Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-19@15:48:57 GMT

حذف ارز مسافرتی شایعه یا واقعیت؟

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۱۵۳۱۶

حذف ارز مسافرتی شایعه یا واقعیت؟

به گزارش جهان نيوز،  از چند هفته گذشته خبر‌هایی مبنی بر حذف ارز مسافرتی و یا اصلاح نحوه پرداخت آن از سوی مسئولان شنیده می‌شود، اما هنوز تصمیم جدی در این زمینه اتخاذ نشده است.
  در این بین سیف قبل از برکناری از ریاست بانک مرکزی در این خصوص گفته بود ارز مسافرتی به صورت کامل قطع نمی‌شود، ولی نحوه اختصاص ارز به مسافران در حال بررسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



همچنین رئیس سابق بانک مرکزی در ادامه عنوان کرد: می‌پذیریم در تخصیص ارز مسافرتی شرایط مناسب نیست و باید تصمیم جدیدی گرفته شود.

این درحالی است که مجلس به طور جدی به دنبال حذف ارز مسافرتی بوده و در این زمینه از بانک مرکزی و دولت خواسته تا مانع هدررفت منابع ملی از طریق پرداخت ارز مسافرتی با قیمتی ارزان به گروهی خاص شوند.

به طوری که یکی از نمایندگان مجلس با اشاره به نشست غیرعلنی امروز مجلس گفت: رئیس مجلس اعلام کرد که در جلسه قوای سه گانه در رابطه با پرداخت ارز دولتی به مسافران و گردشگرانی که به خارج سفر می‌کنند اقدام بسیار خوبی صورت گرفت و بنا شد تا فورا جلوی پرداخت ارز دولتی به مسافران گرفته شود.

حال باید دید چه تصمیمی در این زمینه اتخاذ می شود و در بسته جدید ارزی، مسافران از چه طریقی باید ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.
ناگفته نماند که گرم شدن بازار تور‌های مسافرتی در هفته‌های اخیر باعث شد تا قیمت تور‌های خارجی بعضا تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کند که با توجه به اختلاف قیمت ارز مسافرتی با ارز در بازار آزاد برای مسافران اهمیتی ندارد و در برخی مسیر‌ها حتی تا پایان شهریور ماه نیز بلیطی یافت نمی‌شود.

چقدر ارز مسافرتی پرداخت شد؟
براساس اعلام سازمان میراث فرهنگی در ماه‌های اخیر و با توجه به افزایش اختلاف ارز مسافرتی با نرخ ارز در بازار آزاد، مسافرت به کشور‌های مختلف رشد چشم گیری داشته است.

به طوریکه تا تاریخ ۲۴ تیرماه سال جاری بالغ بر ۳۱۲ میلیون دلار ارز به مسافران پرداخت شد که رقم قابل توجهی است.

در این میان بسیاری از کارشناسان معتقدند که نحوه پرداخت ارز مسافرتی و قیمت آن برای افراد انگیزه‌ای شده تا با توجه به اختلاف قیمت ارز حتی اگر تصمیم به سفر نداشتند هم برای خرید تور‌ها اقدام کنند و بازار آژانس‌های مسافرتی را رونق دهند.

البته در این بین نمی‌توان افراد را برای سفر به کشور‌های خارجی محدود کرد، اما با توجه به شرایط ویژه ارزی کشور این که عده‌ای محدود ارز ملی را با قیمت ارزان دریافت کنند نمی‌تواند به صلاح کشور باشد و باید دید در بسته جدید ارزی چه تمهیداتی برای اختصاص ارز به مسافران اندیشیده خواهد شد.

با این تفاسیر قبل از هر اقدامی برای حذف ارز مسافرتی باید نحوه تامین آن برای مسافران روشن شود تا حذف یا اصلاح پرداخت ارز  تاثیر منفی بر بازار آزاد نداشته باشد و  از طرفی نیاز واقعی افراد نیز برطرف شود.

منبع: میزان

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۱۵۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش بانک مرکزی؛ چاپ ایران‌چک ۵۰۰ هزار تومانی واقعیت دارد؟

مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی با انتشار متنی در صفحه اجتماعی ایکس نوشت: «بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند: برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو ) پنج میلیون ریالی ندارد.

روابط عمومی ‎بانک مرکزی در همین باره مجددا از اصحاب رسانه درخواست می‌کند ضمن دقت‌نظر در انتشار مطالب، اخبار موثق، رسمی و صحیح را از این مرجع دریافت و منتشر نمایند و از اعلام و انتشار اخبار حساس مربوط به حوزه پولی و بانکی به نقل از منابع و مراجع ناشناس و غیررسمی در فضای مجازی به شدت خودداری کنند.»

دیگر خبرها

  • واکنش بانک مرکزی؛ چاپ ایران‌چک ۵۰۰ هزار تومانی واقعیت دارد؟
  • تداوم خدمات‌رسانی به گردشگران در جاذبه‌های تاریخی و پایانه‌های مسافرتی استان اصفهان
  • (ویدئو) واکنش رابعه اسکویی به شایعه ازدواج با مازیار لرستانی
  • تغییر استاندار مازندران شایعه است/ حسینی پور می ماند
  • دستمزد نجومی بازیگران تلویزیون؛ شایعه یا واقعیت؟
  • شرایط فروش اقساطی KMC T8 ، جک J4 و بک X3 کرمان موتور در فروردین 1403
  • موضع شفاف بایرلورکوزن: قیمت ویرتس حداقل 150 میلیون یورو است
  • رئیس شورای اطلاع رسانی دولت : قرار نیست تغییری در تیم اقتصادی دولت انجام‌ گیرد
  • چرا پس از عید فطر تا تیر 1403، زمان مناسبی برای رزرو تور استانبول است؟
  • واکنش به شایعه تغییر در تیم اقتصادی دولت