Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-06@23:27:49 GMT

قلیان به اندازه سیگار برای قلب ضرر دارد

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۱۳۱۷۶

قلیان به اندازه سیگار برای قلب ضرر دارد

به گزارش فارس و به نقل از دیلی‌میل، نتایج تازه‌ترینبررسی‌های محققان نشان می‌دهد، ضرر هر یکبار کشیدن قلیان برابر با هفتاد نخ سیگار است.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا باور دارند، دود قلیان، با اینکه در ظاهر کمتر از سیگار مصرف می‌شود، اما حجم دودی که با هر یک‌ بار کشیدن قلیان وارد بدن می‌شود، 10 تا 20 برابر بیشتر از دود ناشی از سیگار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شواهد نشان می‌دهد، مصرف انواع محصولات دخانی مانند سیگار، پیپ و قلیان به هر شکلی مضر بوده و باعث مرگ و میر و ناتوانی می‌شود.

پژوهشگران این بررسی تأکید می‌کنند، دخانیات به عنوان عامل خطر ثابت شده در ایجاد حداقل هشت نوع سرطان، شامل دهان، حنجره، ریه، پانکراس، مثانه، کلیه، مری و معده و عامل احتمالی در سرطان‌های روده بزرگ، دهانه رحم، سرطان خون، کبد، غدد فوق کلیوی، کیسه صفرا، حفره بینی و سینوس‌ها شناخته شده است.

به گفته محققان دانشگاه کالیفرنیا، کشیدن قلیان حتی برای افرادی که آن را نمی‌کشند، اما در معرض دود آن قرار دارند بسیار خطرناک است.

پژوهشگران اضافه می‌کنند، افرادی که قلیان می‌کشند، به نسبت کسانی که سیگار استعمال می‌کنند، دود بیشتری را وارد ریه‌های خود می‌کنند، زیرا در یک‌بار کشیدن، دود زیادی وارد دهان و ریه‌ها می‌شود.

بررسی‌های متعددی نشان داده است،  افزایش حملات آسم و ذات‌الریه برخی از خطرات مربوط به کشیدن قلیان هستند.

تحقیقات همچنین نشان داده است که پس از 45 دقیقه استفاده از دود قلیان، مونوکسید کربن، نیکوتین پلاسما و ضربان قلب به شدت بالا می‌رود.

علاوه بر این، استفاده از قلیان در کنار سرطان ریه با افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهان و مثانه نیز همراه است.

نتایج یک تحقیق دیگر حاکی از آن است که کشیدن قلیان خطر ابتلا به سل ریوی را افزایش می‌دهد.

براساس تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه کالیفرنیا، قلیان حاوی فلزات سنگینی چون آرسنیک، کروم، سرب و کبالت است، این‌ها موجب کاهش تولید اسپرم می‌شوند.

محققان تأکید می‌کنند، مصرف سیگار و قلیان موجب اختلال در جذب کلسیم و ساخت استخوان، یائسگی زودرس، کاهش وزن و تخریب هورمون‌های جنسی م‌ی‌شود که به تسریع پوکی استخوان می‌انجامد.

مصرف الکل نیز با کم کردن فعالیت سلول‌های سازنده استخوان موجب پوکی استخوان می‌شود.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا باور دارند، در هوایی که دود قلیان آزاد می‌شود، افرادی که قلیان استعمال نمی‌کنند و در معرض دود آن قرار گرفته‌اند، در طولانی‌ مدت دچار عوارض آن خواهند شد.

همچنین، صاحبان شرکت‌های توتون و تنباکو اعتراف کرده‌اند که محصولات آنها برای سلامتی ضرر دارد. 

محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «استعمال قلیان به طور فزاینده‌ای در میان نوجوانان و جوانان محبوب شده است و آنها غافل از این هستند که مضرات این نوع دخانیات به مراتب بیش از سیگار است؛ قلیان حتی ممکن است باروری آنها را تحت تأثیر قرار دهد».

همچنین، دود قلیان چون از آب رد می‌شود و مرطوب است، مدت زمان بیشتری در ریه‌ها می‌ماند؛ برخی میکروب‌ها، عمدتاً باکتری‌هایی که موجب سل می‌شوند، در لوله قلیان وجود دارند.

در آخر محققان می‌گویند:‌ یکی از مواد سمی اصلی در دود قلیان، مونوکسید کربن (CO) است؛ CO توانایی خون در حمل اکسیژن در بدن را کاهش‌داده و طیفی از مشکلات سلامتی، از بی‌خوابی گرفته تا سکته را افزایش‌می‌دهد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۱۳۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط مرگبار عکاس ۴۰ ساله از ارتفاعات جنگل ابر شاهرود

یک مرد ۴۰ ساله که برای عکاسی به ارتفاعات جنگل ابر شاهرود رفته بود، بر اثر سقوط از ارتفاع جان باخت. - اخبار استانها -

علی عامریان رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان شاهرود در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: حوالی ساعت 18 و 40 دقیقه عصر روز جمعه، چهاردهم اردیبهشت 1403، بنا بر گزارش واصله اطلاع یافتیم مردی حدوداً 40 ساله در منطقه موسوم به "قلعه‌چه" که در سمت چپ آن پرتگاهی وجود دارد دچار حادثه سقوط شده است.

وی با اشاره به وجود پرتگاه‌های عمیق در این منطقه افزود: فرد مذکور به پایین پرتگاهی حدوداً 100 متری سقوط کرد.

رئیس جمعیت هلال احمر شاهرود با تأیید کشته شدن این مرد 40 ساله افزود: تیم امدادونجات جمعیت هلال احمر شاهرود با احداث کارگاه نجات در منطقه و انجام طناب‌کشی‌های لازم در حال بالا کشیدن جسد از پرتگاه به سمت بالا هستند.

عامریان با اشاره به اینکه تیم دوم امدادونجات نیز برای پشتیبانی به محل حادثه اعزام شده است بیان داشت: باتوجه به اینکه مسیر حادثه صعب‌العبور بوده و منطقه نیز متأثر از هوای ناآرام جوی است، عملیات بالا کشیدن جسد فرد فوت شده به کندی پیش می‌رود.

انتهای پیام/363/

 

دیگر خبرها

  • آمار می‌گوید: پرسپولیس «تخت گاز» به دنبال پایین کشیدن استقلال
  • سیگار کشیدن چگونه به قلب آسیب وارد می‌کند؟
  • پاکسازی ریه با سیگار کشیدن!
  • فوق‌تخصص ریه: قلیان اکسیژن مبنای علمی ندارد
  • قلیان اکسیژن؛ بِکشیم یا نه؟
  • کدام‌ سرطان‌ها با سیگار کشیدن سراغ ما می آیند
  • خط و نشان کشیدن رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای دانشجویان حامی فلسطین
  • یک رواشناس اجتماعی بیان کرد؛ رواج قلیان در ایران نتیجه کم کاری وزارت بهداشت
  • انتقاد یک رواشناس اجتماعی بیان کرد؛ رواج قلیان در ایران نتیجه کم کاری وزارت بهداشت
  • سقوط مرگبار عکاس ۴۰ ساله از ارتفاعات جنگل ابر شاهرود