Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- رییس موزه علوم و فناوری از دستگاه های مختلف به ویژه شهرداری تهران برای کمک به انتقال میراث علمی کشور به نسل کنونی کمک خواست و گفت: این انتقال با همکاری تمام دستگاه ها امکان پذیر است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه، سیف الله جلیلی روز دوشنبه در آیین گشایش شعبه فرهنگان رازی موزه ملی علوم و فناوری ایران در فرهنگسرای رازی با بیان اینکه این موزه یک مرکز دولتی تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، اظهار داشت: نمایش اجسام فیزیکی وظیفه اصلی این موزه نیست ، بلکه مرکزی فعال برای تعامل علمی، فناوری و مردمی محسوب می شود که به طور مستقیم با موضوعات علمی و فناوری مرتبط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه علاقه مندان در این موزه با موضوعات علمی و فناوری سروکار داشته و آموزش می بینند، افزود: هدف اصلی ترویج و همگانی سازی علم است ، ما می خواهیم مفاهیم علمی را با زبان ساده به مردم بیان کنیم.
جلیلی یکی دیگر از اهداف موزه ملی علوم و فناوری ایران را حفظ و پاسداشت میراث علمی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: با حفظ این میراث آن را به نسل کنونی منتقل می کنیم ، این امر از عهده یک وزارتخانه، دستگاه و نهاد خارج است و باید تمامی دستگاه ها در این مسیر همکاری و همیاری کنند.
وی یکی دیگر از اهداف این موزه را گسترش علم در مناطق محروم دانست و افزود: مشکل امروز موزه ملی علوم و فناوری ایران فضای فیزیکی است که می توان گفت بسیاری از فضاهای فیزیکی تهران در اختیار شهرداری است و ما خواهان همکاری و استفاده از این فضاها هستیم.
سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه رویکرد شهرداری تهران، گسترش علم و فناوری در پاییتخت بخصوص مناطق محروم شهری است، گفت: توسعه هر کشوری براساس علم و فناوری است و در همین مسیر شهرداری تهران باغ کتاب را در حوزه علم و فناوری با سرمایه گذاری سنگینی راه اندازی کرده و در آن در موضوع علوم جدید بخصوص فیزیک اقدامات خوبی را انجام داده است.
وی با بیان اینکه مخاطبان گسترش علم و فناوری آینده سازان کشور هستند، افزود: اگر به تاریخ و فرهنگ دینی کشورمان توجه کنیم بر اهمیت توسعه علمی تاکید زیادی شده درحالی که در هیچ آیین و دینی بر روی آموختن علم به اندازه اسلام و تشییع تاکید نشده است به شکلی که در حوزه های عرفی و فرهنگی تاریخی کشورمان نیز این موضوع وجود دارد.
اوحدی ، دانایی و توسعه علمی را موجب قدرت، استقلال و توانمندی کشور دانست و گفت: بستر توسعه در هر زمینه ای تولید علم و فناوری است.
به گزارش ایرنا، شعبه فرهنگان موزه ملی علوم و فناوری براساس تفاهم نامه دو ساله و با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی شده و مساحت نمایشگاهی این شعبه در حدود 700 متر مربع که در طبقه فوقانی کتاب فروشی فرهنگان میدان رازی قرار دارد.
این مجموعه دارای 7 بخش و چند تک اثر بوده که شامل بخش مکانیک، همزیستی با زلزله، هوا فضا، زکریا رازی، الکترومغناطیس، فناوری بومی، تک اثرها و ریاضی است.
همچنین در این مجموعه امکان برپایی جنگ های علمی با مضامین مختلف و نمایش فیلم های علمی و سه بعدی بریا بازدیدکنندگان فراهم است که در طبقه همکف یک کتابفروشی بزرگی به مساحت یک هزار و 200 متر مربع برای علاقمندان به کتابخوانی وجود دارد که برخی از محصولات آن با تخفبف به دانش اموزان ارایه می شود.
در این مجموعه علاوه بر امکان بازدید انفرادی و خانوادگی، آمادگی پذیرش گروه های 60 تا 80 نفره در هر نوبت بازدید را داراست.
پس از این مراسم موزه شعبه فرهنگان رازی موزه ملی علوم و فناوری ایران در فرهنگسرای رازی افتتاح شد.
**9103**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آموزش موزه علوم وفناوري شهرداري تهران ميراث علمي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۳۱۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از طراحی و ساخت ابزار‌های شناختی توسط ستاد علوم شناختی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حمایت از ایجاد زیرساخت‌های تحقیقاتی و علمی مورد نیاز کشور در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی، ایجاد شبکه‌ای برای اشتراک‌گذاری امکانات و خدمات آزمایشگاهی، جذب نخبگان و محققان کارآمد به فعالیت در حوزه‌های مرتبط با علوم شناختی، از اهداف مهم ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در این مقوله است.

همچنین تشویق و ترغیب محققان و متخصصان برای دستیابی به خودکفایی و بومی‌سازی تجهیزات و حمایت از تولید ابزار‌ها و دستگاه‌های فناورانه توسط مراکز و شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از سیاست‌های ستاد علوم شناختی محسوب می‌شود.

در همین راستا، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در سال گذشته حمایت از سرمایه‌گذاری در خصوص طراحی و ساخت ابزار‌های شناختی ارزان قیمت و قابل حمل (Handheld Devices) را برای استفاده عموم جامعه و در راستای ارتقای سلامت و کارکرد‌های شناختی در دستور کار قرار داد.

این ستاد از شرکت‌های فعال در حوزه شناختی، اساتید دانشگاه‌ها، و سایر محققان حوزه علوم شناختی دعوت شد تا اطلاعات و جزئیات دستگاه‌هایی که توسط آنها قابلیت ساخت دارد را به ستاد علوم شناختی ارسال کنند تا پس از تأیید، حمایت ستاد از فعالیت در حوزه مورد نظر انجام شود.

 در چارچوب این سیاست و فراخوان ستاد چندین شرکت آمادگی خود را برای طراحی و ساخت ابزار‌ها و دستگاه‌های ارزان قیمت قابل حمل در زمینه‌های تحریک مغزی خانگی (نوروفیدبک و بیوفیدبک)، دستگاه‌های پرتابل ثبت و پردازش سیگنال‌های مغزی ۴ تا ۱۶ کانال با هدف بکارگیری در BCI، سیستم غربالگری زودهنگام اوتیسم با استفاده از صدای گریه کودکان و نوزادان، دستگاه آنالیز گفتگو، سامانه ارزیابی آمادگی تحصیلی کودکان پیش‌دبستانی و ابزار پوشیدنی جهت تشخیص حملات تشنج در بیماران مبتلا به صرع اعلام کردند.

این ابزار‌ها و دستگاهی در زمینه درمان افسردگی، اضطراب، بی‌خوابی، رفع مشکلات خواب، افزایش تمرکز، کاهش استرس، کاهش درد‌های میگرنی، افزایش سیستم‌های توانبخشی، درمان اختلالات شناختی-رفتاری مبتنی بر گفتگو، غربالگری، درمان افسردگی و اضطراب، تست ارزیابی آمادگی تحصیلی و پیش‌بینی صرع کاربرد‌های درمانی دارد. 

براساس اهداف و برنامه‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی درسال‌های اخیر بیش از ۱۰۰ آزمایشگاه تحقیقاتی در مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی در سطح کشور به ابزار‌های شناختی ساخت ایران تجهیز شده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شیراز میراث‌دار فرهنگ غنی و شهر انسان‌های معتدل است
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • دستگاه ذخیره انرژی انعطاف‌پذیر برای گجت‌های پوشیدنی ساخته شد
  • دستگاه ذخیره انرژی انعطاف پذیر برای گجت‌های پوشیدنی ابداع شد
  • توضیح زاکانی درباره امکان همکاری شهرداری تهران با «طرح نور»
  • توضیح زاکانی درباره امکان همکاری شهرداری تهران با «طرح نور »
  • حمایت از طراحی و ساخت ابزار‌های شناختی توسط ستاد علوم شناختی
  • سبدگردانی با سرمایه کم امکان‌پذیر است؟
  • افزایش تعداد دانشمندان بین المللی ۱ یا ۲ درصد
  • رییس هیات اجرایی سی‌امین جشنواره علوم پزشکی رازی منصوب شد