Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@03:55:38 GMT

مطب هایی که درد بیماران را بیشتر می کند

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۱۶۶۹۸

مطب هایی که درد بیماران را بیشتر می کند

به گزارش ایرنا، قرار گرفتن مطب پزشکان در هسته مرکزی شهر و نبود پارکینگ برای خودروها ضمن ایجاد ترافیک شهری و اتلاف وقت؛ جابجایی بیماران را با مشکل روبرو کرده است، بویژه آنکه برخی از این مطب ها در طبقات بالایی ساختمان قرار گرفته که فاقد آسانسور بوده و مشکلات را دوچندان می کند.
حاج رحیم که با نگاهی شرمگین از محبت های یک جوانمرد، برای مراجعه به متخصص ریه بر دوش جوان از پله ها به سختی در حال بالا رفتن هستند، می گوید: 'خدا خیرت دهد پسرم'.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علی نفس زنان او را به مقصد می رساند، جمعیت زیادی در فضای کوچک مطب از بیماران و همراهانشان به چشم می خورند که در صف انتظار نشسته اند.
لیلای 33 ساله نیز که بر اثر تصادف پایش شکسته بود قصد مراجعه به ارتوپد را دارد، اما کار همراهان او برای بیماری که سوار بر ویلچر است، سخت و طاقت فرسا جلوه می کند.
او از تحمل درد و رفت و آمد های مکرر گله دارد و می گوید: برای دریافت خدمات مورد نیاز به ساختمان پزشکان رنج زیادی می کشم و امکانات در اکثر ساختمان پزشکان مناسب نیست.
زهرا 44 ساله دیگر شهروند زنجانی نیز که به یکی از این ساختمان ها مراجعه کرده و بیماری اش موجب شده حوصله چندانی برای مصاحبه نداشته باشد، معتقد است: با اینکه در برخی از ساختمان ها آسانسور هست، اما ازدحام جمعیت و نا ایمن بودن آن مشکلات بیشتری برای مراجعه کنندگان به وجود آورده است.
این گفته ها، شرح حال و روز تعدادی از مراجعه کنندگان و به بیماران به ساختمان های پزشکان هسته مرکزی شهر زنجان است که از نبود امکانات شکایت دارند.
مشکلاتی نظیر، ایجاد ترافیک زیاد در شهر که خیابان ها کشش تردد ماشین را ندارند را نیز باید اضافه کرد که دسترسی به خدمات مورد نیاز در ساختمان های پزشکان را با دشواری مواجه می کند.
یک متخصص ارتوپدی با 25 سال سابقه کاری در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه تمامی مطب حتی تعدادی از کلینیک ها در هسته مرکزی شهر واقع شده و بیشتر مردم از مناطق مختلف ترجیح می دهند برای دریافت خدمات مورد نیاز به این نوع مراکز مراجعه کنند.
دکتر مهران ستاره اضافه کرد: بر این اساس بیشتر ساختمان پزشکان واقع در بافت مرکزی شهر فاقد امکانات لازم هستد و به جرات می توان گفت فقط 2 ساختمان آسانسور دارند که فاقد ایمنی لازم هستند.
وی اظهار داشت: برخی از پزشکان و متخصصان از اینکه مجبورند بیماران به سختی پله های ساختمان را برای دریافت خدمات طی کنند، ناراحت هستند چون خدمات مناسبی وجود ندارد.
این متخصص ارتوپدی ادامه داد: متاسفانه رویکردهای یکجانبه گرایانه و از طرفی منفعت طلبی ها موجب شده انگونه که باید و شاید توسعه و گسترش در توزیع ساختمان پزشکان در شهر زنجان با تمامی امکانات لازم در نقاط مختلف رخ ندهد که یک خلاء بزرگ بشمار می رود.
ستاره خاطرنشان کرد: پزشکان به دلیل وجود امکانات در مرکز شهر حاضر نیستند به دیگر مناطق مراجعه کنند به دلیل انکه بیمار مجبور هستند، هزینه های بیشتری را صرف کند.
وی تاکید کرد: بر این اساس در صورت احداث و ایجاد ساختمان پزشکان متعددی در اقصی نقاط شهر با امکانات لازم علاوه بر دسترسی عادلانه مردم به خدمات مشکلاتی نظیر ترافیک، اتلاف وقت و حتی صرف هزنیه های زیاد را به مراتب کاهش می دهد که لزوم توجه به این مهم امری ضروری است.

***ساختمان های پزشکان مطابق استانداردها احداث نشده است
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر زنجان معتقد است که هم اکنون در شهر زنجان ساختمان پزشکان به معنای واقعی مطابق با استانداردها وجود ندارد چرا که احداث ها بر این اساس انجام نشده است.
حمیدرضا حمیدی به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه برای این ساختمان ها پارکینیگ پیش بینی نشده و به نوبه خود مشکلات ترافیکی بالایی را ایجاد کرده است.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: این درحالی است به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی نیز کلینیک شفیعیه شهر زنجان که به تازگی افتتاح و در اختیار گروههای هدف قرار گرفته، مطابق با استانداردها ساخته شده، پارکینیگ پیش بینی نشده و این موضوع معضلات ترافیکی را به دنبال دارد.
وی اظهار داشت: اغلب ساختمان های پزشکان در بافت مرکزی شهر واقع شده و این موضوع علاوه بر افزایش شمار خودروها در خیابان ها، اتلاف وقت شهروندان را نیز به همراه دارد.
حمیدی افزود: برآوردها نشان می دهد در هر ساعت 2 هزار خودرو وارد مرکز شهر می شود که با احتساب طبابت پزشکان در مدت پنج ساعت، این رقم به 10 هزار خودرو می رسد که بسیار بالا است.
وی ادامه داد: بیشتر ساختمان های پزشکان شهر زنجان آسانسور ندارند و بر این اساس همراهان بیمار مجبورند از پله ها برای تردد استفاده کنند که بسیار مشقت آوربوده و از طرفی نباید از فضای نامناسب اتاق انتظارها نیز غافل بود.
رئیس اداره طراحی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: متاسفانه جامعه پزشکان به این موضوع مهم بهایی نمی دهند در حالی که مراجعه کنندگان با مشکلات جدی تری در این بخش مواجه هستند.
وی اضافه کرد: بر این اساس شورای اسلامی شهر زنجان بخشی از 11 هزار متر مربع از زمین های جنوب بیمارستان ولی عصر (ع) را برای استقرار ساختمان پزشکان اختصاص داده که تحقق این مهم نتایج مثبتی به دنبال دارد.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان خاطرنشان کرد: شهرداری زنجان برای احداث این طرح تخفیف هایی را نیز برای تغییر کاربری در نظر گرفته و علاوه بر آن، این طرح مطابق با استانداردها احداث خواهد شد که بخش هایی مهم به ویژه پارکینیگ نیز در نظر گرفته شده است.
وی یادآور شد: احداث ساختمان پزشکان در محدوده شرق زنجان کافی نیست و برای توزیع عادلانه خدمات نیز در غرب شهر نیز این مهم لحاظ شده که مقدمات ورود سرمایه گذاربرای مشارکت در این کار فراهم شده که لازمه این کار نیز ایجاد زیرساخت ها است.
حمیدی تاکید کرد: احداث ساختمان پزشکان در محدوده با ترافیک کمتر می تواند استقبال شهروندان را به دنبال داشته باشد ، در حالی که شکل گیری ارائه این نوع خدمات در هسته مرکزی شهر مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.
اظهار داشت: بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی ضوابط و قوانین خاصی مبنی بر ایجاد مطب در محدوه خاصی وجود ندارد و پزشکان در هر نقطه ای می توانند نسبت به این کار اقدام کنند، اما مطابق با استانداردها نیست.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان خاطر نشان کرد: وجود قوانین و ضوابط سخت تری در این بخش می تواند به ارائه خدمات بهتر و از طرفی دسترسی راحت مراجعه کنندگان و بیماران برای دریافت خدمات مورد نیاز منجر شود.
وی تاکید کرد: طبق قانون نصب تابلو برروی ساختمان مشکلی ندارد اما انجام این کار بصورت پایه دار در پیاده روها مستلزم پرداخت عوارض شهرداری است و به این مهم باید توجه شود.

*** ضوابط فعالیت مطب پزشکان نیازمند اصلاح و بروز رسانی است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان نیز در این باره گفت: روند صدور پروانه برای فعالیت جامعه پزشکان طبق تعاریف، فرآیندها و ضوابط خاصی انجام می گیرد.
این مسئول پیش از این نیز به نکته اشاره کرده بود که هم اکنون بیش یکهزار موسسه در حوزه پزشکی استان فعالیت می کنند که بخشی از آنها به معنای عام را مطب های پزشکان و دندانپزشکان تشکیل می دهند.
وی یادآور کرد: برای فعالیت مطب های پزشکان ضابطه خاصی وجود ندارد و حتی بر اساس آئین نامه های موجود، محل کار آنها می تواند در منزل مسکونی باشد.
پرویز قزلباش اضافه کرد: بر این اساس می توان گفت که این ضابطه بر اساس نیاز زمان تدوین شده، اما شرایط کنونی اقتضا می کند که با شرایط امروزی بازنگری جدی انجام گیرد.
وی اظهار داشت: ساختمان، محل و موقعیت جغرافیایی و حتی نوع طبقه مناسب برای فعالیت رشته های مختلف پزشکی در ضوابط لحاظ نشده و این در حالی است که در تمامی شهرهای کوچک محل فعالیت این قشر در مراکز شلوغ شهر متمرکز شده است.
این مسئول افزود: در تمامی شهرها مراکز تجاری، تبادلات مالی و فعالیت جامعه پزشکان در مناطق مختلف شهر توزیع شده، در حالی که این مهم در شهرهای کوچک محدوده کوچکتری را شامل می شود.
قزلباش ادامه داد: بنابراین طی سال های گذشته مطب و ساختمان پزشکان در هسته مرکزی شهر زنجان استقرار یافته و در واقع پزشکان نیز تمایل بیشتری برای فعالیت در این محدوده ها دارند.
وی یادآور شد: در زمان حاضر ساختمان پزشکان استاندارد وطبق ضوابط در شهر زنجان وجود ندارد و حتی فاقد خدمات مورد نیاز به بیماران از قبیل آسانسور هستند.
این مسئول ادامه داد: متاسفانه ضابطه خاصی هم وجود ندارد که پزشکان در چه طبقه ای متناسب با چه رشته های مورد نیاز به بیماران و مراجعه کنندگان خدمات رسانی کنند،به دلیل آنکه مکانات مورد نظر استاندارد نیست.
وی اظهار داشت: در صورت فعالیت پزشکان در ساختمان استاندارد باید زیر ساخت های لازم آن فراهم شود و در این میان تنها مکان به معنای واقعی در این بخش کلینیک ویژه شفیعیه است که تمامی ضوابط آن رعایت شده است.
قزلباش خاطرنشان کرد: حتی اگر قرار باشد، ساختمانی کاربری پزشکی داشته باشد، شهرداری زنجان باید بر این موضوع نظارت کند و دانشگاه علوم پزشکی استان نیز این آمادگی را دارد که ضوابط اعلام شده در این بخش را در اختیار این نهاد غیردولتی قرار دهد.
وی یادآوری کرد: دسترسی سخت بیماران به پزشک مورد نظر خود در طبقات ساختمان مشکل آفرین بوده و حتی این موضوع نیز به دغدغه ای برای پرشکان و متخصصان امر تبدیل شده است، چرا که امکانات و شرایط پاسخگو نیست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان ادامه داد: خدمات و فعالیت های این واحد دانشگاهی متنوع بوده و با وجود نیروهای محدود نظارت ها در حد امکان انجام می شود که این کار در ایام خاص به اوج خود می رسد.
وی بیان کرد: عدم رعایت برخی ضوابط و تخلفات ممکن است در حوزه پزشکی رخ دهد که این واحد دانشگاهی با بهره گیری از نیروهای خود بصورت فعال وارد عمل شده و گزارش گیری لازم را انجام می دهد.
این مسئول خاطر نشان کرد: بر این اساس مسیر رسیدگی به تخلف، رعایت نکردن ضوابط روشن بوده و در صورت وصول گزارش موارد پس از بررسی، تذکر شفاهی و کتبی داده شده و در صورت عدم موثر بخشی، مجرای قانونی لحاظ می شود.

***خلاء قانونی در زمینه مطب های پزشکان وجود دارد
رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان نیز دراین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: افرادی که در دانشکده های مختلف پزشکی فارغ التحصیل می شوند مدرک آنها قابل قبول بوده، اما برای فعالیت در حوزه پزشکی صلاحیت شان توسط این سازمان باید مورد تایید قرار گیرد.
دکتر حسین بابایی افزود: یکی از مشکلات موجود در ساختمان های پزشکان، نبود مناسب سازی لازم برای گروههای هدف است و این مهم به نوبه خود مشکلاتی به دنبال دارد.
وی تاکید کرد: که طبق آئین نامه های اجرایی مکان خاصی برای فعالیت پزشکان در نظر گرفته شده و این قشر حتی در منزل شخصی نیز می توانند به این کار اقدام کنند.
این مسئول ادامه داد: متاسفانه خلاء قانونی در این بخش وجود دارد، چرا که شرایط استانداردی در مورد فعالیت پزشکان وجود ندارد و از طرفی نظام پزشکی یک سازمان مردم نهاد بوده و مسئولیت های حاکیمتی داده شده و در کنار مسوولان استانی می تواند نظرات مشورتی خود را ارائه کند.
این مسئول ادامه داد: برای ارائه خدمات مناسب در ساختمان پزشکان باید یک هم افزایی ایجاد شود و در این میان به موضوعی که باید توجه داشت این است که برای رشته های پزشکی باید فضاهای متفاوتی لحاظ شود.
بابایی اضافه کرد: بر این اساس عزم و اراده استانی برای حل مشکلات دسترسی مربوط به خدمات پزشکی می طلبد و ایجاد قطب پزشکی می تواند بسیار نتیجه بخش و امیدوار کننده باشد.
وی ابراز کرد: مطالعه نقشه جامع شهری این موضوع نیز بر عهده سازمان نظام پزشکی نیست و فقط نظر مشورتی و شرایط و تسهیلات لازم برای ماندگاری این قشر را مهیا می کند.
این مسئول خاطر نشان کرد: ساختمان پزشکان به معنای واقعی در شهر زنجان وجود ندارد، چرا که حتی با مشاهده این نوع مراکز می توان دریافت که در کنار فعالیت رشته های مختلف پزشکی فعالیت سایر صنوف نیز وجود دارد.
وی یادآور شد: سازمان نظام پزشکی با توجه به اختیارات محوله شده بر تخلفات مطب ها رسیدگی می کند و این در حالی است که حتی پزشکی که مورد توهین و حتی ضرب و شتم قرار گرفته اما به خدمات رسانی خود ادامه داده است.
9646/8068
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت استاندارد خودرو راه و شهرسازی استان رئیس دانشگاه علوم پزشکی سرمایه رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۱۶۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمده شکایات مردمی از این پزشکان؛ علت چیست؟

دکتر محمدرضا خردمند در پاسخ به این سؤال که «عمده شکایات مردم به کدام اقدامات پزشکی مربوط است؟» اظهار کرد: در تمام جهان در رشته‌هایی که اعمال جراحی پرخطرتری وجود دارد احتمال صدمه به بیمار نیز بیشتر است و به دلیل پرریسک بودن اعمال جراحی در حوزه‌های زنان، ارتوپدی و جراحی، شکایات و محکومیت‌ها در این تخصص‌ها نیز بیشتر است، اما در سال‌های اخیر بیشتر آسیب‌ها در حوزه زیبایی بوده و اکنون بیشترین شکایات مردمی در زمینه خدمات زیبایی و ترمیمی است.

مراکز زیرزمینی منشأ اصلی صدمه به زیبایی مردم

به گزارش تسنیم، وی افزود: در حال حاضر مراکز زیبایی به دو دسته تقسیم شده‌اند؛ یک دسته از این مراکز توسط پزشکان تحصیل کرده که عضو سازمان نظام پزشکی و دارای مجوز مرکز تخصصی پوست و مو هستند اداره می‌شود و دسته دیگر توسط افرادی که فاقد تحصیلات و مجوز‌های پزشکی هستند اداره و این خدمات زیبایی ارائه می‌شود که دسته دوم، یعنی مراکز فاقد مجوز و صلاحیت، منشأ اصلی صدمات فوق العاده زیادی هستند که به سلامت و زیبایی مردم وارد می‌شود.

عوارض اعمال زیبایی در بسیاری از موارد غیرقابل جبران است

خردمند با بیان اینکه جبران این صدمات بسیار مشکل و پرهزینه است؛ هشدار داد: صدمات ناشی از جراحی و انجام اقدامات زیبایی در مراکز زیرزمینی و فاقد مجوز و صلاحیت پزشکی، در بسیاری از موارد متأسفانه اصلاً قابل برگشت نیست.

عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی

وی با بیان اینکه عمده این اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی انجام می‌شود؛ بیان کرد: باید این مراکز بلافاصله پلمب و به مراجع قضایی معرفی شوند. دامپینگ یا قیمت شکنی، یعنی ارائه خدمات زیبایی با قیمت پایین‌تر از آنچه پزشکان دریافت می‌کنند؛ یکی از دلایلی است که مردم را به انجام جراحی‌ها و اقدامات زیبایی در این مراکز غیرمجاز سوق داده است.

پزشکان عمومی حق انجام جراحی زیبایی دارند؟

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این سؤال که پزشکان عمومی حق انجام اعمال زیبایی را دارند؟: تصریح کرد: پزشکان عمومی بیش از ۹۰ درصد اورژانس‌های بیمارستان‌های کشور را اداره می‌کنند و بیماران در بدو ورود در اورژانس‌ها عمدتاً توسط پزشکان عمومی معاینه می‌شوند و سپس پزشکان متخصص به ادامه درمان می‌پردازند، اما برای ورودشان در حوزه زیبایی، باید کمیسیون تعیین صلاحیت‌ها تعیین تکلیف و حدود وظایف پزشکان را معین کند تا از این نابسامانی که وجود دارد برطرف شود.

وی ادامه داد: ترکیب این کمیسیون شامل اعضای وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است که باید با حضور معاون درمان وزارت بهداشت یا نمایندگان او در محل نظام پزشکی تشکیل شود، اما بیش از سه سال است که این کمیسیون تشکیل نشده است. با وجود این، به طور کلی می‌توان گفت که پزشکان عمومی برخی اعمال کوچک زیبایی مانند ژل و بوتاکس را انجام می‌دهند و اگر در همین حدود باقی بماند فعلاً منعی برای ادامه فعالیت‌شان وجود ندارد.

مجازات قصور پزشکی در حوزه زیبایی

خردمند درباره قصور پزشکی در حوزه زیبایی و مجازات آن نیز افزود: اگر صدمه به بیمار، محرز شود پزشک باید دیه پرداخت کنند و اگر شکایت انتظامی شود در مراجع انتظامی نیز محکومیت اعمال خواهد شد. همچنین قانون مجازات اسلامی برای مواردی که قصور پزشکی منجر به فوت شود مجازات حبس را در نظر گرفته، اما سازمان نظام پزشکی معتقد است که این مجازات باید به جرائم نقدی یا خدمات پزشکی تبدیل شود تا مردم از دسترسی به پزشک محروم نشوند.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که در قانون سازمان نظام پزشکی، وظیفه نظارت بر عهده سازمان نظام پزشکی گذاشته نشده است؛ ادامه داد: وظیفه نظارت بر مراکز درمانی و عملکرد پزشکان بر عهده معاونت‌های درمان و بهداشت وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است البته در جرائم مشهور ضابطین قضاتیی نیز می‌توانند به موضوع ورود پیدا کنند.

دیگر خبرها

  • خودکشی پزشکان بهانه بیماران! /تیترخوانی به جای نگاه علمی! /نوبت «وعده صادق» اقتصادی
  • خودکشی پزشکان ایرانی در مرز هشدار؛ مشکل کجاست؟
  • آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟
  • شیراز میزبان رویداد تخصصی بازساختی پزشکی آینده
  • مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد
  • تحویل ۹۰۰۰ تخت بیمارستانی تا شهریور ماه امسال
  • عمده شکایات مردمی از این پزشکان؛ علت چیست؟
  • بیشتر شکایات مردم از پزشکان زیبایی است
  • پزشکی به شرط کسب درآمد
  • پزشکی به شرط کسب درآمد!