Web Analytics Made Easy - Statcounter

عملیات احداث پاسگاه محیط بانی به منظور حفاظت از ۲۰۰ گونه جانوری و ۵۰۰ گونه گیاهی موجود در منطقه شکار و صید ممنوع گرین شهرستان سلسله آغاز شد. ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶ استانها لرستان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سلسله، شهرستان سلسله دارای دو منطقه شکار و صید ممنوع است، منطقه شکار و صید ممنوع «سفیدکوه» که در جنوب این شهرستان و مابین سه شهرستان سلسله، خرم‌آباد و دوره چگنی قرار دارد و دیگری منطقه شکار و صید ممنوع «گَرین» که در شمال این شهرستان و مابین سه شهرستان سلسله، بروجرد و دلفان واقع‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منطقه 60 هزار هکتاری گرین در شمال شهرستان سلسله قریب سه سال است که از طرف سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان منطقه شکار و صید ممنوع اعلام‌ شده است که این منطقه از شمال به شهرستان نهاوند، از شرق به شهرستان بروجرد و از غرب به شهرستان دلفان محدود است.

گَرین از رشته‌کوه‌های مهم غرب ایران است که بیشتر مساحت آن در شمال استان لرستان و بخشی نیز در استان‌های همدان و کرمانشاه قرار دارد، بیش از 500 گونه گیاهی  و 200 گونه جانوری در این منطقه وجود دارد و آخرین آثار حیات‌وحش طبیعی را می‎توان در آن مشاهده کرد.

در این منطقه گونه‌های گیاهی متنوعی مانند بلوط، زالزالک، گلابی وحشی و گیاهان مرتعی شاخصی مانند موسیر و گونه‎های گیاهی دارویی هم‌چون آویشن، سمسا، مخالسه، موسیر، مفرا، کاله، جوشن، ریواس، کنگر خوراکی، قلرج و کما رشد دارند  و از پرندگان منطقه می‎توان هما، عقاب مارخور، سارگپه پابلند، عقاب طلایی، تیهو، کبک دری و معمولی، کبوتر چاهی، شاه بوف، هدهد، طرقه کوهی و کبود، کلاغ نوک سیاه و نوک‌زرد را نام برد.

وجود گونه‌های شاخص جانوری در مناطق سلسله

از گونه‌های شاخص جانوری  منطقه می‌توان خرس، پلنگ، کل و بز، گرگ خاکستری، کفتار و خرگوش  را نام برد، گاه مجاورت محیط زندگی افراد با زیستگاه‎های حیات‌وحش، آن‌ها را در معرض خطر قرار داده و نسل خیلی از آن‌ها را با خطر انقراض تهدید می‎کند.

قلل گرین در طول سال پوشیده از برف است و به همین خاطر مراتع، چراگاه‌ها و چمن‌زارهای گرین در فصول بهار و تابستان بسیار سرسبزند و اغلب گله‌داران و کوچ‌نشینان شمالی استان لرستان و دامداران نواحی نهاوند در فصل‌های بهار و تابستان دام‌های خود را روانه دامنه‌های گرین می‌کنند و همین حضور دام بیش از ظرفیت، زیستگاه‌های حیات‌وحش این منطقه را به مخاطره انداخته است.

استان لرستان 25 درصد گونه‌های جانوری و گیاهی کشور را دارد و در این‌ بین  شهرستان سلسله که یکی از مناطق بکر و دارای ظرفیت بالای گیاهی و جانوری در استان است به تنهایی 15 درصد این تنوع را به خود اختصاص داده است.

وجود سلاح‎های مجاز و غیرمجاز٬ عدم وجود قوانین و مقررات کافی٬ عدم توجه به ارزش‎های گوناگون حیات‌وحش در برنامه‎های توسعه٬ عدم اطلاعات کافی افراد در ارتباط با ضرورت حفظ همه گونه‎های جانوری در طبیعت و بقای آن‎ها، کمبود آمار و اطلاعات صحیح در زمینه حیات‌وحش٬ بهره‎برداری بی‎رویه از منابع طبیعی و آبی و کمبود امکانات٬ تجهیزات و نیروی کمی و کیفی لازم در حال حاضر حیات‌وحش منطقه صید و شکارممنوع گرین را مورد تهدید قرار می‎دهد.

این امر خبرگزاری تسنیم را بر آن داشت تا در گزارش‌هایی با عناوین"منطقه شکار ممنوع «گرین» شهرستان سلسله پاسگاه محیط‎بانی ندارد" در خرداد ماه 94 و خطر "انقراض 200 گونه جانوری در استان لرستان/ منطقه "گَرین" قربانی وعده‌ها" در بهمن ماه سال 94 لزوم احداث پاسگاه محیط بانی در این منطقه حساس را به مسئولان مربوطه گوشزد کند که خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده عملیات اجرایی احداث پاسگاه محیط بانی آن آغاز شده است.

نیاز به 400 میلیون تومان اعتبار برای احداث پاسگاه محیط بانی

طاهر فتح الهی رئیس حفاظت محیط‌زیست سلسله در این رابطه اظهار داشت: این منطقه بین سه شهرستان بروجرد، دلفان و سلسله واقع‌ شده که در حال حاضر مدیریت منطقه به محیط‌زیست شهرستان سلسله واگذار شده است.

وی افزود: حداقل در این منطقه نیاز به احداث 4 پاسگاه محیط‌بانی احساس می‌شود که چارت اولین پاسگاه با 8 نفر پرسنل آغاز شده و تاکنون 4 نفر جذب‌شده‌اند و برای فعالیت به چهار نیروی دیگر نیاز است که باید جذب شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سلسله، عنوان کرد: عملیات اجرایی احداث اولین پاسگاه محیط بانی در منطقه صید و شکارممنوع گرین در زمینی به مساحت 180 متر مربع آغاز شده است.

افزایش پاسگاه‌های محیط بانی لرستان به 10 پاسگاه 

وی با اشاره به اینکه به دنبال ارتقا این منطقه به حفاظت شده هستیم، بیان کرد: در مجموع برای بهره برداری کامل از این پاسگاه به بیش از 400 میلیون تومان اعتبار نیاز است و با آغاز به کار این پاسگاه نیاز به هشت نفر نیرو هست که در حال حاضر چهار نفر از این تعداد در حال خدمت هستند و باید چهار نیروی دیگر جذب و به کار گیری شود.

مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان نیز با اشاره به اینکه با احداث این پاسگاه و 2 پاسگاه دیگر که در دست اجرا است، مجموع پاسگاه‌های محیط بانی استان به 10 مورد می‌رسد،اظهار داشت: در این زمیه شاهد رشد 150 درصدی در رابطه با حفاظت از مناطق تحت پوشش خود بوده‌ایم.

انتهای پیام/م

R41450/P1486/S6,72/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۱۰۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم

ایسنا/لرستان مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از ثبت اولین مشاهده‌ گونه با ارزش و نادر پلنگ ایرانی در سال ۱۴۰۳ توسط عکاسان حیات وحش با هماهنگی این اداره کل در زیستگاه‌های استان خبر داد.

علی سالاروند امروز (دهم اردیبهشت ماه) گفت‌: با ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه خرم‌آباد توسط عکاسان حیات‌ وحش با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، اولین حضور این گونه ارزشمند در مناطق حفاظت‌شده استان در سال ۱۴۰۳ تایید شد.

وی ادامه داد: وجود پلنگ به‌عنوان گونه چتر یا سایبان Umbrella Species یا به عبارتی جانوری که حضورش در یک محیط برای سایر گونه‌ها جنبه حمایتی دارد، نشان‌دهنده پویایی آن زیست‌بوم و تکمیل زنجیره غذایی منطقه و زیستگاه‌ است.

وی با تقدیر از خدمات محیط‌بان‌ها، بیان کرد: دستیابی به این سطح امنیت در مناطق تحت مدیریت اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان در وهله اول حاصل برنامه‌ریزی و تلاش شبانه‌روزی محیط‌ بان خدوم در حفاظت از محیط زیست استان و در وهله دوم هوشمندسازی مناطق حفاظت‌شده و استفاده از فناوری‌های نوین است که نتیجه آن، ارتقای امنیت و افزایش مشاهده تعداد گونه‌های حیات وحش در مناطق حفاظت‌شده استان در دو سال گذشته بوده است.

سالاروند توضیح داد: در ایران ۱۰ گونه گربه‌سانان وجود داشته که با انقراض شیر ایرانی و ببر مازندران، این تعداد به هشت گونه کاهش یافته و از هشت گونه گربه‌سانان کشور تاکنون پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده که نشان‌دهنده غنای تنوع زیستی استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اضافه کرد: پارسال سه قلاده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های استان لرستان مشاهده و ثبت شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واژگونی مرگبار خودرو در گردنه اسپژ شهرستان سلسله
  • بازدید مدیرکل اتباع استانداری کرمان از پاسگاه پنگ
  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
  • کرگر: بایرن مونیخ بهتر از رئال مادرید بازی کرد اما نتیجه به گونه دیگری رقم خورد
  • هر گونه بغل نویسی بر روی شیشه و بدنه خودرو ممنوع است
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • شکارچیان غیر مجاز ۱۱ میلیارد ریال به محیط زیست درگز خسارت زدند
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست