است که نتیجه انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسد. فضل‌الرحمن، رهبر حزب جمعیت علمای پاکستان نیز گفته است جنبش اعتراضی در پاکستان شکل می گیرد. اگرچه حمزه شهباز، از اعضای ارشد حزب مسلم لیگ شاخه نواز در نشستی خبری گفت که حزبش در احترام به دموکراسی، پیروزی عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف در انتخابات سراسری این کشور را می‌پذیرد، جمعی دیگر از اعضای حزب مسلم لیگ شاخه نواز در میان احزاب معترض قرار گرفته‌اند.

ادعای تقلب در انتخابات پاکستان در حالی از سوی احزاب معترض مطرح شده است که به گفته کمیته نظارت بر انتخابات هیچ تقلبی صورت نگرفته است.

کمیته نظارت بر انتخابات پاکستان ضمن رد ادعای سران برخی احزاب مبنی بر تقلب اعلام کرد: تاخیر در اعلام نتایج به دلیل خرابی برخی سیستم‌ها بود.

به گزارش روزنامه اکسپرس- اسلام آباد «سردار رضا» رئیس کمیته نظارت بر انتخابات پاکستان اعلام کرد: دلیل تاخیر در اعلام نتایج رسمی خرابی تعدادی از سیستم‌های آر تی اس می‌باشد.

سردار رضا تصریح کرد: انتخابات سالم‌ترین و شفاف‌ترین انتخابات پاکستان بوده و به هیچ حزبی اجازه نمی‌دهیم با فرافکنی نتایج انتخابات را زیر سوال ببرد.

رئیس کمیته نظارت بر انتخابات پاکستان بیان کرد: به دلیل چند ساعت تاخیر در اعلام نتایج شاهد فضا سازی‌های بسیاری هستیم و متاسفانه عده‌ای در حال ساخت شایعه علیه ما هستند.

وی افزود: پنج حزبی که مدعی تقلب در انتخابات هستند کاملا اشتباه می‌کنند و دلیل اصلی اتهام‌زنی آنها این است که در انتخابات شکست خورده‌اند.

این مقام ارشد برگزاری انتخابات بیان کرد: هیچ حمله سایبری به سیستم اعلام نتایج انتخابات صورت نگرفته است و اگر چنین اتفاقی رخ دهد بلافاصله آن را دفع می‌کنیم.

وی گفت: برگزاری یک انتخابات سالم که با حضور پر شور مردم همراه شد را به تمام مردم پاکستان تبریک می‌گویم.

گفتنی است برخی احزاب مانند حزب نواز و حزب مردم مدعی تقلب در انتخابات هستند و عدم بیان نتایج را دلیل تقلب می‌دانند.

 «مایکل گیلر» رئیس هیات اعزامی بازرسان اتحادیه اروپا ناظر بر انتخابات سراسری پاکستان در یک نشست خبری با رسانه‌ها در اسلام آباد اعلام کرد که نحوه برگزاری انتخابات در این کشور رضایت بخش بوده و از نگاه بازرسان، انتخابات در سلامت کامل برگزار شد. وی اضافه کرد: در مجموع، عملکرد کمیته ناظر بر انتخابات پاکستان در مقایسه با سال ۲۰۱۳ بهتر است و بازرسان اعزامی، تعرفه‌های انتخابات را نیز کنترل کردند و در آن، مشکلی مشاهده نشد. با وجود ادعاهای مطرح شده در خصوص بروز تقلب در انتخابات پاکستان، بر اساس نظر تحلیل گران سیاسی، اختلاف قابل توجه و زیاد رای عمران خان با دیگر احزاب، شگفتی آفرین شده است.

پاکستان از رویکرد رسانه‌های هندی به انتخابات خود انتقاد کرد

وزارت امور خارجه پاکستان با انتشار بیانیه مطبوعاتی، رویکرد رسانه‌ای و جوسازی رسانه‌های هندی را نسبت به انتخابات اخیر این کشور در سوم مردادماه - ۲۵ جولای- نکوهش کرد.

روزنامه تایمز او ایندیا، چاپ هندوستان در مطلبی که بازتاب زیادی در دیگر رسانه‌های این کشور داشت، پیروزی محتمل عمران خان را خبر ناخوشایندی برای هند ارزیابی کرد.  این روزنامه نوشت: برای سال های طولانی عمران خان، بازیکن سابق کریکت و سیاستمدار کنونی با نواز شریف نخست وزیر سابق این کشور به خاطر فساد مبارزه کرده است. وی با همین شدت با شریف به خاطر هند نیز درگیر بود.  وی که در عرصه سیاست پاکستان فردی جوان محسوب می‌شود سیاست‌های نواز شریف را به شدت محکوم کرده است، وی نخست وزیر قبلی پاکستان را به محافظت از منافع هند، سخن گفتن به زبان نارندرا مودی نخست وزیر هند و همصدایی با وی به دلیل مسئول دانستن عوامل پاکستانی در حمله تروریستی به مومبای در سال ۲۰۰۸، متهم کرده است. از موارد دیگر اتهامات عمران خان به شریف آن است که وی خواهان سرعت بخشی روند رسیدگی به پرونده حمله تروریستی به هند شده بود و همچنین زمانی که مودی در سال ۲۰۱۵ به طور ناگهانی جهت تبریک روز تولد او به لاهور سفر کرد، از نخست وزیر هند استقبال کرد. تایمز او ایندیا با اشاره به جنجال های اخیر سیاسی که شریف را محاصره کرده است افزود: درست است شریف نمی تواند در انتخابات پاکستان شرکت کند اما پیروزی نامزدی از حزب سیاسی او برای هند یک گزینه بهتر خواهد بود تا اینکه حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان در این انتخابات پیروز شود.       
روزنامه مذکور در ادامه تحلیل خود ازپیامدهای پیروزی عمران خان برای هند نوشت: دلایل دیگری هم وجود دارد. انتخاب عمران خان به عنوان نخست وزیر پاکستان می تواند سبب ظهور یک ملی گرایی مذهبی در پاکستان شود بخصوص اگر توجه شود که عمران خان اخیرا در بیانیه‌های خود از تصویب قانون کفر و توهین به مقدسات در پاکستان حمایت کرده است. نکته مهمتر آن که عمران خان از حمایت کامل ارتش پاکستان برخوردار است.
وزارت امور خارجه پاکستان (FO) نیز با انتشار بیانیه‌ای، رویکرد و فضاسازی رسانه های هندی در خصوص انتخابات سراسری این کشور را مورد انتقاد قرار داد و از کشور همسایه خواست تا بر امور داخلی کشور خود تمرکز کنند. محمد فیصل، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان (FO) در بیانیه خود، از انتخابات به عنوان بخشی از روند دموکراتیک کشور یاد کرده و گفت: رسانه‌های هند باید بر مسائل داخلی کشور خود تمرکز کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام انتخابات پاکستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۰۹۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمار قربانیان سیل در کنیا از مرز ۲۲۵ نفر گذشت

آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس این بیانیه، سیل‌های یک ماهه اخیر در کنیا باعث تخریب خانه‌ها، جاده‌ها و پل‌های زیادی در این کشور شده و بیش از ۲۱۰ هزار نفر را آواره کرده است.

به گزارش خبرگزاری تاس، همچنین منطقه حفاظت شده ملی «ماسای مارا» که یک جاذبه گردشگری در غرب کنیا است و سالانه ده‌ها هزار نفر از گردشگران خارجی را راهی این کشور می‌کند به دلیل وقوع سیل و طغیان رودخانه تلک دچار آب گرفتگی شده و در پی آن گردشگران در هتل‌های خود محبوس و ارتباط آن‌ها با دیگر مناطق قطع شده است.

به نوشته خبرگزاری تاس، پدیده اقلیمی ال نینو که کارشناسان از آن به عنوان عامل بارش‌های شدید اخیر در شرق قاره آفریقا نام می‌برند، سایر کشور‌های آفریقای شرقی را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

در کشور تانزانیا ۱۵۵ نفر بر اثر سیل و رانش زمین جان خود را از دست داده‌اند و در کشور‌های اوگاندا و بوروندی هم تلفات و ویرانی قابل توجهی رخ داده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • شمار قربانیان سیل در کنیا از مرز ۲۲۵ نفر گذشت
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • تجارت ایران و پاکستان چقدر است؟ | جزئیات تجارت ایران و پاکستان را ببینید
  • خط ریلی زاهدان-کویته نیازمند تبدیل تفاهم‌نامه به قرارداد عملیاتی
  • فضل الرحمان: برای بهبود روابط پاکستان و طالبان مجازات می‌شوم
  • المپیاد علمی سراسری طلاب حوزه‌های علمیه پاکستان برگزار شد
  • مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است
  • صالحی عمران: نیازمند نظر کارفرمایان صنایع در تدوین برنامه‌های درسی هستیم
  • ساخت فیلم تاریخی جدید در ایران