Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@23:18:14 GMT

ترور و اعتراضات، هشداری به حاکمان جمهوری آذربایجان

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۲۸۷۶۵

ترور و اعتراضات، هشداری به حاکمان جمهوری آذربایجان

تلاش برای ترور و اعتراضات در دومین شهر بزرگ جمهوری‌ آذربایجان حامل پیام هشداری به نخبگان حاکم مبنی بر این است که نارضایتی در این کشور به شدت تحت کنترل و تولیدکننده نفت در حال جوشش است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، پلیس جمهوری آذربایجان یک فرد محلی را بابت حمله به المار ولی‌اف، شهردار شهر گنجه، واقع در شمال غربی این کشور بازداشت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ولی‌اف سوم ژوئیه مقابل دفترش به ضرب گلوله زخمی شد.

مقام‌های وزارت کشور جمهوری آذربایجان می‌گویند فرد مظنون به نام یونس صفروف با یک گروه شبه‌نظامی با استدلال برقراری حکومت دینی در جمهوری آذربایجان که سکولار است، ارتباط دارد و با شبه‌نظامیان در سوریه آموزش دیده است. آنها منابع این اطلاعات را معرفی نکردند.

اما برخی از ساکنان گنجه، دیدگاه این وزارتخانه از تحولات را به چالش کشیدند. به گفته آنها صفروف برای گرفتن انتقام از سوءرفتارهای ولی‌اف علیه ساکنان گنجه و بی‌احترامی او به عقاید دینی مردم وارد عمل شده بود. اکثر ساکنان جمهوری آذربایجان را مسلمانان شیعه تشکیل می‌دهند.

در پی بروز خشونتی نادر علیه مقام‌های رسمی در این کشور واقع در ناحیه قفقاز جنوبی، دو افسر پلیس حین درگیری‌ها در اعتراضات بر سر دستگیری صفروف به ضرب چاقو کشته شدند و گزارش‌های غیر رسمی حاکی از آن است که ضرب و شتم او در بازداشت در دهم ژوئیه به خشونت کشیده شد.

به گفته سکنه، مقام‌های جمهوری‌ آذربایجان به شدت برای جلوگیری از انتشار اخبار اعتراضات تلاش می‌کنند. تا دو روز بعد از آن سرویس‌های دیتای تلفن‌های همراه در گنجه مسدود شد و دسترسی آنها به شبکه‌های اجتماعی دشوار شد. پلیس می‌گوید چهار فرد متهم به ارتباط با سازمان‌های مذهبی رادیکالی در عملیات‌های پس از ترور ناکام و اعتراضات کشته شدند. همچنین ۶۱ تن بازداشت و متهم شدند و برای ۱۳ تن دیگر حکم جلب صادر شده است.  

جمهوری آذربایجان، کشوری با حدود ۱۰ میلیون جمعیت که ساکنان آن را عمدتا مسلمانان تشکیل می‌دهد، از زمان استقلال از شوروی در ۱۹۹۱ با نفت و گاز طبیعی ثروتمند شده است. اعتراضات به ندرت رخ می‌دهد و فورا سرکوب می‌شود. اما در حالی که پول به سوی باکو روانه می‌شود، مخالفان الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان می‌گویند تعداد اندکی از مزایای این ثروت نفتی برخوردار می‌شوند، خصوصا مردمی که خارج از پایتخت هستند و دولت او را به سرکوب حقوق بشری و فرونشاندن دموکراسی متهم می‌کنند.

این منتقدان، ولی‌اف ۵۷ ساله را متهم می‌کنند که با گنجه همچون ملک شخصی‌اش رفتار می‌کند و به فقرای این شهر اهمیتی نمی‌دهد و هر آنکه بر سر راهش بایستد، حذف می‌کند. جهانگیر امیرخانلی، عضو ۷۴ ساله حزب اپوزیسیون مساوات به رویترز گفت: ولی‌اف درست همانند علی‌اف رفتار می‌کند.

این ناآرامی کوتاه مدت بود و هیچ نشانه‌ای از گسترش آن دیده نمی‌شود. علی‌اف که سال ۲۰۰۳ جانشین پدرش حیدر علی‌اف در پست ریاست جمهوری شد، فقط اندکی مخالفت را تحمل می‌کند و اپوزیسیون هم ضعیف است. مقام‌های شهرداری گنجه در ایمیلی به سوالات رویترز پاسخ داده و انتقاد از ولی‌اف را "جانبدارانه و بی‌اساس" خواندند.

اما تحولات این شهر، با توجه به اقتصاد وابسته به بخش انرژی و شکاف ثروت عمیقی که اکنون وجود دارد، نشان می‌دهد که چنانچه بهای نفت سقوط کند، رهبران جمهوری آذربایجان احتمالا با یک چالش رو به رشد برای حفظ قدرت در بلند مدت مواجه خواهند شد. حاکمان دیرینه در سایر کشورهای این منطقه شامل قزاقستان، روسیه و ترکمنستان با دقت تحولات این کشور را دنبال می‌کنند چرا که اقتصادهای خودشان هم به انرژی وابسته است و رهبران آن نگران رویت هرگونه نشانه‌های ناآرامی هستند.

نشانه‌هایی از خشم عمومی در سال‌های اخیر گاها دیده شده است. در جریان اعتراضات باکو در سال ۲۰۱۱ معترضان خواستار استعفای علی‌اف و دولتش شدند و نهایتا این اعتراضات با سرکوب امنیتی و بازداشت گسترده به پایان رسید. در سال ۲۰۱۶ هم اعتراضاتی دست‌کم در سه شهر جمهوری آذربایجان به وقوع پیوست که در اعتراض به افزایش بهای نان و کاهش ارزش منات جمهوری آذربایجان بود. به گفته سکنه، پلیس با بازداشت گسترده واکنش نشان داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام جمهوري آذربايجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۲۸۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا ساترا به حذف «حشاشین» ورود کرد؟/ ترور را به ایران نسبت دادند!

محمود گبرلو مجری تلویزیون، منتقد و کارشناس سینما درباره توقف پخش سریال «حشاشین» در پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی به خبرنگار مهر گفت: سریال «حشاشین» که چند قسمت آن از پلتفرم‌های مختلف پخش می‌شد ناگهان از پخش آن جلوگیری به عمل آمد. حرکت سنجیده و اصولی که توسط ساترا انجام شد و ای کاش زودتر توسط خود پلتفرم‌هایی که در شبکه داخلی ایران فیلم‌های متفاوت نشان می‌دهند، پیش‌بینی و جلوگیری می‌شد.

وی اضافه کرد: صیانت از منافع ملی و هویت ایرانی وظیفه همه اقشار جامعه با هر سلیقه و تفکر و ایدئولوی است. ساترا در بزنگاه، دقیق و استراتژیک عمل کرد و باید به آن دست مریزاد گفت.

گبرلو اظهار کرد: در شرایطی که شاهد پیشرفت گسترده تکنولوژی اینترنتی و ماهواره‌ای در تولید و پخش فیلم و سریال هستیم طبیعتاً نمی‌توان از پخش فیلم و سریال‌های خارجی، به‌طور گسترده جلوگیری به عمل آورد و یا بر طبق نظریه مطرح شده اخیر که پخش هر فیلم و سریال باید از مجراهای قانونی باشد عمل کرد چون این امر، اصلاً امکان‌پذیر نیست. به‌ویژه در تجهیز لشکر انسانی، فکری، نظارتی و کنترلی و همچنین مواجه شدن با هزاران دردسر قانونی کپی‌رایت در جهان که در ایران رعایت نمی‌شود.

این مجری برنامه‌های سینمایی تلویزیون در ادامه به بیان راه‌حل‌های پیشگیرانه از چنین اتفاقاتی پرداخت و عنوان کرد: در این مسیر بهترین راه‌حل، تجهیز متخصصان و صاحبان تفکر و اندیشه معتقد به آرمان‌ها در درون پلتفرم‌هاست تا با هوشیاری و دانایی، متولیان پلتفرم‌های این مسیر درست هدایت شوند و کارساز و مؤثر باشند. درایت و هوشمندی قبل از پخش یک سریال یا فیلم خارجی و انجام تحقیقات گسترده از کم و کیف آن، یک اقدام ضروری است تا چنین اشتباهی تکرار نشود.

وی در ادامه راجع به سطح کیفی این سریال بیان کرد: سریال «حشاشین» از تکنیک ضعیفی برخوردار بود اما احتمالاً چون احساس می‌شد در کشور مصر در حال تولید است و ظواهر سریال هم نشان از روایت درستی از تاریخ داشت اقدام به پخش آن کردند. یک نکته هم درباره این آثار مهم است که برخی کشورها که سبقه ساخت سریال و فیلم در تبلیغ اسلام و مسلمین را دارند شاید در مسیر روایتشان، لایه‌های زیرین آن اثر پر از غرض‌ورزی و عناد بر ضد مسلمانان به‌ویژه جهان تشیع و حتی یک قوم و فرهنگ کشور مسلمان دیگری باشد که زمینه اختلاف و تفرقه است. در باطن اما تهیه‌کنندگان این سریال‌ها در صدد ارائه تحلیل غلط از ایدئولوژی خودساخته خود هستند که مبنای اصولی و منطقی ندارد و کینه‌ورزی نسبت به یک ملت دیگر را به تصویر کشیده است. به ویژه درباره شخصیت حسن صباح که روایت‌های متغیر و اختلاف برانگیزی وجود دارد و فیلم‌های تهیه شده نشان از این نگاه دارد لذا باید موشکافانه بررسی شود که متولیان صدور پخش این سریال و مهمتر از آن دوبله آن با چه نیت و انگیزه‌ای این کار را انجام داده‌اند.

این منتقد و کارشناس سینما اضافه کرد: درونمایه سریال «حشاشین» تخریب ماهیت اندیشه واقعی شیعیان، نسبت دادن عملیات وحشیانه ترور و کشتار داعش به تاریخ پر افتخار ایران است به‌طوری‌که گویی ایرانیان شیعه منشأ ترور و تخریب بوده‌اند؛ بنابراین سکوت در قبال این دروغ بافی‌ها ظلم بزرگی به تاریخ غنی سرشار از محبت و انسان‌دوستی ایرانیان است.

وی در پایان تاکید کرد: می‌پذیریم در شیوه حکمرانی ایران، اختلاف نظرها و تنش‌هایی وجود دارد اما دفاع از ملیت، آئین و فرهنگ ایرانیان خط قرمز است. برخی کشورهای مسلمان همسایه درصدد هستند تا در پیاده کردن اندیشه‌های به ظاهر اسلامی خود را برتر بدانند و به هر طریق شیطنت‌آمیز دنبال اثبات این ادعا هستند اما دلیل بر آن نیست که به اندیشه‌های بنیادین و درست شیعیان تعرض و حیثیت و آبروی ایرانی را ببرند و افکار عمومی را منحرف کنند.

کد خبر 6098207 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • ببینید | فوری؛ ترور محمد بن سلمان ناکام ماند!
  • چرا ساترا به حذف «حشاشین» ورود کرد؟/ ترور را به ایران نسبت دادند!
  • ماجرای ترور پیشکسوت معروف کشتی در سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر چه بود؟ | ویدئو
  • فیلم/ ماجرای ترور محمدرضا طالقانی در سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر
  • ماجرای ترور رییس سابق فدراسیون کشتی ایران! / فیلم
  • ماجرای ترور محمدرضا طالقانی در سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر
  • (ویدیو) ماجرای ترور محمدرضا طالقانی در سالگرد ۱۱ سپتامبر
  • نفت باکو همچنان از ترکیه به اسرائیل می‌رسد
  • مذاکره جمهوری آذربایجان و اروپا برای توسعه کریدور میانه
  • در زمانه ای که حکومت حاکمان به نام دین بود، امام صادق (ع) چه کردند؟