Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@17:18:12 GMT

اهدای جایزه سلحشور به برترین های تئاتر بچه های مسجد

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۲۰۱۳۴

اهدای جایزه سلحشور به برترین های تئاتر بچه های مسجد

تهران - ایرنا - مسئولان جشنواره تئاتر مردمی بچه های مسجد اعلام کردند با توجه به آنکه فرج الله سلحشور (کارگردان و بازیگر فقید) کار خود را از مسجد شروع کرد و به جایگاه هنرمند جهانی رسید، به گروه های برتر در این جشنواره، سردیس و جایزه سلحشور داده می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، از حوزه هنری حمید نیلی در نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» که امروز - یکشنبه - در سالن امیر حسین‌ فردی حوزه هنری برگزار شد، گفت: فراخوان جشنواره نسبت به محتوای دوره گذشته تغییر نداشته و تاکید ما بر اصولی چون تک جنسیتی، دکور ساده و قابل اجرا در فضای مسجد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضمن آن که آثاری به جشنواره راه پیدا می‌کنند که در هفته انقلاب اجرا شده باشند.
دبیر جشنواره تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد»، درباره آثار راه‌یافته به جشنواره بیان کرد: 57 اثر از سراسر کشور برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کردند که از این بین 11 اثر را هیات بازبینی برای حضور در جشنواره پذیرفت. کاوه مهدوی، جهانبخش سلطانی و سیدعلی موسویان هیات انتخاب جشنواره را برعهده داشتند و آثار را دیده و انتخاب کردند.
وی افزود: امسال نیز مانند سال گذشته برپایی کارگاه آموزشی نقطه‌قوت جشنواره است و سنت حسنه آموزش در جشنواره سیزدهم ادامه پیدا کرد. شورای سیاستگذاری جشنواره به این جمع‌بندی رسید تا جشنواره را به صورت استانی برگزار کند و در این زمینه علی هوشمند؛ رئیس حوزه هنری قزوین قبول مسئولیت کرد تا جشنواره در این استان برگزار شود. ضمن این که راهیابی به جشنواره از طریق مدیر حوزه هنری استان برگزار می‌شود.
نیلی درباره داوری جشنواره اظهار داشت: داوری آثار را سیدحسین فدایی، کورش سلیمانی و علی سلیمانی برعهده دارند. کورش سلیمانی و علی سلیمانی همچنین در زمینه کارگاه‌های آموزشی فعالیت دارند که امیدوارم مثمرثمر باشند.
وی اضافه کرد: امسال از دو پیشکسوت مهدی متوسلی و محمد ساربان تقدیر به عمل می‌آید. از محسن مومنی‌شریف، فاضل نظری، کوروش زارعی، محمد زروعی و مدیران استانی حوزه هنری تشکر می‌کنم.

**افتتاح جشنواره با عطرافشانی مزار شهدا
در ادامه این نشست علی هوشمند دبیر اجرایی جشنواره درباره فعالیت‌های صورت گرفته برای اجرای این دوره، گفت: در پی اعتماد شورای سیاستگذاری جشنواره ستاد استانی برگزاری جشنواره در قزوین برگزار شد و با حضور آیت‌الله عابدینی نماینده ولی فقیه نشستی را در استان تدارک دیدیم که از 16 تا 19 مرداد در استان قزوین برگزار می‌شود. در شورای سیاستگذاری به این نتیجه رسیدیم که افتتاحیه جشنواره را به صورت جلسه‌ای برگزار نکنیم و با عطرافشانی مزار شهدا زنگ افتتاح جشنواره به صدا در می‌آید.
هوشمند افزود: از برنامه‌های این دوره جشنواره برگزاری شب خاطره با حضور خانواده‌های 13 تئاتری شهید در روز 17 مرداد و در منزل شهید بابایی به عنوان مکان استقرار تئاتر مردمی قزوین است. جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قزوین در 5 مسجد برگزار می‌شود و مسجد رسول‌الله پایگاه جشنواره است. علاوه بر آن با همت و همکاری اداره هنرهای نمایشی، دو مجموعه نمایشی سه گانه تحت عنوان «خاک شیرین» و «پشت روزنه‌ها» افتتاح می‌شود.
وی اضافه کرد: گروه‌های راه یافته 20 میلیون ریال به صورت ورودی دریافت می‌کنند و از هر مسجد با مبلغ ده میلیون ریال حمایت می‌‌شود. جایزه ویژه فرج‌الله سلحشور به میزان 50 میلیون ریال است. به گروه‎‌های اول، دوم و سوم به ترتیب 40، 30 و 20 میلیون ریال اختصاص داده شده است.

**تاکید به گروه‌محوری در تئاتر مساجد
کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز در ادامه این نشست درباره برگزاری مجدد جشنواره بچه‌های مسجد، گفت: سال گذشته و پس از دو دهه توقف جشنواره سراسری بچه‌های مسجد را دوباره احیا کردیم. پس از آن ساختار تازه‌ای را در شورای سیاستگذاری ترتیب دادیم تا از گروه‌های تئاتری حمایت کنیم.
وی افزود: من به عنوان کسی که سه دهه به عنوان بازیگر و کارگردان در تئاتر کشور حضور دارم متوجه شدم که مهم‌ترین بحث در تئاتر گروه محوری است. ما باید کاری کنیم که گروه محوری در بین بچه‌های مسجد سرلوحه تمام گروه‌ها قرار گیرد.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی عنوان کرد: تئاتر مردمی بچه‌های مسجد یک تئاتر حرفه‌ای نیست بلکه یک جریان آماتوری تئاتر برای جوانان زیر 25 سال است. ما اگر گروه‌محوری را در این جشنواره پایه‌ریزی و نهادینه کنیم کار بزرگی انجام دادیم و می‌توانیم در زمینه فکری و فرهنگی حوزه هنری تربیت موفقی داشته باشیم. اگر گروه‌های تئاتری دوست، برادر، همدل و همزبان بودند می‌توانند در گروه‌های حرفه‌ای نقش مهم و تاثیرگذاری رو را بازی کنند.
این کارگردان و بازیگر تئاتر ادامه داد: ما در گروه تئاتر آئین در قم این تجربه را انجام داده‌ایم و توانستیم افراد بزرگی را به تئاتر ایران معرفی کنیم. در اولین قدم تصمیم گرفتیم جشنواره به صورت استانی و با برپایی ورک‌شاپ‌های مختلف راه اندازی شود. براین اساس ساختار جشنواره را تغییر دادیم تا به گروه‌های اول دوم و سوم که در این جشنواره خوش درخشیدند و حائز رتبه شدند جوایزی را اختصاص دهیم. بدین ترتیب جایزه را در گرایش‌های هنری حذف کردیم و این پول به همه اعضای گروه تعلق می‌گیرد. اگر اخلاق‌محوری و تفکر با هم بودن را در تئاتر بچه‌های مسجد راه بیاندازیم در آینده گروه‌های بزرگی خواهیم داشت.
وی عنوان کرد: نگاه مرکز هنرهای نمایشی این است که جشنواره را از تهران خارج کنیم. جشنواره‌های مختلف از جمله فجر، شهر و مقاومت در تهران برپا می‌شود اما تلاش ما این است که علاوه بر جشنواره «بچه‌های مسجد» جشنواره سوره را دو سال یک بار در تهران برگزار کنیم و بیشتر به سمت شهرستان‌ها برویم. بدین ترتیب با مشارکت گرفتن از نهادها و ارگان‌های استانی می‌توان جشنواره را به بیرون از تهران هدایت کرد. جشنواره سیزدهم بچه‌های مسجد سرآغاز خوبی برای خروج از تهران است.
زارعی درباره سردیس کارگردان سریال «یوسف پیامبر» در جشنواره گفت: فرج‌الله سلحشور کار خودش را از مسجد شروع کرد و توانست سریال‌هایی بسازد که مخاطبان زیادی در داخل و خارج از کشور داشته باشد و خودش را به عنوان هنرمند بین‌المللی و جهان‌شمول مطرح کند. از او به عنوان نماد انقلاب و بچه‌های مسجد سردیس را طراحی کردیم که به گروه‌های برتر تعلق می‌گیرد. این جایزه مربوط به گروه‌های تمام عیار و تمام و کمال است و الزاما به گروه اول تعلق نمی‌گیرد. امیدوارم جایزه سلحشور باعث خیر و برکت در تئاتر مساجد شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم واحد سیار صداوسیما را در مساجد مستقر کنیم و بتوانیم با پخش زنده جشنواره از شبکه‌های مختلف پوشش رسانه‌ای خوبی داشته باشیم. سعی ما این است که در هرسال رویکرد و اتفاق رو به جلوی در جشنواره طراحی کنیم تا به این طریق به نشاط جشنواره بیافزاییم.
در پایان این نشست سردیس فرج‌الله سلحشور با طراحی علی اصغر یوزباشی از دوستان مرحوم سلحشور و پوستر جشنواره با طراحی صابر شیخ‌رضایی رونمایی شد.
فراهنگ**9246**1418

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي حوزه هنري جشنواره بچه هاي مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۲۰۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای ۸۰ میلیون جایزه برقی با قرعه‌کشی/ از ابتدای خرداد تا پایان شهریور فرصت دارید

مدیرعامل توانیر جزئیات اهدای جوایز به مشترکان صنعت برق را تشریح کرد و گفت: ۸۰ میلیون جایزه برای مشترکان صنعت برق در نظر گرفته شده که به صورت قرعه‌کشی به آنها اهدا خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مصطفی رجبی مشهدی در حاشیه مراسم رونمایی از پویش با انرژی که با حضور مسئولین صنعت برق و جمعی از هنرمندان برگزار شد، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال ایسنا درخصوص نحوه ارائه پاداش صنعت برق به مشترکان، اظهار کرد: بیش از ۴۲ مشترک صنعت برق داریم که از این تعداد حدود ۳۲ میلیون مشترک خانگی و تجاری هستند اگر این تعداد مشترک کاهش مصرف برق داشته باشند طی ۲۱ هفته در نظر گرفته شده به صورت امتیازی از جوایزی که پیش بینی شده بهره مند شوند.

وی افزود: ممکن است مشترکین بیش از دو یا چند بار از این جوایز بهره مند شوند و محدودیتی در این جوایز وجود ندارد.

مدیرعامل توانیر با تاکید بر اینکه مشترکان خانگی و تجاری که ۱۵ درصد مصرف را کاهش دهند به صورت قرعه کشی از جوایزی مثل خودرو برخوردار خواهند شد، اظهار کرد: بر اساس میزان کاهش مصرف پاداش صرفه جویی پیش بینی شده، سال گذشته ۴۰ درصد از مشترکان خانگی در این طرح مشارکت داشتند امیدواریم امسال با افزایش تعداد مشترکان صرفه جویی کننده انرژی بیشتری را به بخش مولد تحویل دهیم.

مشکلی در تامین منابع پویش با انرژی نداریم

رجبی‌مشهدی افزود: قطعا منابع مورد نیاز از طریق صنایع انرژی بر کشور تامین خواهد شد و مشکلی در تامین اعتبار وجود ندارد.  

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در خصوص زمان اجرای این پویش گفت: پویش با انرژی از ابتدای خرداد تا پایان شهریور ادامه دارد، بیش از ۸۰ میلیون جایزه به کسانی که کاهش مصرف برق داشته باشند و مستمرا این کار را تکرار کنند، داده خواهد شد، این مشترکان با این اقدام هم برق پایدار دریافت می کنند و هم بخش مولد کشور از انرژی بیشتری برخوردار خواهند بود و ما می‌توانم به نقاط بسیار گرم و همچنین مراکز بیمارستانی، خدماتی و آموزشی برق مورد نیاز را ارسال کنیم.

به گفته مدیر عامل توانیر گفت: هدف از این پویش این است که مشترکان تجاری و خانگی که ۸۰ درصد تعداد مشترکان و ۵۰ درصد مصرف دوران اوج مصرف کشور را تشکیل می دهند را به کاهش مصرف تشویق کنیم به همین جهت جایزه و هم پاداش صرفه جویی در دستور کار قرار گرفته است.

با مشارکت مردم نیاز به خاموشی نیست

رجلی‌مشهدی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، در خصوص احتمال خاموشی در کشور، گفت: قطعا با مشارکت مردم نیاز به خاموشی نیست.

وی با بیان اینکه یکی از شاخص های مصرف برق؛ شدت مصرف انرژی در کشور است که این شاخص در کشور ما دو برابر متوسط جهانی است، افزود: همیشه نیازمند این هستیم که مصرف بهینه داشته باشیم تا بتوانیم نیاز تقاضاهای جدید و بخش مولد کشور را تامین کنیم.

جریمه سنگین برای رمزارزهای غیرمجاز

مدیرعامل توانیر درباره تامین برق رمزارزها گفت: برای کسانی که به صورت مجاز استخراج رمزارز داشته باشند، پیش بینی شده از ساعت ۲ بامداد تا ۹ صبح که ساعت بار حداقل است بتوانند از برق استفاده کنند اما برای کسانی که بصورت غیرمجاز از شبکه برق استفاده می کنند جرایم سنگینی پیش بینی شده است اگر دستگاههای آنها شناسایی شود ضبط و تحویل مقامات قضایی شده و بر اساس قوانین جدید امحا خواهد شد و قطعا جرایم سنگین از زمانی که تشخیص داده شود اعمال خواهد شد و این جریمه ۱۰۰ برابر قیمت انرژی است

رجبی‌مشهدی با بیان اینکه از هموطنان می خواهیم از طریق سامانه برق من گزارش رمزارزهای غیرمجاز را اعلام کنند این گزارش علاوه بر اینکه محرمانه خواهد ماند، می توانند از پاداش بهره مند شوند و متناسب با ماینرهایی که کشف می شود، عدد پاداش بیشتر می شود و به تامین برق پایدار کمک می کند.

ناترازی برق به حدود ۱۱ هزار مگاوات می رسد

وی درباره رقم ناترازی برق در تابستان سال جاری گفت: اگر مشارکت مردم نباشد ناترازی زیاد است اما پیش بینی ما این است با پویش با انرژی و مشارکت مردم ناترازی به حداقل ممکن برسد.

به گفته وی در ابتدای دولت رقم ناترازی حدود ۱۴ هزار مگاوات بود پیش بینی این است امسال با اقداماتی که صورت می گیرد به حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاوات برسیم.

حداکثر واردات را خواهیم داشت

مدیر عامل توانیر در خصوص صادرات برق به عراق در تابستان سال جاری اظهار کرد: برنامه ما این است در دوره گرم سال حداکثر واردات را داشته باشیم و صادرات را در حداقل ممکن باشد قطعا متناسب با شرایط آب و هوایی کشور پیش خواهد رفت.

رجبی‌مشهدی با بیان اینکه مشکلی برای سرمایه‌گذاری در ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی وجود ندارد و از طریق درخواستی که به شرکت‌های توزیع داده می شود، تامین برق صورت خواهد گرفت، نرخ برق ایستگاه‌های شارژ نرخ تجاری یعنی ۵۴۷ تومان به ازای هر کیلو وات ساعت درنظر گرفته شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعظم بروجردی، الهام چرخنده داور یک رویداد تئاتری
  • معرفی هیئت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • برترین واحدهای تولیدی استان در جشنواره امتنان معرفی شدند
  • اهدای ۸۰ میلیون جایزه برقی با قرعه‌کشی/ از ابتدای خرداد تا پایان شهریور فرصت دارید
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • جایزه‌ای به نام اکبر زنجانپور اهدا شود/آرزوی نویدمحمدزاده چه بود؟
  • دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت در استان اردبیل برگزار می‌شود
  • برگزاری رویداد استانی اهدای جایزه جوانی جمعیت در قم