Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@23:51:03 GMT

کانون‌های آتش سوزی هنوز در هور العظیم فعال هستند

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۱۷۲۶۸

کانون‌های آتش سوزی هنوز در هور العظیم فعال هستند

به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی روز یکشنبه در حاشیه بازدید از تالاب هورالعظیم و کانون های گرد و غبار با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: تلاش‌ زیادی از طریق سفارت ایران در عراق، سرکنسول بصره، با مسئولان عراقی صورت گرفت تا توانستیم دولت عراق را قانع کنیم اجازه دهند بالگردهای آب پاش ایرانی عملیات مهار آتش را در آن سوی مرز آغاز کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: عملیات مهار آتش سوزی در 2 مرحله انجام شد،اما برای بار سوم هم آتش سوزی رخ داده است به همین منظور از مسئولان استان های میسان و بصره عراق خواستیم تا مراقبت بیشتری از نظر امنیتی روی این موضوع داشته باشند و کسانی که موجب ایجاد چنین مسایلی می‌شوند را کنترل و بازداشت کنند.
وی با بیان اینکه هم اکنون مقدمات پرواز هواپیمای آبپاش برای بار سوم در حال آماده شدن است ادامه داد: کانون‌های جدید آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم وجود دارند که باید به سرعت نسبت به مهار آنها وارد عمل شویم و از فردا راه‌های مهار آتش به صورت زمینی بررسی می‌شود.

*** رهاسازی آب به سمت عراق مستلزم اجازه دولت عراق است
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان گفت: آتش سوزی برای بار سوم از عصر شنبه در بخش عراقی تالاب هور العظیم آغاز شده که موجب شده 20 هزار هکتار از تالاب مجدد درگیر آتش سوزی شود.
کیامرث حاجی زاده بیان کرد:باید سریعتر حوزه امنیتی و وزارت خارجه هماهنگی لازم را با دولت عراق انجام دهد تا مجوز رها سازی آب و ورود زمینی برای مهارآتش صورت گیرد.
وی افزود:رها نکردن آب به بخش آتش گرفته هور توسط عراق، مشکلاتی برای ما درست کرده لذا قصد داریم مقداری آب از سمت هور ایرانی به هور عراقی رها سازی کنیم که این امر مستلزم اجازه دولت عراق است.
وی با بیان اینکه برای خاموشی تالاب هور العظیم نیاز به زمان بیشتر است گفت: با رها سازی آب از سمت هور ایرانی و کمک دولت عراق در این زمینه امید می رود وضعیت بهتر شود.

** شرایط آتش سوزی در هورالعظیم کاملا مهیاست
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز گفت: خشکی هور، وزش باد شدید و گرما شرایط گسترش آتش سوزی را در هورالعظیم مهیا کرده است.
احمدرضا لاهیجان‌زاده با بیان اینکه عمدی یا غیر عمدی بودن این آتش سوزی هنوز مشخص نیست افزود: چندین راهکار برای مهار این آتش سوزی مشخص شده که یکی از آنها مهار آتش از راه زمینی است اما منطقه آلوده به مین است و نیاز به تمهیدات زیادی چون دریافت مجوز از دولت عراق و احداث جاده است.
وی گفت: همچنین امکان رهاسازی آب از سمت ایران به عراق وجود دارد اما به دلیل محدودیت منابع آبی رهاسازی آن سخت است و فعلا در دست بررسی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: زمانی که آتش‌سوزی در خاک عراق است باید اداره ‌کل هواشناسی خوزستان جهت وزش باد را دقیق اطلاع‌رسانی کند؛ اگر مسیر وزش باد غرب به شرق باشد شهرهای مرزی خوزستان مانند هویزه، دشت‌آزادگان،حمیدیه و حتی اهواز را آلوده به دود خواهد کرد.
وی گفت: معمولا غلظت ذرات کمتر از 2.5 میکرون با غبار بالا می‌رود و تقریبا این مساله را در چند مرتبه‌ که اهواز دچار دودگرفتگی شده مشاهده کردیم؛ در واقع این ذرات دوده هستند که در محیط پراکنده می‌شوند و خودشان را در قالب ذرات 2.5 میکرون نشان می‌دهند.
لاهیجان زاده بیان کرد: براساس آخرین برآوردها در مجموع حدود 25 هزار هکتار از بخش عراقی تالاب هورالعظیم دچار آتش سوزی شده است.
آتش سوزی هورالعظیم در خاک عراق از یک ماه پیش آغاز شد و آتش در این تالاب روبه گسترش است. در ایران نیز حدود 2 هزار هکتار از هور در این مدت دچار آتش سوزی شده است.
وزش باد موجب انتشار دود غلیظ در شهرهای خوزستان می شود به طوری که گاهی تا 6 شهرستان این استان را درگیر کرده است. بنابر اعلام مرکز بهداشت خوزستان دود ناشی از این آتش سوزی 163نفر را راهی مراکز درمانی کرده است.
وزارت منابع آب عراق با صدور اطلاعیه ای از سازمان های بین المللی برای خاموش کردن آتش هور و نجات جان ساکنان آن درخواست کمک کرده است. بخش عراقی هورالعظیم (هور الهویزه) به عنوان میراث جهانی ثبت شده است.
هورالعظیم در تابستان امسال هیچ آبی از کرخه و دجله (منابع تغذیه کننده اش) دریافت نکرده است، بخش عراقی تالاب به کلی خشک شده و در ایران نیز قسمت های وسیعی از آن خشک شده است.
تالاب مرزی هورالعظیم در نوار مرزی خوزستان قرار دارد که یک سوم از آن در ایران و دوسوم در عراق واقع است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور صبح روز یکشنبه از طریق فرودگاه اهواز وارد خورستان شد و به صورت هوایی از آتش سوزی تالاب هوز العطیم و کانون های گردو غبار دیدن کرد.
7164/ 6037
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت آتش سوزی تغذیه سازمان حفاظت محیط زیست سازمان های بین المللی هواشناسی رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۱۷۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش‌سوزی یک باب مغازه در تالش

سرهنگ "محمد رستمی"گفت: در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر حریق یک باب مغازه در یکی از محلات شهرستان تالش، بلافاصله ماموران انتظامی به محل حادثه اعزام شدند.

وی در ادامه با بیان اینکه با حضور پلیس و عوامل امدادی در محل مورد نظر و بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد، این مغازه به علت نامعلومی دچار حریق شده است، افزود: حریق به طور کامل مهار شد و خوشبختانه این حادثه خسارت جانی در پی نداشته است.
فرمانده انتظامی شهرستان تالش در پایان خاطرنشان کرد: علت آتش‌سوزی و میزان دقیق خسارت وارده توسط کارشناسان در دست بررسی است.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • احیای بخشی از تالاب بین المللی هامون و شور وصف ناپذیر مردم سیستان
  • تصاویر زیبای پرندگان در تالاب میانکاله
  • آتش سوزی خودروی پراید در جایگاه سوخت آستارا
  • آتش سوزی خودروی پراید حین سوخت گیری در آستارا/ حریق مهار شد
  • آتش سوزی در جایگاه سوخت سی ان جی آستارا
  • آتش سوزی کامیون حامل بیسکویت در محور فهرج ـ زاهدان
  • آتش‌سوزی یک باب مغازه در تالش
  • اطلاعیه جدید وزارت حمل و نقل عراق درباره انتقال مسافران از اروند رود
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • آتش‌سوزی در لنج صیادی چابهار