Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجتبی آغاز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کاشت گیاه روغنی کنجد در سطح هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان خاتم، اظهار داشت: به دلیل بهره گیری از بذر مرغوب و رعایت اصول فنی، پیش‌بینی می شود تولید کنجد امسال نسبت به سال گذشته در این شهرستان پنج درصد افزایش پیدا کند.

وی افزود: از آنجا که تولید دانه های روغنی مورد نیاز کشور و اقتصادی کردن بخش کشاورزی از مهمترین اهداف توسعه و کشت کنجد در شهرستان است،‌ باید با برنامه‌ ریزی مناسب مشکلات فروش و بازار محصول کنجد را حل کرد تا بهره برداران انگیزه بیشتری برای تولید داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آغاز ادامه داد: نیاز آبی کم و سازگاری با شرایط آب و هوایی شهرستان از مهمترین مزایای کشت محصول کنجد در این شهرستان است.

وی، زمان کشت گیاه کنجد را از اوایل تا پایان تیرماه ذکر و یادآور شد: متوسط عملکرد این گیاه، یک تن است و پیش‌بینی می شود با برنامه ریزی مناسب و نظارت بر مراحل کاشت و داشت و برداشت، شاهد افزایش محصول کنجد در شهرستان خاتم باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی خاتم عنوان کرد: جایگزینی و اصلاح الگوی کشت گیاهان پر آبخواه مانند ذرت و یونجه و کشت گیاهان کم آبخواه مانند گیاه روغنی کنجد که کاشت و تولید آن از اهداف دولت نیز به شمار می رود، از اولویت های جهاد کشاورزی خاتم است.

وی از ارقام محلی و دشتستان به عنوان مهمترین ارقام کنجد شهرستان نام برد و مناطق هرات، چاهک و خوانسار را از مهمترین مناطق تولید کنجد در خاتم برشمرد.

آغاز افزود: مواردی همچون کشاورزی حفاظتی، کاشت و برداشت مکانیزه، تنظیم میزان مصرف بذر و استفاده از بذور گواهی شده، آبیاری تحت فشار همچنین تنظیم تاریخ کاشت، در برنامه‌های ترویجی و آموزشی مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان است و بهره‌برداران را به سمت کشاورزی نوین در راستای کاهش هزینه‌ها و افزایش عملکرد سوق داده است.

وی ادامه داد: دانه کنجد در شهرستان از دیرباز به صورت سنتی در خانه ها برشته و شور می‌شود که طعم و بازار پسندی خوبی دارد و این محصول هنوز هم به این روش سنتی در خاتم فرآوری می‌شود.

آغاز، فرآوری گیاه کنجد در شهرستان و بحث صنایع تبدیلی و تکمیلی را بسیار مهم دانست و بیان کرد: متقاضیانی که قصد سرمایه گذاری در زمینه تولید حلوا، ارده، و سایر فراورده های کنجدی و صنایع تبدیلی و تکمیلی را دارند، می توانند برای دریافت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی با سود کم و بازپرداخت بلند مدت به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کنند.

کد خبر 4367121

منبع: مهر

کلیدواژه: جهاد کشاورزی یزد دانه روغنی کنجد شهرستان خاتم مجتبی آغاز یزد بوشهر کرمانشاه خبرگزاری مهر گرگان مشهد شهرکرد خطبه های نماز جمعه شیراز یاسوج سانحه تصادف بیرجند مجلس شورای اسلامی کهگیلویه و بویراحمد لیگ برتر فوتبال ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۲۷۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوجی: افزایش ۴۶ درصدی استفاده از کارت سوخت شخصی در پمپ‌های بنزین

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ جواد اوجی، وزیر نفت امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد:  بیش از ۱۲۰۰ شرکت توانمند داخلی و ۲۵۰ شرکت خارجی در نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: از توان صنعت‌گران، پیمانکاران، مشاوران و فعالان صنعت نفت و گاز داخلی‌مان استفاده کرده و به این کار ادامه خواهیم داد. وزارت نفت دولتِ مردمی نشان داد معطل شرکت‌های خارجی یا برجام نمانده است. امروز بیش از ۳۰۰ پروژه جدید و نیمه کاره به ارزش ۱۲۰ میلیارد دلار را به کمک این عزیزان در دست انجام داریم.

وزیر نفت افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت، افزایش ۵۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز و تولید بیش از ۱۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی و فرآینده‌های نفتی را از نشانه‌های موفقیت وزارت نفت دولت رییسی برشمرد.

اوجی ادامه داد: موفقیت وزارت نفت متکی بر ظرفیت و توانمندی‌های داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان بود. این نوید را می‌دهیم که با اتکا به ظرفیت نفت و گاز داخلی رشد ۲۰ درصدی سال ۱۴۰۲ را در سالجاری افزایش دهیم.

وی از افزایش تولید نفت به بیش از ۵.۵ میلیون بشکه در روز خبر داد و افزود: همچنین تولید گاز را به یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهیم داد.

وزیر نفت یادآور شد: در ابتدای دولت با ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان طرف قرارداد بودیم که این عدد در سالجاری به ۶۷۶ شرکت دانش‌بنیان افزایش یافت و حدود ۱۰۰۰ قرارداد به ارزش یک میلیارد دلار با این شرکت‌ها منعقد کرده‌ایم.

اوجی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت صدور کارت هوشمند سوخت گفت: طبق قانون بودجه وزارت نفت موظف است عملیات سوخت‌گیری در پمپ‌بنزین‌ها تا سقف ۹۵ درصد را از طریق کارت سوخت خودرو‌های شخصی انجام دهد. ما نیز به تدریج در حال پیاده کردن این وظیفه قانونی هستیم. ۱۹ میلیون کارت سوخت هوشمند شخصی در اختیار مردم است که البته اندکی از مردم کارت‌شان گم شده یا هنوز موفق به دریافت کارت خود نشده‌اند.

وی ادامه داد: تا سال گذشته حدود ۳۰ درصد مردم از کارت سوخت خود برای سوخت‌گیری استفاده می‌کردند که این عدد در سالجاری به ۷۶ درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سهم ۰.۳ درصدی ایران از صادرات صنایع غذایی جهان
  • افزایش هزینه و از دست دادن بازار، مشکلات صنایع در اثر قطعی برق
  • اوجی: افزایش ۴۶ درصدی استفاده از کارت سوخت شخصی در پمپ‌های بنزین
  • جلوگیری از صادرات کالا به منظور تنظیم بازار داخلی ممنوع است
  • آموزش کاشت گیاه کلزا در طزنج
  • افزایش ۲۰ درصدی تولید گل محمدی در گناباد
  • رشد ۵ درصدی موالید در شهرستان گناباد
  • ضرورت اهتمام شهرداری ارومیه برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر سالگرد ارتحال شیخ غلامرضا حسنی
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • آغاز مسابقات کشتی پهلوانی در شهرستان خاتم