Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر علوم گفت: اساتید ما و دانشگاهیان ما در چارچوب قانون فعالیت دارند و ما از این قضیه هیچ نگرانی نداریم،

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، منصور غلامی، وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری که ظهر امروز در ساختمان وزارت علوم برگزار شد با اشاره به سالروز بمباران اتمی آمریکا در شهر هیروشیما گفت: امروز روز بمباران اتمی آمریکا در شهر هیروشیماست فاجعه انسانی بزرگی که بر تارک تاریخ آمریکا نشسته و هر چه تلاش کنند که آن را کم رنگ کنند باز هم هر سال یادبود آن تکرار می‌شود به خصوص در این روز‌ها که داعیه داری خلع سلاح اتمی گرفتند و شعار می‌دهند که ما با سلاح اتمی مخالفیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
آمریکا باید بداند که مردم دنیا این روز را فراموش نمی‌کنند که دو شهر هیروشیما و ناکازاکی بمباران شدند و تعداد زیادی افراد جان شان را از دست دادند.

وی درباره عملکرد وزارت علوم توضیح داد: وزارت علوم از زمانی که حوزه‌های دانش جدید در آن وارد شد و احساس نیاز شدید برای تربیت نیروی انسانی به وجود آمد بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفت و فعالیت‌های خود را به صورت جدی شروع کرد و در سایه علوم جدید متولی فناوری نیز هست و امروز فارغ از همه بحث‌ها این مجموعه یک مجموعه قوی با اعضای هیئت علمی دانشمند و کارآزموده و صاحب دانش و تجربه می‌باشد که در مجموعه آموزش عالی این افراد جزو ذخایر مهم علمی کشور هستند.

غلامی تاکید کرد: مباحث دانشجویی برای ما اهمیت زیادی دارد و ما در سطح جهان به لحاظ آمار و سرانه توانسته ایم شاخص‌های خوبی را داشته باشیم که نشان از ظرفیت بالای آموزش عالی کشور دارد. همچنین دانشگاه‌های بزرگ و توانمند ما در رتبه بندی‌های جهانی رتبه‌های خوبی را اخذ کرده اند و پژوهشگاه‌های تخصصی ویژه داریم.

وی ادامه داد: وزارت علوم در دوره‌ای وظیفه تربیت نیروی انسانی را داشت که به تدریج وقتی این نیرو تامین شد حوزه‌های پژوهشی شکل و نمود بیشتری پیدا کرد که برای رسیدن به این مهم افزایش سطح تحصیلات تکمیلی و توسعه پژوهشگاه‌ها اهمیت پیدا کرد که حاصل این تغییرات رویکردی این شد که ما پاسخ به علاقه مندی‌های کشور‌ها داشتیم.

وزیر علوم اظهار داشت: ما توانسته ایم از نظر رشد علمی و پژوهشی و سرعت رشد در سال‌های گذشته خصوصا در شش هفت سال گذشته رتبه خوبی را در دنیا کسب کنیم و همچنین دستاورد‌های محققین ما به لحاظ کیفی باعث شدند که بین یک درصد علم تاثیرگذار جهان دانشمندان ما حضور موثری داشته باشند و مقالات مورد استناد محققین دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی روز به روز کیفیت بهتری پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: در مباحث دانشگاهی نیز امروز در حوزه آموزشی و داوطلبان تحصیل توانسته ایم در جمع دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی تمام تقاضا‌های تحصیل پاسخ مثبت دهیم تا افراد بتوانند بر حسب علاقه در دانشگاه مورد نظر تحصیل کنند. این فرصت مناسبی است که داوطلبان تحصیل در دانشگاه‌ها بتوانند حداکثر زمان را برای تحصیل در رشته مورد علاقه خود به دست بیاورند.

غلامی در ادامه بیان داشت: با نظارت وزارت علوم یک فرصتی ایجاد شده و چرخه رسیدگی به این مسائل به لحاظ گستردگی مقالات و ارزیابی‌های کیفی یکی از چالش‌های ما در حوزه برنامه ریزی تبدیل شده همچنین امکانات مختلفی توسط صندوق رفاه تامین می‌شود که می‌توانیم براساس این امکانات استعداد‌های تحصیلی را مورد حمایت قرار دهیم و از نظر مبالغ وام‌های دانشجویی افزایش وام داشته ایم و هم افزایش کیفیت خوابگاه‌ها و سالن‌های غذاخوری را در برنامه داشته ایم و انواع وام‌ها را برای گروه‌های مختلف دانشجویی داریم.

وی با اشاره به برنامه کلان خود در ابتدای تصدی وزارت توضیح داد: وقتی هشت ماه پیش به وزارت علوم دعوت شدم برنامه‌ای را به مجلس شورای اسلامی ارائه کردم که در چارچوب قوانین و مصوبات کشور در حوزه آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی و وظایف وزارت علوم بود که می‌خواستیم این برنامه‌ها را جلو ببریم در همین راستا هم در طول این مدت توانسته ایم برنامه‌هایی را تنظیم و تصویب و به سمت عملیاتی شدن پیش ببریم که بخشی از آن‌ها به حوزه آموزش ارتباط دارد و مصوبه‌ای از شورای عالی انقلاب فرهنگی و قانون برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش عالی اعم از دانشگاه ها، دانشکده ها، مجتمع‌های آموزش عالی، مراکز دولتی و غیر دولتی آموزش عالی می‌باشد که با توجه به شرایط زمانی فعلی باید تنظیم و ساماندهی شود.

وزیر علوم ادامه داد: این نظم و ساماندهی با توجه به کاهش داوطلبان دانشگاه از یک سو اهمیت پیدا می‌کند و از سوی دیگر با توجه به ضرورت تغییر در رویکرد‌ها و ماموریت‌های دانشگاه‌ها در شرایط زمانی فعلی به وجود آمدن علوم و فناوری‌های جدید و رویکرد جهانی اهمیت دارد لذا تلاش مان بر این است که دانشگاه‌های کشور را از پاره پاره شدن و تبدیل شدن به مراکز کوچک جلوگیری کنیم و برای کنار هم قرار گرفتن دانشگاه‌ها و مراکز کوچک که می‌تواند هم افزایی ایجاد کند برنامه‌هایی داریم.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته بنا به ضرورت تعداد زیادی دانشکده مرکز و موسسات آموزش عالی ایجاد شد که امروز طرح ساماندهی آموزش عالی ایجاب می‌کند که این واحد‌های متفرق را با جمع آوری و هم افزایی توانمند کنیم. همچنین برای واحد‌های وابسته ماموریت‌های آموزشی و پژوهشی و فناورانه تعریف کرده ایم و از امکانات فیزیکی و مادی یکدیگر باید استفاده کنند و هم از وجود محققین استفاده کافی و وافی در این واحد‌های اجماع شده وجود دارد و این واحد‌ها در راستای رفع نیاز‌های جامعه گام برمی دارند.

غلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر در دنیا رتبه علمی خوبی داریم گفت: براساس شاخص‌های علمی جمهوری اسلامی ایران رتبه خوبی دارد و توانسته ایم در توسعه علوم گام برداریم و توجه ویژه‌ای به جایگاه علم و رفع نیاز‌های ملی در کشور احساس می‌شود که این محقق نمی‌شود مگر اینکه ساماندهی را به طور جدی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه ما از همه پیشنهادات جدید استقبال می‌کنیم توضیح داد:، اما این تقاضا را نیز داریم تا همه ناقدین حوزه ساماندهی آموزش عالی به ما کمک کنند تا در راستای تحقق اهداف ملی حرکت کنیم و در حوزه پژوهش رویکردمان به سمت کاربردی شدن پژوهش‌های دانشگاهی می‌باشد و سعی مان این است که فقط جایگاه تحصیلات بنیادی و بروز را در فناوری روز دنیا داشته باشیم و نگاهی به کاربرد تحصیلات در رفع نیاز‌های جامعه نیز داشته باشیم.

وزیر علوم ادامه داد: همراهی با مراکز صنعتی و وزارتخانه‌ها در حل مسائل صنعتی از دیگر برنامه‌های ماست و ارتقای اساتید، پذیرش و دفاع از پایان نامه‌ها با آئین نامه‌های جدید به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود و همچنین پارک‌های علم و فناوری خوبی در سطح کشور داریم که از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه با وزارتخانه‌های دیگر توضیح داد: در حوزه فناوری قرارداد‌های اجرایی با وزارت صنعت، نفت و وزارت دفاع داشتیم و همچنین با سازمان محیط زیست نیز تفاهم نامه‌ای منعقد کردیم در حوزه فرهنگی نیز دانشگاه‌ها فعالیت مناسبی دارند و دانشگاه‌های ما جزو دانشگاه‌های فعال این حوزه به حساب می‌آیند و فرصت‌هایی برای دانشجویان ما در دانشگاه‌ها وجود دارد تا بتوانند در فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی شرکت کنند.

غلامی در خصوص دانشجویان بازداشتی اعتراضات دی ماه توضیح داد: ما در حمایت از دانشجویان با مراکزی صحبت کرده ایم که کارگروه‌هایی برای این قضیه فعال شد و با قوه قضائیه نیز مکاتباتی داشتیم و روسای دانشگاه‌هایی که درگیر بودند با کارگروهی که در وزارت علوم تشکیل شده همکاری دارند و من نیز با آقای آملی لاریجانی صحبت کردم و مسائل به ایشان منتقل کردیم و تا حوزه وظیفه خودمان نیز با دادستان کشور نیز صحبت حضوری داشتم و طی جلسه حضوری که با دادستان استان تهران داشتم ایشان هم ابراز امیدواری کردند و علاوه بر این‌ها مکاتباتی نیز بنا به شرایط همان مقطع زمانی انجام دادم که رویکرد مثبتی از این مراکز دیدم که امیدواریم در آینده تاثیر مثبت آن را ببینیم چرا که تلاش ما این است با کمک این مراجع سریع‌تر پرونده‌ها با حداقل برخورد‌های قضائی انجام شود.

وی در خصوص ارز دانشجویی نیز توضیح داد: از همان ابتدا درباره تامین ارز دانشجویی بنا شده بود که این ارز را به صورت ارز حدود ۴۰۰۰ تومانی لحاظ کنیم، اما در این تغییرات نرخ جدیدی بنا شده معین شود که نظر ما این است که ارز دانشجویی همچنان با نرخ قبلی پرداخت شود.

وزیر علوم درباره بازرسی نمایندگان آژانس اتمی از دانشگاه‌های کشور گفت: این مباحث مربوط به شورای امنیت ملی است و تاکید شده که رسانه‌ها وارد این مباحث نشوند و لذا برای پاسخ به این سوال باید با دبیر شورای امنیت ملی مصاحبه داشته باشید. اساتید ما و دانشگاهیان ما در چارچوب قانون فعالیت دارند و ما از این قضیه هیچ نگرانی نداریم، اما در این باره مصاحبه نمی‌کنیم چرا که برخی در خارج از کشور می‌خواهند این مسئله را دچار حاشیه سازی کنند.

وی در خصوص پذیرش کنکور سراسری براساس سوابق تحصیلی توضیح داد: در بحث آزمون سراسری روال نسبتا ثابتی وجود داشته که با تغییرات تدریجی از تاثیر پذیرش مبنی بر نتایج آزمون به بحث تاثیر سوابق علمی رسیدیم که با توجه به تاکید قانون برنامه ششم در این فرآیند باید تغییراتی رخ دهد و در سال ۹۷ بیش از ۸۵ درصد پذیرش کنکور سراسری براساس سوابق تحصیلی بود و عملا نتایج کنکور برای رشته‌های کم طرفدار مشکلی را ایجاد نمی‌کرد، اما در سال ۹۸ که دوره جدید تحصیلی در آموزش و پرورش داریم دو نوع سوال برای کنکور طراحی می‌شود که شورای سنجش و پذیرش با حضور نماینده آموزش و پرورش برای انجام فرآیند کنکور جلسه می‌گذارد، ولی سال آینده سوابق تحصیلی تاثیر قطعی خواهد داشت.

غلامی ادامه داد: بیشترین رقابت بین رشته‌ها و دانشگاه‌های پرطرفدار است و با وجود این قانون شاید رقابت‌ها حساس‌تر شود، اما به دانشگاه‌ها این حق را بدهید که برای پذیرش دانشجو دانشجویی را بپذیرند که استعداد بیشتری دارد.

وی گفت: وزارت علوم در چند سال اخیر تمام تلاشش بر این بود که از ظرفیت نخبگان ایران استفاده کند که توفیقات خوبی را در این زمینه به دست آوردیم و در سال ۹۶ بیش از ۲۳۰۰ نفر از نخبگان به دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور رفت و آمد داشتند که به دنبال تسهیل ارتباط این نخبگان با دانشگاه‌ها بودیم و دستاورد‌های خوبی را در این زمینه به دست آوردیم.

وزیر علوم در خصوص تقلب علمی گفت: اگر شخصی با تقلب علمی در دانشگاه فعالیت کند و مدرک بگیرد مدرک وی را از او پس می‌گیریم و استاد راهنما نیز ترفیعات خود را از دست می‌دهد و اگر استادی با علم به اینکه دانشجوی وی در حال تقلب است با او برخورد نکرده مشمول برخورد انتظامی و نظامی می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: وزیر علوم ارز دانشجویی نشست خبری وزیر علوم بازرسی از دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۳۲۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۲۴۵ بازرسی از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ دکتر سید علی وکیلی گفت: واحد دارو در طرح نوروزی ۱۱۴ بازرسی از داروخانه‌های تحت پوشش دانشگاه در استان داشته است.

وی با بیان اینکه تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز بیش از ۳۰ بازدید را از مراکز بیمارستانی، صنوف و داروخانه‌ها انجام داده است، افزود: واحد نظارت بر فرآورده‌های طبیعی و سنتی هم بیش از ۴۰ بازدید از عطاری‌ها و داروخانه‌ها ثبت کرده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علومپزشکی استان گفت: از سوی واحد نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی ۵۸ بازدید از واحد‌های تولیدی انجام شده است.

دکتر وکیلی ادامه داد: مجموعا ۲۴۵ بازدید از صنوف، داروخانه ها، مراکز بیمارستانی، واحد‌های تولیدی و... توسط معاونت غذا و دارو تا هشتم فروردین انجام شده است. 

وی با تاکید بر اینکه طی ایام تعطیل نیز به شکایات مردمی رسیدگی می‌شود، گفت: مردم می‌توانند از طریق سامانه تلفنی ۱۹۰ تخلفات مشاهده شده و شکایات خود را ثبت کنند.

دیگر خبرها

  • کشف ۱۳ تن موادغذایی غیر بهداشتی در نیشابور
  • فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها اصلاح شد
  • فعالیت ملک‌زاده به عنوان عضو هیئت علمی تمدید شد
  • ملک‌زاده ماندنی شد
  • انجام ۲۴۵ بازرسی از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی 
  • ارائه خدمات درمانی به بیش از ۹۳ هزار نفر در بیمارستان‌های فارس
  • ارائه خدمت به ۱۵۰ هزار نفر در مراکز سلامت‌محور گیلان در طرح سلامت نوروزی
  • ۲۲ هزار بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در مازندران
  • رشته‌های اشتغال‌آفرین در اولویت دریافت بودجه دولت
  • پذیرش دانشجوی داروسازی در کردستان + فیلم