Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست سیزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد با حضور حمید نیلی دبیر هنری جشنواره، علی هوشمند مدیر حوزه هنری استان قزوین و دبیر اجرایی جشنواره و کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری آنا، حمید نیلی در نشست خبری سیزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد گفت: جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد سال پیش بعد از این وقفه، دوازدهمین دوره خود را برگزار کرد و ما پیش از پایان دوازدهمین دوره کار سیزدهمین دوره آن را جشنواره آغاز کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال پیش فراخوانی آماده شد و در اختیار دوستان قرار گرفت که خصوصیات و کلیّتش همان‌ چیزی بود که شورای سیاست‌گذاری برای دوازدهمین دوره در نظر گرفت. این ویژ‌گی‌ها شامل مواردی از جمله آن تک جنسیتی بودن، ساده‌بودن آثار و مناسب بودن‌شان برای اجرا در فضای مسجد بود.

وی یکی دیگر از شروط جشنواره را اجرای آنها در هفته انقلاب معرفی کرد و افزود: با مطالعه ضوابط از سوی گروه‌ها، 57 اثر به دبیرخانه رسید که از این میان 11 اثر به جشنواره راه یافت. هیات بازبینی شامل کاوه مهدوی، جهانبخش سلطانی و سیدعلی موسویان با ارزیابی 57 نمایش، 11 گروه تئاتری و 12 اثر نمایشی را برای اجرا در جشنواره انتخاب کرد.

دبیر هنری جشنواره تئاتر مسجد، برپایی کارگاه‌های آموزشی را نقطه قوت جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد دانست و اظهار کرد: این دوره‌های آموزشی امسال نیز برپا خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند از کارگاه‌های آموزشی بهره‌مند شوند.

وی همچنین اعلام کرد: با نظر شورای سیاست‌گذاری تصمیم گرفتیم که جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد را در استان‌ها برگزار کنیم و بر همین اساس هم با اعلام آمادگی قزوین، این استان میزبان سیزدهمین دوره جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد شد. این انتخاب هم مورد استقبال مردم و هم مسئولان استانی قرار گرفت.

نیلی تاکید کرد: سیدحسین فدایی‌حسین، کوروش سلیمانی و علی سلیمانی نمایش‌های راه‌یافته به جشنواره را داوری می‌کنند و امسال کوروش سلیمانی و علی سلیمانی کارگاه‌های آموزشی را نیز برگزار خواهند کرد.

تجلیل از دو پیشکسوت

وی در سخنانش با اشاره به این‌که امسال هم دو پیشکسوت تجلیل خواهند شد ادامه داد: در سیزدهمین دوره جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد، سیدمهدی متوسلی که در این حوزه شناخته شده و آثار جریان‌ساز مثل خورشید کاروان را تولید کرده و محمد ساربان بازیگر تئاتر و سینما تجلیل خواهند شد.

علی هوشمند نیز در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای گفت: سیزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد، از 16 تا 19 مردادماه در استان قزوین و شهر قزوین برگزار می‌شود. البته ما تفاوت‌هایی را برای این دوره جشنواره تدارک دیده‌ایم که از جمله آن افتتاحیه جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد است که همزمان با کنگره شهدای قزوین و از گلزار شهدای قزوین برگزار خواهد شد. این جشنواره 16 مردادماه از ساعت 18 برگزار می‌شود.

تجلیل از 13 تئاتری شهید در منزل شهید بابایی

وی با اشاره به اینکه در این دوره جشنواره از 11 استان 12 نمایش اجرا می‌شود، بیان کرد: قزوین در این دوره به عنوان یک استان مشارکت خواهد داشت و یک شب را به تجلیل از 13 تئاتری شهید اختصاص داده که 17 مرداد در منزل شهید بابایی که قرار است مکان و مقرّ تئاتر مسجد استان قزوین باشد، برپا می‌شود.

دبیر اجرایی جشنواره در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: با همکاری اداره‌کل هنرهای نمایشی حوزه هنری سال 96 و 97 دو مجموعه نمایشی درباره دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم تولید شد که این نمایش‌ها هم در مراسم اختتامیه به اجرا در می‌آید.

وی در خصوص جایزه‌ها نیز تشریح کرد: مبلغ 20 میلیون ریال برای کمک هزینه به گروه‌ها داده می‌شود و هر مسجد برای حمایت از گروه‌ها، 10 میلیون ریال دریافت می‌کند. همچنین جایزه امسال جایزه فرج‌الله سلحشور است که به گروه برگزیده اختصاص می‌یابد. در این دوره از جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد، گروه اول جایزه 40 میلیون ریالی، گروه دوم جایزه 30 میلیون ریالی و گروه سوم جایزه 20 میلیون ریالی دریافت می‌کند.

جشنواره بچه‌های مسجد، جشنواره تئاتر مردمی و مسجدی است

هوشمند همچنین تأکید کرد: جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد جشنواره تئاتر مردمی و مسجدی است و به این منظور پنج مسجد استان قزونی برای اجرای نمایش در نظر گرفته شده‌اند که مسجد رسول‌الله پایلوت اجراها برای داوری و سالن آن مرکزی برای کارگاه‌های آموزشی جشنواره خواهد بود.

کوروش زارعی در بخش دیگری از این نشست بیان کرد: سال گذشته بعد از وقفه‌ای چند ساله، جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد را برگزار کردیم و بعد از برپایی دوازدهمین دوره در شورای سیاست‌گذاری، ساختاری را تعریف کردیم که به بحث گروه‌محوری تاکید دارد.

گروه‌محوری اهم فعالیت‌های بچه‌های مسجد

وی که خود از هنرمندان موفق استان قزوین است، بیان کرد: با توجه به دلیل موفقیت بسیاری از گروه‌های تئاتر دنیا فکر کردیم که در بچه‌های مسجد هم بحث گروه‌محوری اهم فعالیت‌ها باشد و سرلوحه گروه‌های تئاتری قرار گیرد.

تاکید بر اهمیت گروه محوری

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اعلام کرد: جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد جشنواره تئاتر حرفه‌ای نیست، جشنواره‌ای آماتوری است و برای نوجوانان و جوانان زیر 25 سال طراحی شده بنابراین اگر بتوانیم فعالیت‌های نوجوانان و جوانان‌مان را با بحث گروه‌محوری و گروه بودن پایه‌گذاری کنیم، توجه به کار گروهی در افراد نهادینه می‌شود و در زمانی که افراد وارد فضای حرفه‌ای می‌شوند توجه به کار گروهی را فراموش نخواهند کرد. جوانان باید بدانند که با گروه بودن می‌توانند موفق شوند و کارهای بزرگی انجام دهند.

وی گفت: آنچه در قم تحت عنوان تئاتر آیینی تجربه کردیم و توانستیم آدم‌های مهمی را به تئاتر ایران معرفی کنیم با توجه به کار گروهی محقق شد.

زارعی با اشاره به اهمیت جشنواره استانی اظهار کرد: ورک‌شاپ‌هایی را در استان‌ها برگزار کرده‌ایم و برهمین اساس ساختار مسابقه جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد را تغییر دادیم و گفتیم این جشنواره نباید همچون جشنواره تئاتر فجر، جشنواره تئاتر سوره و جشنواره تئاتر مقاومت در تهران برگزار شود. همچنین نباید جایزه در بخش‌های مختلف به افراد داده شود بلکه باید در این جشنواره گروه اول، گروه دوم و گروه سوم داشته باشیم و جایزه جشنواره هم میان اعضای گروه تقسیم شود چراکه اگر کاری درخشیده حاصل فعالیت یک گروه بوده است. آنچه سرلوحه گروه‌محوری قرار دادیم اخلاق‌محوری و تفکر با هم بودن است.

وی اظهار کرد: ما می‌خواهیم جشنواره‌ها را از تهران خارج کنیم و به دنبال این هستیم که جشنواره تئاتر سوره را هم به صورت دو سال یک‌بار به استان‌ها ببریم در این طرح هزینه‌ها را نیز مدیریت خواهیم کرد و در بخشی از مخارج صرفه‌جویی می‌کنیم.

اعطای جایزه فرج‌الله سلحشور به گروه برگزیده

زارعی افزود: از سال گذشته جایزه‌ای تحت عنوان فرج‌الله سلحشور در نظرگرفتیم و خواستیم تا این هنرمند را به عنوان یک بچه مسجدی که کارش را از مسجد آغاز کرد و در نهایت سریالش را 5 میلیارد نفر در دنیا دیدند، الگو قرار دهیم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری بیان کرد: سردیس فرج‌الله سلحشور را به عنوان جایزه گروه برگزیده در نظر گرفتیم و به گروهی که هم به لحاظ اخلاقی، فرهنگی و کیفیت برتری نسبت به دیگر گروه‌ها داشته باشند، این جایزه را اعطا خواهیم کرد. معیارها در انتخاب گروه اول با گروه برگزیده متفاوت است و بر همین اساس ممکن است که گروه‌ اول جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد گروه برگزیده و دریافت‌کننده سردیس فرج‌الله سلحشور نباشد.

وی در پایان سخنانش از برنامه‌ها و هماهنگی ها برای پوشش رسانه‌ای هرچه بهتر جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد خبر داد و افزود: تلاش می‌کنیم واحد سیار صدا و سیما را در محل جشنواره مستقر کنیم و هر روز برنامه زنده این جشنواره از شبکه‌های مختلف پخش شود.

انتهای پیام/4031/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۱۱۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، به مناسبت بزرگداشت دهه کرامت، شش نمایش دیگر با مضامین فرهنگ رضوی و با هماهنگی دبیرخانه جشنواره، در شهر محل تولیدشان، این رویداد را همراهی می‌کنند.

مطابق این گزارش، شش نمایش که همزمان با هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی اجرا خواهند شد به این شرح معرفی شدند:

۱. نمایش «سنجاب» نوشته لیلا روغنگیر قزوینی و کارگردانی مهدی روز بهانی از ۱۳ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری به صحنه می‌رود.
۲. نمایش «الو سلام» نوشته مهرداد رایانی‌مخصوص و کارگردانی قباد دارابی در روز‌های ۲۵ و ۳۰ اردیبهشت‌ماه در پلاتو الغدیر شهر اسلام‌آباد غرب به صحنه می‌رود.
۳. نمایش «پانما» نوشته مجید کاظم‌زاده مژدهی و کارگردانی لیلا مهدی آبادی از ۲۰ تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه در تئاترشهرِ شهر کرمانشاه به صحنه می‌رود.
۴. نمایش «پیچ کمر» نوشته و به کارگردانی سید محید میر حسینی از ۲۷ تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه در آمفی تئاتر پروفسور حسابی شهر تفرش به صحنه می‌رود.
۵. نمایش «دست‌های سرخ» نوشته سیدحسین فدای حسین و کارگردانی سیدرضا رفیعی از ۲۴ تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه در پلاتو حسین پناهی شهر یاسوج به صحنه می‌رود.
۶. نمایش «سفر سوزن‌بان» نوشته مهدی صالحیار و به کارگردانی علی مجیدپور، همزمان با دهه کرامت در تئاتر شهر شهر تبریز به صحنه می‌رود.

هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی به دبیری اتابک نادری، بخشی از بیست ویکمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) به ریاست فرهاد قائمیان است که با محوریت اجرای عمومی آثار در شهر‌های محل تولید، از اواخر فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و اخبار آن بر روی وب سایت جشنواره به نشانی www.shamstoos.ir قابل مشاهده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر «بچه‌های مسجد»
  • اعظم بروجردی، الهام چرخنده داور یک رویداد تئاتری
  • معرفی هیئت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • نامزد‌های سومین دوره جشنواره پژواک معرفی شدند
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • جایزه‌ای به نام اکبر زنجانپور اهدا شود/آرزوی نویدمحمدزاده چه بود؟