Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، کتاب نخستین رویارویی‌های‌ هنر عصر ناصری با هنر غرب (موسیقی، نمایش، نقاشی) به قلم مصطفی لعل شاطری در قطع رقعی در  328صفحه نوشته شده است.

این کتاب از یک مقدمه و پنج فصل مجزا تشکیل شده است.

در فصل اول کتاب، روابط فرهنگی‏- ‏هنری ایران با کشورهای اروپایی، از مغولان تا ابتدای عصر قاجار، بررسی  و در فصل دوم، زمینه‏ های مؤثر در روند نفوذ غرب در ایرانِ دورۀ قاجار و به‏ ویژه عصر ناصری شامل حضور مبلغان مذهبی، اعزام محصلان به اروپا، تأسیس دارالفنون و سفرهای ناصرالدین ‏شاه به فرنگ بیان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در فصل سوم این کتاب به بیان جایگاه موسیقی در دربار ناصرالدین‏شاه و تأثیر غرب بر آن اختصاص یافته ‏ و در فصل چهارم  آن  نخستین رویارویی هنر عصر ناصری با هنر غرب ، مقدار تأثیر غرب بر نمایش ایران با قدمتی کهن، بررسی شده ‏است.

در این فصل آمده است :نخستین اقدامات برای اشاعه و گسترش نمایش به ‏سبک غربی در ایران در پرتو حمایت ناصرالدین‏ شاه انجام پذیرفت.

فصل پایانی کتاب نیز به هنر نقاشی -از حوزه ‏های هنری متأثر از سبک‏های هنری غرب که از دورۀ صفوی دستخوش تغییراتی شد- می ‏پردازد.

مقدمات ورود و گسترش سبک‏های غربی در هنر ایرانی با گسترش روابط با ملل اروپایی از دورۀ صفوی فراهم شد؛ روابطی که در آغاز جنبۀ جلب دوستی دوسویه را داشت، اما ناگزیز زمینۀ نفوذ هنر غرب را در ایران و به طور مشخص در دورۀ قاجار و به ‏ویژه عصر ناصری فراهم آورد.

از این رو مصطفی لعل شاطری پژوهشگرِ حوزه تاریخ هنر ایران، در کتاب نخستین رویارویی‌های‌ هنر عصر ناصری با هنر غرب (موسیقی، نمایش، نقاشی) به بررسی و توصیفِ چگونگی و نحوۀ نفوذ هنر غرب در هنر عصر ناصری پرداخته است.

 این کتاب با دریافت مجوز از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مرداد امسال به همت انتشارات مرندیز با شماره کتابشناسی ملی 91و5212منتشر و در اختیار علاقمندان حوزه تاریخ هنر ایران قرار گرفته است.

 این کتاب در نخستین چاپ خود در شمارگان 500 نسخه منتشر شده است .

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: خبرگزاری خراسان رضوی عصر ناصری هنر غرب مبلغان دینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۱۳۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر دیدنی از نخستین تلاش بچه زرافه برای راه رفتن (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مبارزه نفس‌گیر دو زرافه (فیلم) شیر نر بی‌رحمانه یک سگ وحشی را کشت (فیلم) لگدمال شدن یک شیر زیر پا‌های زرافه (فیلم)

دیگر خبرها

  • انتشار بیانیه توسط شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران  
  • ◄ انتشار یک کتاب جدید درباره قوانین و مقررات حمل و نقل و ترافیک
  • در نخستین روز از نمایشگاه کتاب چه نشست‌هایی برگزار می‌شود؟
  • (ویدئو) لحظه رویارویی فانتوم ایرانی با جنگنده آمریکایی در آسمان
  • باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
  • انتشار شایعات عجیب درباره ریحانه پارسـا به دلیل یک کلیپ! | تصویر
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره «نتایج رویارویی دو قدرت اتمی»
  • تصاویر دیدنی از نخستین تلاش بچه زرافه برای راه رفتن (فیلم)
  • نگاهی به رویارویی ذوب‌آهن و استقلال
  • انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری، برای نخستین‌بار + عکس