Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب رئیس انجمن کارگزاران گمرکی خراسان‌رضوی گفت: متاسفانه قانون فعالیت‌های گمرکی «روزانه» تغییر می‌کند؛ واردکنندگان نمی‌دانند چه زمانی ارز به آنها اختصاص می‌یابد. ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵ استانها خراسان رضوی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، گمرک یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در ساماندهی تجارت خارجی است که قوانین و رویه‌های ویژه خود را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معمولاً با توجه به قوانین ویژه‌ای که در حوزه گمرک وجود دارد کار ترخیص کالا در گمرک توسط کارگزاران گمرکی انجام می‌شود خبرنگار خبرگزاری تسنیم در مشهد مقدس گفت‌وگویی با مرتضی قندچی نایب رئیس انجمن کارگزاران گمرکی خراسان‌رضوی و نایب رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان‌رضوی داشته که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: مهم‌ترین مشکل کارگزارن گمرکی در مراوده و فعالیت با گمرک در استان خراسان رضوی چیست؟

قندچی: تعریفی اگر بخواهیم از کارگزار گمرکی داشته باشیم این است که شخصی که با داشتن اطلاعات و سوابق و تحصیلات لازم در دوره‌های قانونی شرکت کرده و امتحان و آزمون داده و بعد از آن به گمرک مراجعه می‌کند.

 بعد از این مراحل فرد به سایر ادارات مراجعه کرده و پروانه فعالیت کارگزاری گمرکی به شخص داده می‌شود و به کارگزار این اجازه داده می‌شود که کار ترخیص کالا در گمرکات را انجام دهد کارگزار گمرکی باید کارت فعالیت خود را از گمرک داشته باشد که کالا را ترخیص کند چرا که اکثرا صاحبان کالاها این توان را ندارند.

باید این را گفت که در خراسان رضوی مشکل فساد آنچنان که باید وجود ندارد بلکه مشکل ما این است که افرادی که فاقد تخصص و امکانات و تحصیلات مرتبط با ترخیص کالا هستند به صورت واسطه‌گری در امر ترخیص کالا دخالت دارند.

تسنیم: یعنی با ادارات مشکلی ندارید؟

قندچی: مهم‌تر از مشکل گمرک ما با ادارات زیرمجموعه گمرک مشکل داریم و این به این معنی است که وقتی سندی قرار است ترخیص شود ما را به دامپزشکی، قرنطینه نباتی و دامی، دارایی و سایر مواردی از این دست ارجاع می‌دهند مشکل ما بیشتر از اینکه با خود گمرک باشد با ادارت مرتبط با حوزه گمرک است.

تسنیم: هم اکنون چند کارگزار امور گمرکی در خراسان رضوی فعالیت دارند؟

قندچی: 75 نفر در خراسان رضوی دارنده کارت کارگزاری گمرکی هستند.

تسنیم: فعالیت شما تابعی از تجارت خارجی در بخش‌های مختلف است. هم اکنون وضعیت فعالیت اقتصادی شما با توجه به شرایط فعلی چگونه است؟

قندچی: هم اکنون ادامه فعالیت برای ما بسیار سخت شده چراکه در چند ماهه اخیر قانون روزانه تغییر می‌کند؛ هم در صادرات و هم در واردات و این مسئله ادامه کار را سخت می‌کند. در نظر بگیرید که یک صاحب کالا در مورد واردات و یا صادرات کالای خود سوالی می‌پرسد اصلا نمی‌توان در مورد آن اظهار نظری کرد چراکه اطلاعات ما تا روز قبل است و یا حتی وقتی کالایی در گمرک قرار می‌گیرد نمی‌دانیم که به چه صورت باید عمل کنیم.

تسنیم: هم اکنون وضعیت ارز روی فعالیت شما چه تأثیری داشته است؟

قندچی: نوعی نابه‌سامانی به وجود آمده و صاحب کالا نمی‌داند که چه زمانی ارز در اختیارش قرار می‌گیرد و شما می‌دانید که صادرات استان به افغانستان، عراق و آسیای میانه بوده و به صورت ریالی کار می‌کنند و اصلا دلاری در کار نیست که قرار باشد آن دلار به سیستم دولتی بازگردد و این مسئله سبب شده که صادرکننده واقعی با تردید کار کند و یا اصلا کار نکند.

تسنیم: آیا پیش آمده که به علت کاهش صادرات و یا رکود اقتصادی حاکم تعداد اعضای شما ریزش داشته باشد؟

قندچی: این تعداد 75 نفر که به شما گفتم در واقع دارندگان کارت کارگزاری گمرک هستند شاید از این تعداد نیمی از آنها به صورت فعال در گمرکات فعالیت داشته باشند.

تسنیم: شما فکر می‌کنید که مشکلات حوزه حمل و نقل به وجود آمده تا چه حد به اقتصاد استان آسیب زده است؟

قندچی: معضلاتی که در حوزه حمل و نقل وجود دارد بیش از هر چیزی روی حوزه ترانزیت تأثیر گذاشته و برای کالاهای کشورهای دیگری است که مسیر صادرات آنها از ایران می‌گذرد؛ طبیعی است که صاحبان این کالاها بعد از این مشکلات به فکر خطوط حمل جدیدی باشند و آنها به فکر پیدا کردن مسیرهای جدید هستند تا ایران را حذف کنند.

در بحث صادرات این مشکل کمتر است به این علت که کامیون‌های این حوزه وضعیت بهتری دارند و صاحب کالا و خریدار خارجی آن می‎‌توانند با هم به توافق برسند از طرفی هم دولت برای صادرات شرایط ویژه‌ای قرار داده و حتی در توقفات مرزها به کامیون‌های دارای بار صادراتی اولویت داده می‌شود و به همین علت صادرات در بحث حمل و نقل به نسبت ترانزیت آسیب کمتری می‌بیند.

تسنیم: به مسئله مرزها اشاره کردید شما به عنوان فردی که در مرزها حضور دارید مشکلات این بخش‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید گفته می‌شود که زیرساخت‌های این حوزه‌ها بسیار ضعیف بوده و سبب به وجود آمدن مشکلات برای تجار شده است؟

قندچی: بعد از فروپاشی شوروی سابق و باز شدن راه‌های ما با افغانستان تجارتی در منطقه ما به وجود آمده که سابق بر این وجود نداشته اما این مناطق زیرساخت‌های لازم برای آن را نداشتند و مشغله‌های کاری برای مسئولان به حدی بود که با دیدی وسیع آن مجموعه‌ها آماده نشدند یعنی اگر ما در سال 74 نیاز به یک پارکینگ 100 کامیونی داشتیم یک پارکینگ 30 کامیونی ایجاد شد به عبارت دیگر در مرزها از قدیم امکانات لازم را نداشتیم و هم اکنون هم زیرساخت‌های لازم و قوی مرزی را در مرزهای استان نداریم.

مطلب دوم این است که کشورهای هدف و طرف معامله ما هم وضعیتشان به همین شکل است؛ به عنوان مثال افغانستان یک مجموعه مرزی بسیار آشفته دارد و مرزهای دیگر ما هم با همین آسیب مواجه هستند. این مسئله هزینه‎های حمل را بالا برده و دوم اینکه فرآیند حمل طولانی می‌شود و در نتیجه بارها به موقع به صاحبان کالاها نمی‌رسد.

تسنیم: گفته می‌شود که حمل و نقل در ایران و خراسان‌رضوی در حال کشیدن نفس‌های آخر خود است شما در این زمینه چه فکر می‌کنید؟

قندچی: ما کامیون را با قیمت‌های بسیار بالایی خریداری می‌کنیم و این در حالی است که در کشورهای همسایه ما و در فاصله چند ده کیلومتر کامیون‌هایی با کیفیت بسیار بالاتر و یا قیمت یک سوم کامیون‌های ما در اختیار فعالان این حوزه قرار می‌گیرد، وقتی قیمت بالا برود سرمایه موجود در حمل و نقل بالا می‌رود و وقتی سرمایه بالا رود توقع سرمایه‌گذار هم افزایش پیدا می‌کند.

همچنین باید این را در نظر داشت که در حوزه حمل و نقل ما حدود 18 مجموعه دولتی تأثیرگذار داریم. این تعدد مراکز مرجع سبب می‌شود که مشکلات عدیده‌ای برای فعالان این حوزه به وجود آید که سبب شود صاحبان کالاهای ترانزیت به فکر مسیر دیگری برای حمل کالاهای خود بی‌افتند؛ این مسئله ممکن است قدری زمان‌بر و سخت باشد اما بعد از به وجود آمدن تمام مشکلات افراد رفع شده و به طور کل پرونده ترانزیت در ایران بسته می‌شود.

تسنیم: سامانه امور گمرکی که به تازگی رونمایی شده از دیدگاه شما کارآیی مناسبی داشته یا خیر؟

قندچی: قانون گمرک کشور ما که برداشتی از قانون کشور پرتغال بود بعد از چندین دهه تغییر کرد که این مسئله کاملا ضروری بود و هم زمان با آن سیستم نوین تجارت فرامرزی را پایه‌گذاری کردند و هم زمانی این 2 اتفاق خوب مشکلات زیادی را برای صاحبان کالا به وجود آوردند چراکه ما هم در بحث زیرساخت‌ها و هم در حوزه موضوعات مخابراتی و ماهواره‌ای و پرسنل ادارات، ارتباط اتوماسیون ادارات با گمرک و سایر مواردی از این دست دچار مشکل هستیم.

هنوز با این ترکیب جدید مشکلاتی وجود دارد که چگونه باید مجموعه‌ها کار کنند و تغییراتی باید در رویه‌ها به وجود می‌آمد که مجموعه آنها سبب به وجود آمدن برخی اختلالات در کارها شد.

تسنیم: اشاره کردید که مشکلات ارزی برای حوزه حمل و نقل چالش به وجود آورده دقیقا اینها چه چالش‌هایی هستند؟ 

قندچی: بخش عمده‌ای از هزینه‌های حمل و نقل تزانزیت ارزی است؛ از صدور ویزا، درخواست تلکس، ورودی و خروجی کشورها و سایر مواردی از این دست همه با ارز پرداخت می‌شود و اگر این ارز با قیمت بازار آزاد تهیه شود کرایه حمل و نقل بسیار بالا می‌رود.مضاف بر اینکه این مسئله مشکلات زیاد دیگری را ایجاد می‌کند نخست اینکه یک کار غیرقانونی باید انجام شود و بعد از آن هنوز رویه‌های انجام آن دقیقا اعلام نشده است.

انتهای پیام/ ز

R41347/P41362/S6,1188/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۱۳۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخشی از عوارض آزادراه تهران-شمال به محیط زیست اختصاص یابد

ایسنا/البرز مدیرکل محیط زیست البرز با بیان اینکه احداث آزادراه تهران-شمال خسارت زیادی برای محیط زیست داشت، گفت: اگر درصدی از عوارض این آزادراه به محیط زیست تزریق شود می‌توان بخشی از این خسارت‌ها را جبران کرد.

مجید درگی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به خسارت چندهزار میلیاردی آزادراه تهران- شمال به محیط زیست اظهار کرد: هر چند این پروژه نقش بسزایی در کاهش زمان تردد مسافران،کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و ... دارد ولی نمی‌توان از کنار آسیبی که احداث این مسیر به محیط زیست وارد کرده به سادگی گذشت.

وی ادامه داد: هرچند عدم تعامل مجریان این پروژه با محیط زیست به ضرر طبیعت و حیات وحش تمام شده ولی در تلاشیم بخشی از این ضررها را جبران کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر احداث این بزرگراه با نظارت محیط زیست انجام می‌شد، خسارت‌های آن به حداقل می‌رسید و دغدغه امروز وجود نداشت، توضیح داد: با احداث این آزادراه دسترسی شکارچیان به حیات وحش منطقه آسان شده و حتی شکارچی از داخل خودروی خود می‌تواند با دوربین شکار را بزند.

این مسئول تاکید کرد: برای جبران بخشی از خسارات وارده به محیط زیست منطقه پیشنهاداتی مطرح شده که امیدواریم از طریق مراجع ذیربط پیگیری و به نتیجه برسد.

مدیرکل محیط زیست البرز ابراز کرد: نصب دوربین‌های اپتیکی در مسیر این آزادراه برای رصد فعالیت شکارچیان احتمالی یکی از این پیشنهادات بوده که بنا شده در کمیته‌‎های فنی بررسی و به تصویب برسد.

درگی تاکید کرد: نصب این دوربین‌ها بیش از ۴۰ میلیارد تومان هزینه دارد که تامین آن در شرایط فعلی از عهده محیط زیست برنمی‌آید.

مدیر کل محیط زیست البرز با اشاره به دیگر پیشنهاد مطرح شده توضیح داد: با توجه به اینکه روزانه بیش از ۲۷ هزار تردد در این مسیر ثبت می‌شود، امیدواریم بخشی از عوارض این آزادراه به محیط زیست اختصاص یابد تا بتوانیم با هزینه کرد آن جان تازه‌ای به محیط زیست منطقه تزریق کنیم.

درگی خاطرنشان کرد: اقدامات اولیه در این خصوص انجام شده و امیدواریم این اتفاق به زودی بیفتد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • باید ریل‌گذاری در آموزش عالی تغییر کند/ سند آمایش استان کرمان در حوزه آموزش عالی تدوین می‌شود
  • تسهیلات مناسب به بانوان فعال در حوزه صنایع‌دستی اختصاص می‌یابد
  • همگام با برنامه های تحولی سطح فعالیت ارزی بانک توسعه تعاون ارتقا می یابد
  • در دیدار روسای گمرکات ایران و عراق چه گذشت؟
  • ترانزیت خارجی ۷ میلیون تن کالا میان ایران و عراق در سال گذشته
  • ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی بوشهر اختصاص می‌یابد
  • توافقات جدید گمرکی ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • توافقات جدید گمرکی میان ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • ارائه تسهیلات در مرزهای گمرکی/ روان سازی امور گمرکی زائران اربعین حسینی
  • بخشی از عوارض آزادراه تهران-شمال به محیط زیست اختصاص یابد