Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-08@23:43:44 GMT

فرصتی برای انجام اقدامات جدی در زمینه حقوق بشر

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۱۰۵۱۲

فرصتی برای انجام اقدامات جدی در زمینه حقوق بشر

روز 14 مرداد به مناسبت تهیه و تدوین اعلامیه حقوق بشر اسلامی در این تاریخ، بنا به پیشنهاد ایران و تصویب کشورهای اسلامی در سازمان کنفرانس اسلامی، روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی نام گرفته است؛ از این رو معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری ضمن گرامیداشت این روز آن را فرصتی مغتنم برای اتخاذ اقدامات جدی و نجات حقوق بشر از میراث تلخ گذشته توسط استعمارگران می داند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران آنلاین / معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری به مناسبت روز «حقوق بشر و کرامت انسانی»، با انتشار بیانیه ای افزود: حقوق بشر به مثابه مجموعه حقوق موضوعه که بتوان آغاز آن را با اعلامیه جهانی حقوق بشر گره زد تلقی درستی از خاستگاه آن به دست نمی دهد بلکه باید قدمت آن را به درازای حیات بشر بدانیم.

«تدوین حقوق بشر، به موجب حرکت های مردم علیه نظام های استبدادی پدید آمده است و در آخرین مرحله آن، پس از وقایع دو جنگ جهانی است که در قلمرو بین المللی مساله حقوق بشر، مطرح می شود».
در این بیانیه آمده است: با وجود اینکه تدوین حقوق بشر، در جوامع غربی گامی ارزشمند در جهت احیای حقوق بشر و انسانیت محسوب می شود اما نسبت به تعالیم اسلامی و حقوق اسلام، که 14 قرن قبل، بیشترین ارزش را برای انسان، کرامت انسانی، آزادی، برابری و برادری قائل بوده است، پیشرفت چندانی محسوب نمی شود.
«پروردگار هنگام آفرینش انسان، به او کرامت عطا فرمود و او را خلیفه خود در زمین قرار داد. از این روست که «حقوق بشر و کرامت انسانی» پایه و اساس بسیاری از حقوق و تکالیف انسانی را تشکیل می‌دهد و شناسایی و حفظ کرامت ذاتی انسان و حقوق او، اساس آزادی، امنیت و صلح در جهان را به وجود خواهد آورد».
در بیانیه معاونت حقوق بشر وزارت دادگستری آمده است: روز 14 مرداد به مناسبت تهیه و تدوین اعلامیه حقوق بشر اسلامی در این تاریخ، بنا به پیشنهاد ایران و تصویب کشورهای اسلامی در سازمان کنفرانس اسلامی، روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی نام گرفته است؛ از این رو معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری ضمن گرامیداشت این روز آن را فرصتی مغتنم برای اتخاذ اقدامات جدی و نجات حقوق بشر از میراث تلخ گذشته توسط استعمارگران می داند.
معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری بر این عقیده است که شرایط موجود در عرصه بین المللی و به ویژه کشورهای اسلامی، ضرورت هماهنگی و تقویت همکاری کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی به منظور دستیابی به راه های نشر، ارتقا و حفظ تعالیم و ارزش های اسلامی در حوزه حقوق بشر و صیانت از کرامت انسانی را بیش از پیش می طلبد.
در این بیانیه تاکید شده است: معاونت حقوق بشر وزارت دادگستری سعی دارد گفتمان حقوق بشری را با تأکید بر کرامت انسانی در عرصه های تعامل، همکاری و آموزش ارتقا بخشد و معتقد است که توجه به مضامین عالی حقوق بشری و حفظ کرامت انسانی در ادیان توحیدی از جمله دین مبین اسلام که دارای مبانی فکری و اصول قابل ملاحظه ای در این زمینه است، برکات بسیاری برای جامعه جهانی به همراه خواهد داشت./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۱۰۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوریه:آمریکا صلاحیت اظهار نظر درباره حقوق بشر را ندارد

وزارت خارجه سوریه گزارش مضحک این کشور درباره حقوق بشر که اخیرا صادر شد را محکوم و تاکید کرد که آمریکا صلاحیت اظهار نظر در این زمینه را ندارد.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای در واکنش به گزارش مضحکی که اخیراً وزارت خارجه آمریکا درباره حقوق بشر صادر کرده بود اعلام کرد که ایالات متحده با کارنامه سیاه خود در زمینه حقوق بشر صلاحیت حرف زدن درباره حقوق بشر و یا متهم کردن کشورها در این زمینه را ندارد و باید به نقض قوانین بین‌المللی پایان داده و مداخلات خود در امور سایر کشورها را متوقف کند.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه به این منظور آمده است که وزارت خارجه آمریکا اخیراً گزارشی را منتشر کرد که مملو از اطلاعات گمراه کننده درباره حقوق بشر بود . در چهارچوب تلاشی از سوی دولت‌های متوالی آمریکا جهت معرفی خود به عنوان حافظ حقوق بشر در سراسر جهان و سرپوش گذاشتن بر اقدامات این کشور در نقض حقوق بشر قرار داشت که آخرین مورد آن کمپین‌های سرکوب خشونت آمیز علیه دانشجویان و اساتید دانشگاه‌هاست، در حالی که این دانشگاهیان خواستار پایان دادن به تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه غزه هستند.

این وزارتخانه تاکید کرد که آمریکا با کارنامه سیاه خود در زمینه حقوق بشر صلاحیت این را ندارد که دیگر کشورها را متهم کند و یا به آنها درس بدهد؛ زیرا تاریخ ایالات متحده پر از وحشتناک‌ترین اشکال نقض حقوق بشر است که از نابودی مردمان بومی در قاره آمریکا شروع شد و سپس به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای ممنوعه در هیروشیما و ناکازاکی و کشتار بسیاری از ملت‌ها و غارت ثروت‌های آنها رسید.

وزارت خارجه سوریه تصریح کرد که مردم سوریه در نتیجه سیاست‌های متجاوزانه دولت‌های متوالی آمریکا از جمله حمایت از گروه‌های تروریستی، تجاوز به خاک سوریه، حضور غیرقانونی نیروهای اشغالگر آمریکایی در بخش‌هایی از خاک سوریه و غارت ثروت‌های ملی این کشور آسیب زیادی دیده‌اند و هنوز هم از آنها رنج می‌برند. علاوه بر آن آمریکا با تحمیل محاصره ناعادلانه یکجانبه درحال مجازات جمعی مردم سوریه و دیگر ملت‌های مورد هدف است که نقض آشکار حقوق بشر از جمله حق زندگی محسوب می‌شود.

این وزارتخانه تاکید کرد که آمریکا باید از سیاست‌های مخرب خود عقب نشینی کرده و به نقض قوانین بین‌المللی و استفاده از استانداردهای دوگانه و سیاسی کردن مسائل حقوق بشری پایان داده و از مداخله در امور سایر کشورها و بی‌ثبات کردن آنها دست بردارد.

منبع: تسنیم

دیگر خبرها

  • گزارش سازمان حقوق بشری از جنایت‌های رژیم صهیونیستی در رفح
  • دهقان: دارایی جمهوری اسلامی ایران در عراق بلوکه نشده است
  • دارایی جمهوری اسلامی ایران در عراق بلوکه شده است؟
  • نخستین پیش‌نشست کنفرانس بین‌المللی کرامت انسانی برگزار می‌شود
  • روسیه: اقدامات اسرائیل در رفح منجر به فاجعه انسانی می‌شود
  • صحنه های امدادرسانی فرصتی از سوی خداوند برای هلال احمری ها است
  • سوریه:آمریکا صلاحیت اظهار نظر درباره حقوق بشر را ندارد
  • ماموریت ویژه دادگستری البرز برای شناسایی مدیران شهری متخلف
  • جرایم مدیران شهری در البرز تحت رصد معاونت پیگیری پرونده‌های خاص
  • مقامات آمریکا اعتقاد عملی به حقوق بشر ندارند