Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ سخنان آیت الله دکتر محقق داماد در همایش عقلانیت وحیانى خطاب به آیت الله جوادى آملى بدین شرح است:

بعد از نهضت ترجمه که فلسفه یونان وارد جامعه اسلامی شد برخورد حکیمان اسلامی با آورده‌های غربی این‌گونه بود که نه آنها را جذب مطلق کردند و نه دفع مطلق، بلکه آنها را هضم کردند. «هضم کردن» به این معناست که آنچه مفید و مثمر است گرفته شود و آنچه زائد است دفع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حکیمان مسلمان که انس با وحی داشتند با آورده‌های یونانی اینگونه برخورد کردند و با این دفع و جذب رشد کردند.

این کم لطفی است که در رساله‌های عرفانی ابن سینا تردید کنند و بگویند تحولی در وجود ابن سینا پدید آمد که مقامات‌العارفین اشارات را نوشت. فارابی و ابن سینا فیلسوفان مسلمان هستند. ایشان معتقد به وحی هستند و بر این باورند که عقل و وحی با هم سازگاری دارد. قدم به قدم در تاریخ فلسفه این قضیه متبلور و روشن می‌شود. این جریان ادامه داشت تا اینکه ملاصدرا راه نویی را تاسیس کرد. صدرا فلک را سقف شکافت و حکمتی به نام حکمت متعالیه بنیان گذاشت. به تعبیر آیت‌الله جوادی آملی حکمت متعالیه مبتنی بر سه پایه عقل و وحی و عرفان است. بنابراین عقلانیت وحیانی نکته‌ای است که از آغازین روزهای فلسفه مقابل ماست. این اندیشه در میان شیعه بیشتر متبلور شده است. ما عدلیه هستیم، نه معتزله و نه اشاعره. عدلیه نه فقط بر این باور است که خداوند عادل است بلکه عدالت به عنوان نظریه‌ای عمومی در تشیع حاکم است و شریعت مطابق عدالت عقلانی است.

در این جلسه نامی از آیت‌الله جوادی آملی برده شد. در تاریخ اندیشه اسلامی کسانی که جامع منقول و معقول باشند زیاد نیستند. یکی از این چهره‌ها آخوند خراسانی است که نزد حاجی سبزواری فلسفه خوانده بود. بنده مدیون آیت‌الله جوادی آملی هستم و سالهاست از حضورشان استفاده می‌کنم. ایشان شاگرد پدرم بودند و و از چیزهایى که از درس ایشان مانده تقریرات آیت‌الله جوادی آملی است. بنده سرسپرده ایشان هستم و دستشان را می‌بوسم. ایشان انصافا از نوادر عصر ماست که جامع منقول و معقول است.

آیت‌الله جوادی آملی در جامعه‌ای زیست می‌کند که با فقه اداره می‌شود. در قانون اساسی ۱۰ عنوان پست کلیدی به فقیهان سپرده شده است. بنده خطاب به آیت‌الله جوادی آملی می‌گویم شما که مدعی عقلانیت وحیانی هستید مسئولیت زیادی بر عهده شماست. اگر می‌دانید امروز در جامعه با چه مشکلاتی روبرو هستیم چرا اظهار نظر نمی‌فرمایید؟ ایشان در کتاب حقوق بشر می‌نویسد کرامت بشری فقط یک امر هستی‌گونه نیست که در درون بشر به ودیعت گذاشته شده باشد 

بلکه قطعا باید این هستی را در بایستی‌ها لحاظ کرد؛

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت حقوق بشر آيت الله دكتر محقق داماد آيت الله محقق داماد ابن سینا رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۲۲۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه موانع و مشکلاتی بر سر راه ثبت جهانی پالنگان کردستان وجود دارد؟

جلسه بررسی ثبت جهانی روستای پالنگان استان کردستان امروز (سه‌شنبه) برگزار شد و مدیران و دستگاه‌های مسئول استان، موانع و مشکلات سر راه ثبت جهانی این روستا را مطرح و برای آن چاره‌اندیشی کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، جلسه بررسی ثبت جهانی روستای پالنگان کامیاران، ظهر امروز _سه‌شنبه هفتم فروردین_ در استانداری کردستان برگزار شد و هرکدام از مدیران و نهادهای مسئول، موانع و مشکلات موجود بر سر راه ثبت جهانی این روستا را مطرح کردند.

منصور مهرزاد، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان در این جلسه اظهار کرد: سازمان جهانی گردشگری سال گذشته هشت روستای ایران را برای ثبت جهانی انتخاب کرده بود که در همین زمینه روستای کندوان آذربایجان شرقی به ثبت رسید و روستای پالنگان استان کردستان در این لیست دوم شد.

وی افزود: روستای پالنگان امسال از شانس خوبی برای ثبت جهانی برخوردار است اما دارای نقایص و مشکلاتی است که باید برطرف شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان ادامه داد: نبود امکانات و زیرساخت‌هایی همچون شیب راه، روشنایی معابر، خطوط انتقال فاضلاب، حفاظ در مسیر کانال آب رودخانه و برگزار نشدن برنامه‌های فرهنگی و ورزشی سابق همچون مراسم هزار دف از جمله موانع و نواقصی بوده است که باعث شده روستای پالنگان ثبت جهانی نشود.

مهرزاد همچنین نبود مکان برای اسکان و اقامت مسافران را از دیگر نقایص روستای پالنگان برشمرد و تصریح کرد: وجود یک هتل سنگی در این روستا ضرورت دارد که در حال حاضر ساخت این هتل به دلیل نبود تسهیلات لازم متوقف شده است.

روستای تاریخی پالنگان، از مهمترین ظرفیت‌های گردشگری شهرستان کامیاران

کیانوش ثقفی‌نیا، فرماندار کامیاران نیز اظهار کرد: روستای تاریخی پالنگان یکی از مهمترین ظرفیت‌های گردشگری شهرستان کامیاران است که در لیست ثبت جهانی قرار دارد.

وی ساماندهی دره حسن علی، منازل استیجاری و بومگردی‌ها، ایجاد پارکینگ و سرویس بهداشتی، توسعه فیزیکی روستا، بازسازی تابلوهای ورودی روستا، ایجاد فضای ورزشی، ساماندهی دکه‌ها و خط انتقال فاضلاب را از جمله مسائل اصلی روستای پالنگان دانست که هرچه سریع‌تر باید رفع شود.

فرماندار کامیاران با تاکید بر اینکه مراسم هزار دف که قبلاً در این روستا برگزار می‌شد، دوباره باید برگزار شود، گفت: پیشنهاد ما برای برگزاری این مراسم روز بیست‌و دوم اردیبهشت سال‌جاری است چون ما برای ثبت جهانی پالنگان باید نقایص موجود را تا خردادماه امسال رفع کرده باشیم.

ثقفی‌نیا با اشاره به اینکه، ادامه احداث هتل سنگی پالنگان، به ارائه تسهیلات نیاز دارد، اضافه کرد: در این مدت چهار هزار و ۱۸۱ نفر گردشگر از این روستا بازدید کرده‌اند که ۱۵ نفر آنها خارجی بوده‌اند.

وی تاکید کرد: اگر همه پای کار بیایند تا خردادماه می‌توانیم بسیاری از کارها را به سرانجام برسانیم.

پرونده ثبت جهانی، اردیبهشت سال جاری نهایی می‌شود

آرمان وطن دوست، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی کردستان نیز اظهار کرد: سال گذشته در شهریورماه، پرونده پالنگان ارزیابی شده است و ما امسال می‌توانیم شرایط بهتری را رقم بزنیم.

وی افزود: در اردیبهشت ماه سال جاری پرونده ثبت جهانی نهایی می‌شود که ما در مدت باقیمانده باید اقداماتی را حداقل به صورت کوتاه مدت انجام دهیم.

ضرورت تشکیل یک کمیته در کردستان برای پیگیری ثبت جهانی پالنگان‌

اکبر محمدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان نیز گفت: باید اقدامات لازم و مداخله سریع را در راستای ثبت جهانی پالنگان کامیاران هرچه سریع‌تر انجام داد.

وی خواستار تشکیل یک کمیته کار واحد در استان برای رفع نواقص موجود در پرونده پالنگان و پیگیری اقدامات لازم برای ثبت جهانی آن شد و تصریح کرد: ثبت جهانی پالنگان می‌تواند اتفاقات مثبتی را در این منطقه رقم بزند و حتی مناطق در جوار این روستا را نیز منتفع کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان خواستار بهره‌گیری از ظرفیت مشارکت مردم در راستای رفع نواقص موجود در روستای پالنگان شد و گفت: ثبت جهانی پالنگان به بهبود معیشت و اقتصاد مردم منطقه نیز کمک شایانی خواهد کرد.

محمدی تاکید کرد: انجام هر اقدامی در پالنگان باید با حفظ هویت و اصالت منطقه صورت گیرد.

کیومرث حبیبی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز اظهار کرد: پروژه توسعه روستایی پالنگان یکی از موفق‌ترین پروژه‌های استان بوده است‌.

وی خاطرنشان کرد: به‌زودی بازدیدی میدانی از این روستا خواهیم داشت و اقدامات کوتاه مدت همچون نورپردازی و برگزاری مراسم هزار دف انجام خواهد شد.

ضرورت رفع هرچه سریع‌تر موانع و مشکلات سر راه ثبت جهانی پالنگان

اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کردستان نیز در پایان این جلسه، خواستار رفع هرچه سریع‌تر موانع و مشکلات بر سر راه ثبت جهانی پالنگان شد و گفت: همه مدیران و نهادهای مسئول با جدیت تمام برای رفع نقایص موجود در روستای پالنگان کامیاران اقدام کنند تا ما بتوانیم این روستا را در سال‌جاری به ثبت جهانی برسانیم.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان، مدیرعامل شرکت آبفا کردستان، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان و رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز از دیگر افرادی بودند که در این جلسه به بیان مسائل و دیدگاه‌هایی خود در پرونده ثبت جهانی پالنگان پرداختند.

به گزارش ایمنا، پالنگان روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران در استان کردستان است که قدمت این روستا به پیش از اسلام برمی‌گردد و معماری آن به شکل پلکانی بوده و هر ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند.

کد خبر 739409

دیگر خبرها

  • افزایش ۵۳ درصدی ذخیره آب در سدهای مازندران/ سد آیت‌الله صالحی مازندرانی در آستانه سرریز شدن است
  • مدیریت سازگار عید و عزا در جامعه ایرانی/ جوادی یگانه، جامعه شناس: «دستکاری» جامعه نه به این سادگی ممکن است و نه مطلوب/ حوزه اجتماع به خانواده و مسجد و هیات و نهادهای مدنی سپرده شود
  • پاسخی به درخواست یک روزنامه در مورد کاظم صدیقی! - یک جامعه شناس: توصیه به «برخورد مؤمنانه» زمانی اعتباری داشت؛ اکنون آن‌که توصیه می‌کند، بیشتر به چوپان دروغگو می‌ماند!
  • درخواست حماس از جامعه جهانی برای محاکمه سران رژیم صهیونیستی
  • ضرورت توسعه اقتصاد غیر نفتی
  • پاسخی به درخواست یک روزنامه در مورد کاظم صدیقی/ توصیه به «برخورد مؤمنانه» زمانی اعتباری داشت/ اکنون آن‌که توصیه می‌کند، بیشتر به چوپان دروغگو می‌ماند!
  • آیت‌الله نورمفیدی: عمل صالح شاعران، استفاده از این ذوق برای ارتقای جامعه است
  • چه موانع و مشکلاتی بر سر راه ثبت جهانی پالنگان کردستان وجود دارد؟
  • مخالفت حزب الله با درخواست آمریکا برای مذاکره مستقیم
  • مقام حزب‌الله: درخواست‌های آمریکا برای مذاکره را رد کردیم